Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav Tangband » 2018-06-22 11:56

DrBoar skrev:Stridbeck TL6 (som jag har nu) jag trivs mycket bättre med dessa än Audiotronic CM-3 som jag hade i flera år. Ingen av dem har dock det brutala klippet hos Klipschhorn :wink:


De ser riktigt fina ut de där tl6.
Man ser sällan filt på baffeln på moderna högtalare, kanske är det en riktigt bra idé ?

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav Beakungen » 2018-06-24 22:52

Tangband skrev:
DrBoar skrev:Stridbeck TL6 (som jag har nu) jag trivs mycket bättre med dessa än Audiotronic CM-3 som jag hade i flera år. Ingen av dem har dock det brutala klippet hos Klipschhorn :wink:


De ser riktigt fina ut de där tl6.
Man ser sällan filt på baffeln på moderna högtalare, kanske är det en riktigt bra idé ?


Tror mer han menar nedanstående?! Nu är de jag hittade bild på tls80 imf. Men Stridbeck har byggt tls80 i egen variant men där mkt var förbättrat! Tls80 och då tls6 är en galet bra högtalare! Lirar dessutom bas ner under 20hz rent och snyggt :D

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-06-24 22:58

4-vägs är onödigt komplext enl mig.
Med bra element räcker det med 2-vägs, samt sub för de som kräver djuuuup bas.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav lennartj » 2018-06-25 02:59

Ja, på senare tid finns det högtalarelement som uppför sig väl över tillräckligt stora frekvensområden för att göra bra 2-vägssystem.
Det fanns inte i början av 70-talet. Då ansågs Celestion HF1300 vara det bästa diskantelementet, men det dök tvärbrant vid 13 kHz,
vilket många nog nöjde sig med på 60-talet men decenniet efter kunde inte en högtalare klassas som high-end utan att ha tämligen rak frekvensgång till 20 kHz, så HF1300 behövde kompletteras med ytterligare ett diskantelement t.ex. Coles STC 4001 http://www.coleselectroacoustics.com/drive-units/super-tweeter och delningsfilter för att täcka den futtiga halva oktaven. Då var jag i 20-årsåldern och hörde stor skillnad på högtalare som Stridbeck TL6, IMF TLS80, Spendor BC1 med den bestyckningen och kunde inte acceptera något annat. Så med ett 12 kvadratmeters studentrum och begränsad budget fick det bli en kompromiss i basen och de billigaste högtalarna med Celestion HF1300 och Coles STC4001, nämligen B&W DM4 som jag var mycket nöjd med.

P8060375a.jpg
P8060375a.jpg (148.72 KiB) Visad 7090 gånger

Härom året hittade jag ett par skabbiga till bra pris.

De var dessutom de mest lättdrivna av alla nämnda, så en Tandberg TR1000 receiver var fullt tillräcklig. Hade de inte blivit stulna julafton 1983 hade jag nog inte blivit Carlsson-nörd.
Då fanns inte längre några högtalare på marknaden inom min budget med acceptabel diskant. Första serien OA52 hade inte heller tillräckligt bra diskant, men de hade andra kvaliteter, så jag fick nöja mig, så länge. När uppgraderingen till OA52.2 kom 10 år senare slog jag till snabbt och sitter nöjd sedan dess.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 16:24

Jag har faktiskt inte avverkat så många högtalare genom åren som vissa av er andra här på faktiskt verkar ha gjort. Kanske har jag lättare att känna mig nöjd med det jag har i högtalarväg och så kostar det ju en massa och tar plats med högtalarbyten hit och dit.. bättre att köpa vinylskivor och olika pickuper tycker jag då!

1: Audio Pro A4-14 med inbyggda slutsteg använde jag under många år och intresserade mig inte för andra högtalare då jag ansåg att dessa måste vara de bästa som fanns för en rimlig penning. Jag har införskaffat sådana igen då jag tyvärr sålde mina tidigare pga av flytt till mindre boende under en tidsperiod, hade 4 stycken A4-14 ett tag. Skulle förstås vara kul med ett par A4-14 Zero, deras sista modell i serien.

http://digitallife.se/wp-content/upload ... 76x915.jpg

2: Bic Venturi Formula 4. Ångrar inte ett ögonblick att jag köpte dessa efter att ha uppmärksammat ett par som möjligtvis kunde komma på tal att bli till salu och sedan läste jag om dem och kände habegäret växa. Är supernöjd med dem tills vidare och använder dem till både Sansui AU 9500 och Pioneer SA-810 (rörförstärkare)! Har läst fina recensioner om de senare modellerna i Formula serien, så kanske det kan bli uppgradering om jag stöter på ett par.

http://2.bp.blogspot.com/-WF1PLLhGYOg/V ... a%2B4f.jpg

3: Polk Audio 10A. Jag letade efter högtalare till min Technics SU V-9 och hade läst att JBL brukar passa bra ihop med Technics. Jag hittade dem av en slump på Tradera under fel avdelning och eftersom de ansågs motsvara JBL från 70-talet och därmed kunna passa min Technics förstärkare så slog jag till. De är inte riktigt hårdrockshögtalare precis, men med rätt skivor så låter de underbart.

https://us.v-cdn.net/5021930/uploads/at ... /18577.jpg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-15 07:29

lennartj skrev:Ja, på senare tid finns det högtalarelement som uppför sig väl över tillräckligt stora frekvensområden för att göra bra 2-vägssystem.
Det fanns inte i början av 70-talet. Då ansågs Celestion HF1300 vara det bästa diskantelementet, men det dök tvärbrant vid 13 kHz,
vilket många nog nöjde sig med på 60-talet men decenniet efter kunde inte en högtalare klassas som high-end utan att ha tämligen rak frekvensgång till 20 kHz, så HF1300 behövde kompletteras med ytterligare ett diskantelement t.ex. Coles STC 4001 http://www.coleselectroacoustics.com/drive-units/super-tweeter och delningsfilter för att täcka den futtiga halva oktaven. Då var jag i 20-årsåldern och hörde stor skillnad på högtalare som Stridbeck TL6, IMF TLS80, Spendor BC1 med den bestyckningen och kunde inte acceptera något annat. Så med ett 12 kvadratmeters studentrum och begränsad budget fick det bli en kompromiss i basen och de billigaste högtalarna med Celestion HF1300 och Coles STC4001, nämligen B&W DM4 som jag var mycket nöjd med.

P8060375a.jpg

Härom året hittade jag ett par skabbiga till bra pris.

De var dessutom de mest lättdrivna av alla nämnda, så en Tandberg TR1000 receiver var fullt tillräcklig. Hade de inte blivit stulna julafton 1983 hade jag nog inte blivit Carlsson-nörd.
Då fanns inte längre några högtalare på marknaden inom min budget med acceptabel diskant. Första serien OA52 hade inte heller tillräckligt bra diskant, men de hade andra kvaliteter, så jag fick nöja mig, så länge. När uppgraderingen till OA52.2 kom 10 år senare slog jag till snabbt och sitter nöjd sedan dess.


Lite lustigt att B&W hade diskanter från Celestion. Celestion själva hade väl också en "superdiskant", HF2000? Det finns olika versioner av Celestion Ditton 25, en del med HF2000 och en del med Coles STC4001.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav Harryup » 2018-10-15 10:05

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:Ja, på senare tid finns det högtalarelement som uppför sig väl över tillräckligt stora frekvensområden för att göra bra 2-vägssystem.
Det fanns inte i början av 70-talet. Då ansågs Celestion HF1300 vara det bästa diskantelementet, men det dök tvärbrant vid 13 kHz,
vilket många nog nöjde sig med på 60-talet men decenniet efter kunde inte en högtalare klassas som high-end utan att ha tämligen rak frekvensgång till 20 kHz, så HF1300 behövde kompletteras med ytterligare ett diskantelement t.ex. Coles STC 4001 http://www.coleselectroacoustics.com/drive-units/super-tweeter och delningsfilter för att täcka den futtiga halva oktaven. Då var jag i 20-årsåldern och hörde stor skillnad på högtalare som Stridbeck TL6, IMF TLS80, Spendor BC1 med den bestyckningen och kunde inte acceptera något annat. Så med ett 12 kvadratmeters studentrum och begränsad budget fick det bli en kompromiss i basen och de billigaste högtalarna med Celestion HF1300 och Coles STC4001, nämligen B&W DM4 som jag var mycket nöjd med.

P8060375a.jpg

Härom året hittade jag ett par skabbiga till bra pris.

De var dessutom de mest lättdrivna av alla nämnda, så en Tandberg TR1000 receiver var fullt tillräcklig. Hade de inte blivit stulna julafton 1983 hade jag nog inte blivit Carlsson-nörd.
Då fanns inte längre några högtalare på marknaden inom min budget med acceptabel diskant. Första serien OA52 hade inte heller tillräckligt bra diskant, men de hade andra kvaliteter, så jag fick nöja mig, så länge. När uppgraderingen till OA52.2 kom 10 år senare slog jag till snabbt och sitter nöjd sedan dess.


Lite lustigt att B&W hade diskanter från Celestion. Celestion själva hade väl också en "superdiskant", HF2000? Det finns olika versioner av Celestion Ditton 25, en del med HF2000 och en del med Coles STC4001.


Jag jobbade hos generalagenten ADVE AB 75-76 och har bytt membran i många HF1300 och HF2000. Dessutom så såldes massor lösa till olika användare. På min tid så såg jag inte till några Coles. En lustig sak var att en av Celestions högtalare UL-10 blev enligt SR 2:a efter NS-1000. Själva föredrog vi med råge UL-8 istället.

/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav lennartj » 2018-10-15 10:21

RogerGustavsson skrev:Lite lustigt att B&W hade diskanter från Celestion. Celestion själva hade väl också en "superdiskant", HF2000? Det finns olika versioner av Celestion Ditton 25, en del med HF2000 och en del med Coles STC4001.

För ca. 10 år sedan diskuterade vi tidiga B&W högtalare i den här tråden
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=643964#p643964
I slutet av 60-talet tror jag att det knappast fanns några diskantelement som verkligen kvalade in som "supertweeters" utom möjligen något element från Heco.
Coles STC4001 https://www.falconacoustics.co.uk/coles-4001g-16-ohm-super-tweeter.html tror jag kom ca. 1971 och Celestion HF2000 ett par år senare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav jonaz81a » 2018-10-15 18:54

1.

Carsson OA5 typ 1

Det var vad vi hade i vardagsrummet under hela min uppväxt. De lät och låter fortfarande utmärkt i mina föräldrars 1700-tals hus i trä.



Carlsson OA5 typ 1.jpg
Carlsson OA5 typ 1.jpg (20.22 KiB) Visad 6555 gånger









2.

Bose 301 serie 1

När jag var 12 rotade jag fram morsans gamla Bose 301 samt farsans gamla Sony STR-6050 och kopplade till min nya bergsprängare som hade "CD-out". Kanske inga högtalare för finsmakare men satan vad de tålde stryk.



Bose 301 series 1.jpg
Bose 301 series 1.jpg (80.15 KiB) Visad 6555 gånger









3.

JVC SP-UX5000

Dessa har jag i dagsläget kopplade till datorn jag sitter vid nu och som jag använder för musiklyssning säkert i snitt 3 timmar om dygnet. Högtalarna är små som mjölpaket med 3" bredbandshögtalare och står på var sida om skärmen.




JVC SP-UX5000.jpg
JVC SP-UX5000.jpg (356.38 KiB) Visad 6555 gånger
Presentation kommer

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav BPeter » 2020-10-04 14:46

1. Linn Ninka på Takt & Ton i Luleå. Jag vill inte påstå att de lät korrekt men de hade något - i det rummet - som gjorde att man ville lyssna på fler och fler skivor.

2. Ino Pi60s i Ingvar Öhmans demo-bio. Aldrig tidigare (eller senare) har jag hört högtalare som tillför så lite egenkaraktär till ljud/musik. Varje inspelning tilläts vara sig själv, s.a.s.

3. Audio Note golvhögtalare, lyssnade på med Audio Note rörförstärkare och rör-DAC i en källare i Köpenhamn. Tillförde hur mycket eget sound som helst - ingen neutralitet här inte - men var underbara att lyssna på klassisk musik i. Funkade inget vidare med Madonna dock...

/Peter

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav hcl » 2020-10-04 15:42

Bild
Magnepan (osäker på modell, men ungefär med detta utseende) - Bästa ljud på min första hifi-mässa.

Bild
Carlsson OA50 - Mina första egna riktigt bra högtalare.

Bild
Linn Isobarik - Har många underhållande både minnen och timmar tillsammans med dessa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-04 16:36

Det är nog Magnepan MG-2.5 eller möjligen 2.6 på bilden. Lyssnade på 2.6 1992 och var inte imponerad och de lät väldigt annorlunda mot mina gamla Tympani IIIA. Som alltid är det känsligt med i vilken miljö högtalare avlyssnas. HAr lyssnat på de senare 1.7 i tre olika miljöer och det var väldigt varierande utbyte från dem.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav hcl » 2020-10-04 17:07

RogerGustavsson skrev:Det är nog Magnepan MG-2.5 eller möjligen 2.6 på bilden. Lyssnade på 2.6 1992 och var inte imponerad och de lät väldigt annorlunda mot mina gamla Tympani IIIA. Som alltid är det känsligt med i vilken miljö högtalare avlyssnas. HAr lyssnat på de senare 1.7 i tre olika miljöer och det var väldigt varierande utbyte från dem.

I mitt tycke bäst på mässan, Opalen i GBG (Januari 1988?). Jag är inte ens säker på om de hade träsidor...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-04 19:28

Bäst att inte låta ASR mäta på sådana högtalare, funkar inte alls i den mätrigg han kör med.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav HenrikTornquist » 2020-10-04 23:24

HenrikTornquist skrev:
lennartj skrev:Någon Beveridge som drevs av single-end triodförstärkare troligen 805, 845 eller liknande i Ljudbutiken 1984 (?)

Stora aktivt delade trevägssystem med Onken Mahul baslådor och fransk/japanska trähorn för mellanregister och diskant med trioder förstås,
i Anders Edenholms Tesserakt-butik i Hägersten utan tillstymmelse till hornfärgning, åtminstone inte från de skivor Anders valt att spela.

Mina egna Carlsson OA52.2 samt fyra OB52 ger mig ofta stora musikupplevelser.


Det kan vara detta Onken-system som Anders och Jean Hiraga hade med sig till Malmö nån gång på 80-talet. Det är avgjort det högtalarsystem som gjort starkast intryck på mig, nånsin. En mycket stor upplevelse.
Trots den usla akustiken här hemma hamnar mina egna Pi60 på andraplats. Musiklyssning i olika grader av berusning är helt fantastiskt.
På tredjeplats sätter jag Stax Sigma. Det är en elektrostathögtalare som med huvudbygel förklätts till hörlur. Mycket trevliga att lyssna med.

Edit: efter att ha tittat lite på Mahul är jag benägen att säga att det var dessa som jag hört:
Bild
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav I-or » 2020-10-05 00:10

RogerGustavsson skrev:Bäst att inte låta ASR mäta på sådana högtalare, funkar inte alls i den mätrigg han kör med.


Ledsen att återigen behöva påpeka att Klippel NFS fungerar bra, här är en jämförelse mellan den medelvärdesbildade frekvensgången från fyra olika lyssningsrum (blå) och NFS närfältsmätta/beräknade dito i rum (röd) för Magnepan LRS:

4 Curve Average.jpg
4 Curve Average.jpg (77.67 KiB) Visad 5332 gånger


Inte så mycket att klaga på under 14 kHz, trots den extremt komplicerade ljudkälla som Magnepan LRS utgör. Det hade varit mycket svårt att prediktera rumsfrekvensgången så pass bra med andra mätmetoder. För övrigt måste jag inflika att dessa kurvor ganska väl motsvarar vad jag har hört från Magnepans tidigare minstingar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav I-or » 2020-10-05 01:12

Åter till grundfrågan:

Cerwin Vega HED U351 - jag var 15 år, så detta är sedan länge preskriberat
B&W 801 - när det begav sig fanns inte mycket som gick att jämföra
Apogee Diva - enorm storlek på presentationen

(Min blygsamhet förbjuder mig att nämna egna alster)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav Morgan » 2020-10-05 08:46

Dynaudio Contour 1.3 mkII
Bild
Dessa Dynaudioburkar var de första hifi-högtalare jag ägde, och de gav mig många stora musikupplevelser. De hade ingen extrem förmåga till basåtergivning, och de var inte det allra sista i upplösning, men de gjorde allting väldigt fint så länge man inte pressade dem för hårt.


LTS S1 + 8st NHT1259
Bild
Mina nuvarande burkar. Delade vid 110Hz och digitalt baffelstegskompenserade. Mitt enda bekymmer är att mitt tak och två av väggarna skorrar när jag drar på ordentligt. Den låga distorsionen gör att man gärna vill dra på ordentligt :)


Ino Audio i14 + profundus Z4
Bild

Dessa får representera alla IÖ-högtalare som imponerat på mig och gett mig stora upplevelser. Sjukast av allt jag hört var nog Peckas i32s och pY4 när vi spelade så att hans akustiktak trillade ner, men också den gången jag hörde ett par i14 + pZ4 spela Infected Mushroom:s Avratz i Lindome.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav Morello » 2020-10-05 10:04

sportbilsentusiasten skrev:4-vägs är onödigt komplext enl mig..


Vad grundar du det på?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav Morello » 2020-10-05 10:09

I-or skrev:Åter till grundfrågan:

Cerwin Vega HED U351 - jag var 15 år, så detta är sedan länge preskriberat
B&W 801 - när det begav sig fanns inte mycket som gick att jämföra
Apogee Diva - enorm storlek på presentationen

(Min blygsamhet förbjuder mig att nämna egna alster)



Åsyftas 801 Matrix eller Nautilus?

Jag fick låna ett par 802 Matrix för länge sedan - de lät väldigt fint vill jag minnas.
Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav hifikg » 2020-10-05 10:28

Morello skrev:Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".


Ja där platsar in-ear lurar bättre, annars välter väl ski-en!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav Zappa » 2020-10-05 11:49

Ino Audio pi60s hos Öhman, de lät kort och gott kolossalt bra :!: Minns att jag var mäkta imponerad över ljudet och öste på med frågor till Öhman som till slut blev yr i bollen. :oops: Jag köpte piP och kort därefter pi60.

Ino Audio r56 parat med fyra Profundus Z i Studio Blue. En kul afton med John Stålberg och Claes Wetterbrandt. Vi F/E-lyssnade Harman Kardon HK 670 (som nog var trasig) och lyssnade på diverse skivor. Systemet hade en otrolig upplösning och renhet, en så artikulerad bas hade jag inte hört tidigare. 8O

Ino Audio pi60 hemmavid. Ljudet kan inte riktigt konkurrera med ovanstående system men pi60 bjuder otvivelaktigen på höggradig återgivning. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav ChristianAndersson » 2020-10-05 11:51

Vad som är stor musikupplevelse från lådor/paneler,
beror på material, omgivning, tillämpning och syfte.
Högtalare som inte i vägen/ hörs på realistisk nivå?
Svårt att veta vad som funkar bäst i varierande rum.

Mitt riktmärke är kunna återge musikupplevelse från livekonserter någorlunda ofärgat, kontrollerat.
Att åstadkomma Ljudtryck, Renhet, Spridning och Fysisk känsla; begränsar urvalet högst betydande.

För närvarande är jag nöjd med ett par Snell C/V, Basgarderob och Audyssey, i ett brett snedtaksrum...
Säkerligen blir man slutligen färgad när det väl kommer till kritan av angreppssätt, filosofier & historik.

OT Den ytan tycker jag är snyggast hittills på Högtalare, Morgan, funkar även på stora obrutna ytor.
Senast redigerad av ChristianAndersson 2020-10-05 11:58, redigerad totalt 1 gång.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav PerStromgren » 2020-10-05 11:51

Morello skrev:Jag fick låna ett par 802 Matrix för länge sedan - de lät väldigt fint vill jag minnas.
Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".


Det beror nog på vem man är, det! För många av oss duger klart sämre system än de av er som är invanda vid spjutspetsprylar.

Mina egna Quad ger mg ofta stor musikupplevelse, trots begränsad återgivning under 30 Hz och begränsad max SPL.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav ChristianAndersson » 2020-10-05 12:06

Vad som är stor musikupplevelse från lådor/paneler,
beror på material, omgivning, tillämpning och syfte.
Högtalare som inte i vägen/ hörs på realistisk nivå?
Svårt att veta vad som funkar bäst i varierande rum.
Svårt att veta vad som är musik respektive akustik...

Mitt riktmärke är kunna återge musikupplevelse från livekonserter någorlunda ofärgat, kontrollerat.
Att åstadkomma Ljudtryck, Renhet, Spridning och Fysisk känsla; begränsar urvalet högst betydande.

För närvarande är jag nöjd med ett par Snell C/V, Basgarderob och Audyssey, i ett brett snedtaksrum...
Säkerligen blir man slutligen färgad när det väl kommer till kritan av angreppssätt, filosofier & historik.

OT Den ytan tycker jag är snyggast hittills på ytorna,
Morgan, typ "möbler" som är bland de viktigaste,
högtalare är något som arkitekstuderande
borde ägna sig åt, stolar är för enkelt.
/På jakt efter djup i stereobilden
Shatterer of words

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav peterh » 2020-10-05 13:00

En upplevelse skulle jag vilja återuppliva:
Det var hos bo hanssons butik i karlskoga. Där visade han 2 stora tannoy lådor byggda i nakna spånplattor.
Upplevelsen och direktljudet var verkligen något att minnas.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav Thomas_A » 2020-10-05 13:14

Zappa skrev:Ino Audio pi60s hos Öhman, de lät kort och gott kolossalt bra :!: Minns att jag var mäkta imponerad över ljudet och öste på med frågor till Öhman som till slut blev yr i bollen. :oops: Jag köpte piP och kort därefter pi60.

Ino Audio r56 parat med fyra Profundus Z i Studio Blue. En kul afton med John Stålberg och Claes Wetterbrandt. Vi F/E-lyssnade Harman Kardon HK 670 (som nog var trasig) och lyssnade på diverse skivor. Systemet hade en otrolig upplösning och renhet, en så artikulerad bas hade jag inte hört tidigare. 8O

Ino Audio pi60 hemmavid. Ljudet kan inte riktigt konkurrera med ovanstående system men pi60 bjuder otvivelaktigen på höggradig återgivning. :)


Jag kan också säga att ljudet på Studio Blue var mäktigt, också med John Stålberg. Vi skulle blindtesta CD-spelare då det begav sig. Vi var dock en till vill jag minnas, men vem det var minns jag inte. Inte Claes i alla fall. Men det var många år sedan.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav I-or » 2020-10-05 15:37

Morello skrev:Åsyftas 801 Matrix eller Nautilus?

Jag fick låna ett par 802 Matrix för länge sedan - de lät väldigt fint vill jag minnas.
Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".


Detta var på 80-talet, 801 Matrix med tillhörande bas-eq-box. Inte superdynamiska men med ett väldigt jämnt och avslappnat ljud som (naturligtvis) passade till de flesta sorterna av musik. Sedan var man inte riktigt lika kritisk i sin ungdom, vilket definitivt märks i min lista. Nuförtiden gnäller jag på nästan allt även om digital eq kan göra det mesta uthärdligt eller t.o.m. bra.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav Morello » 2020-10-05 15:43

Jag känner igen det där - skivor samt system jag tyckte lär bra eller i alla fall hyggligt för tjugo år sedan står jag knappt ut att lyssna på längre. Min allergi mot distorsion och dynamiskt stympning har tilltagit.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nämn 3 högtalare som gett dig en stor musikupplevelse

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-05 16:10

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Jag fick låna ett par 802 Matrix för länge sedan - de lät väldigt fint vill jag minnas.
Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".


Det beror nog på vem man är, det! För många av oss duger klart sämre system än de av er som är invanda vid spjutspetsprylar.

Mina egna Quad ger mg ofta stor musikupplevelse, trots begränsad återgivning under 30 Hz och begränsad max SPL.


Misstänker att den mätriggen ASR har inte passar dem heller, blir förmodligen ingen bas. Tyskarna som mätte konstaterade att det fanns mätmetoder för dipoler liknande Quad som hade bättre överenstämmelse med det subjektiva lyssningsintrycket.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster