Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Vad är wall-of-sound-effkten för något?
JM skrev:Vid kraftig andratonsdistorsion kan hörbara tredjetonsdistorsion försvinna med ökande ljudstyrka.
Primärt hörs inte andratonsdistorsionen pga maskeringseffekt av grundtonen. (Sannolikt finns även här en ljudintensitetströskel under vilken andratonsdistorsionen är hörbar. I praktiken maskerar grundtonen andratonsdistorsionen.)
Sekundärt med ökande ljudstyrka maskeras tredjetonsdistorsionen av andratonsdistorsionen och inte av grundtonen.
Rörförstärkare och hornhögtalare kan i vissa fall med ökande ljudstyrka låta bättre pga påtaglig andratonsdistorsion.
Perfector skrev:Fråga Phil Spector.
Han skapade den i musiken för bla George Harrisson.
JM skrev:Rörförstärkare och hornhögtalare kan i vissa fall med ökande ljudstyrka låta bättre pga påtaglig andratonsdistorsion.
Piotr skrev:
Om man spelar rena sinustoner så kan det i stort sägas vara som du beskriver. Med komplex musiksignal uppstår bredbandiga distortionsprodukter via intermodulation. Dessa kan höras som en "smutsighet" eller "råhet" men i extrema fall även som ett "gurglande". En grundton i en del av den komplexa musiken kan vara den som de facto intermodulerar en annan del och ger följdaktligen inte den maskeringseffekt du föreslår.
Piotr skrev:Hållbara källor för att intermodulationsdistortion är en realitet i audioapparater och att sinusmodellen är "flawed thinking"?
Man behöver bara förstå grundläggande fysik och matematik för att förstå att så är fallet.
Annars kan du vända dig till precis vilken ingenjör eller auktoritet på området som helst.
Vad gäller hörbarhet av distortion så är det otroligt komplext beroende på vilken typ av signal som går in i apparaten/kedjan och vilka olinjäriteter som bor däri. Därför håller inte resonemanget att "andraton låter si" eller "tredjeton låter så".
JM skrev:Köper inte ditt svar.
Fram med fakta.
JM
Robert Fripp skrev:Music is the cup which holds the wine of silence.
Sound is that cup, but empty.
Noise is that cup, but broken.
paa skrev:Det lär i princip vara omöjligt att hitta en plats söder om Sundsvall där man kan spela in naturljud utan bakgrundsstörningar.
hifikg skrev:Jag hade helt tyst i mitt lyssningsrum i flera timmar, sedan lät jag Katinka Wilson bryta den och jäklar vad jag njöt. En sådan artist. Känd av så få. Presenterad på en Opus 3 skiva "One Life". Hoppas verkligen hon har gjort mer.
jansch skrev:...Så var finner man tystnaden.......
hifikg skrev:jansch skrev:...Så var finner man tystnaden.......
Ett lyssningsrum i Täby var riiiiiktigt tyst, mitt eget har en brusnivå som ofta är hörbar. Just nu har jag det lika tyst som i Täby. Tror jag. Nästan inget hörs. Så vad lyssnar jag på just nu? Ingenting. Ganska skönt som sagt. Men innan jag lägger mig ska jag lyssna på Weight of Death med Magnus Öström.
darkg skrev:Lika tyst som i Täby. Ett prima ordstäv.
darkg skrev:Lika tyst som i Täby. Ett prima ordstäv.
Piotr skrev:JM skrev:Vid kraftig andratonsdistorsion kan hörbara tredjetonsdistorsion försvinna med ökande ljudstyrka.
Primärt hörs inte andratonsdistorsionen pga maskeringseffekt av grundtonen. (Sannolikt finns även här en ljudintensitetströskel under vilken andratonsdistorsionen är hörbar. I praktiken maskerar grundtonen andratonsdistorsionen.)
Sekundärt med ökande ljudstyrka maskeras tredjetonsdistorsionen av andratonsdistorsionen och inte av grundtonen.
Rörförstärkare och hornhögtalare kan i vissa fall med ökande ljudstyrka låta bättre pga påtaglig andratonsdistorsion.
Det du beskriver (som jag uppfattar det) är en gammal känd förenkling och missuppfattning utav hur distortion uppkommer och upplevs.
Om man spelar rena sinustoner så kan det i stort sägas vara som du beskriver. Med komplex musiksignal uppstår bredbandiga distortionsprodukter via intermodulation. Dessa kan höras som en "smutsighet" eller "råhet" men i extrema fall även som ett "gurglande". En grundton i en del av den komplexa musiken kan vara den som de facto intermodulerar en annan del och ger följdaktligen inte den maskeringseffekt du föreslår.
Förstärkare och högtalare har dessutom väsensskilda mekanismer som leder till distortion.
Man kan naturligtvis inte utesluta att det med visst musikmaterial och för vissa lyssnare låter bättre med viss distortion, och där kan även symetrisk distortion enligt studier ge en positiv effekt, men jag vill nog hävda att det med högdistande apparater i flera fall kommer att bli en besvikelse än en glädjestund.
Användare som besöker denna kategori: Calleberg, Google [Bot] och 16 gäster