jansch skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:
Nej. Du får gärna tycka det, men du får inte presentera det som fakta.
Du får gärna överbevisa mig och visa att jag har fel.
JM
Jag googlade lite om det var möjligt att få fram en målbeskrivning för stereofoni som på något sätt var knutet till "stereo standarden". Det som slog mig då är att jag inte ens kan hitta något som liknar en riktig standard! Mycket handla mest om inspelningsteknik om man skall försöka hitta något som liknar standard. Engelskspråkiga Wikipedia har dock en väldigt trevlig historiebeskrivning. Nu "skumläste" jag bara snabbt alla artiklar etc jag hittade så jag kan ha missat nåt. Syftet finns dock beskrivet men på olika sätt.
Jag gjorde det mest för att det var kul då jag inte reflekterat över frågan tidigare.
Sååå.... det verkar som alla får nöja sig med att ha ett eget mål med sin stereolyssning oavsett om man vill att det skall funka för en lyssnare eller flera vid samma tillfälle.
Här kan du läsa om stereo i dess linda då Blumlein sökte och fick patenten 1931.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_pairBåde jag och IÖ kan säga en hel del i ämnet. OBS! Blumlein kallade ljudet för Binaural sound. Det betyder att man använder båda öronen och det har alltså med lyssnaren att göra. Stereophonic är snarast den fysikaliska varianten.
Man bör helst inte blanda ihop dessa och Binaural recordings har idag betydelsen av konsthuvudstereofoniinspelning gjorda för uppspelning med hörlurar.
Stereolyssning skulle kunna innebära att man lyssnar med båda öronen oavsett om det är mono eller stereo. Det skulle även kunna innebära att man lyssnar på en stereofonisk inspelning via en stereoanläggning med högtalare eller hörlurar. Det handlar i alla fall om lyssning och så länge det gäller lyssning så väljer var och en sitt mål med sin lyssning.
Om det gäller målet med det stereofoniska systemet så är det för att kunna återge fler dimensioner av det inspelade i jämförelse med monofoniskt ljud. Det är, vad jag hittills sett, inte låst till en sweet spot.
Det kan dock finnas slutkonsumenter som kan ha det som målsättning att sitta blickstilla i mitten, ekvidistant från högtalarna och vara ensam lyssnare. Men att det skulle vara målet då stereo uppfanns var aldrig tanken. I alla fall inte vad jag sett eller läst.
Om det skulle vara målet så vågar jag nog påstå att monofonisk återgivning med 1 och endast 1 högtalare som är rundstrålad är bättre än stereofonisk återgivning. Med mono finns ingen sweet spot och mono blir således med fler frihetsgrader. Men, som sagt, med mono förloras flera dimensioner.
Det sista med stereo är ännu inte skrivet eller sagt. Jag vill dock införa begreppet fantomprojicerade ljudobjekt i samband med stereo och det är jag näppeligen ensam om. All vetenskaplig litteratur jag läst på området använder fantomprojicerat som begrepp i samband med stereo och så gör även IÖ. Då hans semester är slut så lär han nog skriva i tråden. Just nu kör han sin Monkey.
Dock är många av de tidiga inspelningarna inte gjorda med tanke på fantomprojicering. Bob Dylans första skiva t.ex. gitarr i ena kanalen och sång i andra kanalen och munspelet i mitten. Hemskt.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.