Hörselminnet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Hörselminnet?

Inläggav AndersP » 2018-07-24 22:19

Hur ligger det till med detta?
Det kivas fortfarande om hur testlyssning av och jämförelser mellan olika apparater och tillbehör bör gå till. Jag känner ju igen mammas röst när hon ringer och om hon är snuvig tex.
Hur länge minns man hur en apparat låter? Hinner man koppla om anläggningen i ett lyssningstest under ett par minuters tid utan att glömma hur föregående apparat lät eller är det ett måste att ha speciell utrustning för momentan omkoppling för att få bättre resultat? Bör man långtidslyssna på en apparat för att kunna bilda sig en uppfattning eller är det öronen man då långtidslyssnar?

Tro, känslor, teorier och medicinska samt psykologiska fakta välkomnas. Kul med olika synpunkter.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hörselminnet?

Inläggav Perfector » 2018-07-24 23:02

Lyssna på högtalare med en viss musik och sedan komma hem och lyssna igen så har örat noll minne.
Om man kan växla mellan olika högtalare "on-the-fly" så hör man ju skillnad direkt.
Samma kan nog gälla om man har möjlighet att växla mellan förstärkare utan långa avbrott.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hörselminnet?

Inläggav hifikg » 2018-07-25 00:40

Mitt hörselminne är underbart kort, det låter alltid bäst där jag lyssnar, bara jag gillar musiken :)
Just nu låter det naturligtvis allra bäst, sitter i mitt eget lyssningsrum och avnjuter Panta Rei 2.0
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hörselminnet?

Inläggav AndersP » 2018-07-25 00:57

Perfector skrev:Lyssna på högtalare med en viss musik och sedan komma hem och lyssna igen så har örat noll minne.
Om man kan växla mellan olika högtalare "on-the-fly" så hör man ju skillnad direkt.
Samma kan nog gälla om man har möjlighet att växla mellan förstärkare utan långa avbrott.

Hur långa är långa avbrott?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hörselminnet?

Inläggav Tangband » 2018-07-25 07:23

AndersP skrev:Hur ligger det till med detta?
Det kivas fortfarande om hur testlyssning av och jämförelser mellan olika apparater och tillbehör bör gå till. Jag känner ju igen mammas röst när hon ringer och om hon är snuvig tex.
Hur länge minns man hur en apparat låter? Hinner man koppla om anläggningen i ett lyssningstest under ett par minuters tid utan att glömma hur föregående apparat lät eller är det ett måste att ha speciell utrustning för momentan omkoppling för att få bättre resultat? Bör man långtidslyssna på en apparat för att kunna bilda sig en uppfattning eller är det öronen man då långtidslyssnar?

Tro, känslor, teorier och medicinska samt psykologiska fakta välkomnas. Kul med olika synpunkter.


Det är intressant det du skriver om att du känner igen din mammas röst även om hon är förkyld.
Den inre referensen om hur något låter verkar ha ett väldigt långt minne. Jag är säker på att du känner igen din mamma även om hon skulle ringa sällan, flera år mellan samtalen spelar nog ingen roll.

Jag antar att för att skapa en inre referens hur något låter så måste man lyssna mycket, så man lär sig hur tex en fiol låter på riktigt.

Jag tillhör dem som anser att hörseln är ganska underskattad då det gäller att bedöma musik. Jag tror intuitivt att en lyssnare kan avgöra om något låter ”rätt” eller fel ganska omgående.
Därför anser jag att redan efter några ackord på en låt med välkänd musik i en hifibutik så kan vissa bedömningar göras. Låter gitarren som en mandolin ? Kan jag höra att musikern spelar med inlevelse, eller låter allt bara platt och tråkigt ?
Detta oavsett om rummet är akustikreglerat efter konstens alla regler eller ej.

Snabba A/B tester tenderar att fokusera på skillnader och inte känslor. Dvs en metod som du sällan använder då du lyssnar på musik.

Jag tror, efter bedömning med användandet av en inre referens hur något bör låta, att man sedan bör lyssna på musik under längre tid om man tex lyssnar via en viss apparatkombination. Det är ju så du lyssnar på musik på riktigt framför stereon. Skulle det då visa sig att det finns oacceptabla färgningar i anläggningen på något sätt som du inte kan leva med så kommer dessa fram vid långtidslyssningen.

Det är inte heller själva apparaterna som låter- den är inspelningen. Apparaterna återger med viss färgning det som är inspelat. Detta innebär att apparaterna alltid färgar mer eller mindre, och försämrar alltid.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hörselminnet?

Inläggav Nattlorden » 2018-07-25 08:48

AndersP skrev:
Perfector skrev:Lyssna på högtalare med en viss musik och sedan komma hem och lyssna igen så har örat noll minne.
Om man kan växla mellan olika högtalare "on-the-fly" så hör man ju skillnad direkt.
Samma kan nog gälla om man har möjlighet att växla mellan förstärkare utan långa avbrott.

Hur långa är långa avbrott?


Ett par sekunder.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hörselminnet?

Inläggav Perfector » 2018-07-25 08:54

Nattlorden skrev:
AndersP skrev:
Perfector skrev:Lyssna på högtalare med en viss musik och sedan komma hem och lyssna igen så har örat noll minne.
Om man kan växla mellan olika högtalare "on-the-fly" så hör man ju skillnad direkt.
Samma kan nog gälla om man har möjlighet att växla mellan förstärkare utan långa avbrott.

Hur långa är långa avbrott?


Ett par sekunder.

Det är bara hörsägen :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hörselminnet?

Inläggav AndersP » 2018-07-25 11:20

Tangband skrev:
AndersP skrev:Hur ligger det till med detta?
Det kivas fortfarande om hur testlyssning av och jämförelser mellan olika apparater och tillbehör bör gå till. Jag känner ju igen mammas röst när hon ringer och om hon är snuvig tex.
Hur länge minns man hur en apparat låter? Hinner man koppla om anläggningen i ett lyssningstest under ett par minuters tid utan att glömma hur föregående apparat lät eller är det ett måste att ha speciell utrustning för momentan omkoppling för att få bättre resultat? Bör man långtidslyssna på en apparat för att kunna bilda sig en uppfattning eller är det öronen man då långtidslyssnar?

Tro, känslor, teorier och medicinska samt psykologiska fakta välkomnas. Kul med olika synpunkter.


Det är intressant det du skriver om att du känner igen din mammas röst även om hon är förkyld.
Den inre referensen om hur något låter verkar ha ett väldigt långt minne. Jag är säker på att du känner igen din mamma även om hon skulle ringa sällan, flera år mellan samtalen spelar nog ingen roll.

Jag antar att för att skapa en inre referens hur något låter så måste man lyssna mycket, så man lär sig hur tex en fiol låter på riktigt.

Jag tillhör dem som anser att hörseln är ganska underskattad då det gäller att bedöma musik. Jag tror intuitivt att en lyssnare kan avgöra om något låter ”rätt” eller fel ganska omgående.
Därför anser jag att redan efter några ackord på en låt med välkänd musik i en hifibutik så kan vissa bedömningar göras. Låter gitarren som en mandolin ? Kan jag höra att musikern spelar med inlevelse, eller låter allt bara platt och tråkigt ?
Detta oavsett om rummet är akustikreglerat efter konstens alla regler eller ej.

Snabba A/B tester tenderar att fokusera på skillnader och inte känslor. Dvs en metod som du sällan använder då du lyssnar på musik.

Jag tror, efter bedömning med användandet av en inre referens hur något bör låta, att man sedan bör lyssna på musik under längre tid om man tex lyssnar via en viss apparatkombination. Det är ju så du lyssnar på musik på riktigt framför stereon. Skulle det då visa sig att det finns oacceptabla färgningar i anläggningen på något sätt som du inte kan leva med så kommer dessa fram vid långtidslyssningen.

Det är inte heller själva apparaterna som låter- den är inspelningen. Apparaterna återger med viss färgning det som är inspelat. Detta innebär att apparaterna alltid färgar mer eller mindre, och försämrar alltid.

Ok, men om man bedömer apparater och inte musiken? Man letar ju efter fel och skillnader när man bedömer apparaterna, man lyssnar ju efter fel och inte hur bra dom låter när man jämför. Är inte känslorna ett svar på ljudegenskaper som kan mätas? Mätas genom att jämföra en, två eller flera källor med varandra?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hörselminnet?

Inläggav Nattlorden » 2018-07-25 11:31

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:
AndersP skrev:Hur långa är långa avbrott?


Ett par sekunder.

Det är bara hörsägen :-)


Lyssna själv och hör sen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hörselminnet?

Inläggav Harryup » 2018-07-25 13:06

Hörselminnet är precis så långt så att det passar pågående diskussion.
Diskuterar man F/E-tester så "måste" man växla snabbt under tester för att höra skillnader i regel. Även om man påpekar att man kan växla hur långsamt som helst, fast det är ju inte så tester görs.
Diskuterar man t.ex. egna inspelningar som man jämför långt i efterhand så kan det påstås att man har ett absolut minne av hur det lät vid inspelningen och si eller så skiljer uppspelningen emot det.

Jag tror faktiskt att det delvis stämmer både och. Tror minnet präglas på något sätt av situationen men också att det finns förskönande minnen av saker och förmodligen också lite för förkastande minnen.

Så på fråga 1 svarar jag lagom långt men det är opålitligt när det gäller exaktheten och känsloläget vid de olika tillfällena grumlar intrycken.
På fråga 2 svarar jag Blekinge
Och på fråga 3 kan jag inte.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hörselminnet?

Inläggav paa » 2018-07-25 13:24

Nattlorden skrev:
AndersP skrev:
Perfector skrev:Lyssna på högtalare med en viss musik och sedan komma hem och lyssna igen så har örat noll minne.
Om man kan växla mellan olika högtalare "on-the-fly" så hör man ju skillnad direkt.
Samma kan nog gälla om man har möjlighet att växla mellan förstärkare utan långa avbrott.

Hur långa är långa avbrott?


Ett par sekunder.

Inte ens guldfiskar har så kort minne.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hörselminnet?

Inläggav Nattlorden » 2018-07-25 13:58

paa skrev:
Nattlorden skrev:
AndersP skrev:Hur långa är långa avbrott?


Ett par sekunder.

Inte ens guldfiskar har så kort minne.


Nej, men här gäller det ju inte att minnas - utan att minnas rätt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hörselminnet?

Inläggav darkg » 2018-07-25 15:47

Verkligen, minnas och minnas rätt. Att "veta" att man minns rätt är bevisligen inte en säker grund för antagandet att man minns rätt. Redan att säkert säga att man hör det man "vet" sig höra är vanskligt, jfr McGurk-effekten.

Jag förmodar att det kan spela roll hur tränad lyssnaren är också.

Framför allt: när man lyssnar intuitivt, naturligt, holistiskt, som människa; tar in upplevelsen, är hörselapparaten inte särskilt lik ett mätinstrument. Repeterbarheten är, rimligtvis, usel, när frågan är "rent allmänt, låter det bättre?" eller liknande. På grund av att hjärnan väger samman allt möjligt som så vitt hjärnan vet är relevant, såsom om man är stressad, kissnödig, förväntansfull, i gott sällskap osv - och sen tolkar alltihop heuristiskt genom diverse försanthållanden, mestadels omedvetna. "Allt annat lika" måste gälla även hjärnans tillstånd och kroppssignalerna (utöver öronsignalen) från inifrån och från världen.

Om detta är ungefär sant så är det inte exakt bara att inlagring, och åtkomst av minne måste kunna ske noga, utan att upplevelsens kvaliteter är så gravt präglade av hela situationen att jämförelse blir knepig.
Gissningsvis kan detta alltså tränas upp i viss mån. (Kanske på bekostnad av förmågan att erfara helheten.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hörselminnet?

Inläggav AndersP » 2018-07-25 18:03

Bästa inlägget hittills. Kudos!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hörselminnet?

Inläggav JM » 2018-07-25 18:14

Grovt förenklat hör vi med öronen och lyssnar med hjärnan. Vi hör mycket men det mesta sorters bort aktivt genom att hjärnan lyssnar selektivt i varje kontext.

Perceptionen av ljud sker momentant i realtid utan möjlighet som med synen skapa över tiden flera nästan identiska upplevelser.

Hörselupplevelsen är i strikt mening jungfrulig och skör.

Dessutom till råga till eländet är ljudperceptionen fragmentarisk dvs 100 % ljudupplevelser finns nästan aldrig.

Arbetsminnet för ljud är ca 5 s långt. Kan hjärnan identifiera ljudet inom ca 5 s inom given kontext har hjärnan lyssnat in ett ljud annars har vi bara hört något som saknar mening. Meningslösa ljud försvinner i bruset.
Samma ljud kan annan given kontext identifieras som relevant och då inte försvinna i bruset.

Ljudet som når höger öra filtreras i örat med undertryckning av bas och diskant. Basen fördröjs upp till 30 ms relativt diskanten. I hjärnstammen erhålls en spektral uppdelning i specifika nervkärnor. Från hjärnstammen går ljudet bli till andra sidans hörselcortex i temporalloben för viss ljudprocessning.
Därefter går processat ljud till hippocampus för spegling till ffa nedre frontalloberna. I frontalloberna jämförs ljudet med tidigare ljud och identifieras enligt gestaltprincipen.

Kommer nytt ljud inom 5 s innan ursprungliga ljudet identifieras förflyttas hjärnans uppmärksamhet till det nya ljudet och det oidentifdierade ljudet förkastas som irrelevant. Hade inte det nya ljudet dykt upp är det möjligt att första ljudet identifierats som relevant.
En form av retrograd maskering.

Något att beakta vid jämförelser av ljud.

http://www.jneurosci.org/content/36/16/4492

Ljudminnet är vad vi kommer ihåg. Egentligt hörselminne finns ej.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hörselminnet?

Inläggav JM » 2018-07-25 19:51

En form av hörselminne för evigt är permanenta mellan/inneröra skador typ otoscleros och döda innre/yttre hårceller.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hörselminnet?

Inläggav Tangband » 2018-07-25 21:07

JM, hur skört och bedrägligt är egentligen den inre referensen ?

Jag syftar på trådskaparens exempel på igenkännande av en förkyld mamma via telefon.
Vissa musiker kan komma ihåg musik de hört för flera år sedan och spela utan noter , och nästan alla människor kan återskapa en melodi för sig själv, som man hört live eller på radion.

Är inte detta ett slags hörselminne ?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hörselminnet?

Inläggav AndersP » 2018-07-25 21:23

Kan det vara så att man känner igen vissa mönster och ljudkomponenter under lång tid och andra typer av ljudkomponenter bara något ögonblick?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hörselminnet?

Inläggav JM » 2018-07-25 21:46

Tangband skrev:JM, hur skört och bedrägligt är egentligen den inre referensen ?

Jag syftar på trådskaparens exempel på igenkännande av en förkyld mamma via telefon.
Vissa musiker kan komma ihåg musik de hört för flera år sedan och spela utan noter , och nästan alla människor kan återskapa en melodi för sig själv, som man hört live eller på radion.

Är inte detta ett slags hörselminne ?

Människan kan känna igen en sång eller talad text oberoende om det framförs av basröst eller pipigt barn. Saknas delar av en sång eller text fyller vi i det som fattas med gestaltprincipen.

Minnet av en sång, melodi, bekant röst eller talad text är en annan typ av minne än vad jag berörde i inlägget ovan. Till ljudminnet är adderat ett abstraktare minne (unikt för människan?). De enskilda ljuden har fått en abstraktare mening i sin speciella kontext.

Muskelminnet är starkt vid utförandet av utförandet av musik och sång - typ hur man cyklar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hörselminnet?

Inläggav JM » 2018-07-25 22:01

AndersP skrev:Kan det vara så att man känner igen vissa mönster och ljudkomponenter under lång tid och andra typer av ljudkomponenter bara något ögonblick?

Några har absolut gehör och andra verkar ha absolut rytm. Dvs de har till skillnad från oss vanliga dödliga ett bättre momentant ljudminne.
Vissa savanter kan höra ett musikstycke en gång och därefter för alltid återge musiken.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hörselminnet?

Inläggav AndersP » 2018-07-25 22:14

Ok, men jag är kanske mer inne på ljud i form av att jämföra apparater och inte på musiken i sig, att komma ihåg musik, stämmor och liknande.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hörselminnet?

Inläggav Ogjort » 2018-07-26 00:57

paa skrev:Inte ens guldfiskar har så kort minne.


Lite oförskämt mot guldfiskar kan jag tycka.
De (vissa Karpar) har ungefär samma intelligens som råttor (!)
Dvs ett mycket användbart och "långt" minne.

8)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hörselminnet?

Inläggav JM » 2018-07-26 06:01

AndersP skrev:Ok, men jag är kanske mer inne på ljud i form av att jämföra apparater och inte på musiken i sig, att komma ihåg musik, stämmor och liknande.

Det är bara att extrapolera vad jag framfört.

Efter ca 20 minuter har vi en tendens att tycka att initialt dåligt ljud är ok genom - adaptation. Ljudminnet av skillnaden mot bra ljud bleknar.

Misstänker att ljudminnet inte är något större problem vid riktiga trippel/dubbelblind jämförelser mellan apparater.
Vid högtalarjämförelser typ Floyeds och Olives på Harman är ljudminnet inget problem.

Vid vanliga jämförelser i små lyssningsrum mellan högtalare gör tiden mellan högtalarbyten i exakt samma position att bla ljudminnet kan påverka objektiviteten.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Hörselminnet?

Inläggav Helmut » 2018-07-26 20:16

Går ofta på konserter och har ofta funderat på hur det kan komma sig att om jag håller ett finger omväxlande för vänster och höger öra så låter det ganska illa omljudet eftersom hjärnan inte kan höra skillnad på ljudet dom kommer från scenen eller ekona i salongen. Verkar som om hjärnan måste bearbeta ljudet från höger och vänster öra för att det ska låta bra.
För min del innebär det att jag måste vara tidigt ute när jag ska köpa biljetter så jag får sitta på ungefär samma plats ( långt fram). Har jag varit sent ute och måste sitta långt bak eller uppe på balkongen blir ljudet helt onjutbart eftersom min hjärna i första hand tar upp lokalens ekon och tydligheten i artistens övre register försvinner.
Har även märkt att jag med åren blivit känslig om jag måste sitta långt fram och på ena sidan eftersom min hjärna reagerar på tidsförskjutningen av ekona från vänster och höger sida av salongen.
För min del har jag slutat gå på bio eftersom det kan vara svårt att hitta en plats som inte alltför mycket påverkas av akustiken i salongen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hörselminnet?

Inläggav Nattlorden » 2018-07-26 21:55

Ogjort skrev:
paa skrev:Inte ens guldfiskar har så kort minne.


Lite oförskämt mot guldfiskar kan jag tycka.
De (vissa Karpar) har ungefär samma intelligens som råttor (!)
Dvs ett mycket användbart och "långt" minne.

8)

/Anders O.


Till skillnad från audiofiler då? :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Hörselminnet?

Inläggav Max_Headroom » 2018-07-26 22:23

Jag skulle säga: Det beror på.
Minne är olika bra på olika saker. Skall man vaska fram (små) skillnader i t.ex klang, så är det nog switch av/på som gäller alltså.
Andra effekter, som t.ex. återgivning av inspelade rum, så håller minnet bättre över tid, menar jag.
Men det kan förståss också vara bra eller i alla fall ha ett visst underhållningsvärde med snabba switchar här också. Utom för en del säljare (tänker på när jag var på en demo för en massa år sedan när en högtalare för 13000 sopade banan totalt med en stor fet sak för 65000. Trist för säljaren som tänkte att vi i publikum skulle gilla den dyra och köpa den, men så gick det alltså inte).

Annar bra är att lära sig hur olika fel låter genom att avsiktligt inducera dom. Dom flesta "audiofiler" har inte en aning, vilket ofta leder till påstådda lyssningintryck som framstår som löjliga. Kompression uppfattas (av misstag) som "detaljupplösning", dist blir bättre upplösning etc...
Börjar man mecka med sådant här avslöjas mycket av den humbug som florerar i branchen. OCh man upptäcker också hur mycket man kan (i en del fall) stöka med signalen utan att det är hörbart, eller hörtbart men låter helt OK.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hörselminnet?

Inläggav Ogjort » 2018-07-26 23:36

Nattlorden skrev:
Ogjort skrev:
paa skrev:Inte ens guldfiskar har så kort minne.


Lite oförskämt mot guldfiskar kan jag tycka.
De (vissa Karpar) har ungefär samma intelligens som råttor (!)
Dvs ett mycket användbart och "långt" minne.

8)

/Anders O.


Till skillnad från audiofiler då? :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: 8)


Den Japanska undersökning jag har uppgiften ifrån tror jag inte undersökte just firrarnas hörselminne...
Fast flera arter i mitt akvarium reagerar påtagligt, och tydligt olika på olika musik.
Så jag tror jag kan rekommendera Praktbotior som lämpliga i ljudtester...
(dom är påtagligt förtjusta i Nirvana och Reich men helt ointresserade av t.ex. Mello)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hörselminnet?

Inläggav Tangband » 2018-07-26 23:39

Ju äldre och mer erfaren man blir så inser man att man kan bli lurad men även att man i många fall kan lita på sina egna öron. Mätningar är bra men man kan bli lurad av dem :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hörselminnet?

Inläggav AndersP » 2018-07-26 23:46

Max_Headroom skrev:Annar bra är att lära sig hur olika fel låter genom att avsiktligt inducera dom. Dom flesta "audiofiler" har inte en aning, vilket ofta leder till påstådda lyssningintryck som framstår som löjliga. Kompression uppfattas (av misstag) som "detaljupplösning", dist blir bättre upplösning etc...
Börjar man mecka med sådant här avslöjas mycket av den humbug som florerar i branchen. OCh man upptäcker också hur mycket man kan (i en del fall) stöka med signalen utan att det är hörbart, eller hörtbart men låter helt OK.

Det där kommer jag ihåg från 90-talet. En dansk högtalare påstods ha mycket snabb och rapp bas. Fabrikanten hävdade att detta möjligjordes av de lätta basmembranen. Vad det visade sig handla om var en avsaknad av djupbas...
Upplevelser får dom flesta, men man bör vara försiktig med att knyta dom till fysikaliska egenskaper.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hörselminnet?

Inläggav AndersP » 2018-07-26 23:48

Utan att undersöka egenskaperna fysikaliskt då altså.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster