Bill50x skrev:
Oavsett om vi dissar produkter vi tycker är för dyra så kommer vi aldrig att kunna handla produkter för ett lägre pris än vad de kostar att tillverka dem. Detta är fundamentalt.
Nej, det är inte fundamentalt.
Men först måste man nog definiera vad som menas med kostnad att tillverka. Menas i detta sammanhang den totala kostnaden företaget har för att kunna leverera produkten eller något annat?
Exempel: hustillverkare har historiskt ofta gått i konkurs för att de under lång tid har större tillverkningskostnad än kundpriset. Saab var väl också en typisk sådan tillverkare de sista åren.
Exempel: För att introducera på en marknad kan man ibland välja att ”gå back” under en ganska lång tid. Typiskt för produkter där målet är att tjäna på masstillverkning.
Exempel: marknad där tanken är att få kunden som prenumerant. Typiskt är tidningar eller hälsobranschen och där erbjudandet ”kryddas” med ”gåvor” och där gåvan har ett högre pris än den primära produkten.
Givetvis bygger dessa exempel på att det i grunden finns en kalkyl för en förväntad vinst på lång sikt men det är ett risktagande som görs genom att medvetet ”gå back” i kundaffären (ibland omedvetet) för att ”bygga upp en marknad”
Under senare år har vi också sett många ”internet baserade” företag som år efter år går back och ändå värderas högt. Exempel: Spotify där nästan alla på detta forum har erhållit en produkt från Spotify till ett lägre pris en vad den har kostat leverantören att tillverka.