Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

1. Jag skulle välja Krellspelaren trots att jag tyckte Denver lät bättre. Jag motiverar mitt svar i tråden.
8
25%
2. Jag skulle välja Denver-spelaren för att den låter bättre trots att den är plastig och ful. Jag skriver en motivering varför.
24
75%
 
Antal röster : 32

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav sprudel » 2018-06-29 09:33

Den som låter bäst har prioritet, men andra aspekter som 2:a handsvärde kontra inköpspris spelar roll. Jag köper nästan alltid beggat.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Morello » 2018-06-29 10:18

Jag är en extrem statusjägare och köper bara Tüsk hifi med förgyllda reglage! :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav lennartj » 2018-06-29 11:00

Jag är snarast antistatusjägare och använder i stor utsträckning gamla renoverade och tweakade vintageprylar och svarade Denver, först utan att tveka.
Fast ibland kräver jag viss funktionalitet som varken finns i gamla vintage eller nya billigare apparater och då är det bara att betala vad det kostar (som mitt McIntoshförsteg).
Nu kom jag att tänka på laddtiden. Är Krellspelaren minst 30% snabbare och bara låter lite sämre avstår jag Denver.

MCD-500 + C2300.jpg
MCD-500 + C2300.jpg (266.48 KiB) Visad 2387 gånger

För ett antal år sedan , när jag var ute efter CD-pelare/DAC som stödde mer än 16/48 lånade jag hem en MCD500 som ett statusmässigt passande komplement till försteget. Den var 5 gånger dyrare än en Oppo BDP-95 och lät bara nästan lika bra som Oppon och klarade varken multikanal eller video så valet var mycket enkelt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav rajapruk » 2018-06-29 12:33

Jag upplever snarare att jag får anti-status av mitt hifi-intresse. Folk tycker man är knäpp. Men det skiter jag i.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26592
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav hifikg » 2018-06-29 12:34

När jag inte fick köpa en Krell så blev det NAD 208 och NAD var inte särskilt kreddigt på den tiden. Idag vill väl alla byta sina Krell mot NAD 208, men så många finns inte. Tror jag. Så jo, status är viktigt :)

Skämt åsido, med de förutsättningar som anges väljer jag så klart Denver. Fast jag skulle dubbelkolla att jag inte kopplat fel om den låter så tydligt bättre än Krell.
Senast redigerad av hifikg 2018-06-29 14:09, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Morello » 2018-06-29 13:11

Jag vill ha apparater som inte bara uppvisar förstklassiga tekniska egenskaper, men som också är mekaniskt och elektromekaniskt högklassiga.
Denver är därmed helt ointressant.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-06-29 13:25

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev: Johan, vilken spelare skulle DU välja ? Om du tyckte ( som frågeställningen i trådbörjan var ) att Denver lät klart bättre ?


Din metod innehåller även ytterligare frågetecken. Jag* skulle t.ex lura i stort sett vem som helst genom att spela Denver några tiondelars decibel starkare så tror lyssnaren att den är bättre fast den kanske egentligen inte är det. Det är ytterligare anledning att jag skriver att det är en felaktig testmetodik.

* Eller en hififörsäljare (vanligt krängartrix)


Johan, jag håller med i allt du skriver men det är inte testmetodiken som du behöver tänka på i denna tråd. Jag vill istället att folk funderar hur mycket status-tänk eller själva prylarna betyder, kontra ljudkvaliteten.
Om prylen och status betydde inget, skulle alla välja Denver eftersom den befanns ( fiktivt, inte i verkligheten ) låta bättre. Och begreppet hifi handlar väl egentligen inte om prylar, utan om ”hög trohet till originalet” och hög naturlighet mot inspelningen.

Med det sagt- jag älskar prylar :D



Ok, jag ska inte var den som är den, inte. :D
Så jag kan anpassa mig till frågeställningen.

Då blir valet följande:

- Krellen.

Av följande anledningar:

1) På Denvern, liksom de flesta andra DVD-spelare, kan man inte spola ljudet på normalt vis med CD-skivor, som på en en vanlig CD-spelare. Alltså, det slutar inte spola när man släpper spolknappen. (Jag har skrivit liknande detta förr som säkert några kan minnas) Jävligt störande!

2) Sedan kopplar jag naturligtvis Krellen till en annan D/A-omvandlare. Dock vet jag att den har rätt schyssta multibits-DACar inbyggda, men nu var ju frågeställningen lite annan, så... :wink:

3) Krellen är snyggare och coolare. :P

4) Jag har haft Krell förr och tycker det är ett kul märke.

5) Förr i tiden hade Krell status, lite imponatorvärde på andra audiofiler, dock inte för vanbliga normala människor :mrgreen: ) , men nu tycker jag inte längre att det har någon status bland andra audiofiler. Det har tappat i status, helt klart.

Slutresultatet
blir en snygg och funktionell spelare med bra ljud.


P.S. Jag lagade en gång exakt en sådan Krell åt en kund (ja, faktiskt). Helt gratis dessutom. Hon (jepp!) hade haft den i Hong Kong där hon bodde. Felet som jag upptäckte var att laserlinsen var full med skit, typ Hongkongavgaser som lagt sig som en hinna på laserlinsen. En vända med en tops, så var spelaren fit-for-fight sedan och funkade bra igen. :D D.S.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Morello » 2018-06-29 13:30

Jag vill dock minnas att den där CD-spelaren (Krell KAV300cd) som var full med matfett från Hongkong reparerades av mig i min lägenhet i Danderyd. :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav faema » 2018-06-29 13:57

Bägge är fula och en (krell) får ej plats i stringhyllan, så jag behåller min Ferarri-röda Pride.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-06-29 14:43

Morello skrev:Jag vill dock minnas att den där CD-spelaren (Krell KAV300cd) som var full med matfett från Hongkong reparerades av mig i min lägenhet i Danderyd. :wink:


Ja just ja, så var det ju!!!! Här tog jag åt mig äran helt felaktigt, ooops!

Du lagade den bra! Hoppas du fick betalt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Morello » 2018-06-29 14:52

Johan_Lindroos skrev:
Morello skrev:Jag vill dock minnas att den där CD-spelaren (Krell KAV300cd) som var full med matfett från Hongkong reparerades av mig i min lägenhet i Danderyd. :wink:


Ja just ja, så var det ju!!!! Här tog jag åt mig äran helt felaktigt, ooops!

Du lagade den bra! Hoppas du fick betalt.



Inga problem.
Det fick jag säkert, men det är väl cirka 15 år sedan den maskinen fixades. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav AndersP » 2018-06-29 17:26

Jag hade ned tvekan valt Krell. Min anläggning består av en blandning av bästa köp, beggade referensapparater och gammal nostalgi i olika färger. Ser hemskt ut. Försöker uppgradera status och utseende så gott jag kan. Sista tiden har jag försökt dölja en del av apparaterna med skiftande resultat. Drömmer om en minimalistisk anläggning typ en bättre Oppo + aktiva högtalare, men bli påmind om fördelarna med en anläggning som spelar och återger alla format från alla tänkbara källor när jag besöker kompisen som bara kan streama Spottan och Tidal i stereo.

Jag har
Sentec PA9
Rotel RB-1582MKIi
Behringer A500
Hemmagjord nätdel till Orion
Behringer Feedback Destroyer
Adcom GFA-535 II
Technics ST-9030
Oppo 105
Marantz 6012
Boxer tv-box
Logitech multifjärr
Och lite bildvisare och annat bjäfs. Allt är förstås uppkopplat och i full drift.

Svårt att få lägenheten presentabel för normala skötsamma människor.

Därav Krellen...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav ante_77 » 2018-06-30 02:17

Hade valt Krell.
Vill inte släpa in någon plastdynga i huset.
Låter det tillräckligt bra så går jag på utseendet.
Mitt hus är ändå inte akustikanpassat.

Det blir lite hypotetiskt då jag inte använder mig av CD-spelare. Min gamla Denon står bara och samlar damm i något hörn i huset.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav DVD-ai » 2018-06-30 14:44

Jag bry mig inte så mycket om status, men jag gillar elektronik som känns gedigen i uppbyggnad och handhavande, men sedan så har jag en förkärlek för ”onödigt bra” (om man nu kan påstå att onödigt bra finns !?).
Min prio är såhär.

1: Ljudet
2: estetik
3: handhavande
4: allt annat

Om något är riktigt bra i sin funktion/ljudet så kan jag välja att kompromissa med allt annat 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Nattlorden » 2018-06-30 14:57

DVD-ai skrev:Jag bry mig inte så mycket om status, men jag gillar elektronik som känns gedigen i uppbyggnad och handhavande, men sedan så har jag en förkärlek för ”onödigt bra” (om man nu kan påstå att onödigt bra finns !?).
Min prio är såhär.

1: Ljudet
2: estetik
3: handhavande
4: allt annat

Om något är riktigt bra i sin funktion/ljudet så kan jag välja att kompromissa med allt annat 8)


+1 på den listan.... även om jag erkänner att 2 hamnar före 3.... borde vara tvärt om rent logiskt....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav i » 2018-06-30 16:15

Jag betalar inte för status, stil eller allmän snygghet (om inte apparaten är alldeles fördjävligt ful - då skippar jag den) såvida inte prestation, funktioner, handhavande och byggkvalitet sammanfaller. Då kan jag satsa pengar på den. Men det har jag inte varit med om på mycket länge!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav jonasp » 2018-06-30 20:23

Låter Denvern bäst hade jag valt den men frågeställningen är konstruerad såtillvida att jag aldrig hade jämfört en Krell med en Denver... ett alternativ är ju att välja en vettig transport och bara använda digital ut. Min förra transport var en Sony CD-växlare - en sådan med fem skivplatser på roterande tallrik - men den har tyvärr havererat. Den manicken har en stor fördel jämfört med de flesta CD-spelare:

1. Man kan ladda två skivor i rad, typ lång musikal eller opera eller dylikt.
2. Man kan ladda en skiva medan en annan skiva spelas! Maximera "upptiden" för musiken! :mrgreen:

Just nu spelar jag CD från en usel budget-bluray från Samsung. Fungerar utmärkt då den bara används som transport.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Gigas » 2018-06-30 21:01

Lite svårt att svara på egentligen då bra ljud i förhållande till prisläge oftast kommer med lite högre status. Inte just för att prylarna är dyra utan att många andra vill gärna äga samma apparater och då blir ju det en status i sig själv. Jag skulle för den delen kunna ha en anläggning som heter "Nopel Blitzon" bara den låter bra och är lättskött.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Bill50x » 2018-06-30 22:14

sportbilsentusiasten skrev:Status är viktigt, det vågar jag erkänna.
Så snyggt är viktigt.
Krell för mig såklart.

Absolut. Fysisk kvalitet, hur omkopplare och kontakter känns, tyngden i lådan så inte hela spelaren flyttar sig när man trycker på pausknappen osv betyder en hel del också. Men det beror givetvs på hur stor ljudskillnaden är och om bristerna kan kompenseras någon annanstans. Vissa ljudskillnader går ju att kompensera, tex frekvensgång, men att kompensera bristande rytmik och kaos är omöjligt).

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Conan » 2018-07-01 07:00

En apparat som låter bättre kommer alltid ha företräde hos mig. En apparat som presterar dåligt ljudmässigt vill jag inte ha, hur dyr, tjusig eller statusbetingande den än är. Men det måste ju finnas grader i helvetet vad gäller plastighet kontra ljudkvalitet också.

Den där plastiga Denver-spelare skulle jag lätt kunna köpa och lyssna på, och jag skulle som sagt lätt välja den framför en kasst ljudande Krell; men i verkliga livet skulle jag leta upp en tillräckligt "oplastig" apparat som ändå låter lika bra, och sen leva vidare med den.

Kan man bygga en välljudande spelare för några hundralappar, kan nån bygga en lika välljudande men snyggare och robustare för några tusenlappar och den spelaren skulle jag köpa.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav music4ever » 2018-07-01 16:34

Status bryr jag mig inte om överhuvudtaget. Men jag kan, i vissa fall, anse att det är värt att lägga extra pengar på något som är snyggare eller mer hållbart än en billigare pryl som är lika bra.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-07-02 19:06

Jag har inga vänner som brukar komma på besök som är intresserade av HIFI, så någon status eller att impa på andra är jag inte så intresserad av. Annars tycker jag att det är trevligt med fina apparater. Bägge apparaterna i OP tycker jag är rätt fula dock.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Nattlorden » 2018-07-02 20:12

Enklaste svaret från min sida borde vara.... jag har gröna och lila baslådor - vad tror du? 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav mx » 2018-07-04 11:16

Nattlorden skrev:Enklaste svaret från min sida borde vara.... jag har gröna och lila baslådor - vad tror du? 8) :mrgreen:

Att du tycker det är snyggt med gröna och lila baslådor?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Harryup » 2018-07-04 11:30

Personligen så handlar jag bara ifrån handlare som jag vet kommer ge mig support på en grunka.
Om OK säljer något som nån finner låter bra kommer jag ändå inte köpa det.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav petersteindl » 2018-07-04 12:25

Nattlorden skrev:Enklaste svaret från min sida borde vara.... jag har gröna och lila baslådor - vad tror du? 8) :mrgreen:

Att du med emfas anser att gröna och lila baslådor ger hög status. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Nattlorden » 2018-07-04 13:31

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Enklaste svaret från min sida borde vara.... jag har gröna och lila baslådor - vad tror du? 8) :mrgreen:

Att du med emfas anser att gröna och lila baslådor ger hög status. :)


:lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav Kraniet » 2018-07-05 13:26

Då min anläggning består av begagnat och egenbyggt så skulle jag nog säga att jag inte bryr mig någon status.*
Jag skulle alla dar i veckan välja det som ger bättre ljudkvalitet så länge handhavandet inte är alldeles bedrövligt.

*Eller det är inte sant. Jag är faktiskt ganska stolt över ljudkvaliten jag har hemma. Att det låter bra, det är status. Vill nån annan lägga ut 100 ggr mer pengar än jag gjort får de väl det, men låter det inte bra så är jag inte imponerad ändå..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav distad » 2018-07-05 20:36

Att det låter bra, det är status. Vill nån annan lägga ut 100 ggr mer pengar än jag gjort får de väl det, men låter det inte bra så är jag inte imponerad ändå..

Så borde det alltid vara, men icke.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Hur statusberoende är du då det gäller hifi ?

Inläggav miaber » 2018-07-06 12:42

Beror på hur stor skillnaden är.
Marginellt, så hade jag valt Krell. Jag vill gärna ha lite robusthet och feelgoodkänsla i grejerna.
Hade skillnaden varit stor hade jag nog hellre bytt hobby.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster