Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

1. Jag skulle välja Krellspelaren trots att jag tyckte Denver lät bättre. Jag motiverar mitt svar i tråden.
8
25%
2. Jag skulle välja Denver-spelaren för att den låter bättre trots att den är plastig och ful. Jag skriver en motivering varför.
24
75%
 
Antal röster : 32

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Zzombie » 2018-07-21 00:31

Att ha en CD-spelare är verkligen inte status, oavsett Denver eller Krell...

Användarvisningsbild
nissling
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 2015-01-30
Ort: Ekerö (Stockholm)

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav nissling » 2018-07-21 15:47

Lite Hardcore-status vore det ju ändå att endast köra musik från en Philips CD-i 210... :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav MichaelG » 2018-07-21 16:45

Om jag skulle köpa en CD-spelare, skulle jag välja den jag visste/trodde/tyckte lät bäst. Förutsatt att den inte hade andra problem (exempelvis kvalitets- eller handhavandeproblem). Jag tolkar statusberoende som att välja något för att "rätt" personer tycker så, trots att jag egentligen skulle valt något annat. Detta skulle över huvud taget aldrig falla mig in.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Strmbrg » 2018-08-24 19:09

Inte alls statusberoende.
Åtminstone inte om det handlar om att skryta med anläggningen för besökare.
Jag har i stort sett aldrig någon nere i ljudrummet. Inte numera. Umgås mest kring andra aktiviteter.
Stereon är enbart för mig själv.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav hifikg » 2018-08-24 22:45

Strmbrg skrev:Inte alls statusberoende.
Åtminstone inte om det handlar om att skryta med anläggningen för besökare.
Jag har i stort sett aldrig någon nere i ljudrummet. Inte numera. Umgås mest kring andra aktiviteter.
Stereon är enbart för mig själv.


Visst är det skönt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Headfi » 2018-10-02 17:44

Jag är inte helt säker på att jag skulle ta en Denver (danskt företag köper in billig elektronik från Kina och säljer den) på ungefär samma vis som jag inte är så sugen på en RCA-TV (Tongfang) jämfört med att köpa ett rent kinesiskt märke (jag syftar alltså på ett märke därifrån som är original, Haier är ett, Oppo ett annat, Xiaomi ett tredje - olika industrier men det gemensamma för dessa är att de är original och inte försöker dölja sig bakom något annat märke).

Generellt är min erfarenhet av Kina-elektronik utmärkt så jag tar hellre en HiFi-apparat därifrån än en "västerländsk" om det inte finns väldigt goda skäl till att ta den sistnämnda. Däremot är "Dollarama-Kinaelektronik" à la Denver inte riktigt min melodi. OM det skulle visa sig att en Denver låter bättre än en Krell i blindtest är jag rädd att det snarare säger något om den sistnämnda snarare än att det indikerar att den förstnämnda är speciellt bra när man sonderar marknaden i stort.

För mig är livslängd och kvalitet viktigt tillsammans med handhavande och ljudkvalitet. Kinesisk elektronik brukar kunna leverera detta men man brukar få importera den då det inte är allt för vanligt att man springer på den i butikerna (Oppo har väl egentligen varit det märke som varit vanligast ute i butikerna tillsammans med Vincent (Shengya Audio).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav sprudel » 2018-10-02 19:52

Strmbrg skrev:Inte alls statusberoende.
Åtminstone inte om det handlar om att skryta med anläggningen för besökare.
Jag har i stort sett aldrig någon nere i ljudrummet. Inte numera. Umgås mest kring andra aktiviteter.
Stereon är enbart för mig själv.


Japp, det är en ensamsport mestadels! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-05 21:20

Olika apparater passar olika till andra apparater. Det handlar om ljudmatchning!!

Ett par exempel hemma hos mig; min Rega CD Planet passar jättebra ihop med min gamla Sansui AU 9500, däremot passar inte min Teac Z5000 CD spelare lika väl ihop med Sansuien, det blir fel i ljudet/soundet/känslan.
Däremot passar Teacen jättebra ihop med min gamla Pioneer SA-810 rörförstärkare.

Jag har även en Marantz CD 63 mk ii som är inkopplad till min Technics SU-V9 förstärkare och det funkar bra..

Så det är inte bara att köpa en CD spelare och tro att den skall passa perfekt just till den egna anläggningen hemma.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Tell » 2018-10-06 00:39

nigthdreamerssky skrev:Så det är inte bara att köpa en CD spelare och tro att den skall passa perfekt just till den egna anläggningen hemma.

Jo det är det.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Headfi » 2018-10-06 15:29

Förresten måste jag säga att jag inte riktigt förstått fascinationen kring vissa märken som t.ex Denver. Jag har definitivt den uppfattningen att en HiFi-komponent bör ha vissa egenskaper och då är ju i.s.f Brik ett klart bättre exempel på "budget-Fi" för att inte tala om alla kinesiska märken som har fina byggen till (i sammanhanget) kaffepengar. Att Denver, detta danska företag som verkar gräva i myllan i en avlägsen hörna av det stora landet i öster och finner alla möjliga produkter (t.ex tablets) som inte nåtts av utvecklingen (2010/2011 års hårdvara är populärt) skulle få fram en HiFi-produkt i processen har jag svårt att se, minst sagt.

Hittills har jag faktiskt inte sett en produkt som "råkade bli HiFi" - d.v.s att det bara "råkade" bli så att denna apparat som köptes in för att en ODM erbjöd den billigare än andra alternativ faktiskt har riktigt höga prestanda. Ofta brukar HiFi-komponenter ändå ha en viss stil och filosofi bakom och framförallt - de tenderar att ingå i en serie av produkter.

Det är som att diskutera "statusberoende" när det gäller t.ex tablets och då lyfta fram en Denver 7-tummare 800 x 480, 1 GB RAM, 8 GB interndisk och Android 4.4 som ett lysande exempel på en budget-tablet för de prestigelösa jämfört med den otroligt exklusiva lyxtableten från annat kinesiskt märke (t.ex Xiaomi) som inte kostar speciellt mycket mer.:)

Om det kommer en serie Denver som åtminstone motsvarar Brik kanske man kan tänka sig att märket åtminstone försöker.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Tell » 2018-10-06 16:31

Har en känsla av att jag är den minst statusberoende personen här på faktiskt. Visst jag har ett par piP och jag gillar min MiniDSP 2x4HD, men i övrigt har jag så noname det kan bli. Har en två olika hemmabyggda baslådor med en Visaton-bas i den ena o jag-kommer-inte-ihåg i den andra, två förstärkare jag snickrat ihop själv med moduler från ebay, den ena har jag lagt ner sammanlagt runt 1500kr för o den andra betydligt mindre. O jag har bara hört en anläggning jag tycker låter bättre än min, o det är det jag hörde i Ingvars källare. Visst att folk här på faktiskt kanske har grejer som låter bättre också, men garanterat inte mera prisvärt än mitt tror jag inte :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav sprudel » 2018-10-06 20:11

Tell skrev:Har en känsla av att jag är den minst statusberoende personen här på faktiskt. Visst jag har ett par piP och jag gillar min MiniDSP 2x4HD, men i övrigt har jag så noname det kan bli. Har en två olika hemmabyggda baslådor med en Visaton-bas i den ena o jag-kommer-inte-ihåg i den andra, två förstärkare jag snickrat ihop själv med moduler från ebay, den ena har jag lagt ner sammanlagt runt 1500kr för o den andra betydligt mindre. O jag har bara hört en anläggning jag tycker låter bättre än min, o det är det jag hörde i Ingvars källare. Visst att folk här på faktiskt kanske har grejer som låter bättre också, men garanterat inte mera prisvärt än mitt tror jag inte :)


Mest prisvärt är väl en beggad transistorradio från någon loppmarknad, max 5 spänn.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Tangband » 2018-10-06 21:07

Tell skrev:Har en känsla av att jag är den minst statusberoende personen här på faktiskt. Visst jag har ett par piP och jag gillar min MiniDSP 2x4HD, men i övrigt har jag så noname det kan bli. Har en två olika hemmabyggda baslådor med en Visaton-bas i den ena o jag-kommer-inte-ihåg i den andra, två förstärkare jag snickrat ihop själv med moduler från ebay, den ena har jag lagt ner sammanlagt runt 1500kr för o den andra betydligt mindre. O jag har bara hört en anläggning jag tycker låter bättre än min, o det är det jag hörde i Ingvars källare. Visst att folk här på faktiskt kanske har grejer som låter bättre också, men garanterat inte mera prisvärt än mitt tror jag inte :)


Det verkar kul då du lyckats komponera ihop en anläggning som låter bra för ganska lite pengar. Jag antar att du optimerat mycket själv med minidsp;n ( du nämnde ju eq i nån tråd, för att höja/sänka de register som behövs ) och med enkla medel och sund uppställning av högtalarna så kan man få väldigt bra resultat.

Jag håller med dig som du insett- det går att få till ett väldigt fint ljud utan att det kostar skjortan. Det finns ju även gott om riktigt dyra produkter som kanske inte är bättre trots hög prislapp.

I sällsynta fall finns det enligt min erfarenhet ibland dyrare produkter som verkligen låter bättre- men det gäller att lyssna själv för att avgöra det :)

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Tell » 2018-10-07 02:13

Tangband skrev:
Tell skrev:Har en känsla av att jag är den minst statusberoende personen här på faktiskt. Visst jag har ett par piP och jag gillar min MiniDSP 2x4HD, men i övrigt har jag så noname det kan bli. Har en två olika hemmabyggda baslådor med en Visaton-bas i den ena o jag-kommer-inte-ihåg i den andra, två förstärkare jag snickrat ihop själv med moduler från ebay, den ena har jag lagt ner sammanlagt runt 1500kr för o den andra betydligt mindre. O jag har bara hört en anläggning jag tycker låter bättre än min, o det är det jag hörde i Ingvars källare. Visst att folk här på faktiskt kanske har grejer som låter bättre också, men garanterat inte mera prisvärt än mitt tror jag inte :)


Det verkar kul då du lyckats komponera ihop en anläggning som låter bra för ganska lite pengar. Jag antar att du optimerat mycket själv med minidsp;n ( du nämnde ju eq i nån tråd, för att höja/sänka de register som behövs ) och med enkla medel och sund uppställning av högtalarna så kan man få väldigt bra resultat.

Jag håller med dig som du insett- det går att få till ett väldigt fint ljud utan att det kostar skjortan. Det finns ju även gott om riktigt dyra produkter som kanske inte är bättre trots hög prislapp.

I sällsynta fall finns det enligt min erfarenhet ibland dyrare produkter som verkligen låter bättre- men det gäller att lyssna själv för att avgöra det :)


Ja jag tycker det är kul att försöka få ut så mycket som möjligt med så lite som möjligt. MiniDSPn har varit till stor hjälp, faktiskt enligt mig mitt absolut bästa ljudköp. Utan den så skulle basarna inte alls låta lika fint, dom har ju rätt krokig tonkurva default. Iofs så får jag liite snyggare bas om jag bara kör med piParna, men får inte ut alls lika högt tryck, så en gnutta kompromiss blir det. Innan piP hade jag för övrigt ett par Audio Pro A2.14 som jag gav en hundring för som jag tyckte med lite lite dsp-fix lät ungefär likadant som piParna. På lägre volymer då, för dom kroknade ju tyvärr hyfsat mycket snabbare än piP.
Tycker iaf det allmänt är kul att effektivisera på det här sättet, även med mitt fotande så gör jag lite samma grej, köper gamla beggade gluggar för en hundring och tar minst lika bra bilder som folk med gluggar för många gånger pengarna. Eller pja, jag har inte autofokus, så vid vissa tillfällen så blir det rätt mycket suddigare ;P

Men visst, slänger man massa pengar på nåt så kanske det låter bättre redan från början utan att man behöver fiffla nåt. Men iom att jag tycker det är kul med fifflande o fixande så blir det ju bara win-win för mig ^^

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav mx » 2018-10-07 10:32

Frågan om statusberoende är ju lite speciell. Inom vissa kretsar kanske mina högtalare från Ino Audio anses ha någon sorts status, men inom vanliga hifikretsar så vet ingen ens vad det är. Jag har till och med fått frågan om de är i samma klass som märke x eller märke y.

Någon har exempelvis kommenterat att visst låter det bra men det vore intressant att höra hur mycket bättre det skulle bli med riktigt dyra kablar eller någon dyr streamer från Linn.

Min stereoapparat har nog ganska låg status hos gemene hifimänniska.
Alea iacta est.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-13 19:47

Tell skrev:
nigthdreamerssky skrev:Så det är inte bara att köpa en CD spelare och tro att den skall passa perfekt just till den egna anläggningen hemma.

Jo det är det.


Att tro en sak är ofta en illusion, ibland kan det gå bra om man lyckas förlita sig till sitt sjätte sinne. :wink:

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Mats » 2018-10-13 20:10

Om Denver låter utan tvekan bäst så väljer jag givetvis den. Den har också i mina ögon som ett resultat därav högst status. Det enda som är intressant.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster