Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Omröstningen slutade 2018-08-31 21:27

1. Mycket långt ifrån hur det låter live
5
16%
2. Ganska långt ifrån hur det låter live
18
56%
3. Ganska nära hur det låter live
6
19%
4. Det låter likadant genom stereon som live ! - beskriv din anläggning!
3
9%
 
Antal röster : 32

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav lennartj » 2018-09-08 10:43

De flesta konventionella högtalare har ökande riktverkan med stigande frekvens, och om jag generaliserar lite, har de rak frekvensgång på diskantelementets axel. Det innebär tillsammans att högtalarna producerar mindre diskantenergi i rummet med stigande frekvens.
Om jag gläntar på dörren till ett rum där det spelar musik utan att gå in eller ens titta in, hör jag direkt om musiken kommer från (konventionella) högtalare för det låter diskantfattigt, eller om det spelas levande musik, såvida det inte spelas på Carlssonhögtalare.
Stig Carlsson var mycket noga med att hans högtalare skulle ha jämn energirespons i hela rummet och hela frekvensområdet.
Det ger bland annat att man slipper en skarpt definierad hotspot, vilket man inte heller har från levande musik.
Främst från elektrostathögtalare har jag råkat ut för känslan att ta av mig ett par hörlurar när jag reser mig upp från stolen i hotspot.
Det stör mig när verklighetsillusionen rasar samman med bara en liten förflyttning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Thomas_A » 2018-09-08 10:55

lennartj skrev:De flesta konventionella högtalare har ökande riktverkan med stigande frekvens, och om jag generaliserar lite, har de rak frekvensgång på diskantelementets axel. Det innebär tillsammans att högtalarna producerar mindre diskantenergi i rummet med stigande frekvens.
Om jag gläntar på dörren till ett rum där det spelar musik utan att gå in eller ens titta in, hör jag direkt om musiken kommer från (konventionella) högtalare för det låter diskantfattigt, eller om det spelas levande musik, såvida det inte spelas på Carlssonhögtalare.
Stig Carlsson var mycket noga med att hans högtalare skulle ha jämn energirespons i hela rummet och hela frekvensområdet.
Det ger bland annat att man slipper en skarpt definierad hotspot, vilket man inte heller har från levande musik.
Främst från elektrostathögtalare har jag råkat ut för känslan att ta av mig ett par hörlurar när jag reser mig upp från stolen i hotspot.
Det stör mig när verklighetsillusionen rasar samman med bara en liten förflyttning.


Fast vilken targetkurva i rummet som är lämpligast kan diskuteras. Vill minnas att Harman föreskpråande en sluttande kurva med 1 dB/oktav.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-08 11:17

Energiresponsen kan väl mätas på olika sätt? Kan inte påstå att de högtalare jag har haft varit speciellt annorlunda när det gäller energiresponsen subjektivt bedömt. De AR 2ax jag hade en gång i tiden hade enligt ARs mätningar en jämn energirespons utan att vara direkt bredstrålande som Sonab.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav matssvensson » 2018-09-08 11:21

lennartj skrev:Om jag gläntar på dörren till ett rum där det spelar musik utan att gå in eller ens titta in, hör jag direkt om musiken kommer från (konventionella) högtalare för det låter diskantfattigt, eller om det spelas levande musik, såvida det inte spelas på Carlssonhögtalare.
Stig Carlsson var mycket noga med att hans högtalare skulle ha jämn energirespons i hela rummet och hela frekvensområdet.
Det ger bland annat att man slipper en skarpt definierad hotspot, vilket man inte heller har från levande musik.
Främst från elektrostathögtalare har jag råkat ut för känslan att ta av mig ett par hörlurar när jag reser mig upp från stolen i hotspot.
Det stör mig när verklighetsillusionen rasar samman med bara en liten förflyttning.

+1, även om det kan vara en häftig upplevelse att sitta precis i hot spot. Som ett par jättelika hörlurar utan i huvudet perspektivet.

Bred sweet field och jämn energirespons är avgörande i mina egna konstruktioner av just dessa anledningar som du beskriver.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-08 11:24

lennartj skrev:De flesta konventionella högtalare har ökande riktverkan med stigande frekvens, och om jag generaliserar lite, har de rak frekvensgång på diskantelementets axel. Det innebär tillsammans att högtalarna producerar mindre diskantenergi i rummet med stigande frekvens.
Om jag gläntar på dörren till ett rum där det spelar musik utan att gå in eller ens titta in, hör jag direkt om musiken kommer från (konventionella) högtalare för det låter diskantfattigt, eller om det spelas levande musik, såvida det inte spelas på Carlssonhögtalare.
Stig Carlsson var mycket noga med att hans högtalare skulle ha jämn energirespons i hela rummet och hela frekvensområdet.
Det ger bland annat att man slipper en skarpt definierad hotspot, vilket man inte heller har från levande musik.
Främst från elektrostathögtalare har jag råkat ut för känslan att ta av mig ett par hörlurar när jag reser mig upp från stolen i hotspot.
Det stör mig när verklighetsillusionen rasar samman med bara en liten förflyttning.


Man kan ha väldigt olika filosofi här- du beskriver fördelarna med en mer odefinierad sweetspot. Men om du sitter precis mellan högtalarna kan du få en rent holografisk stereofonisk upplevelse, med både djup och höjd, precis som i verkligheten. Men ju mer du optimerar det där " skruvstädet" , dessto sämre låter det utanför sweetspot.
Två olika filosofier alltså.

Jag är uppvuxen i den engelska högtalartraditionen - alltså mindre högtalare stående på stativ i en hyfsat likbent triangel. Då jag lyssnar aktivt sitter jag alltid i sweet spot. Då jag läser en bok samtidigt som jag lyssnar, passiv lyssning, kan jag sitta lite var som helst i rummet.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav lennartj » 2018-09-08 17:27

Tangband skrev:
lennartj skrev:De flesta konventionella högtalare har ökande riktverkan med stigande frekvens, och om jag generaliserar lite, har de rak frekvensgång på diskantelementets axel. Det innebär tillsammans att högtalarna producerar mindre diskantenergi i rummet med stigande frekvens.
Om jag gläntar på dörren till ett rum där det spelar musik utan att gå in eller ens titta in, hör jag direkt om musiken kommer från (konventionella) högtalare för det låter diskantfattigt, eller om det spelas levande musik, såvida det inte spelas på Carlssonhögtalare.
Stig Carlsson var mycket noga med att hans högtalare skulle ha jämn energirespons i hela rummet och hela frekvensområdet.
Det ger bland annat att man slipper en skarpt definierad hotspot, vilket man inte heller har från levande musik.
Främst från elektrostathögtalare har jag råkat ut för känslan att ta av mig ett par hörlurar när jag reser mig upp från stolen i hotspot.
Det stör mig när verklighetsillusionen rasar samman med bara en liten förflyttning.


Man kan ha väldigt olika filosofi här- du beskriver fördelarna med en mer odefinierad sweetspot. Men om du sitter precis mellan högtalarna kan du få en rent holografisk stereofonisk upplevelse, med både djup och höjd, precis som i verkligheten. Men ju mer du optimerar det där " skruvstädet" , dessto sämre låter det utanför sweetspot.
Två olika filosofier alltså.

Jag är uppvuxen i den engelska högtalartraditionen - alltså mindre högtalare stående på stativ i en hyfsat likbent triangel. Då jag lyssnar aktivt sitter jag alltid i sweet spot. Då jag läser en bok samtidigt som jag lyssnar, passiv lyssning, kan jag sitta lite var som helst i rummet.

Jag är inte främmande för den engelska högtalartraditionen. Mina första riktiga hifi-högtalare var ett par Bowers&Wilkins DM4 med riktad diskant i världsklass. Den stora kompromissen var basåtergivningen, vilken gjorde förstärkarkrav, storlek och pris överkomliga för mig.
På 1970-talet tyckte jag att alla Carlsson-högtalare med de bedrövliga Peerless MT20 diskanterna var olyssningsbara jämfört med DM4.
Tyvärr stals de i början av 80-talet, och ingen direkt motsvarighet fanns på marknaden då.'
Efter mycket omtänkande blev det i stället Carlsson OA52, sedermera OA52.2

Förra sommaren kom jag över ett par 45 år gamla DM4 ganska billigt och tänkte att det kunde vara kul med en liten nostalgitripp innan jag säljer dem vidare, men de är kvar än! De passade som hand i handske ihop med mitt OB52 bassystem och mycket bättre elektronik. Inspelningar med Q-sound blev mycket häftigare t.ex. så det dröjde bortåt en månad innan jag bytte tillbaka till OA52.2. När den första entusiasmen lagt sig konstaterar jag i alla fall att OA52.2 är de klart bättre högtalarna, men jag kommer inte att skiljas från DM4 för småpengar utan plockar fram dem då och då eftersom de passar in i mitt koncept att inte äga någon tung hifi. Ingen komponent komponent får väga över 20 kg, så det är lätt att byta när andan faller på. (Jag har bl.a. 5 olika par monoslutsteg).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav lennartj » 2018-09-08 17:32

Thomas_A skrev:
lennartj skrev:De flesta konventionella högtalare har ökande riktverkan med stigande frekvens, och om jag generaliserar lite, har de rak frekvensgång på diskantelementets axel. Det innebär tillsammans att högtalarna producerar mindre diskantenergi i rummet med stigande frekvens.
Om jag gläntar på dörren till ett rum där det spelar musik utan att gå in eller ens titta in, hör jag direkt om musiken kommer från (konventionella) högtalare för det låter diskantfattigt, eller om det spelas levande musik, såvida det inte spelas på Carlssonhögtalare.
Stig Carlsson var mycket noga med att hans högtalare skulle ha jämn energirespons i hela rummet och hela frekvensområdet.
Det ger bland annat att man slipper en skarpt definierad hotspot, vilket man inte heller har från levande musik.
Främst från elektrostathögtalare har jag råkat ut för känslan att ta av mig ett par hörlurar när jag reser mig upp från stolen i hotspot.
Det stör mig när verklighetsillusionen rasar samman med bara en liten förflyttning.


Fast vilken targetkurva i rummet som är lämpligast kan diskuteras. Vill minnas att Harman förespråkade en sluttande kurva med 1 dB/oktav.

Just därför skrev jag "om jag generaliserar lite" på första raden.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav PerStromgren » 2018-09-08 18:08

Jag fick idag bevis på att jag nog kan vara rätt nära verkligheten här hemma. Vi gick idag och lyssnade på Stravinskijs "Historien om en soldat" här på operan i Karlstad. Jag blundade då och då för att försöka få en minnesbild av hur det lät där jag satt i salongen. Det är en liten ensemble som spelar stycket, bara 7 musiker på scenen i deras uppsättning.

Nyss spelade jag stycket här hemma (Chicago Pro Musica på Reference Recordings) och ställde nivån som jag tycker mig komma ihåg den. Och har du hört! När jag blundar är det rätt nära min minnesbild! Musiken så att säga "ryms i mitt system". Detsamma kan inte sägas om större verk, men det lever jag med.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav sprudel » 2018-09-08 20:36

PerStromgren skrev:Jag fick idag bevis på att jag nog kan vara rätt nära verkligheten här hemma. Vi gick idag och lyssnade på Stravinskijs "Historien om en soldat" här på operan i Karlstad. Jag blundade då och då för att försöka få en minnesbild av hur det lät där jag satt i salongen. Det är en liten ensemble som spelar stycket, bara 7 musiker på scenen i deras uppsättning.

Nyss spelade jag stycket här hemma (Chicago Pro Musica på Reference Recordings) och ställde nivån som jag tycker mig komma ihåg den. Och har du hört! När jag blundar är det rätt nära min minnesbild! Musiken så att säga "ryms i mitt system". Detsamma kan inte sägas om större verk, men det lever jag med.


Rätt Per! Plocka bort synintrycken och du närmar dig lyssningsupplevelsen. När synintrycken fattas vill man kompensera (inte alla) med överdriven presens för att det skall uppfattas som live.
Lyssning efter High Fidelity är inte så komplicerat i en djupare betraktelse.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav MichaelG » 2018-09-09 18:39

Jag velar mellan 3:an och 4:an, men bestämmer mig för att fega ur litet och lägga rösten på 3 "Ganska nära hur det låter live". Med de bästa inspelningarna och särskilt i mångkanal, har åtminstone jag svårt att utifrån mitt ljudminne skilja återgivning från verklighet. Men det är förhållandevis väldigt få inspelningar jag hört som är såpass illusoriska. Så jag nöjer mig med att det låter ganska nära hur det låter live. För det tycker jag det gör ofta.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav jansch » 2018-09-10 08:49

Tangband skrev:
lennartj skrev:De flesta konventionella högtalare har ökande riktverkan med stigande frekvens, och om jag generaliserar lite, har de rak frekvensgång på diskantelementets axel. Det innebär tillsammans att högtalarna producerar mindre diskantenergi i rummet med stigande frekvens.
Om jag gläntar på dörren till ett rum där det spelar musik utan att gå in eller ens titta in, hör jag direkt om musiken kommer från (konventionella) högtalare för det låter diskantfattigt, eller om det spelas levande musik, såvida det inte spelas på Carlssonhögtalare.
Stig Carlsson var mycket noga med att hans högtalare skulle ha jämn energirespons i hela rummet och hela frekvensområdet.
Det ger bland annat att man slipper en skarpt definierad hotspot, vilket man inte heller har från levande musik.
Främst från elektrostathögtalare har jag råkat ut för känslan att ta av mig ett par hörlurar när jag reser mig upp från stolen i hotspot.
Det stör mig när verklighetsillusionen rasar samman med bara en liten förflyttning.


Man kan ha väldigt olika filosofi här- du beskriver fördelarna med en mer odefinierad sweetspot. Men om du sitter precis mellan högtalarna kan du få en rent holografisk stereofonisk upplevelse, med både djup och höjd, precis som i verkligheten. Men ju mer du optimerar det där " skruvstädet" , dessto sämre låter det utanför sweetspot.
Två olika filosofier alltså.

Jag är uppvuxen i den engelska högtalartraditionen - alltså mindre högtalare stående på stativ i en hyfsat likbent triangel. Då jag lyssnar aktivt sitter jag alltid i sweet spot. Då jag läser en bok samtidigt som jag lyssnar, passiv lyssning, kan jag sitta lite var som helst i rummet.


Tangband - vad menar du med "en mer odefinierad sweetspot"?
Menar du en STöRRE sweetspot eller kanske en otydligare stereobild?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-10 09:04

Jag menar nog att jag gillar ett skarpt tydligt stereoperspektiv. Det har jag bara upplevt då jag sitter i mitten mellan högtalarna. Om jag lyssnar till olika högtalare men sitter utanför sweetspot upplever jag att aktiv lyssning försämras .
Detta gäller alla högtalare jag hört. Läser jag däremot en bok samtidigt som jag lyssnar så går det utmärkt att sitta utanför sweetspot, men då lyssnar jag passivt och är kanske mer uppslukad av bokens innehåll än musikens.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav matssvensson » 2018-09-10 11:42

Tangband skrev:Jag menar nog att jag gillar ett skarpt tydligt stereoperspektiv. Det har jag bara upplevt då jag sitter i mitten mellan högtalarna. Om jag lyssnar till olika högtalare men sitter utanför sweetspot upplever jag att aktiv lyssning försämras .
Detta gäller alla högtalare jag hört. Läser jag däremot en bok samtidigt som jag lyssnar så går det utmärkt att sitta utanför sweetspot, men då lyssnar jag passivt och är kanske mer uppslukad av bokens innehåll än musikens.

Min egen erfarenhet är att högtalare med ojämn energirespons och liten sweetspot kräver att man sitter just där för att slukas upp av musiken i aktiv lyssning. Då kan det funka alldeles utmärkt för mig. Men flyttar jag bort därifrån och ljudet kantrar får jag svårare att beröras/fångas av musiken. Den skillnaden är inte lika dramatisk för högtalare med bredare sweetspot och jämnare energirespons. Då klarar jag fint att sugas in i musiken från fler positioner i och till och med utanför lyssningsrummet.

Jag tänker att det kan bero på att den typen av återgivning möjligen ger naturligare ledtrådar till hjärnan att tolka som en ljudhändelse från fler positioner i rummet. I alla fall för mig.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav IngOehman » 2018-09-10 17:35

Tangband skrev:
lennartj skrev:De flesta konventionella högtalare har ökande riktverkan med stigande frekvens, och om jag generaliserar lite, har de rak frekvensgång på diskantelementets axel. Det innebär tillsammans att högtalarna producerar mindre diskantenergi i rummet med stigande frekvens.
Om jag gläntar på dörren till ett rum där det spelar musik utan att gå in eller ens titta in, hör jag direkt om musiken kommer från (konventionella) högtalare för det låter diskantfattigt, eller om det spelas levande musik, såvida det inte spelas på Carlssonhögtalare.
Stig Carlsson var mycket noga med att hans högtalare skulle ha jämn energirespons i hela rummet och hela frekvensområdet.
Det ger bland annat att man slipper en skarpt definierad hotspot, vilket man inte heller har från levande musik.
Främst från elektrostathögtalare har jag råkat ut för känslan att ta av mig ett par hörlurar när jag reser mig upp från stolen i hotspot.
Det stör mig när verklighetsillusionen rasar samman med bara en liten förflyttning.


Man kan ha väldigt olika filosofi här- du beskriver fördelarna med en mer odefinierad sweetspot. Men om du sitter precis mellan högtalarna kan du få en rent holografisk stereofonisk upplevelse, med både djup och höjd, precis som i verkligheten. Men ju mer du optimerar det där " skruvstädet" , dessto sämre låter det utanför sweetspot.
Två olika filosofier alltså.

Jag är uppvuxen i den engelska högtalartraditionen - alltså mindre högtalare stående på stativ i en hyfsat likbent triangel. Då jag lyssnar aktivt sitter jag alltid i sweet spot. Då jag läser en bok samtidigt som jag lyssnar, passiv lyssning, kan jag sitta lite var som helst i rummet.

Håller inte med om det där, alltså om du med det du skriver avser presentera en tumregel, en sanning.

Vill tvärtom hävda att den högtalare som ger bäst kvot mellan driekt och reflekterat ljud är den som kommer att låta bäst (allt annat lika). Alltså oberoende av om man anser att man nöjer sig med sweet spot lyssning eller om man har kravet att det skall låta bra var man än sitter. Världen har även mellanformer, inte bara extrem riktverkan och rundstrålning.

Och den högtalare som ger optimal kvot mellan direktljud och reflekterade ljud, är INTE en sweet spot-högtalare!

Massor av saker ramlar på plats när man optimerar förhållandet mellan direkt och reflekterat ljud. Det betyder (för den som inte inser det) att vi talar om en högtalare som passar det rum i vilken den används.

Detta ramlar på plats/blir prima:

1. Man slipper störas av stereosystemfelen.

2. Man slipper störas av en luddig ljudbild.

3. Man slipper en ljudbild som kollapsar/kantrar om man sitter snett. MERA så än med ett par extremt rundstrålande högtalare till och med. Orsaken är att man kan korskompensera om högtalarna har riktverkan, alltså genom att sikta i kors med dem.

4. Man kan sitta många människor i samma rum och få samma intryck av musikhändelsen. Det är kul om man gillar att lyssna på musik tillsammans.

5. Man får perfekt funktion på Q-sound och liknande enkodningar.

6. Man får högre rumslig upplösning då händelserna i ljudbilden maskeras mindre av rumsklang från det egna rummet.

Jag tycker punkt 1, 2 (/6) är viktigast - att man får en superb upplösning, som varken skadas av stereosystemet eller för mycket energi från rummet.



Dessa är svårigheterna, som gör att det inte alltid är så superlätt att åstadkomma den där högtalaren med perfekt balans mellan direkt och reflekterat ljud, som gör att man behöver ha kunskap om en massa saker:

1. Att nå optimal spridning vid varje enskild frekvens är svårt, eftersom våglängderna för låga frekvenser är så mycket längre än de för höga. 1000 gånger längre närmare bestämt*.

2. Att söka en perfekt balans betyder även att högtalaren behöver ha olika spridningsegenskaper beroende på t ex hur stort lyssningsrum man har. Det vill säga det finns ingen perfekt högtalare sett ur ett generellt perspektiv, bara högtalare som är perfekta för ett specifikt fall.

3. Det finns ett subjektivt element i det hela, även om det är mindre än de flesta tror.


*Diametern på diskantelementetsmembran är dock sällan bara 1/1000 så stort som det man har i basregistret. Nu är en svagt fallande energikurva ett bättre mål eftersom inga akutiska rum annat än kaklade badrum har en frekvensoberoende absorption, så vi förväntar oss en kortare efterklang för extremt höga frekvenser än för låga. Det behöver inte betyda att energikurvan faller nämnvärd, det blir bara några dB om allt är optimalt, eftersom direktljudets roll är tillräckligt stor. Men att man kan sänka kvoten i membranstorlek från 1000 gånger till kanske 200-500 gånger, gör det fortfarigt svårt. Om diskantens diameter är säg 2,5 cm så blir det ju 5 m - 12,5 meter. Så stora baselement har man sällan - MEN man kan ha flera och se till så att de sitter tillräckligt långt ifrån varandra att de verkar vara i meterklassen spridningsmässigt. :)

Använder man inte multipla baselement möblerade med lite avstånd, så kan man ändå i många fall åstadkomma högtalare som har vettig balans mellan direktljud och totalt utstrålat ljud i registret 300-20 000 Hz, det kan räcka, om villkoren är gynnsamma. Vid lägre frekvenser (<100 Hz) får man då hoppas att det som får ljud att leva vidare tagits om hand med andra medel än med hjälp av högtalarnas spridningsegenskaper och i röstgrundtonsregistret (100-300 Hz) är dämpning av väggen bakom högtalarna lösningen. Det behöver vara en tjockare dämpning än de flesta tror. Fast det beror förstås på hur högtalarna är balanserade med avseende på allt annat...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-10 18:11

IÖ, jag avser med mitt inlägg inte att presentera en tumregel, inte heller en sanning. Jag har inte hört allt. :)
Jag gillar helt enkelt att sitta i sweet spot. Men jag har aldrig hört anläggningar som , utanför sweetspot ( 1 meter eller mer ) berört mig på samma sätt, då jag lyssnar aktivt . Passiv lyssning utanför sweetspot fungerar däremot bra och är nästan en fördel då jag läser en bok då ljudet låter lite sämre och musiken i bakgrunden pockar mindre på min uppmärksamhet.
Att jag beskriver det så, innebär ju inte att det säkert finns anläggningar som spelar riktigt bra vid bredare lyssnibgsvinklar. Men jag har själv inte hört en sådan anläggning .

Jag gillar även högtalar-frontar som står en bit ut från väggen och inte kloss mot vägg. Jag gillar även effekten av en hyfsat odämpad vägg som är bakom högtalarna. Kanske hör det lite ihop med att sitta i mitten om högtalarna står ut en bit från väggen, om denna är hyfsat odämpad ?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav IngOehman » 2018-09-10 18:23

Jag kan inte hävda att din upplevelse är fel, men möjligen att din upplevelse är delvis en förmodan?

Inte en förmodan med avseende på att du upplever det du upplever det, men en förmodan om att det beror på det du säger.

Jag vet ju inte ens vilken kvot mellan direkt och reflekterat ljud du har. Ej heller vilka kvoter mellan direkt och reflekterat ljud de anläggningar du jämför med har haft, eller hur rummen du lyssnat i har varit beskaffade.

Kort sagt: jag tror att du talar sanning med avseende på att du gör den bedömning du gör, men jag vet inte om det är en riktig bedömning.

En sak du kan undersöka för att få en ledtråd till om orsaken är den du tror att den är, är att ställa högtalarna utomhus, långt ifrån allt, gärna i ett snölandskap. Om du har rätt så borde din upplevelse bli ännu starkare då, i samma riktning. Eller hur?

Jag har gjort många sådana experiment, och vill hävda att upplevelsen är större på alla tänkbara sätt i ett rum med perfekt kvot (även hänsyn till när i tiden och varifrån reflexerna kommer) mellan direkt och reflekterat ljud.

Det vore intressant om du (och gärna alla andra) gjorde samma experiment. Jag vill hävda att det är ett viktigt experiment att göra. Många blir förvånande över att upplevelsen inte alls blir vad de hade trott.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Thomas_A » 2018-09-10 21:30

Även om jag har långt ifrån perfekt rum eller högtalare så har jag kommit fram till bästa upplevelsen när jag har dämpning bakom högtalarna som står nära vägg men inte hela vägen, och att rummet i övrigt är normalt möblerat (saker på väggar, matta, soffa i tyg, kuddar och plädar, ett litet kaffebord framför). Dämpning bakom lyssningsplatsen fungerar inte alls, låter instängt.

Vilken kvot jag har mellan direkt och reflekterat ljud vet jag inte, men har nog fortfarande lite för lite energi mellan 1-2 kHz. Tänkte börja mäta så småningom när jag inte kommer längre med lyssning. Fn är delningen ca 2.5-3 kHz och jag har en Peerlees femrummare + CT62H som är en ganska bredspridande. Upplever någon kritisk sweet-spot utan den är ganska bred.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Thomas_A » 2018-09-10 21:40

Och Q-sounds låter väldigt häftigt för övrigt...
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav jansch » 2018-09-11 01:25

Tangband skrev:Jag menar nog att jag gillar ett skarpt tydligt stereoperspektiv. Det har jag bara upplevt då jag sitter i mitten mellan högtalarna. Om jag lyssnar till olika högtalare men sitter utanför sweetspot upplever jag att aktiv lyssning försämras .
Detta gäller alla högtalare jag hört. Läser jag däremot en bok samtidigt som jag lyssnar så går det utmärkt att sitta utanför sweetspot, men då lyssnar jag passivt och är kanske mer uppslukad av bokens innehåll än musikens.


Det förvånar mej att så många tycker att stereobilden blir sämre/diffus med mer bredstrålande högtalare.
Personligen upplever jag tvärtom!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav lennartj » 2018-09-11 07:55

Visst kan man tycka att ett skarpt tydligt stereoperspektiv bidrar till en intensivare närvarokänsla, men det gör inte återgivningen mer lik verkligheten, tycker jag.
Jag uppfattar det snarare som en (över)kompensation för avsaknaden av synintryck.
I verkligheten upplever jag aldrig så tydligt stereoperspektiv när jag blundar, som många musikanläggningar kan leverera från vissa inspelningar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Harryup » 2018-09-11 08:14

Håller med lennartj fullständigt. Verkligheten imponerar med annat än hifi-parametrar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17892
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Almen » 2018-09-11 08:42

lennartj skrev:I verkligheten upplever jag aldrig så tydligt stereoperspektiv när jag blundar, som många musikanläggningar kan leverera från vissa inspelningar.

Precis, nyckelordet är vissa inspelningar. De bästa inspelningarna i tidsskillnadsteknik har ju ett helt annorlunda (och mer verklighetstroget och "diffust") stereoperspektiv än amplitudskillnad*- eller multimikrofoninspelningar i närmickad panorerad mono.

Frågan är hur man vill att de senare skall låta?

*) Även om XY-inspelningar också kan låta väldigt bra, men de kantrar lättare om man inte sitter i mitten.
Senast redigerad av Almen 2018-09-11 09:28, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav goat76 » 2018-09-11 08:49

Almen skrev:
lennartj skrev:I verkligheten upplever jag aldrig så tydligt stereoperspektiv när jag blundar, som många musikanläggningar kan leverera från vissa inspelningar.

Precis, nyckelordet är vissa inspelningar. De bästa inspelningarna i tidsskillnadsteknik har ju ett helt annorlunda (och mer verklighetstroget och "diffust") stereoperspektiv än amplitudskillnad- eller multimikrofoninspelningar i närmickad panorerad mono.

Frågan är hur man vill att de senare skall låta?


Det skulle vara kul om du kan ge några exempel på några inspelningar du anser höra till de bästa när det kommer till tidsskillnadsteknik. Jag vill lyssna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17892
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Almen » 2018-09-11 09:25

goat76 skrev:
Almen skrev:
lennartj skrev:I verkligheten upplever jag aldrig så tydligt stereoperspektiv när jag blundar, som många musikanläggningar kan leverera från vissa inspelningar.

Precis, nyckelordet är vissa inspelningar. De bästa inspelningarna i tidsskillnadsteknik har ju ett helt annorlunda (och mer verklighetstroget och "diffust") stereoperspektiv än amplitudskillnad- eller multimikrofoninspelningar i närmickad panorerad mono.

Frågan är hur man vill att de senare skall låta?


Det skulle vara kul om du kan ge några exempel på några inspelningar du anser höra till de bästa när det kommer till tidsskillnadsteknik. Jag vill lyssna.


Kan återkomma om det, här är en tråd om precis det så länge: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13672
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Kronkan » 2018-09-11 10:53

Jag håller med Lennartj om att verkliga musikhändelser inte alltid har "Hi-Fi" kvalitet :wink: .

Men själv föredrar jag trots detta en hyggligt panorama mellan högtalarna. Därför har jag också elektrostater/dioler men som jag ändå brottats med.
Hur mycket reflexer skall finnas och hur skall de vara. Svårt att få till en idealitet speciellt om man lever tillsammans med någon och man inte har en stor villa.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav lennartj » 2018-09-11 11:46

Jag blev störd och missade att skicka nedanstående uppdatering.
Jag känner knappast till några kommersiella skivinspelningar där man kan vara säker på att de verkligen är gjorda med ren tidsskillnadsteknik (2 kanaler A/B), men Bertil Alvings Cantate Domino är väl ren A/B?
Robert von Bahr använde väl ren A/B också i början?
RCA's Living Stereo från 50- och tidigt 60-tal var väl också ett slags A/B fast de spelade in i 3 kanaler?
Jag använder oftast ORTF för mina egna inspelningar.
Det är bästa kompromissen för mig.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav goat76 » 2018-09-11 12:01

lennartj skrev:Jag blev störd och missade att skicka nedanstående uppdatering.
Jag känner knappast till några kommersiella skivinspelningar där man kan vara säker på att de verkligen är gjorda med ren tidsskillnadsteknik (2 kanaler A/B), men Bertil Alvings Cantate Domino är väl ren A/B?
Robert von Bahr använde väl ren A/B också i början?
RCA's Living Stereo från 50- och tidigt 60-tal var väl också ett slags A/B fast de spelade in i 3 kanaler?
Jag använder oftast ORTF för mina egna inspelningar.
Det är bästa kompromissen för mig.

Jag tjatar på med det här med att få höra. :)

Skulle vara väldigt kul att få höra dina inspelningar. Det spelar väl inte så stor roll om det musikaliska inte är på topp (men det kanske det är?), men att få höra det rent inspelningstekniska skulle vara intressant, tycker jag.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13672
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Kronkan » 2018-09-11 12:42

Living Stereo! Här i form av ljudet av pengar


PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-09-11 12:57

Kronkan skrev:
[ YouTube ]


Bra och ganska välljudande platta men den har inget med A/B-stereo att göra! Rekommenderar för övrigt den tyska 80-talsutgåvan på cd med katalognummer ND89013.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-11 13:08

lennartj skrev:Jag blev störd och missade att skicka nedanstående uppdatering.
Jag känner knappast till några kommersiella skivinspelningar där man kan vara säker på att de verkligen är gjorda med ren tidsskillnadsteknik (2 kanaler A/B), men Bertil Alvings Cantate Domino är väl ren A/B?
Robert von Bahr använde väl ren A/B också i början?
RCA's Living Stereo från 50- och tidigt 60-tal var väl också ett slags A/B fast de spelade in i 3 kanaler?
Jag använder oftast ORTF för mina egna inspelningar.
Det är bästa kompromissen för mig.


Cantate Domino är AB. Håkan Sjögren har också gjort AB-inspelningar (ibland väldigt brett uppställda enligt skivomslagen). Telarc gjorde sina tidiga inspelningar med tre rundtagande mikrofoner (Schoeps tror jag). Denon gjorde AB med Brüel & Kjaer mikrofoner. Decca-trädet är ju också en närbesläktad upptagningsform med tre mikrofoner. Sedan har vi Jecklin med sin baffel mellan mikrofonerna. Rätt vanligt tycks det ha varit med en stereomikrofon i XY som huvudmikrofon för t.ex. Deutsche Grammophon, kompletterad med stödmikrofoner. Sedan blev det en period med alldeles för många mikrofoner och så ville Karajan in och pilla vid mixningen. Även Sheffield körde väl med en XY-mik?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster