Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:Tangband skrev:Johan Lindroos : tack för inlägget
Man verkar inte få nån hjälp genom att läsa vad högtalarfirmorna eller hifitidningarna använder för mätsignaler vid mätningar av högtalare. Alla gör olika. Du har helt rätt att jag bör förbättra mina mätkunskaper, som är dåliga. Men det jag märker är att det inte finns koncensus i hur man mäter. Hur kan du vara så säker på att Dynaudio mäter på ett annat sätt än som de beskriver att de gör på sin hemsida ? Toole gör på ett sätt, B/W gör på ett annat sätt, Genelec föredrar pink noise i rum som faller 3 db okt, några mäter en högtalare, en annan firma mäter två stereohögtalare i rum.
Det finns helt enkelt ingen koncensus som det verkar .
Med det sagt- det är säkert så som du säger att det finns vettiga sätt att mäta som visar releventa saker, kanske till och med ”rätt” saker som man bör mäta på rätt sätt. Frågan är var man hämtar denna information från ? Har du nån bra länk och tips till mig ?
Jag har precis börjat inhämta kunskaper om mätningar och har köpt en mätmik, Dayton imm6 som har möjlighet till kalibrering. Jag är källkritisk och det bör alla som läser på internet vara.
The Master Handbook Of Acoustics är en bra början tror jag. De pratar om en hel del olika saker där, Haas-effekten som Johan pratade om, olika brus etc. Sen såklart Floydboken. Floyd är kritisk till att det inte finns något koncensus när det kommer till mätmetod och hur man anger specifikationer på högtalare. Han pratar också om olika mätmetoder också i sin bok.
https://www.adlibris.com/se/bok/master- ... 0071841047
https://www.adlibris.com/se/bok/sound-r ... 1138921368
Det kan vara vettigt att köpa dem innan de försvinner ur tryck och blir skitdyra (visst, kanske inte är så brottom då.. men ja).
Thomas_A skrev:Som tidigare sagts kan man använda rosa brus OM man korrigerar för den fallande responsen om 10 dB/dekad.
Thomas_A skrev:Som tidigare sagts kan man använda rosa brus OM man korrigerar för den fallande responsen om 10 dB/dekad. Jag har använt fasta frekvenser såväl som rosa brus när jag mätt pickuper men då justerar jag värdena genom beräkning och plottar dem sedan. När det sedan gäller neutralt ljud så är det helt klart att jag föredrar en sluttande rumsrespons där rummets reflexer är med. Jag har lyssnat hos Johan Lindross vid ett tillfälle för länge sedan och även pån Studio Blue och upplevde en kuslig närvaro. Även om det var länge sedan så består mitt intryck av den verklighetssnära upplevelsen och att klangen var ”mörkare” än hemmavid. Det är också slående att ovan rumskurva har jag justerat mig fram till genom lyssning och inte mätning. Möjligen är jag påverkad av min minnesbild av en ”mörkare” klang men också av hur verkligt det lät. Nu är det mer komplext än så men en ca 1 dB/oktav fall i rummtet är det jag föredrar.
Från min mätning gjorde jag igår en förändring i filtret för att minska lite runt 700 kHz. Lite oklart ännu om jag föredrar detta över det tidigare filtret. Tänte göra om rumsmätningen ikväll för att se vad ändringen åstadkommit.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Som tidigare sagts kan man använda rosa brus OM man korrigerar för den fallande responsen om 10 dB/dekad. Jag har använt fasta frekvenser såväl som rosa brus när jag mätt pickuper men då justerar jag värdena genom beräkning och plottar dem sedan. När det sedan gäller neutralt ljud så är det helt klart att jag föredrar en sluttande rumsrespons där rummets reflexer är med. Jag har lyssnat hos Johan Lindross vid ett tillfälle för länge sedan och även pån Studio Blue och upplevde en kuslig närvaro. Även om det var länge sedan så består mitt intryck av den verklighetssnära upplevelsen och att klangen var ”mörkare” än hemmavid. Det är också slående att ovan rumskurva har jag justerat mig fram till genom lyssning och inte mätning. Möjligen är jag påverkad av min minnesbild av en ”mörkare” klang men också av hur verkligt det lät. Nu är det mer komplext än så men en ca 1 dB/oktav fall i rummtet är det jag föredrar.
Från min mätning gjorde jag igår en förändring i filtret för att minska lite runt 700 kHz. Lite oklart ännu om jag föredrar detta över det tidigare filtret. Tänte göra om rumsmätningen ikväll för att se vad ändringen åstadkommit.
Jag tänker prova detdär fallet du nämner om 1/db/okt fall i rummet. Enkelt att knappa in i Dbx dsp:n. Men jag behöver även en bättre mätmik så jag ser vad jag gör. Kan man lita öht på mätresultat i vanliga rum under 200 Hz?
Det blev mycket prat nu om mätningar och hur tonkurvan bör luta men det än on-topic tycker jag, för det borde påverka hur nära verkligheten man är med ljudet hemma
Tangband skrev:Tack Cortado- de kanske även finns som E- böcker på biblioteket ? Ska kolla....
Cortado skrev:Tangband skrev:Tack Cortado- de kanske även finns som E- böcker på biblioteket ? Ska kolla....
Vet inte, kanske. Jag vet att Mawes köpte Floydboken som ebok och nämnde att den var krånglig att läsa på platta. Jag gillar riktiga böcker bättre, så det är min högst personliga rekommendation.
Tipset är att då börja med akustikboken. Ken Pohlman som så att säga tagit över boken från F. Alton Everest verkar vara mer specialiserad på digital signalbehandling som du verkar ha snöat in dig på, kanske skriver han saker utifrån ett dsp-perspektiv i den senare utgåvan.
JanA Igen skrev:Nu har jag lyckan att kunna lyssna med en vägg helt öppen mot moder natur och det blir stundtals väldigt nära upplevelsen att stå eller sitta framför en scen utomhus.
Adhoc skrev:Har börjat läsa några kapitel ur Mendel Kleiners ”Acoustics of Small Rooms”. https://www.amazon.com/Acoustics-Small- ... 0415779308
Hitintills tycker jag den är mer givande än såväl Everests MHoA och Tooles ”Sound Reproduction bla bla bla Loudspeakers and Rooms.
sprudel skrev:Angående ”verkligheten” och ljudet hemma så har es2 bidragit till att avståndet mellan dessa upplevelser minskat.
Thomas_A skrev:Som tidigare sagts kan man använda rosa brus OM man korrigerar för den fallande responsen om 10 dB/dekad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster