Nya Holographic Audio PRE TWO

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav hifikg » 2018-08-05 01:13

Jag har "lärt mig" att man ska köra på full spetta från källan, datorn t ex, och reglera volymen med försteget. Men gör det någon större skillnad, egentligen? Ibland när jag inte orkar resa mig drar jag ner volymen iTunes istället för att leta upp fjärren, är det ett big no no? dvs bör jag höra någon skillnad? Kan inte påstå att jag gjort det MEN då jag gör så är det ofta för att jag gör något annat samtidigt som musiken ljuder och då lyssnar jag förstås inte till 100%. Om jag lärt mig rätt "måste" jag ha fjärr till försteget, annars kan det kvitta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Laila » 2018-08-05 01:24

En annan variant är att införskaffa den "laser-skurna" typ(Noble) som användes
i SENTEC SCA1 . . . det är en stegad variant med mycket bra kanalbalans
som i skrivande stund inte har gett ett enda oönskat ljud ifrån sig någonsin . . .
imponerande då steget å därmed potten är en bra bit över 30 bast.

Testade av nyfikenhet att byta potten mot en "analog" * plastfilmsvariant,(en
relativt dyr sak av märket Burns) men upplevde en klar ljudmässig försämring
(av någon anledning), så återbyte efter ett par månader å ordningen var återställd
. . . typ. :)

* Då jag hade, å fortfarande har, en motvilja emot fasta steg . . . trots att
SENTEC:en har tre olika valbara lägen för utnivå, förutom volymkontrollen(s).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Tangband » 2018-08-05 12:53

HolographicAudio™ skrev:
genstruktur skrev:
RMA skrev:
- Plats för instickskort som tex PEQ och Infrabashöjning (halvbreddsversionen har en kortplats och fullbreddsversionen har två kortplatser).


Som kommer saluföras av HA då eller?

Ja, en HA PEQ med 3 band.


Nu vill vi ha bilder på fullbreddsmodellen :)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Fostex » 2018-08-08 21:47

Bra funktionalitet och vettig prissättning! Ser fram emot att se hur den ser ut i helhet. Måste dock uttrycka att jag också önskar fjärr, eller åtminstone möjligheten att bygga ut med, eller betala extra för t.ex. en relästyrd fjärr (med "rotary-encoder").
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav genstruktur » 2018-08-08 21:52

HolographicAudio™ skrev:
genstruktur skrev:
HolographicAudio™ skrev:Ja, en HA PEQ med 3 band.


Det var ju skoj! :)

Finns PEQ att köpa från försäljningsstart av försteget?

PEQ kommer förmodligen någon månad senare pga lång ledtid på specialpotentiometrarna.


Väldigt kul initiativ, verkligen! :)

Men skall ni verkligen inte fundera en gång till angående fjärrkontroll?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav hifikg » 2018-08-08 23:38

hifikg skrev:Jag har "lärt mig" att man ska köra på full spetta från källan, datorn t ex, och reglera volymen med försteget. Men gör det någon större skillnad, egentligen? Ibland när jag inte orkar resa mig drar jag ner volymen iTunes istället för att leta upp fjärren, är det ett big no no? dvs bör jag höra någon skillnad? Kan inte påstå att jag gjort det MEN då jag gör så är det ofta för att jag gör något annat samtidigt som musiken ljuder och då lyssnar jag förstås inte till 100%. Om jag lärt mig rätt "måste" jag ha fjärr till försteget, annars kan det kvitta...


Testade hemmavid o jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-08-09 08:54

hifikg skrev:
hifikg skrev:Jag har "lärt mig" att man ska köra på full spetta från källan, datorn t ex, och reglera volymen med försteget. Men gör det någon större skillnad, egentligen? Ibland när jag inte orkar resa mig drar jag ner volymen iTunes istället för att leta upp fjärren, är det ett big no no? dvs bör jag höra någon skillnad? Kan inte påstå att jag gjort det MEN då jag gör så är det ofta för att jag gör något annat samtidigt som musiken ljuder och då lyssnar jag förstås inte till 100%. Om jag lärt mig rätt "måste" jag ha fjärr till försteget, annars kan det kvitta...


Testade hemmavid o jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad

Att kombinera analog och digital volymkontroll är inget problem. Det gör jag också ofta. Problemet är om man inte har någon analog volymkontroll alls och måste sänka kraftigt i den digitala domänen. Då ökar du brusgolvet dvs minskar SNR.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Fostex » 2018-08-09 17:50

Dessutom blir det ofta för starkt när man byter till en analog källa. One attenuator to rule them all, det är väl själva poängen med ett försteg. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Fostex » 2018-08-30 19:00

När får vi se hur den ser ut i helhet då? :D
Mycket kul - lite tid

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Tell » 2018-08-30 20:31

AndreasArvidsson skrev:
hifikg skrev:
hifikg skrev:Jag har "lärt mig" att man ska köra på full spetta från källan, datorn t ex, och reglera volymen med försteget. Men gör det någon större skillnad, egentligen? Ibland när jag inte orkar resa mig drar jag ner volymen iTunes istället för att leta upp fjärren, är det ett big no no? dvs bör jag höra någon skillnad? Kan inte påstå att jag gjort det MEN då jag gör så är det ofta för att jag gör något annat samtidigt som musiken ljuder och då lyssnar jag förstås inte till 100%. Om jag lärt mig rätt "måste" jag ha fjärr till försteget, annars kan det kvitta...


Testade hemmavid o jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad

Att kombinera analog och digital volymkontroll är inget problem. Det gör jag också ofta. Problemet är om man inte har någon analog volymkontroll alls och måste sänka kraftigt i den digitala domänen. Då ökar du brusgolvet dvs minskar SNR.


Fast det är väl snarare musiken som sänks medans bruset ligger kvar på samma nivå hela tiden, o då antagligen fortfarande under brusnivån i rummet osv, alltså inget problem i praktiken. Jag har iaf inte en enda analog volymkontroll i mitt hem o har inga problem med brus :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-08-30 20:43

Tell skrev:Fast det är väl snarare musiken som sänks medans bruset ligger kvar på samma nivå hela tiden, o då antagligen fortfarande under brusnivån i rummet osv, alltså inget problem i praktiken. Jag har iaf inte en enda analog volymkontroll i mitt hem o har inga problem med brus :)

Ja det är musiken/signalen som sänks. Brusgolvet anges ju dock som oftast i relation till nyttosignalen så därför pratar man ofta om att höja brusgolvet när SNR minskar. Du har dock helt rätt i att det är nyttosignalen som sänks och brusgolvet är opåverkat.

Jag hör hemma brusgolvet på en CD, dvs ca -96dB om jag inte har en analog volymkontroll. Det hörs Inte starkt, men jag har ett ganska tyst lyssningsrum så det går allt att höra. Jag hade hoppas att slippa analog voymkontroll, men det stod jag inte ut med utan gick tillbaka efter ett tags testande. Med 24bitars ljudfiler är det inget problem dock.

Om man i praktiken kan höra brusgolvet på en CD beror ju mycket på högtalarnas känslighet, slutstegens gain och lyssningsrummets störnivå.

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav mhr1229 » 2018-08-30 21:28

Till och med Lavardin har ju gett upp och erbjuder numera fjärrkontroll. Men jag tror att engelska LFD framhärdar.

För mig är inte bara fjärrkontroll ett conditio sina qua non utan jag vill dessutom ha en mute-knapp. Den iofs mycket precisa volymkontrollen på mitt PRE Twentyfive tar ju hundra år på sig att fimpa volymen när hustrun sticker in näsan i lyssningsrummet för att förmedla viktiga nyheter. Möjlighet att välja signalkälla via fjärren kan jag dock leva utan. Plus dock för det gedigna utförandet. Kan även användas som hantel i hemmagymmet!
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-31 08:35

Tell skrev:Fast det är väl snarare musiken som sänks medans bruset ligger kvar på samma nivå hela tiden, o då antagligen fortfarande under brusnivån i rummet osv, alltså inget problem i praktiken. Jag har iaf inte en enda analog volymkontroll i mitt hem o har inga problem med brus :)


Fast det beror väl lite på hur volymkontrollen är konstruerad? Om den är någon form av aktiv typ kan väl brusgolvet "åka med ner"? En passiv ändrar ju inte på brusgolvet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-08-31 11:20

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Fast det är väl snarare musiken som sänks medans bruset ligger kvar på samma nivå hela tiden, o då antagligen fortfarande under brusnivån i rummet osv, alltså inget problem i praktiken. Jag har iaf inte en enda analog volymkontroll i mitt hem o har inga problem med brus :)


Fast det beror väl lite på hur volymkontrollen är konstruerad? Om den är någon form av aktiv typ kan väl brusgolvet "åka med ner"? En passiv ändrar ju inte på brusgolvet.

Jo faktiskt. En analog volymkontroll, passiv som aktiv, sänker ju hela signalen. Dvs både nytto och brusgolv. Den har också fördelen att den ofta sitter längre bak i lyssningskedjan. Dvs en analog volymkontroll precis innan slutstegen sänker ju brusgolvet ifrån källa, filter och andra ting som kan tänkas sitta tidigare. Om du däremot använder en digital volymkontroll i källan så får du inte denna fördel.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav genstruktur » 2018-09-15 23:39

En god nyhet :). Nu kan det bli en kanonprodukt tror jag.

Bild
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Nattlorden » 2018-09-16 09:36

o jösses.....skrämmande många knappar, ju! 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Max_Headroom » 2018-09-16 11:28

HA måste ha enromt höga krav på kvaliteten om man inte hittar en duglig potentionemter med motor monterad från fabrik. Och det är ju bra att någon har höga krav på kvaliteten, det är det inte många som har nu för tiden.

Undrar dock vad som är fel på poten som sitter i mitt eget DIY-försteg? Motor, plastbana. Det enda jag skulle kunna tänka mig är priset, den kostade skjortan redan när jag köpte den för typ 15 år sedan. Den blir förståss billigare om man köpter många men ändå... Jag har inte sett vad HAs försteg kostar, men är det butikspris under 10k så kan man nog bara glömma den poten jag har.

Själv har jag dock inte kört motorn på volymkontrollen på åratal. Behövs inte. Ställer in en volym, går och sätter mig och så får den volymen duga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Morello » 2018-09-16 11:42

Man kan använda färdiga IC-kretsar för volym - eller så kan man ta en DAC och implementera i i återkopplingen runt en OP.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-16 11:56

genstruktur skrev:En god nyhet :). Nu kan det bli en kanonprodukt tror jag.

[ Bild ]


Din rackare du hann före med bild! Tog också en på förmiddagen.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav genstruktur » 2018-09-16 13:42

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:En god nyhet :). Nu kan det bli en kanonprodukt tror jag.

[ Bild ]


Din rackare du hann före med bild! Tog också en på förmiddagen.


:)

Men du brukar ta mycket finare bilder!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav danfra » 2018-09-16 17:04

genstruktur skrev:En god nyhet :). Nu kan det bli en kanonprodukt tror jag.

[ Bild ]

Ska man tolka detta som att PRE TWO kommer att få fjärrkontroll trots allt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-16 18:08

Det verkar så men hur den kommer att se ut i slutändan vet vi inte. Instickskorten för PEQ har tre ingreppsfrekvenser per kanal. Kommer kosta 2500 kr Enligt Lars Karlsson. För fullbreddslådan finns det plats för dubbla instickskort.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav genstruktur » 2018-09-16 18:10

danfra skrev:
genstruktur skrev:En god nyhet :). Nu kan det bli en kanonprodukt tror jag.

[ Bild ]

Ska man tolka detta som att PRE TWO kommer att få fjärrkontroll trots allt?


Mr HA sa så i alla fall. Den varianten av pre two kommer kanske nästa år sa han.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav danfra » 2018-09-16 19:43

Aha. Då kan man sluta leta det optimal försteget(som har rimligt pris). Worth waiting for!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav genstruktur » 2018-09-16 21:02

danfra skrev:Aha. Då kan man sluta leta det optimal försteget(som har rimligt pris). Worth waiting for!


Jo tänker lite så jag med.

Först kommer Pre Two utan fjärr.
Sen kommer Pre two med fjärr.

Men HA själv kanske kommer och skriver lite snart!? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav DVD-ai » 2018-09-17 06:00

Ja med fjärr så är detta ett av dom mest intressanta försteg som finns, utan tvekan !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Zappa » 2018-09-17 11:59

DVD-ai skrev:Ja med fjärr så är detta ett av dom mest intressanta försteg som finns, utan tvekan !

Instämmer. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Kristian » 2018-09-18 09:17

AndreasArvidsson skrev:
Tell skrev:Fast det är väl snarare musiken som sänks medans bruset ligger kvar på samma nivå hela tiden, o då antagligen fortfarande under brusnivån i rummet osv, alltså inget problem i praktiken. Jag har iaf inte en enda analog volymkontroll i mitt hem o har inga problem med brus :)

Ja det är musiken/signalen som sänks. Brusgolvet anges ju dock som oftast i relation till nyttosignalen så därför pratar man ofta om att höja brusgolvet när SNR minskar. Du har dock helt rätt i att det är nyttosignalen som sänks och brusgolvet är opåverkat.

Jag hör hemma brusgolvet på en CD, dvs ca -96dB om jag inte har en analog volymkontroll. Det hörs Inte starkt, men jag har ett ganska tyst lyssningsrum så det går allt att höra. Jag hade hoppas att slippa analog voymkontroll, men det stod jag inte ut med utan gick tillbaka efter ett tags testande. Med 24bitars ljudfiler är det inget problem dock.

Om man i praktiken kan höra brusgolvet på en CD beror ju mycket på högtalarnas känslighet, slutstegens gain och lyssningsrummets störnivå.


Har tolkat det som att en "digital" sänkning av volymen, förutom att minska SNR även medför vad som motsvarar en minskning av bit-djupet, dvs. en försämring av upplösningen.
Denna försämring skulle då vara mer märkbar på en 16bit/44,1kHz-fil än på t.ex. en 24bit/96kHz. Vet dock ej hur detta fungerar. Har försökt förstå med hjälp av videos på youtube, men ännu inte kommit hela vägen.
Är det någon här som kan förklara detta för ett blåbär? (Kanske i så fall lyfta detta ämne till en separat tråd?)

Vh / K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav HolographicAudio™ » 2018-09-18 09:53

danfra skrev:
genstruktur skrev:En god nyhet :). Nu kan det bli en kanonprodukt tror jag.

[ Bild ]

Ska man tolka detta som att PRE TWO kommer att få fjärrkontroll trots allt?

Nej, så skall man inte tolka det. :wink:
PRE TWO (halvbredd och fullbredd) har en "manuell" volymkontroll. Dvs ingen fjärr.
Som kuriosa kan nämnas att vi använder en potentiometer med 4 banor som parallellkopplas till stereo (2 st) för att minimera kanalobalans.
Denna pott är även försedd med switch (on/off-läget finns "nedanför" lägsta volym) som styr av/påslag samt trigger ut.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Morello » 2018-09-18 09:54

En sådan av/på-funktion hade även QUAD 33, som jag ägde ett exemplar av för länge sedan. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster