Skillnad på CD-skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Skillnad på CD-skivor?

Inläggav Kralle » 2018-06-15 15:19

Märker ibland när jag kopierat en CD, att kopian accepteras inte av CD-spelare 1 (äldre) men går bra i CD-spelare 2 (nyare).
Ibland funkar kopian både i spelare 1 och 2.
Är det någon egenskap hos den tomma skivan som skiljer?
Finns det något trix så det fungerar 10 gånger av tio?
Eller handlar det om att handla rätt typ av skiva?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav gopnik » 2018-06-15 15:45

Kralle skrev:Är det någon egenskap hos den tomma skivan som skiljer?

Ja, en brännbar skiva har en helt annan struktur och uppbyggnad än en pressad skiva, med ett kontinuerligt spår och ett genombrännbart lager ("dye") i stället för pressade gropar. Se → http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_dye.shtml
Kralle skrev:Eller handlar det om att handla rätt typ av skiva?

Delvis kan det nog hjälpa med ett annat märke och en annan dye, men problemet ligger nog i spelaren. En ny laserpickup är kanske en mer permanent lösning.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav dewpo » 2018-06-15 16:20

Hastigheten när man bränner påverkar också resultatet,
Att sänka till 8X eller 4X bränning brukar lösa problemen med svårlästa skivor.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav JB » 2018-06-15 16:27

Många äldre CD-spelare har problem att läsa brända skivor

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav RogerJoensson » 2018-06-15 19:59

Fast ibland om man har en brännare som funkar bra för ändamålet (ställd i den hastighet som visar sig funka bäst) så kan en gammal cd-spelare med läsproblem läsa kopian bättre än originalet. Det verkar som om brännarna har en hastighet som är optimal (kanske varierar beroende på skivsort) och det är inte alltid den lägsta hastigheten, inte heller (aldrig?) den högsta. Olika brännare är naturligtvis också olika bra på att bränna tydligt mönster.
-På självvald "semester".

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav Kralle » 2018-06-15 22:05

Skulle vara intressant att se en skiva bränd i t ex 48x och 4x i stark förstoring.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav hifikg » 2018-06-16 01:08

dewpo skrev:Hastigheten när man bränner påverkar också resultatet,
Att sänka till 8X eller 4X bränning brukar lösa problemen med svårlästa skivor.


Är inte det en myt i klass med att man inte ska bada när man ätit?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav i » 2018-06-16 05:32

hifikg skrev:
dewpo skrev:Hastigheten när man bränner påverkar också resultatet,
Att sänka till 8X eller 4X bränning brukar lösa problemen med svårlästa skivor.


Är inte det en myt i klass med att man inte ska bada när man ätit?


Det här är ju något som är lätt att testa! (Förutsätter förstås att man har det problemet.)
Mundus Vult Decipi

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav RogerJoensson » 2018-06-16 09:34

Samtliga brännare som jag haft har bränt eller bränner sämre i snabbaste läget jämfört med de lägre. Någon av dem brände nästan lika dåligt i det långsammaste läget (ospelbar i den gamla cd-spelaren), medan det som brändes något snabbare spelades utan problem...
-På självvald "semester".

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav Kralle » 2018-06-16 09:58

i skrev:
hifikg skrev:
dewpo skrev:Hastigheten när man bränner påverkar också resultatet,
Att sänka till 8X eller 4X bränning brukar lösa problemen med svårlästa skivor.


Är inte det en myt i klass med att man inte ska bada när man ätit?


Det här är ju något som är lätt att testa! (Förutsätter förstås att man har det problemet.)

Offrade en skiva nu för provets skull. Och det stämmer att den blir läsbar av min gamla spelare när man bränner i långsammaste läget. Den är ej läsbar i snabbaste läget.
Lite av yesterday's news, för detta höll man ju på med när CD-brännarna kom. Trodde kanske de var bättre idag så det inte var nån större skillnad mellan lägena.
En brännare som marknadsförs som 48x-kapabel borde kanske bara marknadsförts som 24x eller 12x.

Användarvisningsbild
p1plarson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-05-26

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav p1plarson » 2018-06-18 16:21

Min erfarenhet är att skall en hembränd skiva läsas i en ny apparat, då är det helt OK att bränna med alla 48 x:en brännaren ger, skall å andra sidan skivan läsas av någon äldre pryl, då får man gå ned i farten.
Därmed är 48x bränning säkert helt sanningsenligt i de flesta fall där tillverkaren lovar detta, men beroende på var den skall läsas funkar det inte alltid i den änden.
Dessutom har vi ju stora skillnader mellan blank-skivor; brukade inte elektronikvärlden ha stora test av optiskt media varje år föresten?

Fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav hifikg » 2018-06-18 22:06

Mina första CD-skivor brände jag i 1:1 eller om det t o m var långsammare än så, det tog lååååång tid och processen var så känslig att ett hårt tramp i golvet kunde få skivan att kapsejsa som en sufflé. Tomskivorna kostade över 100 spänn så det var ingen större vinst att piratkopiera CD :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav Bill50x » 2018-06-18 22:52

hifikg skrev:Mina första CD-skivor brände jag i 1:1 eller om det t o m var långsammare än så, det tog lååååång tid och processen var så känslig att ett hårt tramp i golvet kunde få skivan att kapsejsa som en sufflé. Tomskivorna kostade över 100 spänn så det var ingen större vinst att piratkopiera CD :)

Det var en besvärlig tid. Man fick tex inte ha för många nivåer i filstrukturen och ofta var man tvungen att ta bort alla åäö. Att bränna en CD (egentligen CD-r) tog 74 minuter plus lite extra för avslutet, men det bästa var att kolla alltsammans innan bränning så där rök 74 minuter till. Ganska ofta, efter typ 2/3-delar av bränningen började det ticka oroväckande från brännaren, då visste man att något var fel och att man spenderat 2,5 timmar och 100 spänn på något som var oanvändbart...
Det är lixom mycket enklare idag, men vem bränner cd-r idag?

Faktiskt brände jag en CD i torsdags till en kompis, en barnskiva med Astrid Lindgren. Kompisen har inte strömmande hemma utan spelar bara cd och från Spotify.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav hifikg » 2018-06-19 00:46

Tänker ibland att jag ska bränna för bilen, men det blir originalen som hamnar där, de är ju ändå rippade och uppbackade...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav dewpo » 2018-06-19 13:33

Det finns ju skivor som är anpassade speciellt för Audio,
Jag har själv aldrig kostat på mig den typen av lyxskivor, Så jag vet inte om de gör någon faktisk skillnad :|
https://www.komplett.se/product/310496/datorutrustning/lagring/cddvd-skivor/cd-r/verbatim-cd-r-audio-80min-10-pack?gclid=CjwKCAjw06LZBRBNEiwA2vgMVeNw1yORkwSyS-cq6kn6Njnr0NVCQBhC_-3N_1NyJjkjBrRjJoAbFxoCG74QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CJe7jZ_P39sCFQramgodfrANXw#

Högre bränn hastighet påstås annars ge mer jitter, Kanske något för LTS att testa?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav Laila » 2018-06-19 19:37

De i min mening överlägset bästa CD-R är de som tillverkas/tillverkades(?) av
Taiyo Yuden. Testade olika CR-R fabrikat med ett "felhittar-program" från "Nero
Burning Room" vid den tid då det begav sig å T.Y. hade alltid minst brännfel . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-06-23 13:33

dewpo skrev:Det finns ju skivor som är anpassade speciellt för Audio,
Jag har själv aldrig kostat på mig den typen av lyxskivor, Så jag vet inte om de gör någon faktisk skillnad :|
https://www.komplett.se/product/310496/datorutrustning/lagring/cddvd-skivor/cd-r/verbatim-cd-r-audio-80min-10-pack?gclid=CjwKCAjw06LZBRBNEiwA2vgMVeNw1yORkwSyS-cq6kn6Njnr0NVCQBhC_-3N_1NyJjkjBrRjJoAbFxoCG74QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CJe7jZ_P39sCFQramgodfrANXw#

Högre bränn hastighet påstås annars ge mer jitter, Kanske något för LTS att testa?


Det fanns (finns?) särskilda apparatbrännare som såg ut ungefär som en korsning mellan kassettdäck och cd-spelare, alltså en cd-spelare med inspelningsknapp, tänkta för hemkonsumentbruk. För att kunna bränna på dessa behöver man ha en sådan "cd-r audio" du nämner ovan. Det är någon liten datakod som ligger på skivan. Syftet var att någon slant skulle i slutänden gå till upphovsmakaren tror jag. Emellertid blev ju bränning medelst dator betydligt enklare, snabbare och billigare.

Det är ingen speciell skillnad hos själva medley förutom dataflaggan, så det är inget som är i behov av att testas av LTS.

Personligen gillar jag Verbatims Metal-AZO och Super-AZO, men det kan bero på deras goda rykte och/eller den snygga lilaaktiga kulören. Jag har inte haft problem med andra fabrikat heller.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skillnad på CD-skivor?

Inläggav Perfector » 2018-06-23 14:03

Johan_Lindroos skrev:
dewpo skrev:Det finns ju skivor som är anpassade speciellt för Audio,
Jag har själv aldrig kostat på mig den typen av lyxskivor, Så jag vet inte om de gör någon faktisk skillnad :|
https://www.komplett.se/product/310496/datorutrustning/lagring/cddvd-skivor/cd-r/verbatim-cd-r-audio-80min-10-pack?gclid=CjwKCAjw06LZBRBNEiwA2vgMVeNw1yORkwSyS-cq6kn6Njnr0NVCQBhC_-3N_1NyJjkjBrRjJoAbFxoCG74QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CJe7jZ_P39sCFQramgodfrANXw#

Högre bränn hastighet påstås annars ge mer jitter, Kanske något för LTS att testa?


Det fanns (finns?) särskilda apparatbrännare som såg ut ungefär som en korsning mellan kassettdäck och cd-spelare, alltså en cd-spelare med inspelningsknapp, tänkta för hemkonsumentbruk. För att kunna bränna på dessa behöver man ha en sådan "cd-r audio" du nämner ovan. Det är någon liten datakod som ligger på skivan. Syftet var att någon slant skulle i slutänden gå till upphovsmakaren tror jag. Emellertid blev ju bränning medelst dator betydligt enklare, snabbare och billigare.

Det är ingen speciell skillnad hos själva medley förutom dataflaggan, så det är inget som är i behov av att testas av LTS.

Personligen gillar jag Verbatims Metal-AZO och Super-AZO, men det kan bero på deras goda rykte och/eller den snygga lilaaktiga kulören. Jag har inte haft problem med andra fabrikat heller.

Jag har en Yamaha brännare vid stereon.
Den kan kopiera flaggade CD och sedan gör man lämpligt format med CDeX i datorn och då kan man lägga dessa på vanlig dataCD.
Dock undviker jag att bränna med för hög hastighet.
Det finns ingen anledning att skynda på processen
Om man bränner med 8 GGR så går det ändå rätt fort.
Annars är risken att man får kasta skivan och börja om från början.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster