Basmoduls-integrering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Basmoduls-integrering, kan man dra någon slutsats av artikeln ?

1. Ingen alls, placering av topphögtalare är inte så viktig
0
Inga röster
2. Man bör börja med topphögtalarnas placering och ställa dem där det låter bäst i rummet
5
26%
3. Man bör börja med att ställa basmodulerna där det låter bäst
1
5%
4. 80 hz thx delning 12/24 db är bästa alternativet om topparna är slutna
0
Inga röster
5. Det finns ingen speciell frekvens som är "bäst " Thx delningen är bara en bra kompromiss
2
11%
6. Jag förstår inte frågeställningen
6
32%
7. Nej ingen slutsats kan dras det är mumbo jumbo alltihop
5
26%
8. Vet ej
0
Inga röster
 
Antal röster : 19

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Basmoduls-integrering

Inläggav Tangband » 2018-08-18 14:12

Intressant att läsa om elbasens övertoner. De sträcker sig upp mot 5000 hz.
http://ljudteknikern.se/elbas-fakta/

"Elbas fakta frekvensomfång

Cirka 41–196 Hz uppemot 392 Hz. Elbasens grundtoner rör sig alltså uteslutande i basregistret vid normalt spel (upp till g i lilla oktaven).

En elbas har övertoner upp emot cirka 5 000 Hz."
---------
Vilka slutsatser kan man dra av detta? ( om någon )
Du kan rösta på två alternativ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav paa » 2018-08-18 14:26

Hur skulle man kunna analysera delningsfilterteori ifrån informationen att ett visst musikinstrument har ett visst tonspektrum inklusive sina övertoner?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav Tangband » 2018-08-18 15:11

paa skrev:Hur skulle man kunna analysera delningsfilterteori ifrån informationen att ett visst musikinstrument har ett visst tonspektrum inklusive sina övertoner?

Det är nog bara ett exempel hur instrument fungerar. Alla instrument ( även elbasen ) har övertoner långt upp i frekvens.
Jag påstår inte att anläggningen är ett instrument :)
Däremot, om instrument i verkligheten aldrig kan delas upp i olika register, kan det dras någon konsekvens av detta vid uppställningen av en stereo med basmoduler ?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav gopnik » 2018-08-18 15:21

Tangband skrev:Däremot, om instrument i verkligheten aldrig kan delas upp i olika register, kan det dras någon konsekvens av detta vid uppställningen av en stereo med basmoduler ?

Menar du att ingen tidigare trott att instrument, röster, melodier eller övriga ljud kunde gränsla en delning? Du får allt först förklara vilket samband du tycker dig se mellan frågeställningen och sakförhållandena. :?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav Tangband » 2018-08-18 15:36

gopnik skrev:
Tangband skrev:Däremot, om instrument i verkligheten aldrig kan delas upp i olika register, kan det dras någon konsekvens av detta vid uppställningen av en stereo med basmoduler ?

Menar du att ingen tidigare trott att instrument, röster, melodier eller övriga ljud kunde gränsla en delning? Du får allt först förklara vilket samband du tycker dig se mellan frågeställningen och sakförhållandena. :?


Gopnik, vilket av följande två alternativ tror du är lättast att känna igen vilket märke en viss sorts elbas har vid en inspelning ?
Som exempel kan vi ta en inspelad Fender och en Gibson. De låter lite olika i karaktären, men detta märks främst genom instrumentens övertoner. Är vi överens eller tycker du annorlunda ?

Om vi nu har två alternativ med två inspelningar av två olika elbasar , vilken av alternativen tror du blir lättast att höra vilken sorts märke på basgitarren som spelar ?

Alt A: Du lyssnar på inspelningarna med hjälp av en högtalare med lågpassfilter 24 db/okt vid 100 Hz.
Alt B: Du lyssnar med hjälp av en fullregisterhögtalare med högpassfilter 24/db okt vid 100hz.

Kan man efter dessa funderingar dra någon slutsats av hur man ställer upp högtalarna för att låta bäst i ett lyssningsrum ?
Bör man börja med basmodulerna, eller topparna ?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav gopnik » 2018-08-18 15:58

Är det här ett konstfackprojekt? Svara på frågan bara. Du tar ett sakpåstående (elbas har övertoner...) och gör en total non sequitur över i en illa definierad fråga om delningsfrekvenser och placering för basmoduler. I omröstningsform. Med tendensiösa svarsalternativ. I olika paradigm dessutom. Frågan till dig var alltså om du på fullaste allvar tror att det är en nyhet att olika ljud kan ha frekvensinnehåll sig på båda av en delning. Tror du det?
Följdfrågan blir då, oavsett hur du svarar på första frågan, hur du kopplar ihop det sakförhållande första frågeställningen berör med din fråga om basintegration. Hur gick tankarna?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav beyond » 2018-08-18 16:09

Lite konstigt om ett instrument inte hade övertoner. Tänk om bara fundamentalen skulle finnas.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav Griff » 2018-08-18 23:26

Tangband skrev:
gopnik skrev:
Tangband skrev:Däremot, om instrument i verkligheten aldrig kan delas upp i olika register, kan det dras någon konsekvens av detta vid uppställningen av en stereo med basmoduler ?

Menar du att ingen tidigare trott att instrument, röster, melodier eller övriga ljud kunde gränsla en delning? Du får allt först förklara vilket samband du tycker dig se mellan frågeställningen och sakförhållandena. :?


Gopnik, vilket av följande två alternativ tror du är lättast att känna igen vilket märke en viss sorts elbas har vid en inspelning ?
Som exempel kan vi ta en inspelad Fender och en Gibson. De låter lite olika i karaktären, men detta märks främst genom instrumentens övertoner. Är vi överens eller tycker du annorlunda ?

Om vi nu har två alternativ med två inspelningar av två olika elbasar , vilken av alternativen tror du blir lättast att höra vilken sorts märke på basgitarren som spelar ?

Alt A: Du lyssnar på inspelningarna med hjälp av en högtalare med lågpassfilter 24 db/okt vid 100 Hz.
Alt B: Du lyssnar med hjälp av en fullregisterhögtalare med högpassfilter 24/db okt vid 100hz.

Kan man efter dessa funderingar dra någon slutsats av hur man ställer upp högtalarna för att låta bäst i ett lyssningsrum ?
Bör man börja med basmodulerna, eller topparna ?

Inser du hur korkad frågeställningen är?

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav jansch » 2018-08-19 19:45

Griff - varför en sådan elak kommentar?

I grunden är det väl bra att fråga?....eller?

JAG tycker frågan har stor relevans även om svaret är givet.
Det är väl så att väldigt många människor (men givetvis inte du och alla andra på Faktiskt.io) tror att en bas avger bastoner och därmed anger subben var i stereoperspektivet elbasen hamnar.
Om man lyssnar på musik oavsett om det är elbas, trummor eller cello (mm) är det givetvis övertoner, anslag och "skräpljud" som gör att vi kan identifiera vilket instrument det är. Med "skräpljud" menar jag t.ex. blåsljudet från en tvärflöjt, gnisslet från en akustisk gitarrs strängar, en Hammond A100:s klickljud eller en elbas med "slap" ljud som kommer av att strängarna slår mot de övre banden. Det är ju därmed inte bara övertoner som skapar ett instruments särdrag dock, det är lätt att få en Stratocaster att låta som en cello om man vrider på gitarrens volymkontroll efter att man slagit an strängen. Man blir förvånad varje gång att transienterna (anslagets övertoner/undertoner + skräpljudet) är så viktiga för att kunna identifiera t o m helt olika musikinstrument.

Kommentar: Min elbas (P-bass) ger totalt sett mer energi i mellanregistret/presenceregistret än min cello med det ljud JAG väljer att spela med.

Personligen blir jag också förvånad över hur många människor som tycker sig höra vad subben står när man VET att hörseln riknings- känslighet är störst vid ca 1-5 kHz och att Haaseffekten och första vågfront mm dominerar totalt vid analys av riktning. Vad jag menar är att vid MUSIKLYSSNING kan man i första hand bortse från stereoperspektivet när det gäller subben/subbarnas placering. Då handlar det i huvudsak om att placera subben/subbarna med hänsyn till rumspåverkan (om avstånden är rimliga).
Stereoperspektivet sätts av "topparna" och man har mer flexibilitet ju högre upp man skär av basen. Alltså, om längsta våglängden är väsentligt mindre än rummets fysiska mått är rumspåverkan på topparnas placering okritisk, förutsatt att efterklangen i rummet är någorlunda rimlig. Gränsen för hur högt man kan lägga undre gränsfrekvens sätts ju av när subbarna producerar så höga frekvenser att dessa dominerar vid första vågfront.

Så mitt svar på Tangbands huvudfråga är:
- placera "topparna" efter bästa stereoperspektiv
- placera subben/subbarna för bästa basåtergivning
- om det "blir fel" och du hör subbarna beror det på väldigt flackt lågpassfilter eller FRAMFÖRALLT distorsion som subbarna avger. (OBS! rimligt avstånd mellan subbar/toppar krävs också)

Tänk på att t.ex. 12dB/oktav lågpass filter på subbarna vid t.ex 80Hz dämpar inte övertoner ur örats synvinkel. Det är bara att granska "phonkurvan" (ISO226) och konstatera att t o m rimlig dist med t.ex. 40Hz grundton kan göra att övertonerna dominerar.

Har du Griff eller någon annan en annan åsikt vill jag givetvis veta.... Fast det vore "trist" om någon tycker att mitt resonemang är "korkat" utan förklaring varför i så fall....

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav darkg » 2018-08-19 20:05

jansch skrev:Så mitt svar på Tangbands huvudfråga är:
- placera "topparna" efter bästa stereoperspektiv
- placera subben/subbarna för bästa basåtergivning
- om det "blir fel" och du hör subbarna beror det på väldigt flackt lågpassfilter eller FRAMFÖRALLT distorsion som subbarna avger. (OBS! rimligt avstånd mellan subbar/toppar krävs också)

Tänk på att t.ex. 12dB/oktav lågpass filter på subbarna vid t.ex 80Hz dämpar inte övertoner ur örats synvinkel. Det är bara att granska "phonkurvan" (ISO226) och konstatera att t o m rimlig dist med t.ex. 40Hz grundton kan göra att övertonerna dominerar.

Har du Griff eller någon annan en annan åsikt vill jag givetvis veta.... Fast det vore "trist" om någon tycker att mitt resonemang är "korkat" utan förklaring varför i så fall....


Frågan var vilka (om några) slutsatser man kan dra av en artikel om elbas. Du inleder: "JAG tycker frågan har stor relevans även om svaret är givet." Vad är svaret? Om svaret är "Inga!" är det väl inte en super-relevant fråga. Om ovanstående (citerade punkterna) är svar på frågan behöver jag hjälp att koppla det till artikeln.
Don’t just do something, sit there.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav jansch » 2018-08-19 20:46

dark-g
darkg skrev:
jansch skrev:h
Så mitt svar på Tangbands huvudfråga är:
- placera "topparna" efter bästa stereoperspektiv
- placera subben/subbarna för bästa basåtergivning
- om det "blir fel" och du hör subbarna beror det på väldigt flackt lågpassfilter eller FRAMFÖRALLT distorsion som subbarna avger. (OBS! rimligt avstånd mellan subbar/toppar krävs också)

Tänk på att t.ex. 12dB/oktav lågpass filter på subbarna vid t.ex 80Hz dämpar inte övertoner ur örats synvinkel. Det är bara att granska "phonkurvan" (ISO226) och konstatera att t o m rimlig dist med t.ex. 40Hz grundton kan göra att övertonerna dominerar.

Har du Griff eller någon annan en annan åsikt vill jag givetvis veta.... Fast det vore "trist" om någon tycker att mitt resonemang är "korkat" utan förklaring varför i så fall....


Frågan var vilka (om några) slutsatser man kan dra av en artikel om elbas. Du inleder: "JAG tycker frågan har stor relevans även om svaret är givet." Vad är svaret? Om svaret är "Inga!" är det väl inte en super-relevant fråga. Om ovanstående (citerade punkterna) är svar på frågan behöver jag hjälp att koppla det till artikeln.



dark.g
Jo, jag kanske är otydlig i mitt inlägg men svaret på Tangbands fråga är alternativ B.
Skäl: grundtonen säger inte mycket om vilket instrument det är. Om grundtonen avklingar med en viss hastighet kan man ju ANTA att det är ett stränginstrument, inte ett blås instrument, orgel, dragspel eller vad det nu kan vara. Det kan givetvis vara en synt men kanske en trumma om grundtonen avklingar fort.
Vid en fullregisterhögtalare (allt över 100Hz) kommer man även att "höra" allt under 100Hz. Hörseln ar en fantastisk förmåga att skapa grundtonen även om den egentligen inte hörs. Så även om du saknar grundtonen, t.ex. ett E , lös ton på E-strängen (41.2Hz) så "hör" du grundtonen. Detta är en förutsättning för att 99% av alla mindre bluetooth högtalare är OK att lyssna på. Om du gör en basgång på varje halvton från t.ex 220Hz (A) och ner till 41,2Hz (lös lägsta sträng E) kommer du inte uppleva att grundtonen försvinner när högtalaren "lägger av" vid kanske 100Hz. Om det vore så skulle du uppleva ett oktavlyft (när grundtonen försvinner) som motsvarar 2:a tonen vilket du INTE kommer att göra. Basen blir bara "tunnare". OCK INTE MINST DU KOMMER KUNNA IDENTIFIERA "SOUNDET" lika bra som om du hörde grundtonen.
Det är inte grundtonen som gör att ett musikinstrument låter unikt, det är via transienterna, övertoner och "skräpljud" som du kan identifiera vilket musik instrument det är.

Alltså, en Fender Jassbass låter likadant med eller nästan utan grundton, karaktären finns där och förändras inte. Det låter bara "tunnare".
Det är därför du hör att det är "morsan som ringer" även i en kass telefon som har taskig bandbredd (typ 300 - 3400Hz). Nu innehåller ju tal oftast lite/ingen information under 200Hz men principen är den samma då allt över 3400Hz är "HiFi' d v s trevligt att lyssna på men utan information för identifiering av källan till ljudet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav darkg » 2018-08-19 21:57

Tack för det, jag inser att jag inte fattar riktigt - jag kanske bara sätter mig på tvären. (Min förståelse kan ju inte vara ditt eller Tangbands ansvar :-))
Don’t just do something, sit there.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav jansch » 2018-08-20 06:07

darkg - Det är väl alltid OK att ifrågasätta eller kritisera om man gör det på ett "mänskligt" sätt, d v s utan några nedvärderande påhopp?
Jag har aldrig sett någon taskig kommentar från dej.

Sedan behöver ju det man/jag skriver inte vara helt sant. Hörseln är extremt komplex och det är därför lätt att lura sig själv med förenklingar. En typisk förenkling är att bara ta hänsyn till ljud när man diskuterar hörseln - vad du t.ex samtidigt SER/upplever påverkar mycket.
Tänk dej att gå in i en stor gammal kyrka och när du pratar hör du inget eko..... det blir väldigt konstigt och fel.
Omvänt - att du sitter i ditt lyssningsrum och lyssnar på något som är inspelat i en kyrka med lång efterklang känns sällan konstigt. Varför funkar det?
Jag kan inte svaret men jag TROR att det är inlärning/tillvänjning samt vetskapen om att det är en inpelning som gör att det inte låter "fel".

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav i » 2018-08-20 18:55

Ett av problemen med frågeställningen är att basmodulernas egenskaper saknas.
T ex vilken delningsfrekvens? Hur långt över delningsfrekvensen kommer hörbart ljud från basmodulerna?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav Nattlorden » 2018-08-21 09:47

Det mysko i tråden är nog varför elbasen blivit inblandad... det gäller ju för alla ljud med övertoner...

Så frågan för omröstningen gäller väl basmodulerna kontra topparna med avseende på om/när enbart grundtonen spelas där ur ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Basmoduls-integrering

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-21 15:15

Artikeln och frågeställningen är ju helt disparata, så det blir väldigt konstigt. Jag anser att det finns inget svarsaleternativ som jag kan välja.
//Johan Lindroos


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster