Moderator: Redaktörer
JM skrev:Stereolyssnande är en konstform där det gäller att skapa ett så njutbart ljud i given kontext oftast skild från verklighetens ursprungliga ljud.
JM
DVD-ai skrev:Jag har aldrig hört en ljudanläggning och rum som tillsammans ger mig en upplevelse som på det totala känns som att vara en verklig händelse.
PerStromgren skrev:Jag är långt ifrån live-känsla på många musiktyper. Men inte alla. Jag lyssnar rätt mycket på kammarmusik, och där kommer mina elektrostatiska dipoler rätt nära att återge livekänslan. I övrigt har jag begränsingen att jag inte kan återge nivåer över, säg, 100 dB eller frekvenser i bjupbasen.
Eri skrev:Är det egentligen inte en ganska hopplös uppgift att försöka få en anläggning i hemmet att låta som livemusik. Jag tror i alla fall inte att det går. Man får nog vara nöjd med något som man tycker är OK.
Tangband skrev:Eri skrev:Är det egentligen inte en ganska hopplös uppgift att försöka få en anläggning i hemmet att låta som livemusik. Jag tror i alla fall inte att det går. Man får nog vara nöjd med något som man tycker är OK.
Ja, lika fascinerande det är att lyssna live på riktiga akustiska instrument, lika nedslående är det kanske att inse att den där orkestern inte ryms hemma.
Harryup skrev:Det närmaste livekänsla jag hört har alltid varit på anläggningar med horn. Tyvärr kommer då inte denna känsla infinna sig på alla inspelningar men det finns ibland pärlor. Min åsikt är att alla normala hifi-anläggningar låter för vackert och med för låg dynamik och för dåliga transientegenskaper.
Och det är i regel ett plus så att det går att lyssna hemma. Skall det låta naturligt så skall vaktparaden kunna återges naturligt högt utan att det låter högt.
Och när det låter högt i hemmiljö har jag aldrig hittills hört att det inte då och då under stycket låter för högt till och med alldeles för högt för det rum och anläggning man har.
/Harryup
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Det närmaste livekänsla jag hört har alltid varit på anläggningar med horn. Tyvärr kommer då inte denna känsla infinna sig på alla inspelningar men det finns ibland pärlor. Min åsikt är att alla normala hifi-anläggningar låter för vackert och med för låg dynamik och för dåliga transientegenskaper.
Och det är i regel ett plus så att det går att lyssna hemma. Skall det låta naturligt så skall vaktparaden kunna återges naturligt högt utan att det låter högt.
Och när det låter högt i hemmiljö har jag aldrig hittills hört att det inte då och då under stycket låter för högt till och med alldeles för högt för det rum och anläggning man har.
/Harryup
För vaktparad: Von Scherikert VR-4 i ett litet rum med kaklade väggar. Mycket illusoriskt.
Perfector skrev:Eftersom jag byggde både mina mikrofoner och högtalare själv kan jag tveklöst säga att det jag spelat in låter exakt likadant uppspelat som inspelat.
Bra högtalare återger rummet om inspelningen är ordentligt gjord.
Tex. kan man höra instrumentering som ligger utanför högtalarnas placering, dvs till vänster om vänster högtalare.
Inspelning av klassisk musik i stor sal gör ju med 2 mikar i vissa fall som hänger ovanför eller står på höga stativ 1/3 in från var sida av rummet.
Det som ligger utanför mikarnas centerpunkt kommer ju ändå med.
Är det en bra inspelning kan man därför höra alla instrument på rätt plats även om lyssningsrummet är litet.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Eftersom jag byggde både mina mikrofoner och högtalare själv kan jag tveklöst säga att det jag spelat in låter exakt likadant uppspelat som inspelat.
Bra högtalare återger rummet om inspelningen är ordentligt gjord.
Tex. kan man höra instrumentering som ligger utanför högtalarnas placering, dvs till vänster om vänster högtalare.
Inspelning av klassisk musik i stor sal gör ju med 2 mikar i vissa fall som hänger ovanför eller står på höga stativ 1/3 in från var sida av rummet.
Det som ligger utanför mikarnas centerpunkt kommer ju ändå med.
Är det en bra inspelning kan man därför höra alla instrument på rätt plats även om lyssningsrummet är litet.
Så enkelt tycker jag inte det är. Möjligen ställer vi olika krav. Det är svårt att med ett par mikrofoner ta upp en stor orkester. Någon universell uppställning som fungerar i alla sammanhang finns inte. Kolla bara på Sengpiel’s hemsida där finns mycket information om vad olika mikrofonuppställningar gör inte minst med ljudbilden, hur den bred den blir och vilken geometri den får.
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines60.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines90.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines120.pdf
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Det närmaste livekänsla jag hört har alltid varit på anläggningar med horn. Tyvärr kommer då inte denna känsla infinna sig på alla inspelningar men det finns ibland pärlor. Min åsikt är att alla normala hifi-anläggningar låter för vackert och med för låg dynamik och för dåliga transientegenskaper.
Och det är i regel ett plus så att det går att lyssna hemma. Skall det låta naturligt så skall vaktparaden kunna återges naturligt högt utan att det låter högt.
Och när det låter högt i hemmiljö har jag aldrig hittills hört att det inte då och då under stycket låter för högt till och med alldeles för högt för det rum och anläggning man har.
/Harryup
För vaktparad: Von Scherikert VR-4 i ett litet rum med kaklade väggar. Mycket illusoriskt.
Kaklade väggar? Blir väl bara en massa ljud, knappast så det låter på Stockholms gator.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nattlorden skrev:
För vaktparad: Von Scherikert VR-4 i ett litet rum med kaklade väggar. Mycket illusoriskt.
Kaklade väggar? Blir väl bara en massa ljud, knappast så det låter på Stockholms gator.
Det är väl inte höra som är det viktiga där... utan att det blir rätt kick i bröstkorgen från bastrumman?
Perfector skrev:Eftersom jag byggde både mina mikrofoner och högtalare själv kan jag tveklöst säga att det jag spelat in låter exakt likadant uppspelat som inspelat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster