Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav Vinylcalle » 2018-05-30 01:22

Som annonsör på sidan fick jag reda på det för några dagar sedan. Trist, orkar själv sällan titta på några andra svenska sidor efter hifi som är till salu.
Reagerar också som flera andra i tråden att det inte borde vara några stora problem att hantera GDPR, en informativ text om datalagringen som man får godkänna t.ex.
Och ja, GDPR ställer nog till mer problem än det skapar nytta. Men så blir det ju när politiker ska in i verkligheten och rota.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav DorreN » 2018-05-30 09:04

Riktigt trista nyheter. Så många gånger man hittat hifi att köpa och även sålt hifi flertalet gånger under 10 års tid. Hifimagasinet.com var outstanding!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav E » 2018-05-30 09:09

petersteindl skrev:
KarlXII skrev:Dags att öppna köp & sälj här då. :)


+1

Kanske litet onödigt att krångla med detta för en kortare tid?
Hifimagasinet.com skrev:[…] kommer med största sannolikhet att vara online igen inom kort […]

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav Fostex » 2018-05-30 16:24

Himla tråkigt, men samtidigt finns det en del jag tycker saknades på hifimagasinet. Bilduppladdning, annonskategorier och mobilanpassning till exempel. Där ligger hifitorget lite före, även om de inte är hela vägen fram. Hoppas att den nya plattformen, oavsett vilken det blir, försöker ligga lite mer i framkant.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav Nattlorden » 2018-05-30 19:15

Fostex skrev:Himla tråkigt, men samtidigt finns det en del jag tycker saknades på hifimagasinet. Bilduppladdning, annonskategorier och mobilanpassning till exempel. Där ligger hifitorget lite före, även om de inte är hela vägen fram. Hoppas att den nya plattformen, oavsett vilken det blir, försöker ligga lite mer i framkant.


Låter som en tjänst som skulle behöva betalas för då... Det var väl lite det som var finessen - att det inte var så krångligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav Fostex » 2018-05-31 00:23

Bilduppladdning ja, kanske ökar det hostingkostnaden, om lagringsutrymmet är trång sektor. Det vore dock fine om bilderna man länkade in visades i annonsen.

Och för att klargöra, det föringar såklart inte att jag tycker att det är en sorg att hifimagasinet gick i graven. Har själv varit nöjd användare, och både köpt och sålt majoriteten av mina hifi-prylar där under ~10 år.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-05-31 14:08

Har de försökt förstå vad det innebär?
De kan kontakta mig så fixar vi det.

Det som krävs är ju att man som kund ger sitt medgivande att hemsidan hanterar personuppgifter enl GDPR.
Samt att man har koll på var man lagrar detta, vilka som har access, process för review och lite fler saker.
= inga konstigheter.
Bara normal informationssäkerhet som de flesta borde gjort utan GDPR!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav BellsnWhistles » 2018-06-01 14:51

sportbilsentusiasten skrev:Har de försökt förstå vad det innebär?
De kan kontakta mig så fixar vi det.

Det som krävs är ju att man som kund ger sitt medgivande att hemsidan hanterar personuppgifter enl GDPR.
Samt att man har koll på var man lagrar detta, vilka som har access, process för review och lite fler saker.
= inga konstigheter.
Bara normal informationssäkerhet som de flesta borde gjort utan GDPR!


Exakt, inga stora grejer alls om man har en så superenkel sajt som hifimagasinet, skulle som sagt räcka med en kort policy som det länkas till när man lägger in en annons.
Det kanske var dags oavsett för hm att lägga ner av andra orsaker så GDPR blev en naturlig anledning.

Oavsett så tack före den tid som varit, även jag har både sålt och köpt massor med prylar där, bl.a. sålde jag via hifimagasinet mina jättehorn (Altec A5) till en kille från Moskva som kom personligen och hämtade dem med en skåpbil... :D
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav Nattlorden » 2018-06-01 17:58

BellsnWhistles skrev:Exakt, inga stora grejer alls om man har en så superenkel sajt som hifimagasinet, skulle som sagt räcka med en kort policy som det länkas till när man lägger in en annons.


Nej, du måste dessutom klara av att plocka fram lagrade uppgifter om någon begär det och dessutom ha en teknisk lösning för hur du blir av med sagd information om så begärs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav BellsnWhistles » 2018-06-01 18:09

Nattlorden skrev:Nej, du måste dessutom klara av att plocka fram lagrade uppgifter om någon begär det och dessutom ha en teknisk lösning för hur du blir av med sagd information om så begärs.


Ja det stämmer, men jag har svårt att tro att hm sparade mer än det alla kunde se? Dvs. annonsen samt antalet visningar.
Och som admin kan du ta bort en enskild annons också. Problem solved.

Som sagt, i detta fall känns det oerhört enkelt och som jag ser det hade det räckt med en policy som godkännes, resten är klart.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav Nattlorden » 2018-06-02 10:39

Stämmer säkert, men den var nog i princip självgående, emedan gdpr skulle kunna innebära mer närvarande hands-on, och personen i fråga kanske inte har den extratiden att lägga på en gratisfunktion?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav Bamsefar » 2018-06-03 13:19

Jag ville köpa hifimagasinet för några år sedan, fick nej - kanske dags nu då?

För övrigt, om man sätter en tidsgräns, säg en månad, på varje annons och efter det raderar allt så ser jag inget problem - sedan kan man då självklart låta annonsören radera i förtid, eller admin. Men bara genom att inte spara på annonserna blir det mycket enklare. Inte ens cookies lär behövas....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hifimagasinet lägger ned verksamheten

Inläggav darkg » 2018-06-03 13:46

Ja, att dels inte samla i smyg, dels inte samla mer än nödvändigt och inte spara längre än nödvändigt och dessutom ha koll på vad man gör ska förhoppningsvis duga :)
Don’t just do something, sit there.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster