Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Conan skrev:Bill50x skrev:För mig är en bra anläggning en sådan som spelar merparten av mina fonogram på ett sätt att jag kan njuta av dem. En "trimmad" anläggning som bara kan återge några få utvalda skivor är för mig värdelös.
En felsyn som man märker av här på faktiskt är att man tror att man behöver en "sämre" anläggning för de dåliga skivorna och att en bättre anläggning låter sämre på dessa fonogram. Ett stort feltänk, en bra anläggning gör det bästa av alla fonogram!
Ordet "bra" är ju inte universell standard. Du tycker att "bra" betyder att alla dina skivor låter så bra som möjligt. En annan kan definiera "bra" som så lågfärgande som möjligt. Vad är en bra datormonitor? En som gör att alla dina semesterbilder (även de ungarna tog) ser så bra ut som möjligt, eller en som bara visar upp bilderna med så lite färgning som möjligt?
Jag föredrar den ofärgande monitorn som visar bilderna som dom är. En monitor som "förskönar" den felexponerade och oskarpa bilden av älgen, kommer inte att visa superbilden av älgen så bra som möjligt.
Jag ser inget motsatsförhållande här. Det handlar inte om färgning, det handlar om att ta fram musiken/bilden så man kommer nära en känsla av verklighet. Nu är ju varken foto eller musik alltid skapad så att verkligheten är målet. Men man ska känna konstnärens/artisten intentioner, vad de vill säga med sitt verk. Och en anläggning som sägs "avslöja" en dålig inspelning men utan att släppa igenom vad musikerna ville säga (om dom inte är helt kassa alltså) är en dålig anläggning, oavsett hur många miljoner den kostar.
/ B
Knuttebaloa skrev:Möjligen lite OT men jag hade tyckt det vore mycket trevligt om ni som upplever att det genom anläggningen låter som på riktigt, eller iaf närapå, utöver redogörelse för anläggningen också gav exempel på ett spår som genererar den upplevelsen
Knuttebaloa skrev:Möjligen lite OT men jag hade tyckt det vore mycket trevligt om ni som upplever att det genom anläggningen låter som på riktigt, eller iaf närapå, utöver redogörelse för anläggningen också gav exempel på ett spår som genererar den upplevelsen
lennartj skrev:Knuttebaloa skrev:Möjligen lite OT men jag hade tyckt det vore mycket trevligt om ni som upplever att det genom anläggningen låter som på riktigt, eller iaf närapå, utöver redogörelse för anläggningen också gav exempel på ett spår som genererar den upplevelsen
Knutte,
hur ser det ut i din almanacka nästa vecka?
Använd helst PM för ditt svar.
Då kan du få höra några av mina egna inspelningar.
Conan skrev:Bill50x skrev:Conan skrev:Ordet "bra" är ju inte universell standard. Du tycker att "bra" betyder att alla dina skivor låter så bra som möjligt. En annan kan definiera "bra" som så lågfärgande som möjligt. Vad är en bra datormonitor? En som gör att alla dina semesterbilder (även de ungarna tog) ser så bra ut som möjligt, eller en som bara visar upp bilderna med så lite färgning som möjligt?
Jag föredrar den ofärgande monitorn som visar bilderna som dom är. En monitor som "förskönar" den felexponerade och oskarpa bilden av älgen, kommer inte att visa superbilden av älgen så bra som möjligt.
Jag ser inget motsatsförhållande här. Det handlar inte om färgning, det handlar om att ta fram musiken/bilden så man kommer nära en känsla av verklighet. Nu är ju varken foto eller musik alltid skapad så att verkligheten är målet. Men man ska känna konstnärens/artisten intentioner, vad de vill säga med sitt verk. Och en anläggning som sägs "avslöja" en dålig inspelning men utan att släppa igenom vad musikerna ville säga (om dom inte är helt kassa alltså) är en dålig anläggning, oavsett hur många miljoner den kostar.
/ B
Jo det är ett motsatsförhållande mellan att bara återge det som finns på fonogrammet/på bildfilen och att alltid maximera en bild/känsla av verkligheten. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, men det är ganska olika sätt att se på ljud- eller bildåtergivning. Naturtrogen återgivning handlar inte om att avslöja dåliga inspelningar utan bara just att återge vad som finns på fonogrammet. Om inspelningen håller en dålig kvalitet så visas detta. Om inspelningen är bra så visas detta.
Som en klar och nyputsad fönsterruta; är det en grå och trist höstdag ute så visas detta, och om det är en vacker sommarkväll med en fin älg utanför så visas det. Fönsterrutan bryr sig inte om "känslan" utanför utan återger bara neutralt.
sprudel skrev:
Du är medveten om att du använder begreppet naturtrogen i form av att mer precist, än ett alternativ, återge vad som finns på fonogrammet. I min värld är det ett illa valt begrepp, naturtroget står för någonting annat.
Den ursprungliga händelsen är inte detsamma som finns på fonogrammet. Det som finns på fonogrammet är en både reducerad och ibland förstärkt version av ursprungshändelsen.
Naturtroget syftar till någonting som illustrerar en verklig upplevelse i hög grad, och har mer med reabilitet att göra.
genstruktur skrev:Röstningen är avslutad verkar det som?
Kraniet skrev:sprudel skrev:
Du är medveten om att du använder begreppet naturtrogen i form av att mer precist, än ett alternativ, återge vad som finns på fonogrammet. I min värld är det ett illa valt begrepp, naturtroget står för någonting annat.
Den ursprungliga händelsen är inte detsamma som finns på fonogrammet. Det som finns på fonogrammet är en både reducerad och ibland förstärkt version av ursprungshändelsen.
Naturtroget syftar till någonting som illustrerar en verklig upplevelse i hög grad, och har mer med reabilitet att göra.
Jag håller med.. Hur många inspelningar finns det som är en representation av den "verkliga" händelsen? Jag inbillar mig att det är en försvinnande liten del. Så att veta om det låter "naturtroget" är ju jättesvårt.
Det hjälper ju inte att veta saker om inspelningslokal och instrument osv heller eftersom inspelningsteknik och efterföljande handpåläggning till stor del dikterar slutresultatet.
Så att veta att det är en "gibson-gitarr" som spelar solot betyder inte att det behöver låta som en "gibson-gitarr" när det spelas upp. Om det inte är inspelat/mastrat på ett sådant sätt att ursprungsljudet är bevarat oförvanskat.
Jag har då ingen referensinspelning jag kan använda för att utvärdera naturtrogenhet. Jag har aldrig spelat in något själv, har ej heller varit på plats när det spelats in något. Tänker dessutom att det krävs att man gjort det flera gånger och har möjlighet att utvärdera inspelningen så fort som möjligt efter att man lyssnat på musiken live.*
Men det går ju också bara att göra med livemusik. Studiomusik där alla spelar in sin del separat har ju ingen "naturlig" helhet. Musikerna har ju då aldrig spelat ihop samtidigt medan inspelningen gjordes.
*Kräver ju också att det spelas in på ett sätt så att det går att replikera ursprungsupplevelsen i stereon. Sen är ju frågan för vilka högtalare/rum inspelningen utförs osv.. Så frågan om naturtrogenhet**, är den relevant?
**I betydelsen "objektivt sant"-återskapande av ursprungshändelse.
Håller helt med. Hifi-begreppet är bara tillämpligt för inspelningar av "naturliga" akustiska ljud.Tangband skrev:Sprudel och Kraniet, jag tror det närmaste man kommer med en referens för att försöka återskapa en slags verklighet där hemma är att lyssna live på akustisk musik som inte på något sätt är elektriskt förstärkt i en bra konsertsal, och att man helst varit närvarande då musikerna spelades in. En utopi för de flesta och det gäller även mig, men jag antar det är bra att försöka underhålla sin inre referens hur de akustiska instrumenten låter på riktigt. Dvs att gå på akustiska konserter med jazz, folkmusik eller klassisk musik.
I övrig musik, pop/rock så finns det nog ingen referens för hur det var tänkt att låta, möjligen de där genelecmonitorerna de troligen använde i studion.
Drar man mitt resonemang till sin spets, så innebär ju detta tyvärr att det är helt meningslöst att sträva efter naturlig återgivning hemma om man bara lyssnar på rock eller pop. Man bör då istället kanske sträva efter en anläggning som ger störst njutning och har bäst färgningar för den sortens musik, eftersom det inte finns någon egentlig referens .
lennartj skrev:Håller helt med. Hifi-begreppet är bara tillämpligt för inspelningar av "naturliga" akustiska ljud.
I stereons barndom gavs det ut demo-skivor med ånglok, åskväder, bordtennis mm.
Är det fler som minns begreppet ping-pongstereo?
Majoriteten av alla inspelningar som getts ut de senaste decennierna är studioprodukter som helt eller delvis innehåller ljud som alstrats eller bearbetats elektroniskt och saknar därmed natur att vara trogen mot.
goat76 skrev:Här är två bra live-exempel med PJ Harvey från skivan The Peel Sessions 1991-2004.
Blås på volymen och blunda!
Oh My Lover
https://tidal.com/track/477809
Victory
https://tidal.com/track/477810
Hela skivan är bra.
Tangband skrev:jag tror det närmaste man kommer med en referens för att försöka återskapa en slags verklighet där hemma är att lyssna live på akustisk musik som inte på något sätt är elektriskt förstärkt i en bra konsertsal, och att man helst varit närvarande då musikerna spelades in. En utopi för de flesta och det gäller även mig, men jag antar det är bra att försöka underhålla sin inre referens hur de akustiska instrumenten låter på riktigt. Dvs att gå på akustiska konserter med jazz, folkmusik eller klassisk musik.
I övrig musik, pop/rock så finns det nog ingen referens för hur det var tänkt att låta, möjligen de där genelecmonitorerna de troligen använde i studion.
Drar man mitt resonemang till sin spets, så innebär ju detta tyvärr att det är helt meningslöst att sträva efter naturlig återgivning hemma om man bara lyssnar på rock eller pop. Man bör då istället kanske sträva efter en anläggning som ger störst njutning och har bäst färgningar för den sortens musik, eftersom det inte finns någon egentlig referens .
lennartj skrev:Håller helt med. Hifi-begreppet är bara tillämpligt för inspelningar av "naturliga" akustiska ljud.
I stereons barndom gavs det ut demo-skivor med ånglok, åskväder, bordtennis mm.
Är det fler som minns begreppet ping-pongstereo?
Majoriteten av alla inspelningar som getts ut de senaste decennierna är studioprodukter som helt eller delvis innehåller ljud som alstrats eller bearbetats elektroniskt och saknar därmed natur att vara trogen mot.
Bill50x skrev:lennartj skrev:Håller helt med. Hifi-begreppet är bara tillämpligt för inspelningar av "naturliga" akustiska ljud.
I stereons barndom gavs det ut demo-skivor med ånglok, åskväder, bordtennis mm.
Är det fler som minns begreppet ping-pongstereo?
Majoriteten av alla inspelningar som getts ut de senaste decennierna är studioprodukter som helt eller delvis innehåller ljud som alstrats eller bearbetats elektroniskt och saknar därmed natur att vara trogen mot.
Nu är det ju inte bara "ljudet" som ska återges utan även musikernas intentioner, hur de spelar tillsammans och hur man uppfattar musiken.
B skrev:Hur kommer det sig att man tycker en musiker är duktig när man lyssnar i anläggning A men inte i B? Hur kommer det sig att en främmande jazz-skiva låter totalt kaotisk (lätt överdrivet, det var rätt bra) i spelare A men där man verkligen sögs in i musiken i spelare B? Trots noll ljudskillnad!
Känn på den, det handlar inte alls bara om hur det låter
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Här är två bra live-exempel med PJ Harvey från skivan The Peel Sessions 1991-2004.
Blås på volymen och blunda!
Oh My Lover
https://tidal.com/track/477809
Victory
https://tidal.com/track/477810
Hela skivan är bra.
Fast det är ganska limiterat på det albumet. Mindre så på: https://tidal.com/album/2204177
IngOehman skrev: Det säger bara att du har saker att lära dig. Inget fel med det. Den som inte har något att lära sig har ju liksom slut på det meningsfulla livet. Så... grattis!
Vh, iö
Thomas_A skrev:Alltså, jag tycker ni krånglar till det. Om vi ska försöka anpassa vår anläggning eller rum till hur det lät vid inspelningstillfället/studion för varje fonogram så är det en omöjlighet. Det vi stället gör är att utgå från att de gjort sitt bästa och att anläggningen hemmavid är så transparent som möjligt i utgångsläget.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Här är två bra live-exempel med PJ Harvey från skivan The Peel Sessions 1991-2004.
Blås på volymen och blunda!
Oh My Lover
https://tidal.com/track/477809
Victory
https://tidal.com/track/477810
Hela skivan är bra.
Fast det är ganska limiterat på det albumet. Mindre så på: https://tidal.com/album/2204177
Thomas_A skrev:Alltså, jag tycker ni krånglar till det. Om vi ska försöka anpassa vår anläggning eller rum till hur det lät vid inspelningstillfället/studion för varje fonogram så är det en omöjlighet. Det vi stället gör är att utgå från att de gjort sitt bästa och att anläggningen hemmavid är så transparent som möjligt i utgångsläget.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:lennartj skrev:Håller helt med. Hifi-begreppet är bara tillämpligt för inspelningar av "naturliga" akustiska ljud.
I stereons barndom gavs det ut demo-skivor med ånglok, åskväder, bordtennis mm.
Är det fler som minns begreppet ping-pongstereo?
Majoriteten av alla inspelningar som getts ut de senaste decennierna är studioprodukter som helt eller delvis innehåller ljud som alstrats eller bearbetats elektroniskt och saknar därmed natur att vara trogen mot.
Nu är det ju inte bara "ljudet" som ska återges utan även musikernas intentioner, hur de spelar tillsammans och hur man uppfattar musiken.
Det finns bara det du kallar "ljudet"! En hifi-anläggning pysslar bara med detta.
Att (/om) du inte inser att alla de faktorer du nämner kommuniceras via ljudet, så må det vara hänt, men det påverkar inte verkligheten. Bara din tro och dina föreställnigar.B skrev:Hur kommer det sig att man tycker en musiker är duktig när man lyssnar i anläggning A men inte i B? Hur kommer det sig att en främmande jazz-skiva låter totalt kaotisk (lätt överdrivet, det var rätt bra) i spelare A men där man verkligen sögs in i musiken i spelare B? Trots noll ljudskillnad!
Känn på den, det handlar inte alls bara om hur det låter
Du har fel. Det finns INGET annat än hur det låter som skiljer.
Att du projicerar (i ditt inre) känslomässiga egenskaper och inte förstår att det som finns på fonogrammet BARA är information som beskriver ljudet, gör inte deras förmedling icke-fysisk. Det säger bara att du har saker att lära dig. Inget fel med det. Den som inte har något att lära sig har ju liksom slut på det meningsfulla livet. Så... grattis!
Vh, iö
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Alltså, jag tycker ni krånglar till det. Om vi ska försöka anpassa vår anläggning eller rum till hur det lät vid inspelningstillfället/studion för varje fonogram så är det en omöjlighet. Det vi stället gör är att utgå från att de gjort sitt bästa och att anläggningen hemmavid är så transparent som möjligt i utgångsläget.
Jag tror inte det är någon i tråden som har pratat om att man ska anpassa sin anläggning till varje fonogram, vart har du fått det ifrån?
Vad innebär det egentligen att en ljudanläggning är så transparent som möjligt, vilken/vilka parametrar är det som ska uppnås för att den ska anses vara det?
Talking Timbuktu låter bra, ska höra den andra också.
sprudel skrev:Du är medveten om att du använder begreppet naturtrogen i form av att mer precist, än ett alternativ, återge vad som finns på fonogrammet. I min värld är det ett illa valt begrepp, naturtroget står för någonting annat.
Den ursprungliga händelsen är inte detsamma som finns på fonogrammet. Det som finns på fonogrammet är en både reducerad och ibland förstärkt version av ursprungshändelsen.
Naturtroget syftar till någonting som illustrerar en verklig upplevelse i hög grad, och har mer med reabilitet att göra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster