Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pellegrino
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2011-06-11

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav pellegrino » 2018-06-16 20:35

jansch skrev:Han gillade inte bara musiken, dom var kompisar och hade samma syn på judar och judendomen.

Via ett medium då? ;)
Richard Wagner: 1813-1883
Adolf Hitler: 1889-1945

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav petersteindl » 2018-06-16 20:38

pellegrino skrev:
jansch skrev:Han gillade inte bara musiken, dom var kompisar och hade samma syn på judar och judendomen.

Via ett medium då? ;)
Richard Wagner: 1813-1883
Adolf Hitler: 1889-1945


Äh, några år hit eller dit spelar väl ingen roll, eller?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Goldfinger » 2018-06-16 21:11


jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav jansch » 2018-06-17 21:54

pellegrino skrev:
jansch skrev:Han gillade inte bara musiken, dom var kompisar och hade samma syn på judar och judendomen.

Via ett medium då? ;)
Richard Wagner: 1813-1883
Adolf Hitler: 1889-1945


Det var som sjutton!
Jag läste en liten tunn bok på tyska ,precis när jag började jobba i Tyskland om just Wagners påverkan på Hitler (försökte träna upp tyskan som inte hade varit mitt bästa gymnasieämne).
Och jag har minnet av att dom var polare - fast nu vet jag ju! Var min tyska så jäkla dålig!

Andra gången jag gör ”avbön” idag....

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav Kronkan » 2018-06-18 07:55

Nu är frågan om det var mycket fel. Wagner skrev politiska texter som kom att inspirera Hitler. Men de kunde ju som påpekats inte känt varandra. Men de stod ideologiskt nära varandra bl a i ”judefrågan. Fast Wagner var en ideologisk föregångare och inte en samtalspartner till Hitler.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Richard_Wagner

.................

Klarar inte att enkelt läsa den länkade forskningsartikeln. Men det finns en relativt ny upptäkt av de så kallade spegelneuronerna. De håller i realtid reda på vad som andra människor gör och beter sig.

Jag orkar inte ens ta reda på hur just den länkade forskningen är gjord. En del av modern forskning kring hjärnan sker ju med hjälp av olika verktyg där man så att säga ser in i hjärnan. Andra kan göras på annat sätt.

Det är en liten och enstaka forskning så man får se den ur detta perspektiv.

Dewpo ser den som ett avståndstagande kring människor som enligt honom inte tillhör normaliteten. Vet inte heller om inte JM själv gör en tankevurpa när han skriver en värderande text när han skriver om ståpälsupplevelser.

Och så fortsätter diskussionen snabbt kring värderingar om gott och ont om jag hårdrar det medan någon diskussion kring själva forskningen blir lite frånvarande. På två röda rapp är man inne på värderingar.
......

Forskning enligt gamla principer är ju att man med vetenskapliga metoder undersöker olika saker. Man får resultat som skall kritiskt granskas.

Men jag förmår inte att själv försöka sätta in den lilla studie som är gjord i något som helst ssmmanhang mer än att man håller på att reda ut hur hjärnan fungerar och i ett spektra.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav jansch » 2018-06-18 21:46

Nattlorden skrev:
Varför inte bara erkänna att riktigt bra återgiven musiki alla former (ok då... nästan all) får oss att inte bara må bra utan även känna eurorisk lycka.


Lycka, sort, eller vilken känsla som.... om du stänger av musiken och är knäsvag när du går därifrån så är det lyckat.... Om det sedan är Loreena McKennit eller Kristina från Duvemålla eller Back in Black.... spelar verkligen ingen roll... det är att du kan gå in i det, känna något, och komma ut förändrad på andra sidan som gäller något.


Precis Nattlorden,
....eller rättare sagt ”va farm som helst” som uppstår som känsla efter musikupplevelsen och som skapar minnesvärda spår eller sår i själen. Personligen njuter jag också av lugnet som kan uppstå, oavsett musiktyp och helt plötsligt, vid några enstaka tillfällen, är jag helt ”avkopplad” från störande tankar om stereoperspektiv, stående vågor, dåligt inspelade trummor och allt för markerad komprimering.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ståpälsmusikupplevelsen korrelerar med empati hos vissa.

Inläggav distad » 2018-06-18 22:19

Hos mer empatiska personer kan musik ge stark känslomässig stimulering

Viss musik kan ge mig mycket känslomässig stimulering och jag har också en stark emapati överlag.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster