i skrev:OK, då förstår jag. Ska testa vid tillfälle med båda kanalerna "ur fas".
Återkom med resultatet!
Utgår ifrån att du redan tagit reda på att ditt nuvarande system
faktiskt är "i fas", dvs att inte någon komponent redan
polaritetsvänder fonogrammets signal?
sztation:
Det har stått utförligare beskrivet av Ingvar i någon MoLt. Någon
som varit med längre kan säkert hjälpa dig med vilket nummer det
är. (Lyckades inte hitta ngt mha innehållsförteckningen på LTS-
sajten.)
Med mycket försiktig/osäker röst:
Men du förstår kanske att om anläggningen som sådan har
återgivningsfel som gör att (det här är antagligen allt för kraftigt
förenklat, men ändå) exempelvis positiva signaler lämnar
anläggningen (#) mer skadade än negativa - då kommer ju det att
inverka starkt på huruvida man hör skillnad när man kopplar om
polerna någonstans i kedjan.
Nämligen, om vi t ex spelar upp ett icke-symmetriskt ljud (en
sinusvåg är symmetrisk), t ex den inspelade mänskliga rösten (vars
signal alltså ser klart annorlunda ut ovanför strecket jmf med under
strecket i ett oscilloskop/ljudbehandlingsprogram), då kommer ju
den icke-perfekta anläggningen att påverka signalen olika
beroende på vilken polaritet den har.
- Den icke-perfekta anläggningen kommer alltså inte att bete sig
som riktigt samma anläggning när man "spelar musiken uppåner"
(vilket
i sig mycket sällan har någon betydelse), skulle man
nog kunna säga!?
#) Får man räkna in rummet i anläggningen? Det är ju också en
komponent vars olinjäriteter kan - om allt annat är perfekt - vara
avgörande för huruvida man hör skillnad på den absoluta fasen ...
- försiktig röst av -
Nej, usch, det är mycket bättre att du frågar någon annan eller
läser MoLt! Ber om ursäkt.
Undertecknad trodde att han förstod, men kan man inte förklara så
förstår man kanske inte riktigt ... fast just nu är man ju inte så
himla klar i skallen heller.
Mvh E*