ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

1. Det låter likadant med ROON
4
22%
2. Det låter bättre med ROON
0
Inga röster
3. Det låter sämre med ROON
3
17%
4. Ingen aning har inte provat
11
61%
 
Antal röster : 18

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Tangband » 2018-06-27 16:27

Det skrivs just nu mycket om det nya interfacet ROON som är mycket användarvänligt.
Bakom ROON ligger intressen i MQA och Meridian .

Hur upplever ni att det blir en förbättring eller försämring med ROON med avseende på ljudkvaliteten ?

Här är en intressant diskussion :
https://community.roonlabs.com/t/roon-1 ... lity/43125

ROON 1.5 använder avancerade algoritmer enligt dem själva som ska ge bättre ljud . Stämmer det ?
Senast redigerad av Tangband 2018-06-27 16:58, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Tangband » 2018-06-27 16:38


Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav dewpo » 2018-06-27 20:46

Du har inga tester på Roon´s Dsp bearbetning och uppsampling att länka till?
Jag har en känsla av att den till skillnad från Windows uppsampling är av okej kvalitet!

PCMrate.PNG
PCMrate.PNG (198.65 KiB) Visad 2525 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Belker » 2018-06-28 07:06

Ni (två i nuläget) som svarat att Roon låter sämre får gärna utveckla. Jämfört med vad? På vilket sätt? Vilka inställningar? Själv har jag ingen aning. Använder Roon för att det är smidigt och med hyfsad integrering av Tidal. Lär ju vara bit perfect ut till dac via asynkron usb, så ljudkvalitet pga Roon är inget jag har ångest över.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Tangband » 2018-06-28 08:59

Tjänsten kostar över 1000:- per år och folk rapporterar att firmware 1.5 låter sämre än 1.4. Varför tycker många det ?
Man har infört dsp möjligheter i mjukvaran, kanske påverkar det ljudet fast funktionen är avslagen ?
Kanske är alla ljudintryck från entusiasterna bara placebo ?
Kanske något för LTS att testa ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Tangband » 2018-06-28 10:05

Det finns ju medlemmar här som kör ROON och verkar mycket nöjda, tex Harryup. Upplever ni att ROON 1.5 låter sämre än 1.4 ?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Belker » 2018-06-28 10:13

För att besvara frågan med ett ens ett uns av trovärdighet måste man backa installationen med t.ex time machine. Går inte att bara växla lätt mellan de två versionerna för att jämföra ABX. Därav min önskan ovan att de som svarat "Sämre" i pollen kunde utveckla.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav dewpo » 2018-06-28 11:12

Jag kör Roon och jag svarade att det låter likadant, Men jag hade kunnat svara att det låter bättre, Då jag upplever att det blir bättre av av upsampla innan jag skickar det till Dac'n.
Men jag kan inte ABX testa så jag avstår från påståendet :? Bitperfekt är vågar jag påstå lika Bitperfekt som andra lösningar, Om man aktiverar de inställningarna!

DSP aktiv!

Enhanced.PNG
Enhanced.PNG (1.08 MiB) Visad 2344 gånger


Bitperfekt!

BitPerfekt.PNG
BitPerfekt.PNG (1.08 MiB) Visad 2344 gånger


Notera skillnaden i färg på plutten bredvid texten med sångtiteln!
Plutten lyser i fyra olika färger

Blå Förbättrat läge
LIla Bitperfekt läge
Orange Låg kvalitet
Röd Klippvarning
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Belker » 2018-06-28 12:37

Det där var ett kul tweak som jag måste testa när jag kommer hem! Kanske min MiniDSP mår bättre av att få en färdig 24/96 signal istället för att själv sampla om (för det gör den väl, tror jag...).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Tangband » 2018-06-28 14:22

Dewpo: upplever du att senaste firmwaren 1.5 låter annorlunda än föregående, 1.4 ?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav shifts » 2018-06-28 16:06

Har precis skaffat ett Roon-abonnemang och fick då senaste versionen. Kan därmed kan näppeligen rösta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-06-28 16:17

Det är enkelt att testa om en mediaspelare spelar upp en fil bitidentiskt. Den fysiska utgången måste dock vara antingen S/PDIF eller HDMI. Utgången kopplas sedan till en hembioförstärkare. Filen som ska spelas upp kan förslagsvis vara en DTS-kodad ljudfil (finns med både 44,1 och 48 kHz samplingsfrekvens). Om då DTS indikeras och det kommer ljud i hembioförstärkaren ÄR mediaspelarens ljuduppspelning (inkl hårdvaran) bitidentisk med filens lagrade data. På så vis kan man lätt inse att även vanligt tvåkanaligt lagrat PCM-ljud också spelas upp bitidentiskt. Om det är tyst eller låter som ett konstigt vitaktigt brus och ingen DTS indikeras i hembioförstärkaren är ljudet inte bitidentiskt överfört.

Om utgångshårdvaran efter mediaspelaren enbart har analoga ljudutgångar kan man förstås inte ens diskutera bitidentiskt då det är analogt ljud med en D/A.omvandlare däremellan.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Rydberg » 2018-06-28 16:39

Jag har möjlighet att använda min Bryston BDP-2 både i MPD-mode samt ROON-mode. Har spelat från samma lagringspunkt och tyvärr låter det sämre när spelaren är i ROON-mode. Har efteråt läst om folk som gjort samma jämförelse och med liknande resultat. Detta är ju rätt synd för ROON:s GUI fungerar klart bättre än det från MDP/Manic Moose
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav dewpo » 2018-06-28 17:49

Tangband skrev:Dewpo: upplever du att senaste firmwaren 1.5 låter annorlunda än föregående, 1.4 ?


Det enda jag märkt är att MQA stödet förbättrats, Och att Cpu belastningen när man använder Dsp funktioner verkar ha minskat.
Bara positiva saker! Men jag har inte haft identiskt lika uppsättning hårdvara i övrigt, Så jag kan inte jämföra rakt av.

Men Tidal via Roon är den strömnings tjänst som jag tycker fungerar och låter överlägset bäst av alternativen jag provat,
Spotify, Google Musik, Deezer Hifi Och Apple Music låter alla sämre och har sämre fungerande mjukvara.
Tidal + Roon är den enda strömnings tjänst jag provat som fungerar lika bra ljud och funktionsmässigt som att ha egna flac filer på hårddisken.
Jag lyssnar nästan uteslutande på Tidal dock, Men jag har inte märkt att Roon skulle vara sämre än konkurrenterna på lokala filer heller.
Det enda som är lite yxigt är radio och podcast funktionerna eller avsaknaden av dito :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Tangband » 2018-06-28 19:28

Johan_Lindroos skrev:Det är enkelt att testa om en mediaspelare spelar upp en fil bitidentiskt. Den fysiska utgången måste dock vara antingen S/PDIF eller HDMI. Utgången kopplas sedan till en hembioförstärkare. Filen som ska spelas upp kan förslagsvis vara en DTS-kodad ljudfil (finns med både 44,1 och 48 kHz samplingsfrekvens). Om då DTS indikeras och det kommer ljud i hembioförstärkaren ÄR mediaspelarens ljuduppspelning (inkl hårdvaran) bitidentisk med filens lagrade data. På så vis kan man lätt inse att även vanligt tvåkanaligt lagrat PCM-ljud också spelas upp bitidentiskt. Om det är tyst eller låter som ett konstigt vitaktigt brus och ingen DTS indikeras i hembioförstärkaren är ljudet inte bitidentiskt överfört.

Om utgångshårdvaran efter mediaspelaren enbart har analoga ljudutgångar kan man förstås inte ens diskutera bitidentiskt då det är analogt ljud med en D/A.omvandlare däremellan.


Tack för att du delar med dig av denna metod, intressant :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Tangband » 2018-06-28 19:31

Rydberg skrev:Jag har möjlighet att använda min Bryston BDP-2 både i MPD-mode samt ROON-mode. Har spelat från samma lagringspunkt och tyvärr låter det sämre när spelaren är i ROON-mode. Har efteråt läst om folk som gjort samma jämförelse och med liknande resultat. Detta är ju rätt synd för ROON:s GUI fungerar klart bättre än det från MDP/Manic Moose


Ja, i tråden jag länkar till i början så är det många som påstår precis som du. Detta är intressant om det nu är så att ROON mixtrar med signalen men även om signalen är bitkorrekt. Varför låter det olika ? :?:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Rydberg » 2018-06-28 22:04

Tangband skrev:
Rydberg skrev:Jag har möjlighet att använda min Bryston BDP-2 både i MPD-mode samt ROON-mode. Har spelat från samma lagringspunkt och tyvärr låter det sämre när spelaren är i ROON-mode. Har efteråt läst om folk som gjort samma jämförelse och med liknande resultat. Detta är ju rätt synd för ROON:s GUI fungerar klart bättre än det från MDP/Manic Moose


Ja, i tråden jag länkar till i början så är det många som påstår precis som du. Detta är intressant om det nu är så att ROON mixtrar med signalen men även om signalen är bitkorrekt. Varför låter det olika ? :?:

Ingen aning men skillnad är det (med mina grejor ska tilläggas), med Roon blev ljudbilden "suddigare" här. Testade speciellt med en låt som jag känner mycket väl och skillnaderna var för stora för att det skulle kännas bra att investera i ROON (iaf med en Bryston BDP-2 som endpoint).

Jag försökte klicka igenom det mesta i ROON-server men jag kunde inte hitta en inställning som det kunde bero på.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav lennartj » 2018-06-29 11:30

Johan_Lindroos skrev:Det är enkelt att testa om en mediaspelare spelar upp en fil bitidentiskt. Den fysiska utgången måste dock vara antingen S/PDIF eller HDMI. Utgången kopplas sedan till en hembioförstärkare. Filen som ska spelas upp kan förslagsvis vara en DTS-kodad ljudfil (finns med både 44,1 och 48 kHz samplingsfrekvens). Om då DTS indikeras och det kommer ljud i hembioförstärkaren ÄR mediaspelarens ljuduppspelning (inkl hårdvaran) bitidentisk med filens lagrade data. På så vis kan man lätt inse att även vanligt tvåkanaligt lagrat PCM-ljud också spelas upp bitidentiskt. Om det är tyst eller låter som ett konstigt vitaktigt brus och ingen DTS indikeras i hembioförstärkaren är ljudet inte bitidentiskt överfört.

Om utgångshårdvaran efter mediaspelaren enbart har analoga ljudutgångar kan man förstås inte ens diskutera bitidentiskt då det är analogt ljud med en D/A.omvandlare däremellan.

Har du själv testat detta?
När jag läst kommentarerna om ROON har jag samtidigt haft MQA i tankarna,
MQA är såvitt jag förstått "lossy" men på mycket högre nivå än mp3.
Gäller frågan snarare hur ROON hanterar traditionella PCM-dataströmmar utan att de packats om till MQA av "någon" (=Tidal?)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-06-29 13:05

lennartj skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det är enkelt att testa om en mediaspelare spelar upp en fil bitidentiskt. Den fysiska utgången måste dock vara antingen S/PDIF eller HDMI. Utgången kopplas sedan till en hembioförstärkare. Filen som ska spelas upp kan förslagsvis vara en DTS-kodad ljudfil (finns med både 44,1 och 48 kHz samplingsfrekvens). Om då DTS indikeras och det kommer ljud i hembioförstärkaren ÄR mediaspelarens ljuduppspelning (inkl hårdvaran) bitidentisk med filens lagrade data. På så vis kan man lätt inse att även vanligt tvåkanaligt lagrat PCM-ljud också spelas upp bitidentiskt. Om det är tyst eller låter som ett konstigt vitaktigt brus och ingen DTS indikeras i hembioförstärkaren är ljudet inte bitidentiskt överfört.

Om utgångshårdvaran efter mediaspelaren enbart har analoga ljudutgångar kan man förstås inte ens diskutera bitidentiskt då det är analogt ljud med en D/A.omvandlare däremellan.

Har du själv testat detta?
När jag läst kommentarerna om ROON har jag samtidigt haft MQA i tankarna,
MQA är såvitt jag förstått "lossy" men på mycket högre nivå än mp3.
Gäller frågan snarare hur ROON hanterar traditionella PCM-dataströmmar utan att de packats om till MQA av "någon" (=Tidal?)


Nej, jag har inte testat eftersom jag inte är intresserad av mediaspelarprogram (ännu). Men det är så det fungerar som jag skrev så jag ser inget behov av att själv testa det. Betänk att DTS och AC-3 är lagringsbart i en vanlig PCM-ström. Däremot var det ett tips för någon annan som själv laborera med olika kombinationer av mjuk- och hårdvaror.
Om en DTS-fil kodas om till MQA och sedan tillbaka har jag svårt att tänka mig att det kan fungera. Däremot en FLAC-fil borde kunna gå eftersom den ska ge en bitidentisk fil om allt går som det borde. Detta skulle någon kunna testa om någon får lust.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-06-29 13:06

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det är enkelt att testa om en mediaspelare spelar upp en fil bitidentiskt. Den fysiska utgången måste dock vara antingen S/PDIF eller HDMI. Utgången kopplas sedan till en hembioförstärkare. Filen som ska spelas upp kan förslagsvis vara en DTS-kodad ljudfil (finns med både 44,1 och 48 kHz samplingsfrekvens). Om då DTS indikeras och det kommer ljud i hembioförstärkaren ÄR mediaspelarens ljuduppspelning (inkl hårdvaran) bitidentisk med filens lagrade data. På så vis kan man lätt inse att även vanligt tvåkanaligt lagrat PCM-ljud också spelas upp bitidentiskt. Om det är tyst eller låter som ett konstigt vitaktigt brus och ingen DTS indikeras i hembioförstärkaren är ljudet inte bitidentiskt överfört.

Om utgångshårdvaran efter mediaspelaren enbart har analoga ljudutgångar kan man förstås inte ens diskutera bitidentiskt då det är analogt ljud med en D/A.omvandlare däremellan.


Tack för att du delar med dig av denna metod, intressant :)


Tummen upp!
(...hittar ingen smajli för detta)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav Laila » 2018-06-29 18:55

MQA ger sig inte i första taget . . . typ. 8O

https://www.stereophile.com/content/mqa ... p9MK8XW.97
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: ROON - en förbättring av ljudkvaliteten ?

Inläggav dewpo » 2018-07-06 16:05

OffTopic: ROON stödjer numera Chromecast,
Jag har ännu inte provat, Men det borde göra ROON till ett alternativ för ganska många fler :D

OnTopic: Ni som ogillar ROON vad är era skäl egentligen? Visst man kan tycka att det är oskäligt dyrt och det tycker jag också,
Men anledningen till att de kan hålla de priser de gör är ganska enkel, Det finns helt enkelt ingen annan lösning som är tillnärmelsevis lika bra?
Tycker man att ljudkvalitén är otillräcklig :? Så kan man alltid komplettera med Signalyst HqPlayer och spela upp genom det programmet,
Det anses ju ha signalbehandling på högsta nivå!

CCRoon.PNG
CCRoon.PNG (451.22 KiB) Visad 1798 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 20 gäster