Moderator: Redaktörer
Morello skrev:I slutpris till kund ingår väldigt mycket mer kostnader än bara tillverkningskostnad.
Tex moms, tull(i förekommande fall),utveckling, marknadsföring, distribution, emballage, butiksmarginal, administration, logistik osv osv osv osv osv osv
petersteindl skrev:Morello skrev:I slutpris till kund ingår väldigt mycket mer kostnader än bara tillverkningskostnad.
Tex moms, tull(i förekommande fall),utveckling, marknadsföring, distribution, emballage, butiksmarginal, administration, logistik osv osv osv osv osv osv
Det här inlägget år behäftat med ganska många "felaktigheter". Exempelvis är Moms ingen kostnad. Butiksmarginal är heller ingen kostnad. Inte distributörsmarginal heller. Utveckling är en slags kostnad men kan vara en tillgång som skrivs ned vid varje Årsredovisning och beroende på investerat kapital så skall räntor räknas in, likaså gällande kostnader för verktyg. Tull vid inköp och emballage bör ingå i BOM Bill of Material och är således en del av TK. Man bör räkna på bruttomarginal på produkten och lägga marginalen tillräckligt högt för att ha råd med fasta kostnader och marknadsföring så att vinst kan redovisas. Med din definition blir ju i så fall även vinsten en kostnad.
Med vänlig hälsning
Peter
dewpo skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:I slutpris till kund ingår väldigt mycket mer kostnader än bara tillverkningskostnad.
Tex moms, tull(i förekommande fall),utveckling, marknadsföring, distribution, emballage, butiksmarginal, administration, logistik osv osv osv osv osv osv
Det här inlägget år behäftat med ganska många "felaktigheter". Exempelvis är Moms ingen kostnad. Butiksmarginal är heller ingen kostnad. Inte distributörsmarginal heller. Utveckling är en slags kostnad men kan vara en tillgång som skrivs ned vid varje Årsredovisning och beroende på investerat kapital så skall räntor räknas in, likaså gällande kostnader för verktyg. Tull vid inköp och emballage bör ingå i BOM Bill of Material och är således en del av TK. Man bör räkna på bruttomarginal på produkten och lägga marginalen tillräckligt högt för att ha råd med fasta kostnader och marknadsföring så att vinst kan redovisas. Med din definition blir ju i så fall även vinsten en kostnad.
Med vänlig hälsning
Peter
Men vist finns det lagar mot osund konkurrens som i princip tvingar företag att göra vinst?
Får ett företag tillverka något och sälja till självkostnadspris?
Nattlorden skrev:Den vanligaste anledningen att ett företag väljer att bara gå runt istället för att göra vinst torde vara för att ta marknadsandelar; dvs med en framtida vision att göra pengar vid ett senare tillfälle vid en prishöjning mot en större kundbas.
KentLindqvist skrev:Har grävt djupare.
Det är limmet som är dyrt.
Bryt ned uträkningen längre:
-MDF 20 EUR
-Färg 12 EUR
-Skruvar 3 EUR
-Arbete 200 EUR
-Slitage bandsåg 7 EUR (inklusive kaffepulver)
-Lim X EUR
Då återstår 2598,5 EUR -FÖR LIMMET!!!!
Men vist finns det lagar mot osund konkurrens som i princip tvingar företag att göra vinst?
Får ett företag tillverka något och sälja till självkostnadspris?
goat76 skrev:KentLindqvist skrev:Har grävt djupare.
Det är limmet som är dyrt.
Bryt ned uträkningen längre:
-MDF 20 EUR
-Färg 12 EUR
-Skruvar 3 EUR
-Arbete 200 EUR
-Slitage bandsåg 7 EUR (inklusive kaffepulver)
-Lim X EUR
Då återstår 2598,5 EUR -FÖR LIMMET!!!!
Limmet skapar också ett starkt beroende som man i flera år efter högtalarbygget måste upprätthålla. Det måste också tas med i beräkningarna.
KentLindqvist skrev:Har grävt djupare.
Det är limmet som är dyrt.
Bryt ned uträkningen längre:
-MDF 20 EUR
-Färg 12 EUR
-Skruvar 3 EUR
-Arbete 200 EUR
-Slitage bandsåg 7 EUR (inklusive kaffepulver)
-Lim X EUR
Då återstår 2598,5 EUR -FÖR LIMMET!!!!
petersteindl skrev:Det här inlägget år behäftat med ganska många "felaktigheter". Exempelvis är Moms ingen kostnad. Butiksmarginal är heller ingen kostnad. Inte distributörsmarginal heller...
Piotr skrev:petersteindl skrev:Det här inlägget år behäftat med ganska många "felaktigheter". Exempelvis är Moms ingen kostnad. Butiksmarginal är heller ingen kostnad. Inte distributörsmarginal heller...
Fast M skrev ju "i slutpris till kund".. Dvs. allt det M nämner påverkar priset dvs. kostnaden för kundens del.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Den vanligaste anledningen att ett företag väljer att bara gå runt istället för att göra vinst torde vara för att ta marknadsandelar; dvs med en framtida vision att göra pengar vid ett senare tillfälle vid en prishöjning mot en större kundbas.
Behöver inte handla om senare prishöjningar, det kan vara att få upp volymen så man kan sprida de fasta kostnaderna på fler enheter.
/ B
petersteindl skrev:Piotr skrev:petersteindl skrev:Det här inlägget år behäftat med ganska många "felaktigheter". Exempelvis är Moms ingen kostnad. Butiksmarginal är heller ingen kostnad. Inte distributörsmarginal heller...
Fast M skrev ju "i slutpris till kund".. Dvs. allt det M nämner påverkar priset dvs. kostnaden för kundens del.
Det är fortfarande inga kostnader och bokförs inte någonstans som kostnader. Butiksmarginal utgör heller ingen kostnad, utan är en intäkt. För slutkonsument finns endast en kostnad, nämligen rekommenderat konsumentpris inklusive moms samt möjliga försäkringskostnader och eventuell resekostnad för att hämta produkten. Behövs det akustikkonsultationer så kan det tillkomma som kostnad. Däremot påverkar helheten slutpriset på produkten.
I denna tråd pratas det om komponentkostnader i högtalare.
Exempel: Låt säga att man skall tillverka en serie på 100 par högtalare. Låt säga att det investeras i verktyg för gjutning. Kostnad för verktyg är 2 miljoner SEK. Låt säga att det finns patentkostnader för 2,5 miljoner kronor som täcker tekniken för denna 100-serie. Då är man uppe i 4,5 miljoner kronor innan man ens börjat. 4,5 MSEK/100 = 45 000 kr/par högtalare.
För att få en bild av verkligheten så kan vi nu räkna ut vad kunden får betala för patent och verktyg. Det tillverkande företaget behöver 50 % i marginal för att täcka utgifter i företaget och kanske få 8-10 % i vinst.
Då blir dessa 2 kostnader till 90 000 av produktpriset till distributör som har 40 % marginal. Butiken betalar 150 000 kr och har 50 % i marginal. Konsumenten betalar då 300 000 kr + moms = 375 000 kr. Denna summa är enkom för patent + gjutverktyg om serien är 100 par. Dessa två utgifter är kostnader som definitivt påverkar högtalarens pris. Båda dessa kostnader är dock investeringar med avskrivning. De bokas således som tillgång i företaget. Då kan ju en konsument hävda att varför skall de betala för tillgångar i bolaget. Tja, de behövs för att producera och de skrivs ner till noll om det inte tillverkas fler högtalare än 100 par. Patenten kanske går att använda åt annat med årliga stora patentkostnader som brev på posten för att upprätthålla patenten. Verktygen får skrotvärde.
Låt säga att det rör sig om en sann teknikevolution och Materialkostnaden för ett par högtalare är 1000 kr, ja då blir kostnaden per par högtalare 46 000 kr. Det blir i stort sett ingen skillnad i pris. Sedan kan man räkna på en tusen-serie och en 10-tusenserie och varför inte på en 100-tusenserie. Men då kommer en ny lurig parameter, nämligen kostnad för investering i 100-tusen par högtalare + räntor + lager + logistik.
Då man/någon kan räkna på allt detta och i varje given situation och förändring på marknaden alltid få fram det optimala som ger maximal vinst, så är ni välkomna att söka som CFO i Bremen.
Jag skriver detta för att ge en annan vy i problematiken hos tillverkare inom High-End segmentet.
Med vänlig hälsning
Peter
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Piotr skrev:
Fast M skrev ju "i slutpris till kund".. Dvs. allt det M nämner påverkar priset dvs. kostnaden för kundens del.
Det är fortfarande inga kostnader och bokförs inte någonstans som kostnader. Butiksmarginal utgör heller ingen kostnad, utan är en intäkt. För slutkonsument finns endast en kostnad, nämligen rekommenderat konsumentpris inklusive moms samt möjliga försäkringskostnader och eventuell resekostnad för att hämta produkten. Behövs det akustikkonsultationer så kan det tillkomma som kostnad. Däremot påverkar helheten slutpriset på produkten.
I denna tråd pratas det om komponentkostnader i högtalare.
Exempel: Låt säga att man skall tillverka en serie på 100 par högtalare. Låt säga att det investeras i verktyg för gjutning. Kostnad för verktyg är 2 miljoner SEK. Låt säga att det finns patentkostnader för 2,5 miljoner kronor som täcker tekniken för denna 100-serie. Då är man uppe i 4,5 miljoner kronor innan man ens börjat. 4,5 MSEK/100 = 45 000 kr/par högtalare.
För att få en bild av verkligheten så kan vi nu räkna ut vad kunden får betala för patent och verktyg. Det tillverkande företaget behöver 50 % i marginal för att täcka utgifter i företaget och kanske få 8-10 % i vinst.
Då blir dessa 2 kostnader till 90 000 av produktpriset till distributör som har 40 % marginal. Butiken betalar 150 000 kr och har 50 % i marginal. Konsumenten betalar då 300 000 kr + moms = 375 000 kr. Denna summa är enkom för patent + gjutverktyg om serien är 100 par. Dessa två utgifter är kostnader som definitivt påverkar högtalarens pris. Båda dessa kostnader är dock investeringar med avskrivning. De bokas således som tillgång i företaget. Då kan ju en konsument hävda att varför skall de betala för tillgångar i bolaget. Tja, de behövs för att producera och de skrivs ner till noll om det inte tillverkas fler högtalare än 100 par. Patenten kanske går att använda åt annat med årliga stora patentkostnader som brev på posten för att upprätthålla patenten. Verktygen får skrotvärde.
Låt säga att det rör sig om en sann teknikevolution och Materialkostnaden för ett par högtalare är 1000 kr, ja då blir kostnaden per par högtalare 46 000 kr. Det blir i stort sett ingen skillnad i pris. Sedan kan man räkna på en tusen-serie och en 10-tusenserie och varför inte på en 100-tusenserie. Men då kommer en ny lurig parameter, nämligen kostnad för investering i 100-tusen par högtalare + räntor + lager + logistik.
Då man/någon kan räkna på allt detta och i varje given situation och förändring på marknaden alltid få fram det optimala som ger maximal vinst, så är ni välkomna att söka som CFO i Bremen.
Jag skriver detta för att ge en annan vy i problematiken hos tillverkare inom High-End segmentet.
Med vänlig hälsning
Peter
Och om man struntar i att patentera och försöker sälja dubbelt så många på ett lägre pris istället?
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:
Det är fortfarande inga kostnader och bokförs inte någonstans som kostnader. Butiksmarginal utgör heller ingen kostnad, utan är en intäkt. För slutkonsument finns endast en kostnad, nämligen rekommenderat konsumentpris inklusive moms samt möjliga försäkringskostnader och eventuell resekostnad för att hämta produkten. Behövs det akustikkonsultationer så kan det tillkomma som kostnad. Däremot påverkar helheten slutpriset på produkten.
I denna tråd pratas det om komponentkostnader i högtalare.
Exempel: Låt säga att man skall tillverka en serie på 100 par högtalare. Låt säga att det investeras i verktyg för gjutning. Kostnad för verktyg är 2 miljoner SEK. Låt säga att det finns patentkostnader för 2,5 miljoner kronor som täcker tekniken för denna 100-serie. Då är man uppe i 4,5 miljoner kronor innan man ens börjat. 4,5 MSEK/100 = 45 000 kr/par högtalare.
För att få en bild av verkligheten så kan vi nu räkna ut vad kunden får betala för patent och verktyg. Det tillverkande företaget behöver 50 % i marginal för att täcka utgifter i företaget och kanske få 8-10 % i vinst.
Då blir dessa 2 kostnader till 90 000 av produktpriset till distributör som har 40 % marginal. Butiken betalar 150 000 kr och har 50 % i marginal. Konsumenten betalar då 300 000 kr + moms = 375 000 kr. Denna summa är enkom för patent + gjutverktyg om serien är 100 par. Dessa två utgifter är kostnader som definitivt påverkar högtalarens pris. Båda dessa kostnader är dock investeringar med avskrivning. De bokas således som tillgång i företaget. Då kan ju en konsument hävda att varför skall de betala för tillgångar i bolaget. Tja, de behövs för att producera och de skrivs ner till noll om det inte tillverkas fler högtalare än 100 par. Patenten kanske går att använda åt annat med årliga stora patentkostnader som brev på posten för att upprätthålla patenten. Verktygen får skrotvärde.
Låt säga att det rör sig om en sann teknikevolution och Materialkostnaden för ett par högtalare är 1000 kr, ja då blir kostnaden per par högtalare 46 000 kr. Det blir i stort sett ingen skillnad i pris. Sedan kan man räkna på en tusen-serie och en 10-tusenserie och varför inte på en 100-tusenserie. Men då kommer en ny lurig parameter, nämligen kostnad för investering i 100-tusen par högtalare + räntor + lager + logistik.
Då man/någon kan räkna på allt detta och i varje given situation och förändring på marknaden alltid få fram det optimala som ger maximal vinst, så är ni välkomna att söka som CFO i Bremen.
Jag skriver detta för att ge en annan vy i problematiken hos tillverkare inom High-End segmentet.
Med vänlig hälsning
Peter
Och om man struntar i att patentera och försöker sälja dubbelt så många på ett lägre pris istället?
Det är bara att räkna. Det finns flera högtalarfabrikanter som har den typen av problematik. Ofta väljer man att även använda sig av patenten i sina billigare högtalare med större serier. B&W är en av dessa som har patent och verktygskostnader. Men många av de stora High-End tillverkarna har det också.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Det är bara att räkna.
Kraniet skrev:Högtalaren i första inlägget är ju dock ingen patentkonstruktion.
Men det ligger väl några utvecklingstimmar bakom högtalaren. Nu verkar den ju vara utvecklad i Kina (?) så jag vet inte vilken timkostnad det rör sig om. Men här i vårt land kostar en kvalificerad ingenjör kanske 900 kr/timmen. Beroende på företagets overhead kan timkostnaden kanske räknas ned något.
Jag vet inte om det finns något speciellt genomsnitt för antal timmar nedlagda.
Stegen som ingår borde vara något i stil med
Marknadsundersökning
Framtagande av koncept
Kravställande
Undersökning av tänkbara ingående komponenter
Design låda
Framtagande av prototyp låda
Design av filter
Framtagande av prototyp filter
Optimering av låda/filter
Konstruktion slutgiltig låda
Montering av ingående komponenter
Kvalitetskontroll
För allt detta krävs det
Tillgång till snickeri
Tillgång till mätutrustning
Tillgång till lokaler (minst ett rum för montering/framtagning av prototyp och ett rum för mätning)
Någon slags processuppställning för prototyp-testning
Saknas det något?
För just denna högtalare ingår ingen egen elementutveckling/produktion, de verkar ju använda standard-element dessutom. Men en del firmor ingår ju även framtagande av OEM-element eller konstruktion/produktion av egna element.
Kraniet skrev:Högtalaren i första inlägget är ju dock ingen patentkonstruktion.
Men det ligger väl några utvecklingstimmar bakom högtalaren. Nu verkar den ju vara utvecklad i Kina (?) så jag vet inte vilken timkostnad det rör sig om. Men här i vårt land kostar en kvalificerad ingenjör kanske 900 kr/timmen. Beroende på företagets overhead kan timkostnaden kanske räknas ned något.
Jag vet inte om det finns något speciellt genomsnitt för antal timmar nedlagda.
Stegen som ingår borde vara något i stil med
Marknadsundersökning
Framtagande av koncept
Kravställande
Undersökning av tänkbara ingående komponenter
Design låda
Framtagande av prototyp låda
Design av filter
Framtagande av prototyp filter
Optimering av låda/filter
Konstruktion slutgiltig låda
Montering av ingående komponenter
Kvalitetskontroll
För allt detta krävs det
Tillgång till snickeri
Tillgång till mätutrustning
Tillgång till lokaler (minst ett rum för montering/framtagning av prototyp och ett rum för mätning)
Någon slags processuppställning för prototyp-testning
Saknas det något?
För just denna högtalare ingår ingen egen elementutveckling/produktion, de verkar ju använda standard-element dessutom. Men en del firmor ingår ju även framtagande av OEM-element eller konstruktion/produktion av egna element.
petersteindl skrev:Piotr skrev:petersteindl skrev:Det här inlägget år behäftat med ganska många "felaktigheter". Exempelvis är Moms ingen kostnad. Butiksmarginal är heller ingen kostnad. Inte distributörsmarginal heller...
Fast M skrev ju "i slutpris till kund".. Dvs. allt det M nämner påverkar priset dvs. kostnaden för kundens del.
Det är fortfarande inga kostnader och bokförs inte någonstans som kostnader. Butiksmarginal utgör heller ingen kostnad, utan är en intäkt. För slutkonsument finns endast en kostnad, nämligen rekommenderat konsumentpris inklusive moms samt möjliga försäkringskostnader och eventuell resekostnad för att hämta produkten.
Med vänlig hälsning
Peter
dewpo skrev:Men 3 eller 8 cylindrar det påverkar både priset och prestandan, Självklart vill man veta vad man får för pengarna!
ante_77 skrev:dewpo skrev:Men 3 eller 8 cylindrar det påverkar både priset och prestandan, Självklart vill man veta vad man får för pengarna!
Om du bara visste vad en kolv kostar så skulle en 8 cylindrig bil kosta typ 1000kr mer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster