Hörselminnet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hörselminnet?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-02 09:43

Ljuden i sig är så pass mycket information i att hjärnan - hur fantastisk den än är - inte kan spara på det. Det som man kan lägga på minnet är tolkningen av dem - ifall man vinnlagt sig om att göra tolkningar vid lyssningstillfället. Har man inte gjort det så lagras ju bara känslan av om man var glad eller ej vid tillfället.

Dvs. en högtalare jag aktivt lyssnat för att ta reda på karaktären på har jag minnen av hur jag uppfattade den.... men en fantastisk operaföreställning har jag bara visuella minnen på och hur jag tyckte de framförde den i genrella drag... typ "fantastisk sopran"....

Sen har man problemet att ens hifismak säkert utvecklas/glider under åren... så ett 20 år gammalt minne av att en högtalare var bastung....behöver inte alls vara den uppfattning man har idag. Jag försöker korrelera mig själv då och då med att lyssna om vissa högtalare jag har minnen av på rehifi om de skulle få in ett par. Vilket naturligtvis belyser ett annat problem - att lyssningarna inte skett i samma lokal.... men men... man kan inte få allt....

Så pratar vi om ett detaljerat ljudminne.... så måste det ligga i "cacheminnet" innan det hunnit städas ur... därför är direkt omkoppling det absolut bästa. Varje sekund som passerar späder ut möjligheterna.

( Men det finns fler problem.... "redan hört"-bortkoppling t.ex. så om du precis lyssnat på ett stycke och kör om det.... så finns det en stor chans du blir medveten om smådetaljer som du inte hörde förra gången.... för att de stora dragen minns du sedan innan och då kan fokus flyttas till detaljerna. Det "löser" man genom många byten så tar det ut varandra till sist.

Hade en "löjlig" erfarenhet av detta... lånade hem ett par olika Taralabs-kablar från hifiklubben... Lyssnade först på min bipackade NAD-kabel.... sedan på (tror jag ) PRISM 11, PRISM 33 och PRISM 55.... och som man skulle kunna tro... lät det bättre varje gång.... sedan satte jag tillbaka lakritskabeln och den lät ännu bättre.... Vill inte tänka tanken på vilken hifi-bana jag tagit ifall jag INTE gjort det utan stannat på 55 och ansett mig ha bevisat den som överlägsen....? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hörselminnet?

Inläggav Tangband » 2018-08-02 17:10

Jo, det är lätt att bli lurad.
Du jämförde och litade tillsist på dina öron . Kejsarens nya kläder är väl en bra liknelse om man inte litar på det man hör.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hörselminnet?

Inläggav goat76 » 2018-08-02 21:54

peterh skrev:Alltså, jag tycker att man kan inte säga hur en högtalare eller apparat låter förrän man använt den någon eller några veckor. Om man då börjar bli obekväm vet jag att detta skall inte behållas. Ett stort antal transistorburkar har
passerat genom åren, alla har åkt ut. Samma med högtalare, braun, kef stridbeck etc. När jag fick ett par
linelådor av Bo stannade denna cirkusen.

Har Ni samma intryck, att man uppnår ett "nirvana" när allting stämmer ?


För mig är det nog som för peterh att det krävs ett flertal veckors lyssnande för att riktigt kunna avgöra om man föredrar en apparat/högtalare över en annan.
De kan mycket väl låta nästan identiska eller hyfsat olika vid en kortare lyssning där man snabbt byter mellan dem, men man riskerar i ett sånt test att fokusera på en eller ett fåtal detaljer i ljudbilden och man glömmer lätt bort helhetsljudet. Det blir en något stressad situation där man helt enkelt inte har tid att koncentrera sig på helheten.
Man kanske fokuserar lyssningen på basen, sången, små detaljer, separation mellan instrumenten, bredd och/eller djup i ljudbilden m.m.
Vid ett flertal korta byten kan man såklart välja att lyssna på olika beståndsdelar i musiken men det är svårt att finna lugnet för helheten i en så pass kort lyssning.

Det bästa är att lyssna i flera veckor på en apparat och aklimatisera sig, sen byta och lyssna på den andra lika länge. När man sen efter det byter tillbaka till den första apparaten så framgår det ofta med stor tydlighet vilken av dem man verkligen föredrar.

Tydliga dåliga tecken är när man börjar sålla fram de "snällare" och finare inspelningarna (inte nödvändigtvis tekniskt bättre), och man har inte längre lika ofta lust att lyssna på musik.
Tydliga tecken på uppnådd "nirvana" är när man inte sitter och funderar/analyserar en massa ljudtekniska detaljer, man njuter bara av musiken.

Det kan vara svårt att med tydlig beskrivning separera upplevelsen mellan två apparater med beskrivningar som "bättre bas", "bättre separation", "fler detaljer" o.s.v.
Det är svårt att sätta ord på vad skillnaden egentligen är, upplevelsen bara infinner sig och kvarstår och den går inte att upptäcka mellan snabba byten vid ett kortare lyssningstest.

Trådens ämne är hörselminnet men jag anser att det inte går att begränsa en musikupplevelse till endast hörseln.
Hörseln är bara ett av många sinnen, och man kan inte stänga av alla andra upplevelser man har vid det specifika tillfället bara för att man ska genomföra ett lyssningtest just på den dagen.
Sinnesstämning och hur fokuserad man är varierar och det är också en orsak till varför en längre lyssning över några dagar/veckor är att föredra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hörselminnet?

Inläggav Tangband » 2018-08-02 23:31

+1 på det inlägget

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hörselminnet?

Inläggav sprudel » 2018-08-03 08:30

goat76 skrev:
peterh skrev:Alltså, jag tycker att man kan inte säga hur en högtalare eller apparat låter förrän man använt den någon eller några veckor. Om man då börjar bli obekväm vet jag att detta skall inte behållas. Ett stort antal transistorburkar har
passerat genom åren, alla har åkt ut. Samma med högtalare, braun, kef stridbeck etc. När jag fick ett par
linelådor av Bo stannade denna cirkusen.

Har Ni samma intryck, att man uppnår ett "nirvana" när allting stämmer ?


För mig är det nog som för peterh att det krävs ett flertal veckors lyssnande för att riktigt kunna avgöra om man föredrar en apparat/högtalare över en annan.
De kan mycket väl låta nästan identiska eller hyfsat olika vid en kortare lyssning där man snabbt byter mellan dem, men man riskerar i ett sånt test att fokusera på en eller ett fåtal detaljer i ljudbilden och man glömmer lätt bort helhetsljudet. Det blir en något stressad situation där man helt enkelt inte har tid att koncentrera sig på helheten.
Man kanske fokuserar lyssningen på basen, sången, små detaljer, separation mellan instrumenten, bredd och/eller djup i ljudbilden m.m.
Vid ett flertal korta byten kan man såklart välja att lyssna på olika beståndsdelar i musiken men det är svårt att finna lugnet för helheten i en så pass kort lyssning.

Det bästa är att lyssna i flera veckor på en apparat och aklimatisera sig, sen byta och lyssna på den andra lika länge. När man sen efter det byter tillbaka till den första apparaten så framgår det ofta med stor tydlighet vilken av dem man verkligen föredrar.

Tydliga dåliga tecken är när man börjar sålla fram de "snällare" och finare inspelningarna (inte nödvändigtvis tekniskt bättre), och man har inte längre lika ofta lust att lyssna på musik.
Tydliga tecken på uppnådd "nirvana" är när man inte sitter och funderar/analyserar en massa ljudtekniska detaljer, man njuter bara av musiken.

Det kan vara svårt att med tydlig beskrivning separera upplevelsen mellan två apparater med beskrivningar som "bättre bas", "bättre separation", "fler detaljer" o.s.v.
Det är svårt att sätta ord på vad skillnaden egentligen är, upplevelsen bara infinner sig och kvarstår och den går inte att upptäcka mellan snabba byten vid ett kortare lyssningstest.

Trådens ämne är hörselminnet men jag anser att det inte går att begränsa en musikupplevelse till endast hörseln.
Hörseln är bara ett av många sinnen, och man kan inte stänga av alla andra upplevelser man har vid det specifika tillfället bara för att man ska genomföra ett lyssningtest just på den dagen.
Sinnesstämning och hur fokuserad man är varierar och det är också en orsak till varför en längre lyssning över några dagar/veckor är att föredra.


Vi har kommit fram till liknande angreppssätt när det gäller utvärdering av nya länkar i kedjan, hel klart. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Hörselminnet?

Inläggav Bagaget » 2018-08-03 22:19

AndersP skrev:...Jag känner ju igen mammas röst när hon ringer och om hon är snuvig...


Vilket är rätt otroligt med tanke på det urusla ljudet i en telefonförbindelse, testa kritiskt med något annat än mammas röst ska du se.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hörselminnet?

Inläggav jansch » 2018-08-05 15:38

Bagaget skrev:
AndersP skrev:...Jag känner ju igen mammas röst när hon ringer och om hon är snuvig...


Vilket är rätt otroligt med tanke på det urusla ljudet i en telefonförbindelse, testa kritiskt med något annat än mammas röst ska du se.


Menar du att hörselminnet är lite sämre på andra kända röster, t.ex en kompis? Entligen borde det vara så.

Angående telefonröster - JAG TROR att hörselminnet /igenkännandet inte störs nämnvärt av dålig frevensgång och distorsion. Vi uppfattar dåligt ljud men kan vi komma ihåg hur t.ex 5 olika och halvdana högtalares ljud (med samma röstinspelning) och sedan i blindtest en vecka senare peka ut dom rätt?
Spontant, utan att ha prövat, känns det mycket lättare att hålla reda på 5 olika röster i en skitdålig högtalare.

En fundering...
Om rösterna talar ett och samma språk, men ett språk som inte är besläktat med något språk vi kan. Har vi då betydlgt svårare att identifiera - visst har vi ?

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hörselminnet?

Inläggav MichaelG » 2018-08-05 19:57

jansch skrev:En fundering...
Om rösterna talar ett och samma språk, men ett språk som inte är besläktat med något språk vi kan. Har vi då betydlgt svårare att identifiera - visst har vi ?


För mig är det så i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hörselminnet?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-06 06:17

Bagaget skrev:
AndersP skrev:...Jag känner ju igen mammas röst när hon ringer och om hon är snuvig...


Vilket är rätt otroligt med tanke på det urusla ljudet i en telefonförbindelse, testa kritiskt med något annat än mammas röst ska du se.


Nog har det hänt oss alla att någon ringde som vi inte hörde vem det var förrän något i konversationen gav ledtråd om vem personen var - och när det väl hänt så var det inte längre problem att höra vem det var. Ljudet är lika dåligt, men hjärnan kan fylla i ljudpusselbitar från tidigare... Den får nog jobba rätt så hårt dock. Detsamma görs när vi lyssnar på musik, att hjärnan i större eller mindre grad kompenserar rätt... Men till slut när man lyckats få ihop en riktigt bra anläggning som känner man ju själv hur mycket mer avslappnat man kan lyssna när det känns mer "rätt" utan att man kan sätta fingret på vad som egentligen blivit bättre.... det bara känns mer naturligt...

Borde gå att mäta ifall någon vore intresserad att forska på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Hörselminnet?

Inläggav Kralle » 2018-08-06 08:52

Ogjort skrev:Så jag tror jag kan rekommendera Praktbotior som lämpliga i ljudtester...
(dom är påtagligt förtjusta i Nirvana och Reich men helt ointresserade av t.ex. Mello)

Hur yttrar sig fiskens förtjusning? Rör sig ena fenan i takt med musiken? :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hörselminnet?

Inläggav darkg » 2018-08-06 20:43

Kralle skrev:
Ogjort skrev:Så jag tror jag kan rekommendera Praktbotior som lämpliga i ljudtester...
(dom är påtagligt förtjusta i Nirvana och Reich men helt ointresserade av t.ex. Mello)

Hur yttrar sig fiskens förtjusning? Rör sig ena fenan i takt med musiken? :)


Frågorna är många!
Jag stötte på en studie där karpar fick lyssna på olika musikstycken, med signifikant effekt.
https://www.researchgate.net/profile/Na ... c3bb91.pdf

Ogjort, passade du på att slakta fiskarna för att kvantifiera proteaserna i tolvfingertarmen?
Don’t just do something, sit there.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hörselminnet?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 15:45

goat76 skrev:
peterh skrev:Alltså, jag tycker att man kan inte säga hur en högtalare eller apparat låter förrän man använt den någon eller några veckor. Om man då börjar bli obekväm vet jag att detta skall inte behållas. Ett stort antal transistorburkar har
passerat genom åren, alla har åkt ut. Samma med högtalare, braun, kef stridbeck etc. När jag fick ett par
linelådor av Bo stannade denna cirkusen.

Har Ni samma intryck, att man uppnår ett "nirvana" när allting stämmer ?


För mig är det nog som för peterh att det krävs ett flertal veckors lyssnande för att riktigt kunna avgöra om man föredrar en apparat/högtalare över en annan.
De kan mycket väl låta nästan identiska eller hyfsat olika vid en kortare lyssning där man snabbt byter mellan dem, men man riskerar i ett sånt test att fokusera på en eller ett fåtal detaljer i ljudbilden och man glömmer lätt bort helhetsljudet. Det blir en något stressad situation där man helt enkelt inte har tid att koncentrera sig på helheten.
Man kanske fokuserar lyssningen på basen, sången, små detaljer, separation mellan instrumenten, bredd och/eller djup i ljudbilden m.m.
Vid ett flertal korta byten kan man såklart välja att lyssna på olika beståndsdelar i musiken men det är svårt att finna lugnet för helheten i en så pass kort lyssning.

Det bästa är att lyssna i flera veckor på en apparat och aklimatisera sig, sen byta och lyssna på den andra lika länge. När man sen efter det byter tillbaka till den första apparaten så framgår det ofta med stor tydlighet vilken av dem man verkligen föredrar.

Tydliga dåliga tecken är när man börjar sålla fram de "snällare" och finare inspelningarna (inte nödvändigtvis tekniskt bättre), och man har inte längre lika ofta lust att lyssna på musik.
Tydliga tecken på uppnådd "nirvana" är när man inte sitter och funderar/analyserar en massa ljudtekniska detaljer, man njuter bara av musiken.

Det kan vara svårt att med tydlig beskrivning separera upplevelsen mellan två apparater med beskrivningar som "bättre bas", "bättre separation", "fler detaljer" o.s.v.
Det är svårt att sätta ord på vad skillnaden egentligen är, upplevelsen bara infinner sig och kvarstår och den går inte att upptäcka mellan snabba byten vid ett kortare lyssningstest.

Trådens ämne är hörselminnet men jag anser att det inte går att begränsa en musikupplevelse till endast hörseln.
Hörseln är bara ett av många sinnen, och man kan inte stänga av alla andra upplevelser man har vid det specifika tillfället bara för att man ska genomföra ett lyssningtest just på den dagen.
Sinnesstämning och hur fokuserad man är varierar och det är också en orsak till varför en längre lyssning över några dagar/veckor är att föredra.


Det där med hörselminne kan ju vara svårt ibland.. men jag har inget problem med att avgöra huruvida en pickup låter bättre än en annan på en specifik skiva och det tar rätt så många sekunder innan man har bytt pickup och lyssnar igen. Jag tog mig för att preliminärt lägga upp min skivsamling efter hur de trivs med med specifika pickuper jag har som jag gillar extra bra. Det gjorde jag med korta provlyssningar mellan två olika pickuper och fortsatte så med en del skivor vid senare tillfälle med fortsatt lyssningstest mellan två olika pickuper. Sedan märker jag emellanåt att att en del skivor istället i sin helhet passar bättre med en annan pickup när jag lyssnar genom hela skivan. Sedan kan det variera något också beroende på vilken förstärkare/högtalare jag lyssnar på.
Jag har flera kombinationer hemma.
Jag upplever det dessutom som att vissa skivor passar specifikt bättre i en anläggning en i en annan och tvärtom..
exempelvis så lyssnar jag gärna på de flesta skivor från slutet av 70-talet o framåt antingen i kombinationen Optonica SM 7100 kopplade till ett par Audio Pro A4-14 alternativt till min Technics SU V-9 kopplade till ett par Polk Audio 10A. Bägge kombinationerna låter jätte bra var för sig, men vissa inspelningar låter lite ansträngt/bullrigt med Polk Audio och då byter jag över till den andra kombinationen.
Ett annat påtagligt exempel med hur en inspelning kan låta helt fel på nyare transistoranläggningar är två skivor jag har med Chocolate Watchband; ett garagerockband från 60-talet och som är nypressningar förvisso. Med min rörförstärkare låter de helt rätt, men det låter konstigt som ett avlångt eko mer eller mindre när jag försöker spela dem med transistorförstärkare..

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hörselminnet?

Inläggav goat76 » 2018-10-15 09:55

Det där med att hålla på och byta mellan apparater och annan utrustning fungerar inte för mig.
Jag är en musikälskare och mitt mål med min anläggning är att optimera en uppspelningskedja tills den låter allt från perfekt till mycket bra eller fullt acceptabel beroende på inspelningens kvalitet.

Jag kan omöjligt styra min musiksmak efter hur bra eller dåliga inspelningarna är, det är bara att acceptera att allt inte låter lika välproducerat.
Det är en myt bland audiofiler att en bra ljudanläggning får sämre inspelningar att låta ännu sämre, då har man helt enkelt en dålig anläggning som visar sina tillkortakommanden.
En bättre anläggning får allt att låta bättre. Att sämre inspelningar låter fullt acceptabla eller lyssningsbara innebär inte per automatik att man behöver kompromissa för de bästa inspelningarna, när allt är bättre så låter allt bättre.
Det kan vara svårt att optimera en anläggning med bara de finaste och bästa inspelningarna för de kommer inte avslöja alla brister i ljudanläggningen.

nigthdreamerssky, jag lyssnar inte på vinyl och har inte några kunskaper om olika pickuper, men när det är fullt analogt så kan jag mycket väl tänka mig att den fysiska utformningen av pickupen kontra hur djupt spåren på vinylen är skurna kommer påverka det slutgiltiga ljudet.
Kanske därför den bästa pickupen inte alltid låter bäst men vid digital avspelning så har jag uppfattningen om att bättre alltid är just bättre.

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Hörselminnet?

Inläggav thiel » 2018-10-15 10:22

+1 På det :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster