Det öronbedövande ljudet av ingenting

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Det öronbedövande ljudet av ingenting

Inläggav JM » 2018-07-28 10:21

Med stigande ålder ökar perioderna med sökt tystnad.
Bakgrundsmusik är inte längre aktuellt. Aktivt lyssnande ger så mycket mer.
För mig är tystnaden allt mer en förutsättning för optimalt hifi-lyssnande.

https://www.svd.se/det-oronbedovande-lj ... -ingenting

https://www.amazon.com/History-Silence- ... 8&me=&qid=

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Det öronbedövande ljudet av ingenting

Inläggav E » 2018-07-29 10:58

Ljudet av kolliderande luftmolekyler vid rumstemperatur ligger på -24 decibel.

Men vid de onormalt höga temperaturer som varit på senaste är det väl ett jäkla oväsen? :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Det öronbedövande ljudet av ingenting

Inläggav beyond » 2018-07-29 22:18

Då gäller det att du inte äter bruna bönor innan du ska till att finlyssna!! :P

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det öronbedövande ljudet av ingenting

Inläggav Tangband » 2018-07-30 02:35

Håller med trådskaparen. Jag kan längta till tystnaden och får jag den en stund och sedan lyssnar till musik jag gillar i avslappnad ( tyst ) miljö så blir upplevelsen större.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Det öronbedövande ljudet av ingenting

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-07-30 09:31

Min erfarenhet: Om återgivningen är bra nog, längtar man efter musik.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det öronbedövande ljudet av ingenting

Inläggav Tangband » 2018-07-30 12:55

sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet: Om återgivningen är bra nog, längtar man efter musik.

Ja, och tvärtom.

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Det öronbedövande ljudet av ingenting

Inläggav Lassen » 2018-07-31 09:32

Håller också med trådskaparen.
Bakgrundslyssning har nästan helt upphört. Kan heller inte se att t.ex. arbetssituationen ska vara orsak till detta.
En bidragande orsak kan vara att jag efter flytt kan öppna dörrarna och bara höra fåglar och vindens sus i träden. Underbart!
Tid från bakgrundslyssning har till överväldigande del gått till tid för tystnad. En mindre del har även gått till mer aktivt lyssnande, troligtvis för att det känns roligare att så göra nu då jag kan lyssna med den ljudnivå jag vill (och prylarna klarar) utan att störa någon. Tidigare har hänsynstagande till grannar ofta hindrat mig från att göra det, vilket förtagit en del av nöjet.
På något vis känns det roligare att aktivt lyssna då det i övrigt varit mer tystnad.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Det öronbedövande ljudet av ingenting

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 16:31

Lassen skrev:Håller också med trådskaparen.
Bakgrundslyssning har nästan helt upphört. Kan heller inte se att t.ex. arbetssituationen ska vara orsak till detta.
En bidragande orsak kan vara att jag efter flytt kan öppna dörrarna och bara höra fåglar och vindens sus i träden. Underbart!
Tid från bakgrundslyssning har till överväldigande del gått till tid för tystnad. En mindre del har även gått till mer aktivt lyssnande, troligtvis för att det känns roligare att så göra nu då jag kan lyssna med den ljudnivå jag vill (och prylarna klarar) utan att störa någon. Tidigare har hänsynstagande till grannar ofta hindrat mig från att göra det, vilket förtagit en del av nöjet.
På något vis känns det roligare att aktivt lyssna då det i övrigt varit mer tystnad.


Om man nu bor i hus på landet, så skulle det väl vara kul att placera några fuktskyddade mikrofoner i trädgården runt huset kopplade till en anläggning inomhus och så helt plötsligt höra ljud från naturen som uppkommer från fågelkvitter, tassande djur vid buskar och andra intressanta läten; ett surrande bi exempelvis under förutsättning att mikrofonen är riktigt känslig och placerad vid en hop blommor. :roll: :lol: 8)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Belker, dewpo och 11 gäster