Beolit 17, vilken lattjo pryl

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Beolit 17, vilken lattjo pryl

Inläggav David_A » 2018-07-08 23:19

Har haft lite diverse blåtandshögtalare under åren. Smidigt att ta med när man reser, ligger i poolen, eller grillar på verandan.

Har väldigt svårt att lyssna längre stunder på bara en ensam högtalare. Blir liksom ingen rymd eller ljudfält alls. Så jag har haft både JBL och Bose högtalare med ambient/stereopar funktion.
Smidigt och smutt att få till lite stereofeeling på resande fot.
Nu var tyvärr ingen av dessa några ljudmässiga skönheter. Så denna gång tänkte jag testa B&O, och det blev 2st Beolit 17.
Ok, nu är väl dessa kanske i största laget för att kalla väldigt portabla. Men det går i 2st i en vanlig ryggsäck.

Så till ljudet.. Ja jag måste säga att jag är ganska paff. Jag förväntade mig inte att något såpass litet skulle kunna låta så stort. Dom spelar faktiskt nära nog fullregister
Det är både tyngd och kropp i ljudet som tycks trotsa fysikens lagar enligt mitt tycke. Bas och diskant är kraftigt höjda, men det tycks vara ganska linjärt gjort.
Ganska smart drag, eftersom dom då också låter ok fristående ute i trädgården. Tämligen enkelt att bara dämpa lite i toppen och botten för inomhusbruk.
Man behöver aldrig någonsin eq:a åt fel håll, vilket givetvis är ganska bra.
När väl det är gjort så låter dom faktiskt förjäkla trevligt! Varmt och mysigt ljud
Konstruktionen med diskanterna i 45grader åt vardera håll, samt en bakåt ger lite vibbar om surroundhögtalare. Och två stycken parade ger ett fint stort diffust ljudfält,
som fyller ett rum tämligen sömlöst och på ett väldigt tillfredställande sätt. Och det är just detta som jag tycker att dom gör så förbluffande bra
Möjligen skulle ett par ambiens högtalare göra det ännu bättre, men då måste det också kompletteras med något i basen.
Dom här små rackarna går att slänga ut nästan lite hur som helst, och det blir ändå en fin fluffig ljudkudde i rummet.

Alltså vill man ha lite portabelt lounge ljud med tyngd i så rekommenderar jag definitivt att testa dessa i par. En ensam burk gör inga underverk, och är antagligen också för bastung för tex små sovrum.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Beolit 17, vilken lattjo pryl

Inläggav jansch » 2018-07-09 00:48

Jag använder en Beoplay a1 ute vid pool/altan. Hur får man in så mycket bas och drifttid i en sådan liten "burk"?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster