Blåst ett baselement

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-07 09:23

Jag har uppenbarligen blåst en av basarna i en av mina 802’or. Utan att märka det. Eller rättare sagt, märkte det precis eftersom ena kanalen lät tunt. Borde jag inte blivit varse detta haveri?
Bilagor
3C87F4A2-F3D1-4439-AAF9-6AC089861220.jpeg
3C87F4A2-F3D1-4439-AAF9-6AC089861220.jpeg (1.91 MiB) Visad 4174 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Perfector » 2018-07-07 10:40

jbass skrev:Jag har uppenbarligen blåst en av basarna i en av mina 802’or. Utan att märka det. Eller rättare sagt, märkte det precis eftersom ena kanalen lät tunt. Borde jag inte blivit varse detta haveri?

Det där är en magnet som släppt i sitt fäste och nu klämmer fast talspolen som konen sitter fast i sitt utgående maxläge.
Det kan faktiskt gå att rädda, förutsatt att inte talspolen skadats.
Ta ur elementet och titta om du kan se hur magneten satt, det brukar bli en liten kant av limmet dom använder.
En lagom stor träklubba och sedan knacka underifrån så att magneten kommer upp så mycket att konen fjädrar tillbaks till noll.
Detta förutsätter att du när du tagit ut elementet kommer ihåg vilket som är nedåt då elementet var monterat.
Sedan någon form av superlim som kan rinna in och låsa fast magneten igen.
Kolla innan du limmar att talspolen rör sig obehindrat och inte skrapar i.
Sista steget blir att limma runt magnetens främre polplatta med tex. PL-400.
Det torkar och härdar på 36 timmar och håller då 15 kg per cm2
Det är en delikat uppgift, men jag önskar dig lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-07 11:00

Perfector skrev:
jbass skrev:Jag har uppenbarligen blåst en av basarna i en av mina 802’or. Utan att märka det. Eller rättare sagt, märkte det precis eftersom ena kanalen lät tunt. Borde jag inte blivit varse detta haveri?

Det där är en magnet som släppt i sitt fäste och nu klämmer fast talspolen som konen sitter fast i sitt utgående maxläge.
Det kan faktiskt gå att rädda, förutsatt att inte talspolen skadats.
Ta ur elementet och titta om du kan se hur magneten satt, det brukar bli en liten kant av limmet dom använder.
En lagom stor träklubba och sedan knacka underifrån så att magneten kommer upp så mycket att konen fjädrar tillbaks till noll.
Detta förutsätter att du när du tagit ut elementet kommer ihåg vilket som är nedåt då elementet var monterat.
Sedan någon form av superlim som kan rinna in och låsa fast magneten igen.
Kolla innan du limmar att talspolen rör sig obehindrat och inte skrapar i.
Sista steget blir att limma runt magnetens främre polplatta med tex. PL-400.
Det torkar och härdar på 36 timmar och håller då 15 kg per cm2
Det är en delikat uppgift, men jag önskar dig lycka till.

Det ska undersökas. Tack så mycket för tipset!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Blåst ett baselement

Inläggav gopnik » 2018-07-07 11:51

Det är nog snarare så att talspolebobinen lämnat gapet och hamnat snett framför polplattan. Om det inte finns några skador på bobinen, vilket det sannolikt finns, så kanske du kan lyfta konen ytterligare och passa in den tillbaka i magnetgapet.
Oavsett behöver du ett större bassystem. Mycket större. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-07 12:02

gopnik skrev:Det är nog snarare så att talspolebobinen lämnat gapet och hamnat snett framför polplattan. Om det inte finns några skador på bobinen, vilket det sannolikt finns, så kanske du kan lyfta konen ytterligare och passa in den tillbaka i magnetgapet.
Oavsett behöver du ett större bassystem. Mycket större. :D

Lutar åt vad du säger. Mätte noggrant med skjutmått runtom, från magnet till korgen, och magneten är centrerad. Tycker mig också ana att talspolen inte står rakt.

Lite mysko att jag inte märkte något när det hände, eller? Inga missljud och inget distat ljud.
Bilagor
2370B52F-57A1-4BFF-8145-F6D56FB3326C.jpeg
2370B52F-57A1-4BFF-8145-F6D56FB3326C.jpeg (1.72 MiB) Visad 4101 gånger

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Blåst ett baselement

Inläggav bassman » 2018-07-07 12:07

gopnik skrev:Det är nog snarare så att talspolebobinen lämnat gapet och hamnat snett framför polplattan. Om det inte finns några skador på bobinen, vilket det sannolikt finns, så kanske du kan lyfta konen ytterligare och passa in den tillbaka i magnetgapet.
Oavsett behöver du ett större bassystem. Mycket större. :D


+1. Känns sannolikt senario!

Blev nyfiken på vad dom kostar på eBay och riktigt gratis var dom inte tyvärr :| Kanske finns på annan plats att köpa också.

https://www.ebay.com/p/B-W-8-Woofers-Dr ... 1210109871
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Perfector » 2018-07-07 12:07

gopnik skrev:Det är nog snarare så att talspolebobinen lämnat gapet och hamnat snett framför polplattan. Om det inte finns några skador på bobinen, vilket det sannolikt finns, så kanske du kan lyfta konen ytterligare och passa in den tillbaka i magnetgapet.
Oavsett behöver du ett större bassystem. Mycket större. :D

Den detaljen hade jag helt glömt.
Bra tänkt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Blåst ett baselement

Inläggav gopnik » 2018-07-07 12:13

jbass skrev:Lite mysko att jag inte märkte något när det hände, eller? Inga missljud och inget distat ljud.

Åhjo, det lär det ha varit. Däremot slipper man, i ett trevägssystem, att basöverstyrning ger det där karatäristiska krasandet i mellanregistret. Det har ju ett eget element som spelar opåverkat. Det kan nog göra att man accepterar rätt stor överstyrning i själva basen utan att reflektera över att det låter orent. Speciellt om baselementen överstyr utan att producera så mycket mekaniskt slammer.

Det ser ut som om du skulle behöva lossa anslutningstrådarna från spidern för att kunna flytta konen rätt igen. Det verkar vara dessa som utgjort sidokraften. Lite slarvigt med för korta och/eller icke-invävda anslutningar i ett så fint system, kan tyckas. :!:
Senast redigerad av gopnik 2018-07-07 12:16, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-07 12:15

bassman skrev:
gopnik skrev:Det är nog snarare så att talspolebobinen lämnat gapet och hamnat snett framför polplattan. Om det inte finns några skador på bobinen, vilket det sannolikt finns, så kanske du kan lyfta konen ytterligare och passa in den tillbaka i magnetgapet.
Oavsett behöver du ett större bassystem. Mycket större. :D


+1. Känns sannolikt senario!

Blev nyfiken på vad dom kostar på eBay och riktigt gratis var dom inte tyvärr :| Kanske finns på annan plats att köpa också.

https://www.ebay.com/p/B-W-8-Woofers-Dr ... 1210109871


Trodde de skulle vara betydligt dyrare. Bytte ju nyligen basar i mina 805'or, de kostade 3.400/st. Till mitt försvar ska dock tilläggas att det inte var mitt fel i det fallet.

Ett 802-element kostar 4.100kr via Hifiklubben. Frågan är om jag borde byta ut båda två. Vad säger ni?
Senast redigerad av jbass 2018-07-07 12:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Blåst ett baselement

Inläggav gopnik » 2018-07-07 12:19

Gör ett försok att reparera först. Byt sedan bara ett om det misslyckas. Denmycket lilla skillnaden mellan ett icke-inspelat och tre välinspelade element tror jag du kan leva med. Speciellt som det bara står för hälften av en tredjedel av registret och du uppenbarligen inte är så känslig för ... avvikelser, i basen. :mrgreen:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-07 12:23

gopnik skrev:
jbass skrev:Lite mysko att jag inte märkte något när det hände, eller? Inga missljud och inget distat ljud.

Åhjo, det lär det ha varit. Däremot slipper man, i ett trevägssystem, att basöverstyrning ger det där karatäristiska krasandet i mellanregistret. Det har ju ett eget element som spelar opåverkat. Det kan nog göra att man accepterar rätt stor överstyrning i själva basen utan att reflektera över att det låter orent. Speciellt om baselementen överstyr utan att producera så mycket mekaniskt slammer.

Trycker aldrig på så att det låter distat eller konstigt, det är därför jag är förvånad. Däremot har jag observerat att en iPhone via Airplay bestämmer volymen på Classé-försteget. Maxad telefonvolym -> maxad volym i försteget vilket är förbannat dumt! Den ingången (Network) är nu inaktiverad. Spelar inte den musik den vägen, men det finns ju andra användare i familjen... 8)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Blåst ett baselement

Inläggav JB » 2018-07-07 14:53

Ser ut som att spolen har separerat, nedre delen av koppartråden sitter mest troligt fastkilad i magnetgapet

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Blåst ett baselement

Inläggav UrSv » 2018-07-07 15:22

Ser ju nästan ut som om bobinen helt enkelt passerat och fastnat på polstycket vid en extrem utåtgående konrörelse.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blåst ett baselement

Inläggav petersteindl » 2018-07-07 16:52

UrSv skrev:Ser ju nästan ut som om bobinen helt enkelt passerat och fastnat på polstycket vid en extrem utåtgående konrörelse.

+1 och då är bobinen säkerligen körd. Sånt kan hända om elementet inte är optimalt dimensionerat. Om center pole piece dimensioneras längre än gapet så fås dels lägre distorsion dels fås en styrning av talspolebobinen även om den helt skulle lämna gapet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jansch » 2018-07-07 21:13

Konstigt....
Om du inte hört någon rejäl dist måste(?) det ju vara "infraljud" som orsakat skadan.
Det kan vara vid t.ex. påslag av förstärkaren, rumble/tappad tonarm på grammofonen, sticka i ingångssladd (typ RCA som ansluter signal före jord) när förstärkaren är på, osv.

Ta ur elementet, lyft konen från baksidan av korgen och se om den faller tillbaka i magnetgapet

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blåst ett baselement

Inläggav petersteindl » 2018-07-07 22:12

jansch skrev:Konstigt....
Om du inte hört någon rejäl dist måste(?) det ju vara "infraljud" som orsakat skadan.
Det kan vara vid t.ex. påslag av förstärkaren, rumble/tappad tonarm på grammofonen, sticka i ingångssladd (typ RCA som ansluter signal före jord) när förstärkaren är på, osv.

Ta ur elementet, lyft konen från baksidan av korgen och se om den faller tillbaka i magnetgapet

Det behöver inte alls vara så. Talspolen kan gå ut ur magnetgapet utan att man reflekterar över distorsion innan om t.ex. center pole piece inte går utanför magnetgapet i kombination med att både upphängning och centrerskiva klarar större konutslag/amplitud/inspänning. Det är mycket förrädiskt och Scan-Speak levererade en sådan midwoofer en gång som jag körde sönder inom en minut då jag lyssnade på musik. Då fick de dimensionera om baselementet och förlänga center pole piece. Därefter inträffade aldrig det problemet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-08 11:09

Lyckades få tillbaka talspolen, men det skrapar. Blir ett nytt element.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blåst ett baselement

Inläggav petersteindl » 2018-07-08 12:02

jbass skrev:Lyckades få tillbaka talspolen, men det skrapar. Blir ett nytt element.


Du behöver dock inte byta båda basarna. Jag är dock lite förvånad att B&W tillverkar en bas där det kan inträffa att hela talspolen kan gå utanför gapet utan styrning/centrering av talspolen så att den inte kan lägga sig snett och fastna ovanpå center pole piece. Styrning kan man införa genom att förlänga center pole piece eller ha en kopparhätta runt center pole piece som går utanför gapet eller genom en kombination av båda. Det minskar oftast distorsion rejält om det optimeras rätt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Morello » 2018-07-08 12:59

Det spelar ju mindre roll då talspolen hade skrapats sönder mot polstycket i vilket fall som helst då limmet mot spindeln släppt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blåst ett baselement

Inläggav petersteindl » 2018-07-08 14:09

Morello skrev:Det spelar ju mindre roll då talspolen hade skrapats sönder mot polstycket i vilket fall som helst då limmet mot spindeln släppt.


Om limmet släppt, oavsett om det är limmet till centrerskivan eller limmet till upphängningen eller limmet som limmar talspolebobin mot membran, så är högtalarelementet kass.

Men om en kon + talspole kan förflytta sig ut ur gapet utan att någon limfog har släppt, vilket i princip kan hända samtliga basar + midwoofers där centre pole piece slutar där magnetgapet slutar.

Det ser ut så här. Detta är dock en diskant så där kommer inte talspolen röra sig längre än magnetgapets höjd.
Bild

Här är en bild där center pole piece är flush med magnetgapet d v s inte går längre ut än magnetgapet.
Bild
Skulle man förlänga center pole piece med 1-3 mm så undviker man denna problematik. Man får också se upp med att talspolen inte kan slå i botten. Då är det också kört. Någonstans måste begränsningen dock finnas och som jag ser det är en bra dimensionering så att värmeutveckling sätter begränsning med bränd talspole som följd.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Blåst ett baselement

Inläggav darkg » 2018-07-08 15:43

När petersteindl talar om center pole piece

Spoiler:
Visa
Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blåst ett baselement

Inläggav petersteindl » 2018-07-08 16:57

:D Fast, problemet hjälps tyvärr inte ens om man får ett nytt högtalarelement. Olyckan kommer hända igen och igen. Enda sättet är att spela svagare och då blir det ofta så att man inte törs spela ut. Det ser jag som en svaghet i produkten.

Detta bör B&W kunna svara på. Fel kan vara i form av

1.) konstruktionsfel
eller
2.) tillverkningsfel
eller
3a.) Handhavandefel och uppstå på grund av användarens felaktiga handhavande d v s man spelar starkare än vad som föreskrivs av tillverkaren, men...
3b.) … kan uppstå på grund av användarens handhavande d v s man spelar inom tillverkarens föreskrifter men tillverkaren har satt för generösa föreskrifter.

Nu kan man debattera vem som skall betala reparation och/eller utbyte av högtalarelement. Är det felkonstruktion? Är det garantifel? Är det handhavandefel.
Felkonstruktion åtgärdas genom att låta kunden få full returrätt med hela köpeskillingen tillbaka om kunden så önskar. Om kunden väljer att behålla produkten så får nog kunden stå för kommande reparationer. Ur kundens synvinkel är det i så fall en väldigt dålig sits och tillverkaren bör åtgärda felkonstruktionen eller dra tillbaka produkten ur sortimentet.
Garantifel står fabrikant och butik för.
Handhavandefel står kunden för.

På 70/80-talet tillämpades följande av Cerwin-Vega: Bränd talspole är handhavandefel. Övriga fel är troligtvis tillverkarens och åtgärdas som garantifel. Någon felkonstruktion på CV känner jag inte till.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-08 20:01

petersteindl skrev::D Fast, problemet hjälps tyvärr inte ens om man får ett nytt högtalarelement. Olyckan kommer hända igen och igen. Enda sättet är att spela svagare och då blir det ofta så att man inte törs spela ut. Det ser jag som en svaghet i produkten.

Detta bör B&W kunna svara på. Fel kan vara i form av

1.) konstruktionsfel
eller
2.) tillverkningsfel
eller
3a.) Handhavandefel och uppstå på grund av användarens felaktiga handhavande d v s man spelar starkare än vad som föreskrivs av tillverkaren, men...
3b.) … kan uppstå på grund av användarens handhavande d v s man spelar inom tillverkarens föreskrifter men tillverkaren har satt för generösa föreskrifter.

Nu kan man debattera vem som skall betala reparation och/eller utbyte av högtalarelement. Är det felkonstruktion? Är det garantifel? Är det handhavandefel.
Felkonstruktion åtgärdas genom att låta kunden få full returrätt med hela köpeskillingen tillbaka om kunden så önskar. Om kunden väljer att behålla produkten så får nog kunden stå för kommande reparationer. Ur kundens synvinkel är det i så fall en väldigt dålig sits och tillverkaren bör åtgärda felkonstruktionen eller dra tillbaka produkten ur sortimentet.
Garantifel står fabrikant och butik för.
Handhavandefel står kunden för.

På 70/80-talet tillämpades följande av Cerwin-Vega: Bränd talspole är handhavandefel. Övriga fel är troligtvis tillverkarens och åtgärdas som garantifel. Någon felkonstruktion på CV känner jag inte till.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag gillar att spela högt (tydligen på marginalen eller strax över vad högtalarna tillåter) och högtalarna levererar, så det kommer antagligen inträffa igen. :oops: Återstår att börja fundera på att dela till separata basar, vad det nu är och vilken kapacitet jag nu behöver.

Garanti är uteslutet eftersom de har några år på nacken, men jag kommer absolut höra med B&W hur de ställer sig till det inträffade. Handhavandefel håller jag som uteslutet eftersom jag driver dem med rejäla grejor. Lådorna ska palla 500W oklippt material och slutstegen levererar 400W i 8 ohm och jag vrider som sagt aldrig på så att det låter det minsta distat.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Blåst ett baselement

Inläggav JB » 2018-07-08 20:10

Effektangivelsen är vad högtalarna pallar innan spolen brinner upp, men spelar man väldigt djup bas så krävs det oftast ganska lite effekt för att bottna basarna.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blåst ett baselement

Inläggav distad » 2018-07-08 21:21

Jag har varit med om att spela riktigt tokhögt med ett par B&W N802 så jag blir förvånad över att detta kunde hända. Vi spelade så högt så husfasaden på villan vibrerade. 8O 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-08 21:24

JB skrev:Effektangivelsen är vad högtalarna pallar innan spolen brinner upp, men spelar man väldigt djup bas så krävs det oftast ganska lite effekt för att bottna basarna.

Ja, så är det förstås...

Om man nu gillar ljudet från högtalarna ifråga, vilket jag gör, men behöver mer baskapacitet - hur gå vidare? Har kört delat förut, men de basarna (12” PR drivna med 2x900W beskrivna nånstans på forumet) förslog inte speciellt jfrt med 802’orna. Kanske ska kolla på något Ino bassystem eller vad rekommenderas?

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-08 21:28

FBK skrev:Jag har varit med om att spela riktigt tokhögt med ett par B&W N802 så jag blir förvånad över att detta kunde hända. Vi spelade så högt så husfasaden på villan vibrerade. 8O 8)

Kul att höra! Ja, de är jäkligt grymma med rätt drivning bakom.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blåst ett baselement

Inläggav distad » 2018-07-08 21:40

En av de två bästa högtalarna jag hört som håller till i den mer sk. neutrala fåran, och då har man hört mycket genom åren. Men de kräver bra drivning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Blåst ett baselement

Inläggav Kraniet » 2018-07-09 09:38

FBK skrev:Jag har varit med om att spela riktigt tokhögt med ett par B&W N802 så jag blir förvånad över att detta kunde hända. Vi spelade så högt så husfasaden på villan vibrerade. 8O 8)


Beror ju på vilket material du spelar. Kör du en skiva med extremt basinnehåll med väldigt låga frekvenser tar ju xmax fort slut.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Blåst ett baselement

Inläggav jbass » 2018-07-09 15:15

Kan en dubblering av konarean vara en lämplig ansats för ett mer kapabelt bassystem, dvs fyra 12”?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster