Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Omröstningen slutade 2018-08-31 21:27

1. Mycket långt ifrån hur det låter live
5
16%
2. Ganska långt ifrån hur det låter live
18
56%
3. Ganska nära hur det låter live
6
19%
4. Det låter likadant genom stereon som live ! - beskriv din anläggning!
3
9%
 
Antal röster : 32

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 21:27

Umeå blåsorkester ikväll, live är ljudkvaliteten fantastisk. Det slår mig att det nog behövs flervägssystem för att komma i närheten med återgivningen med cd material hemma. Levande musik har en dynamik som är enorm.

Hur nära verkligheten ligger du med din återgivning , hur stämmer din inre referens om hur det bör låta ?

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav matssvensson » 2018-08-23 22:42

Ganska långt från helhetsupplevelsen av oförstärkt akustisk musik spelad i lämplig akustisk miljö. Ganska långt från frustrationen på en taskigt ljudsatt elförstärkt konsert i en olämplig lokal. Jag är ödmjuk inför att återgivning via stereosystem är ett återskapande som är långt från en verklig ljudhändelse. Jag röstade på ganska långt från verkligheten.

I sina bästa stunder kan återgivningen hemma ge en förnimmelse av att lyssningsrummet öppnar sig och förenar sig med inspelningslokalen, så att det låter som att musiken faktiskt spelar hos mig på riktigt. Det är i alla fall så min bättre hälft beskriver det. Det är det enda hon säger om min stereo, förutom att den kostat för mycket.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav JM » 2018-08-24 06:49

Bra fråga Tangband! Eftertänksamhet kan vara konstruktivt.
Mitt ljud är ganska långt ifrån.

Elektrostaternas dynamik begränsning av transienter över 100 dB är frustrerande. Mitt mål är att transienterna skall klara 125 dB utan hörbar distorsion. Så det är bara att skaffa kompletterande högtalare.

Jag saknar en bredare sweetspot dvs upplevelsen av multipla "mono" ljudkällor i rummet där mixen av ljudkällor är beroende av lyssningspositionen i rummet. Skruvstädsfixeringen i sweetspot är en oundviklig begränsning i stereotekniken. eftersom jag vill inte välja bort korrekt upplevelse av högfrekventa transienter. Tråkigt att lyssna på musik off sweetspot när högfrekventa transientrer vandrar till närmaste högtalare när resten av instrumentet befinner sig på annan plats i rummet.

Saknar nedersta basen pga tidsbrist. Borde fixa fler subbasar.

Jag har tillskillnad från de flesta ett direktljud ca 7 db starkare än mitt frekvenskorrekta (dvs frekvenslikt direktljudet) laterala reflexljud som kommer tidigast efter ca 20 ms vilket ger en tydlig spatial stereobreddning.

Trots allt är stereolyssnande en mycket primitiv återgivningsform av verkligheten. Jag ser mitt stereolyssnande i det lilla rummet som en konstform där verklighetens ljud aldrig kan vara målet.
Stereolyssnande är en konstform där det gäller att skapa ett så njutbart ljud i given kontext oftast skild från verklighetens ursprungliga ljud.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-08-24 07:56

JM skrev:Stereolyssnande är en konstform där det gäller att skapa ett så njutbart ljud i given kontext oftast skild från verklighetens ursprungliga ljud.

JM


Det där var bra sagt, håller med dig :) .
Det är väl därför det här med hifi fascinerar därför att den perfekta 2-kanals återgivningen aldrig kan nås.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav AndersP » 2018-08-24 08:16

Hemma hos mig är fonogrammets kvalitet helt avgörande för upplevelsen och eftersom jag inte spelar in själv har jag svårt att avgöra hur nära jag kan komma eller hur jag ska svara på frågorna. Med rätt fonogram i spelaren, rätt typ av dricka och rätt inställning av volymkontrollen blir upplevelsen mycket njutbar och då inbillar jag mig att ljudet är ursprungstroget, men vad vet väl jag...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Perfector » 2018-08-24 08:32

Eftersom jag byggde både mina mikrofoner och högtalare själv kan jag tveklöst säga att det jag spelat in låter exakt likadant uppspelat som inspelat.
Referensen är naturen, dvs. i första hand åskväder vilka jag sedan spelat upp och ingen har kunnat säga om det är inspelat eller live.
Jag har även spelat in ett band som hade en session i det gröna (bandet är sedan länge försvunnet) och dom kunde inte heller säga om det var inspelat eller livespelat.
Även nyårsfyrverkerier låter som det lät när det spelades in.
Men å andra sidan är jag i affekt eftersom jag har gjort rubbet och gärna vill tro att det är så bra det kan bli.
Därmed sagt ligger intrycket helt hos den som lyssnar om hur det faktiskt låter.
Men jag sitter nöjd till denna dag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav PerStromgren » 2018-08-24 08:49

Jag är långt ifrån live-känsla på många musiktyper. Men inte alla. Jag lyssnar rätt mycket på kammarmusik, och där kommer mina elektrostatiska dipoler rätt nära att återge livekänslan. I övrigt har jag begränsingen att jag inte kan återge nivåer över, säg, 100 dB eller frekvenser i bjupbasen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Eri » 2018-08-24 08:52

Är det egentligen inte en ganska hopplös uppgift att försöka få en anläggning i hemmet att låta som livemusik. Jag tror i alla fall inte att det går. Man får nog vara nöjd med något som man tycker är OK.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-24 09:20

Eftersom jag sällan stöter på live-sammanhang som inte är mic:ade via ljudanläggning, så skulle jag vilja säga att det är sällan verkligheten låter lika bra som hemma.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav NADifierad » 2018-08-24 09:24

Plusett på det 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav DVD-ai » 2018-08-24 09:51

Jag har aldrig hört en ljudanläggning och rum som tillsammans ger mig en upplevelse som på det totala känns som att vara en verklig händelse.
Däremot så har jag upplevt/ upplever hemma, att ljuden som kommer ut i mitt rum existerar i rummet i verklighet och ej är åtegivna via högtalare.

Detta är en betydelsefull skillnad, dessa två saker som jag skriver här över, och en total upplevelse som ska vara helt trogen en verklig händelse kräver nog sådant som dagens format och inspelningstekniker ej mäktar med.

Jag tycker ofta att det finns en dissonans mellan inspelad akustik/efterklang och rummets, eller i inspelningens tonalitet, eller i placeringar av ljud inom ljudbilden, alltid problem med placering av ljud utanför ljudbilden och i höjdled speciellt, rakt igenom naturtrogen artikulation är sällsynt, och det finns mer. :)

Därför röstade jag på alternativ två, ljuden som existerar i mitt rum är nästan så naturtrogna som jag någonsin hört en anläggning förmå.
Men fortfarande i det totala väldigt långt bort från en total upplevelse av en verklig händelse :)

Det ska nämnas att jag inte heller eftersträvar eller egentligen bry mig om en total naturtrogen upplevelse av just denna anledning, det är inget mål för mig idag.
Om det kommer lösningar från inspelning till uppspelning som kan ge denna upplevelse så är jag intresserad, men ändå så är det viktigaste för mig att ljudet i mitt rum känns naturligt och självklart och där är jag redan nöjd.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav nuffe » 2018-08-24 10:42

Jag påstår att skivan kvalitet, mastring mm, betyder mycket mer än anläggningen.

För övrigt röstade jag på " Ganska långt från..."

Henrik

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav UrSv » 2018-08-24 11:16

Hyggligt långt ifrån hur det låter live då jag nästan uteslutande lyssnar på sånt som är studioinspelat vilket saknar live-representation. Skulle det spelas live villjag istället att det skulle låta så nära studio som möjligt. Men OM jag lyssnar på sånt som är inspelat live så låter det ganska långt ifrån då också.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-24 11:31

DVD-ai skrev:Jag har aldrig hört en ljudanläggning och rum som tillsammans ger mig en upplevelse som på det totala känns som att vara en verklig händelse.


Det där kan jag hålla med om. Nu finns det förstås en del musik som inte existerar annat än via högtalare och det vill jag inte blanda in. Jag nöjer med att något liknar ett verkligt framförande. Hemma blir det ändå annorlunda just för att mycket av det som finns med vid ett levande framförande saknas, synintryck inte minst men även den kommunikation som kan finnas med de utövande eller personer runt omkring. Sedan krymper själva formatet när det ska pressas in därhemma. I en del fall är dock upplevelsen hemma lika stark som vid ett verkligt framförande trots begränsningarna.

Avnjöt nyligen en livekonsert på TV från Salzburger Festspiele. Letande sedan fram samma musikstycke med samma solist på violin. och körde i stereon. Nja, visserligen blev ljudet flera snäpp bättre än det jag hade vid TV:n men utan synintrycket var det tydligt att solisten fick väldigt stor del av ljudbilden - så stora violiner finns inte... Tyvärr är detta rätt vanligt när det gäller klassisk musik, att solisten får alldeles för stort fokus på inspelningar.

Går man sedan över till att lyssna på mera producerade musikgenrerer kan det blir lite annorlunda ljudintryck. Möjligen är det så att det numera mixas smalare än tidigare? I varje fall krymper ofta ljudbilden hemma hos mig jämfört med lite äldre inspelningar. De där stora ljudbilderna som t.ex. Pink Floyd eller Yello kan ha är lite sällsynta när det gäller mera traditionell rock eller vad man nu ska kalla det. Det finns en del liveinspelningar som är långt bättre än torra studioinspelningar, i varje fall upplevelsemässigt och ibland även ljudmässigt.
Har gjort en del inspelningar när anhöriga spelat, dokumentationer av liveframträdande . Då stämmer helt plötsligt allt betydligt bättre med hur det låter live. Misstänker att mycket av det vi får via fonogram skulle kunna göras bättre.

Mitt svar får bli: Ganska långt ifrån hur det låter live (även om jag råkar ha en anläggning som låter mera live än flertalet)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav hifikg » 2018-08-24 12:21

En konsertupplevelse är mer än "bara" ljudet. Jag får inte ens in hälften av alla som lyssnade på Melissa Horn på Grönan igår i mitt lyssningsrum och publiken är inte alltid en oviktig del av helheten. Ljusshowen, ansiktsuttryck och spontana improvisationer och mellansnack är andra saker som jag sällan får med mig in i lyssningsrummet.

Att följa med i texterna och höra de enskilda instrumenten gör jag mycket bättre hemma. Två olika upplevelser och jag gillar båda :)
Ljudmässigt är det (nästan) alltid bättre hemma, upplevelsemässigt är det live som gäller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav lennartj » 2018-08-24 13:07

Det beror på vilka ljud som efterfrågas.
Mina liveinspelningar, främst från kyrkor låter väldigt likt verkligheten hemma hos mig.
När det gäller inspelningar av kammarmusik har det stor betydelse vilket lyssningsavstånd man vill att återgivningen ska efterlikna.
En stråkkvartett får ju plats mellan högtalarna hemma, men låter onaturligt dynamiskt och starkt då den nästan hamnar i knät på mig (ca. 2 m). Besöker jag vanliga kammarmusikkonserter brukar lyssningsavståndet vara minst 5-10 m.

I en helt annan genre nämndes bl.a. Yello, vad jag vet har de aldrig spelat live på 40 år förutom i Berlin i höstas, var någon trådföljare där?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-08-25 08:35

PerStromgren skrev:Jag är långt ifrån live-känsla på många musiktyper. Men inte alla. Jag lyssnar rätt mycket på kammarmusik, och där kommer mina elektrostatiska dipoler rätt nära att återge livekänslan. I övrigt har jag begränsingen att jag inte kan återge nivåer över, säg, 100 dB eller frekvenser i bjupbasen.


Ja, med en blåsorkester live så är nivån kring 100 db rätt ofta om man sitter nära. Trots det låter det helt rent i verkligheten.

De flesta element börjar dista rent förfärligt vid 100 db
Senast redigerad av Tangband 2018-08-25 08:39, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-08-25 08:37

Eri skrev:Är det egentligen inte en ganska hopplös uppgift att försöka få en anläggning i hemmet att låta som livemusik. Jag tror i alla fall inte att det går. Man får nog vara nöjd med något som man tycker är OK.


Ja, lika fascinerande det är att lyssna live på riktiga akustiska instrument, lika nedslående är det kanske att inse att den där orkestern inte ryms hemma.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Perfector » 2018-08-25 10:47

Tangband skrev:
Eri skrev:Är det egentligen inte en ganska hopplös uppgift att försöka få en anläggning i hemmet att låta som livemusik. Jag tror i alla fall inte att det går. Man får nog vara nöjd med något som man tycker är OK.


Ja, lika fascinerande det är att lyssna live på riktiga akustiska instrument, lika nedslående är det kanske att inse att den där orkestern inte ryms hemma.

Bra högtalare återger rummet om inspelningen är ordentligt gjord.
Tex. kan man höra instrumentering som ligger utanför högtalarnas placering, dvs till vänster om vänster högtalare.
Inspelning av klassisk musik i stor sal gör ju med 2 mikar i vissa fall som hänger ovanför eller står på höga stativ 1/3 in från var sida av rummet.
Det som ligger utanför mikarnas centerpunkt kommer ju ändå med.
Är det en bra inspelning kan man därför höra alla instrument på rätt plats även om lyssningsrummet är litet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Harryup » 2018-08-25 12:00

Det närmaste livekänsla jag hört har alltid varit på anläggningar med horn. Tyvärr kommer då inte denna känsla infinna sig på alla inspelningar men det finns ibland pärlor. Min åsikt är att alla normala hifi-anläggningar låter för vackert och med för låg dynamik och för dåliga transientegenskaper.
Och det är i regel ett plus så att det går att lyssna hemma. Skall det låta naturligt så skall vaktparaden kunna återges naturligt högt utan att det låter högt.
Och när det låter högt i hemmiljö har jag aldrig hittills hört att det inte då och då under stycket låter för högt till och med alldeles för högt för det rum och anläggning man har.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-25 13:56

Harryup skrev:Det närmaste livekänsla jag hört har alltid varit på anläggningar med horn. Tyvärr kommer då inte denna känsla infinna sig på alla inspelningar men det finns ibland pärlor. Min åsikt är att alla normala hifi-anläggningar låter för vackert och med för låg dynamik och för dåliga transientegenskaper.
Och det är i regel ett plus så att det går att lyssna hemma. Skall det låta naturligt så skall vaktparaden kunna återges naturligt högt utan att det låter högt.
Och när det låter högt i hemmiljö har jag aldrig hittills hört att det inte då och då under stycket låter för högt till och med alldeles för högt för det rum och anläggning man har.

/Harryup


För vaktparad: Von Scherikert VR-4 i ett litet rum med kaklade väggar. Mycket illusoriskt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Zeeall » 2018-08-25 15:43

Ganska långt ifrån live skulle jag påstå, men jag jagar inte direkt livekvaliten heller utan snarare hur det lät i kontrollrummet i studion.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav lennartj » 2018-08-25 16:21

Likaväl som en full blås- eller symfoniorkester inte får plats i mitt vardagsrum är det lika onaturligt att återge den via högtalare med full nivå och dynamik.
Min hörsel är inställd på att maximala ljudnivån är anpassad till rummets storlek, om det är inlärt eller ej vet jag inte.
Med ljudet hemma är min avsikt att skapa en illusion av verkligheten, inte att försöka återskapa den för det är dömt att misslyckas för många musikformer där verkligheten och lyssningsrummet skiljer sig för mycket.
För en god illusion behöver både maxnivå och dynamik anpassas.
Den första är enkel, använd volymkontrollen med förnuft.
Dynamikanpassningen kan verka svårare att lösa, men många skivbolag (utom BIS och en handfull till) anpassar faktiskt dynamiken i viss mån på stycken med extrem dynamik.
Sedan finns det en anpassning till som är svårare att åstadkomma, men som som förhöjer upplevelsen om man får till det rätt. Det är att välja rätt rörslutsteg i förhållande till högtalarnas känslighet och rummet så att de börjar komprimera lagom mycket när ljudnivån närmar sig den instinktivt maximala.

Kanske det är den goda illusionen som gör att så många besökare trivs med att lyssna på musik hos mig.
Naturligheten gör att man inte distraheras av tekniken utan fångas av musiken. :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Harryup » 2018-08-25 17:28

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Det närmaste livekänsla jag hört har alltid varit på anläggningar med horn. Tyvärr kommer då inte denna känsla infinna sig på alla inspelningar men det finns ibland pärlor. Min åsikt är att alla normala hifi-anläggningar låter för vackert och med för låg dynamik och för dåliga transientegenskaper.
Och det är i regel ett plus så att det går att lyssna hemma. Skall det låta naturligt så skall vaktparaden kunna återges naturligt högt utan att det låter högt.
Och när det låter högt i hemmiljö har jag aldrig hittills hört att det inte då och då under stycket låter för högt till och med alldeles för högt för det rum och anläggning man har.

/Harryup


För vaktparad: Von Scherikert VR-4 i ett litet rum med kaklade väggar. Mycket illusoriskt.


Kaklade väggar? Blir väl bara en massa ljud, knappast så det låter på Stockholms gator.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-25 18:37

Perfector skrev:Eftersom jag byggde både mina mikrofoner och högtalare själv kan jag tveklöst säga att det jag spelat in låter exakt likadant uppspelat som inspelat.

Bra högtalare återger rummet om inspelningen är ordentligt gjord.

Tex. kan man höra instrumentering som ligger utanför högtalarnas placering, dvs till vänster om vänster högtalare.
Inspelning av klassisk musik i stor sal gör ju med 2 mikar i vissa fall som hänger ovanför eller står på höga stativ 1/3 in från var sida av rummet.

Det som ligger utanför mikarnas centerpunkt kommer ju ändå med.

Är det en bra inspelning kan man därför höra alla instrument på rätt plats även om lyssningsrummet är litet.


Så enkelt tycker jag inte det är. Möjligen ställer vi olika krav. Det är svårt att med ett par mikrofoner ta upp en stor orkester. Någon universell uppställning som fungerar i alla sammanhang finns inte. Kolla bara på Sengpiel’s hemsida där finns mycket information om vad olika mikrofonuppställningar gör inte minst med ljudbilden, hur den bred den blir och vilken geometri den får.

http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines60.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines90.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines120.pdf

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav goat76 » 2018-08-25 18:57

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Eftersom jag byggde både mina mikrofoner och högtalare själv kan jag tveklöst säga att det jag spelat in låter exakt likadant uppspelat som inspelat.

Bra högtalare återger rummet om inspelningen är ordentligt gjord.

Tex. kan man höra instrumentering som ligger utanför högtalarnas placering, dvs till vänster om vänster högtalare.
Inspelning av klassisk musik i stor sal gör ju med 2 mikar i vissa fall som hänger ovanför eller står på höga stativ 1/3 in från var sida av rummet.

Det som ligger utanför mikarnas centerpunkt kommer ju ändå med.

Är det en bra inspelning kan man därför höra alla instrument på rätt plats även om lyssningsrummet är litet.


Så enkelt tycker jag inte det är. Möjligen ställer vi olika krav. Det är svårt att med ett par mikrofoner ta upp en stor orkester. Någon universell uppställning som fungerar i alla sammanhang finns inte. Kolla bara på Sengpiel’s hemsida där finns mycket information om vad olika mikrofonuppställningar gör inte minst med ljudbilden, hur den bred den blir och vilken geometri den får.

http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines60.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines90.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines120.pdf


Här är ett exempel på en inspelning med några fler mikrofoner än två. :)


Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-25 19:01

Ja det där är väl tyvärr alldeles för vanligt även för musik som existerar utan högtalare. Tala om multimono som ska fixas ihop till en trovärdig ljudbild.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-26 08:45

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Det närmaste livekänsla jag hört har alltid varit på anläggningar med horn. Tyvärr kommer då inte denna känsla infinna sig på alla inspelningar men det finns ibland pärlor. Min åsikt är att alla normala hifi-anläggningar låter för vackert och med för låg dynamik och för dåliga transientegenskaper.
Och det är i regel ett plus så att det går att lyssna hemma. Skall det låta naturligt så skall vaktparaden kunna återges naturligt högt utan att det låter högt.
Och när det låter högt i hemmiljö har jag aldrig hittills hört att det inte då och då under stycket låter för högt till och med alldeles för högt för det rum och anläggning man har.

/Harryup


För vaktparad: Von Scherikert VR-4 i ett litet rum med kaklade väggar. Mycket illusoriskt.


Kaklade väggar? Blir väl bara en massa ljud, knappast så det låter på Stockholms gator.


Det är väl inte höra som är det viktiga där... utan att det blir rätt kick i bröstkorgen från bastrumman?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Harryup » 2018-08-27 18:21

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:
Nattlorden skrev:
För vaktparad: Von Scherikert VR-4 i ett litet rum med kaklade väggar. Mycket illusoriskt.


Kaklade väggar? Blir väl bara en massa ljud, knappast så det låter på Stockholms gator.


Det är väl inte höra som är det viktiga där... utan att det blir rätt kick i bröstkorgen från bastrumman?


Förstår inte frågan. Jag pratar om en mycket dynamisk orkester som spelar musik och som man kan komma nära.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav paa » 2018-08-27 20:39

Perfector skrev:Eftersom jag byggde både mina mikrofoner och högtalare själv kan jag tveklöst säga att det jag spelat in låter exakt likadant uppspelat som inspelat.

Om jag byggt mikrofoner och högtalare själv, men inte lyckats speciellt bra med varken mickarna eller högtalarna, så blir det svårt (läs omöjligt) att påstå att det låter exakt lika som inspelat.
Och om jag bygger eller köper världens bästa mikrofoner och världens bästa högtalare så kommer det fortfarande inte att låta exakt som inspelat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster