Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Omröstningen slutade 2018-08-31 21:27

1. Mycket långt ifrån hur det låter live
5
16%
2. Ganska långt ifrån hur det låter live
18
56%
3. Ganska nära hur det låter live
6
19%
4. Det låter likadant genom stereon som live ! - beskriv din anläggning!
3
9%
 
Antal röster : 32

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Kronkan » 2018-09-11 14:10

PekkaJohansson skrev:
Kronkan skrev:
[ YouTube ]


Bra och ganska välljudande platta men den har inget med A/B-stereo att göra! Rekommenderar för övrigt den tyska 80-talsutgåvan på cd med katalognummer ND89013.

Med vänlig hälsning

Pekka


Nä, det är nog helt rätt. Det är väl mera åt Nashvillesound vilket ju var ”The Sound of Money”?

Men jag har ju en del vinyl från sent 50-tal samt 60-tal och jag gillar många gånger ljudet. Har bl.a. en liten samling av vinyl utgivna av Blue Note. Men också lite Elvis och annan americana från tiden.

Hustrun har tagit bort en del backar, så är det.
Senast redigerad av Kronkan 2018-09-11 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Harryup » 2018-09-11 14:25

Det är inte jättemånga av Living Stereo som är 3-kanals upptagningar. Med råge tvärtom faktiskt. I vart fall på utgivet material. Och det är ju bara på SACD-utgåvorna där det finns.

Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-11 14:36

Harryup skrev:Det är inte jättemånga av Living Stereo som är 3-kanals upptagningar. Med råge tvärtom faktiskt. I vart fall på utgivet material. Och det är ju bara på SACD-utgåvorna där det finns.

Harryup


Kan rekommendera denna jag lyssnar till just nu, fantastiska musiker ! Lite torr upptagning men det känns som musikerna sitter livs levande ungefär 6-7 meter från mig. Skivan på Spotify premium låter helt ok.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Kronkan » 2018-09-11 15:00

Lite från en subjektiv horisont.

Jag har min huvudspelare ur funktion samt skivor undanplockade. Men trivs många gånger med hur man spelade in "förr". Här en liveinspelning från Stockholm 1960 med Modern Jazz Quartet som spelar Django. Följar man deras inspelningar så var de bra då men kom att bli sämre.



Samma öde drabbades Blue Note (har 1 back någonstans) men det kom efter en försäljning bli sämre inspelningar, tycker jag nog.



Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-12 07:16

IngOehman skrev:Jag kan inte hävda att din upplevelse är fel, men möjligen att din upplevelse är delvis en förmodan?

Inte en förmodan med avseende på att du upplever det du upplever det, men en förmodan om att det beror på det du säger.

Jag vet ju inte ens vilken kvot mellan direkt och reflekterat ljud du har. Ej heller vilka kvoter mellan direkt och reflekterat ljud de anläggningar du jämför med har haft, eller hur rummen du lyssnat i har varit beskaffade.

Kort sagt: jag tror att du talar sanning med avseende på att du gör den bedömning du gör, men jag vet inte om det är en riktig bedömning.

En sak du kan undersöka för att få en ledtråd till om orsaken är den du tror att den är, är att ställa högtalarna utomhus, långt ifrån allt, gärna i ett snölandskap. Om du har rätt så borde din upplevelse bli ännu starkare då, i samma riktning. Eller hur?

Jag har gjort många sådana experiment, och vill hävda att upplevelsen är större på alla tänkbara sätt i ett rum med perfekt kvot (även hänsyn till när i tiden och varifrån reflexerna kommer) mellan direkt och reflekterat ljud.

Det vore intressant om du (och gärna alla andra) gjorde samma experiment. Jag vill hävda att det är ett viktigt experiment att göra. Många blir förvånande över att upplevelsen inte alls blir vad de hade trott.


Vh, iö


Du har säkert rätt i allt detdär, jag kan bara konstatera att reflexerna i rummet hjälper till att ge en illusion av rumslig återgivning till viss grad. Eftersom jag gillar rel odämpad vägg bakom högtalarna ( tycker det hjälper att fylla ut stereo-felen ) så är jag förstås medveten om att odämpad vägg bakom högtalaren innebär viss grad av sameness i ljudet

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Kraniet » 2018-09-12 08:25

I vissa fall är det ju skönt också att anläggningen inte låter som verkligheten. Kunde bli vid i skottlossningsscener i film tex.
Kanske ska börja lyssna på anläggningen med hörselkåpor med medhörning så det går att spela verklighetslikt :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav E » 2018-09-12 10:03

Tangband skrev:
Harryup skrev:Det är inte jättemånga av Living Stereo som är 3-kanals upptagningar. Med råge tvärtom faktiskt. I vart fall på utgivet material. Och det är ju bara på SACD-utgåvorna där det finns.

Harryup

Kan rekommendera denna jag lyssnar till just nu, fantastiska musiker ! Lite torr upptagning men det känns som musikerna sitter livs levande ungefär 6-7 meter från mig. Skivan på Spotify premium låter helt ok.

Bilden är så stor att jag inte ens kan se halva, vilket fonogram är det fråga om?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2018-09-12 11:59, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav JM » 2018-09-12 10:25

Tangband skrev:Du har säkert rätt i allt detdär, jag kan bara konstatera att reflexerna i rummet hjälper till att ge en illusion av rumslig återgivning till viss grad. Eftersom jag gillar rel odämpad vägg bakom högtalarna ( tycker det hjälper att fylla ut stereo-felen ) så är jag förstås medveten om att odämpad vägg bakom högtalaren innebär viss grad av sameness i ljudet

Mina Quad-dipoler står nu 3 m från bakre odämpade väggen och ger i mina öron stereo-optimerande spatiala reflexer. Laterala reflexerna i mitt stora lyssningsrum är försumbara relativt direktljudet pga invinklade högtalare och Quadljudets 8-utbredning.
Placeras högtalarna 1 m från bakre väggen försämras spatiala stereoeffekten avsevärt. Med högtalarna 1 dm från väggen blir ljudet i det närmaste onjutbart.
1. Quad-dipolerna har fördelen att ge reflexer med frekvenslikt ljud jämfört med direktljudet till skillnad från lådhögtalare.
2. Tiden det tar för reflexerna att nå mina öron, med högtalarna 3 m från bakre väggen, dämpar ljudintensiteten relativt direktljudet, separerar reflexljudet tidsmässigt relativt direktljudet och bidrar till avsevärt bättre spatial upplevelse.

Lådhögtalarens frekvensskeva reflexljud nära bakre väggen blir för dominerande relativt direktljudet för optimal spatial stereo-upplevelse. Lådhögtalare ger vanligen 360 graders spridning under ca 1000 Hz. Med 100 % dämpning av bakre väggreflexer försvinner stora delar av den spatiala upplevelsen.
Kan lådhögtalaren 1 dm från bakväggen erhålla dämpning av reflexernas ljudstyrka jämförbar med mina dipoler 3 m från bakväggen erhålls fortfarande ett sämre ljud.
Reflexernas ljudintensitet är nu optimal men kommer för tidigt relativt direktjiudet (ger mer maskeringseffekt och sämre precedenseffekt) och är frekvensmässigt för avvikande (upplevs mer som ett separat ljud än en reflex).
Men även en lådhögtalare låter avsevärt bättre 3 m in i rummet förutsatt separata subbasar.

Tidskorrektionen/intensitetskorrektionen av reflexerna förfaller vara viktigare än frekvenskorrektion. Se Harmans dubelblindhögtalartestuppställning med relativt långt till reflekterande väggar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-12 11:00

E skrev:
Tangband skrev:
Harryup skrev:Det är inte jättemånga av Living Stereo som är 3-kanals upptagningar. Med råge tvärtom faktiskt. I vart fall på utgivet material. Och det är ju bara på SACD-utgåvorna där det finns.

Harryup

Kan rekommendera denna jag lyssnar till just nu, fantastiska musiker ! Lite torr upptagning men det känns som musikerna sitter livs levande ungefär 6-7 meter från mig. Skivan på Spotify premium låter helt ok.

Bilden är så stor att jag bara kan se halva, vilket fonogram är det fråga om?

Mvh E*


https://www.fruugo.se/jacques-loussier- ... gK_FPD_BwE

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav IngOehman » 2018-09-12 11:59

Tangband skrev:
IngOehman skrev:Jag kan inte hävda att din upplevelse är fel, men möjligen att din upplevelse är delvis en förmodan?

Inte en förmodan med avseende på att du upplever det du upplever det, men en förmodan om att det beror på det du säger.

Jag vet ju inte ens vilken kvot mellan direkt och reflekterat ljud du har. Ej heller vilka kvoter mellan direkt och reflekterat ljud de anläggningar du jämför med har haft, eller hur rummen du lyssnat i har varit beskaffade.

Kort sagt: jag tror att du talar sanning med avseende på att du gör den bedömning du gör, men jag vet inte om det är en riktig bedömning.

En sak du kan undersöka för att få en ledtråd till om orsaken är den du tror att den är, är att ställa högtalarna utomhus, långt ifrån allt, gärna i ett snölandskap. Om du har rätt så borde din upplevelse bli ännu starkare då, i samma riktning. Eller hur?

Jag har gjort många sådana experiment, och vill hävda att upplevelsen är större på alla tänkbara sätt i ett rum med perfekt kvot (även hänsyn till när i tiden och varifrån reflexerna kommer) mellan direkt och reflekterat ljud.

Det vore intressant om du (och gärna alla andra) gjorde samma experiment. Jag vill hävda att det är ett viktigt experiment att göra. Många blir förvånande över att upplevelsen inte alls blir vad de hade trott.


Vh, iö


Du har säkert rätt i allt detdär, jag kan bara konstatera att reflexerna i rummet hjälper till att ge en illusion av rumslig återgivning till viss grad. Eftersom jag gillar rel odämpad vägg bakom högtalarna ( tycker det hjälper att fylla ut stereo-felen ) så är jag förstås medveten om att odämpad vägg bakom högtalaren innebär viss grad av sameness i ljudet

Det där är ju jätteintressnt!

Det du säger nu är, snarare än att du gillar högtalare med hög riktverkan, att du gillar rum med mycket (vilket även betyder lång) efterklang - som kräver högtalare med hög direktivitet för att fungera. :)

Jag förstår dig nu mycket bättre, samtidigt som jag fortfarande inte har en aning om vilken kvot mellan direktljud och ljud från rummet du har.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-12 17:52

IngOehman skrev:
Tangband skrev:
IngOehman skrev:Jag kan inte hävda att din upplevelse är fel, men möjligen att din upplevelse är delvis en förmodan?

Inte en förmodan med avseende på att du upplever det du upplever det, men en förmodan om att det beror på det du säger.

Jag vet ju inte ens vilken kvot mellan direkt och reflekterat ljud du har. Ej heller vilka kvoter mellan direkt och reflekterat ljud de anläggningar du jämför med har haft, eller hur rummen du lyssnat i har varit beskaffade.

Kort sagt: jag tror att du talar sanning med avseende på att du gör den bedömning du gör, men jag vet inte om det är en riktig bedömning.

En sak du kan undersöka för att få en ledtråd till om orsaken är den du tror att den är, är att ställa högtalarna utomhus, långt ifrån allt, gärna i ett snölandskap. Om du har rätt så borde din upplevelse bli ännu starkare då, i samma riktning. Eller hur?

Jag har gjort många sådana experiment, och vill hävda att upplevelsen är större på alla tänkbara sätt i ett rum med perfekt kvot (även hänsyn till när i tiden och varifrån reflexerna kommer) mellan direkt och reflekterat ljud.

Det vore intressant om du (och gärna alla andra) gjorde samma experiment. Jag vill hävda att det är ett viktigt experiment att göra. Många blir förvånande över att upplevelsen inte alls blir vad de hade trott.


Vh, iö


Du har säkert rätt i allt detdär, jag kan bara konstatera att reflexerna i rummet hjälper till att ge en illusion av rumslig återgivning till viss grad. Eftersom jag gillar rel odämpad vägg bakom högtalarna ( tycker det hjälper att fylla ut stereo-felen ) så är jag förstås medveten om att odämpad vägg bakom högtalaren innebär viss grad av sameness i ljudet

Det där är ju jätteintressnt!

Det du säger nu är, snarare än att du gillar högtalare med hög riktverkan, att du gillar rum med mycket (vilket även betyder lång) efterklang - som kräver högtalare med hög direktivitet för att fungera. :)

Jag förstår dig nu mycket bättre, samtidigt som jag fortfarande inte har en aning om vilken kvot mellan direktljud och ljud från rummet du har.


Vh, iö


Jo, du kan ha rätt i det här med att jag, i mitt nuvarande lyssningsrum , gillar direktiviteten som Jbl:arna gör.
Kanske hade det varit annorlunda med ett rum som absorberar mera ljud.
Det är en lägenhet med betongväggar, inga dämpplattor och inga absorbenter, förutom lyssningssoffan. På golvet precis framför högtalarna, har jag en tjock matta som är 4* 3 meter.
Mattan gjorde stor ljudmässig betydelse till det bättre.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Thomas_A » 2018-09-12 20:26

Jag gjorde en grov mätning med vitt brus vid lyssningsplats (soffa nära vägg) och även om det finns en del småsaker att se över (bland annat sänka någon dB runt 500-1000 Hz i filtret och att jag kan vrida ner subwoofer någon/några dB till, men jag har en rumsresonans runt 45 Hz som är svår utan notch-filtering) så är det slående att den preferens jag har är en sluttande respons. Fel eller rätt men för mig blir ljudet naturligt.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-12 20:53

ThomasA, detta är min respons från lyssningsplats med pinknoice. Efter mätningen gjordes för över ett halvår sedan har jag sänkt basen nästan 10 db. Använder numera dessutom 18/30 filter och delar vid 78 hz vilket blev subjektivt bättre. Responsen i det lägre registret störs av utomhustrafiken och brus ( tror jag )
Senast redigerad av Tangband 2018-09-12 21:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Thomas_A » 2018-09-12 20:55

Rosa eller vitt brus?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-12 21:05

Thomas_A skrev:Rosa eller vitt brus?

Det är pink noice, högtalarna i stereo och en iPhone 6 på stativ med ett enkelt mätprogram ( app som kompenserar mikens frekvensåtergivning ) vid 75,7 db nivå i huvudhöjd på lyssningsplats.
Såhär i efterskott ser jag mätningen som smått värdelös pga den förmodat dåliga inbyggda mikrofonen i telefonen. Miken skiljer inte heller på direktljudet från högtalaren och rummets

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Thomas_A » 2018-09-12 21:17

Hm, ja en iPhone-mic är nog lite svår att tolka och rosa brus borde väl inte se ut så, det har väl ett fall om 3 dB/oktav mot högre frekvenser.

Jag har en AV-JEFE TCM110 som jag mäter med, och även om de "förtryckta" kurvorna inte ska användas på något sätt för kalibrering så misstänker jag att dess respons är hyfsad upp till 6-7 kHz. I den förtryckta grafen så ska miken typiskt ha en topp om 2 dB vid 7-8 kHz.

http://www.avleader.com.tw/product_Lava ... Mic-5.html

Edit: såg också en mätning av TCM110 med en B&K 4133 i en minitryckkammare, och den visade en topp mellan 6-7 kHz på ca 4 dB. Vilket troligen kan förklara en del av en top som ses i responsen vid 6-7 kHz i min rumsmätning.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Almen » 2018-09-13 09:27

Tangband skrev:ThomasA, detta är min respons från lyssningsplats med pinknoice. Efter mätningen gjordes för över ett halvår sedan har jag sänkt basen nästan 10 db.

Oj. Utgående från mätningen borde det låta outhärdligt ljust. Eller så har du mätt fel. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-13 11:43

Det kan vara fel på mätningen, Constant directivity kanske även upplevs på ett annat sätt

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Thomas_A » 2018-09-13 12:00

Ja nåt måste vara knasigt med mätningen. Inte ens med vitt brus skulle jag uppfatta detta som neutralt. Tooles kurvor för en neutral högtalare i ett normalt run har en sluttande respons. Finns väl inga tumregler eftersom högtalare sprider olika men svagt lutande respons på ca 1 dB/oktav har jag läst om. Vilket motsvarar den räta tunna linjen i min graf ovan.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Morello » 2018-09-13 12:05

Tror inte ett ögonblick på att mätningen är utförd med skärt brus - givet att mätutrustningen är av rimlig kvalitet.
Kurvan skall luta med -10dB/dekad.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav dewpo » 2018-09-13 12:44

En del program kompenserar vid mätning för att rosa brus används, Är det inte möjligt att ett sådant program använts?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-13 19:44

Morello skrev:Tror inte ett ögonblick på att mätningen är utförd med skärt brus - givet att mätutrustningen är av rimlig kvalitet.
Kurvan skall luta med -10dB/dekad.


Som sagt, bortse HELT från min mätning. Jag har använt pink noice ( high quality ) från youtube och den inbyggda micen i min iPhone 6. Tveksam kvalitet.
Du kan få kurvan att se ut precis hur som helst med en dsp, så även pink noice. En smalstrålande högtalare som Jbl 530 får väl mycket mindre reflexer i det övre tonområdet än en konventionell högtalare som sprider högre frekvenser bredare, och jag upplever inte ljudet speciellt ljust.

Jag kommer snart att ha möjlighet att testa med en kalibrerad mikrofon, Dayton imm6 med audiotools där man slår in mikrofonens siffror så frekvenskurvan korrigeras efter fabrikskalibreringen. Jag kommer att starta en tråd om detta senare.

Här lite info om pink noice och white noice:
https://www.sweetwater.com/insync/pink- ... ite-noise/

”Pink noise versus white noise. “And in this corner…”

“Is pink noise the appropriate filtered noise for all sound system setups? If white noise is equal energy at all frequencies shouldn’t that be a better reference signal for testing PA & studio speakers? Even if pink noise is actually white noise filtered to approximate the human ear’s frequency response, shouldn’t the systems be tested with white noise? After all, a human mix engineer will mix to a human ear’s frequency response, right?”
My favorite thing is when people ask the same question three different ways trying to make a point. Well, I guess that’s not really my favorite thing, but I do enjoy it.

A lot of people are confused about the difference between pink and white noise. Pink noise is the right type of noise to use to calibrate audio equipment (at least if you are using it for equalization calibration). Here’s where everyone gets confused:

White noise is equal energy per frequency and pink noise is equal energy per octave. Now, think about how we perceive sound. Think about what an octave is to us. Other than the pitches involved we don’t hear anything more substantial happening when a high note jumps up an octave than we do a low note. It’s the same number of frets on a guitar, or keys on a keyboard either way. But in terms of the actual frequencies being produced the difference is great.

Here’s an example. The difference between 100 Hz and 200 Hz is one octave. The difference between 5 kHz and 10 kHz is also one octave. However, in terms of frequencies the difference between 100 Hz and 200 Hz is only 100 Hz, whereas the difference between 5,000 Hz and 10,000 Hz is 5,000 Hz. The relative relationship is the same, but the actual difference mathematically is quite substantial. With white noise there is a ton more energy in-between 5 kHz and 10 kHz compared to between 100 Hz and 200 Hz because it spans a wider range of frequencies and they all contribute to the overall level per octave. The whole point of pink noise is to distribute the energy according to how we hear. So the pink noise energy between 100 Hz and 200 Hz is the same as between 5,000 Hz and 10,000 Hz. Equal energy per octave.

So it’s not that pink noise is calibrated to the human ear’s frequency response per se. It’s just calibrated to how we hear, which is very well grounded in math. Each time the frequency doubles we hear that as an octave. From one octave to the next we expect to hear an appropriate amount of sound energy (depending upon the program material), which is why we calibrate our audio systems to pink noise.

We’ve done several Tech Tips about how to calibrate your system with noise and an RTA in the past, so feel free to consult the archives for more detail. At a practical level, this means you can run pink noise through your system and set your overall EQ so you get a flat line on a typical RTA display. A flat line would signify equal energy at every octave. Some audio engineers feel that this can produce an unnaturally “bright” sounding system and do an additional rolloff of 3 dB per octave above 4 kHz or so. Or they may just do one 3dB rolloff at some frequency and leave it at that. The specific techniques vary, but the perceived need for it has more to do with the dispersion characteristics of the equipment involved, the measurement accuracy, and personal tastes than anything. Your actual mileage will probably vary.”

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-13 20:17

Thomas_A skrev:Ja nåt måste vara knasigt med mätningen. Inte ens med vitt brus skulle jag uppfatta detta som neutralt. Tooles kurvor för en neutral högtalare i ett normalt run har en sluttande respons. Finns väl inga tumregler eftersom högtalare sprider olika men svagt lutande respons på ca 1 dB/oktav har jag läst om. Vilket motsvarar den räta tunna linjen i min graf ovan.


Dynaudio påstår att högtalaren med pink noice ska mäta rakt .
Vem har rätt :?

https://www.dynaudio.com/support/pink-noise

”Play the pink noise through one speaker at a time at a reasonable level (~80-85dBA) and place the iPhone or iPad at the listening position. Change the Sound Balance filter to see how the response changes the response curve in the RTA. Pink noise is a balanced level of noise across the entire spectrum. In the RTA display, the reading should be as level and even as possible.”

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Thomas_A » 2018-09-13 20:29

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:Ja nåt måste vara knasigt med mätningen. Inte ens med vitt brus skulle jag uppfatta detta som neutralt. Tooles kurvor för en neutral högtalare i ett normalt run har en sluttande respons. Finns väl inga tumregler eftersom högtalare sprider olika men svagt lutande respons på ca 1 dB/oktav har jag läst om. Vilket motsvarar den räta tunna linjen i min graf ovan.


Dynaudio påstår att högtalaren med pink noice ska mäta rakt .
Vem har rätt :?

https://www.dynaudio.com/support/pink-noise

”Play the pink noise through one speaker at a time at a reasonable level (~80-85dBA) and place the iPhone or iPad at the listening position. Change the Sound Balance filter to see how the response changes the response curve in the RTA. Pink noise is a balanced level of noise across the entire spectrum. In the RTA display, the reading should be as level and even as possible.”


Om mjukvaran korrigerar för detta så motsvarar det vitt brus okorrigerat. Vet ej hur Dynaudios app fungerar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Almen » 2018-09-14 07:32

Tangband skrev:Dynaudio påstår att högtalaren med pink noice ska mäta rakt .
Vem har rätt :?

Men vad snackar du om, egentligen? Om man tycker att en högtalare skall mäta rakt så skall den väl göra det oavsett vad man skickar in i den?

Och om du nu av oklar anledning inte vill skriva "rosa brus" så kan det vara lämpligt att veta att "brus" på engelska stavas "noise". "Pink noise", således. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Nattlorden » 2018-09-14 07:41

kunde inte låta bli. :mrgreen:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-14 09:46

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
Thomas_A skrev:Ja nåt måste vara knasigt med mätningen. Inte ens med vitt brus skulle jag uppfatta detta som neutralt. Tooles kurvor för en neutral högtalare i ett normalt run har en sluttande respons. Finns väl inga tumregler eftersom högtalare sprider olika men svagt lutande respons på ca 1 dB/oktav har jag läst om. Vilket motsvarar den räta tunna linjen i min graf ovan.


Dynaudio påstår att högtalaren med pink noice ska mäta rakt .
Vem har rätt :?

https://www.dynaudio.com/support/pink-noise

”Play the pink noise through one speaker at a time at a reasonable level (~80-85dBA) and place the iPhone or iPad at the listening position. Change the Sound Balance filter to see how the response changes the response curve in the RTA. Pink noise is a balanced level of noise across the entire spectrum. In the RTA display, the reading should be as level and even as possible.”


Om mjukvaran korrigerar för detta så motsvarar det vitt brus okorrigerat. Vet ej hur Dynaudios app fungerar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise


Jovisst, men det verkar som att olika konstruktörer är lite oense om de föredrar rak kurva med rosa brus eller vitt brus. I rum.
Avhub mäter tex med rosa brus inroom i 9 olika punkter och de föredrar en rak kurva. Test av B/W cm10 här http://i.nextmedia.com.au/Assets/bw_cm1 ... _lores.pdf
"Newport Test Labs measured the frequency response of the B&W CM10 speakers as being very flat indeed. The first example of this is shown in Graph 1, which shows the in-room response of the CM10s via a trace that is the averaged result of nine individual sweeps measured at three metres, in a grid with the central grid point on-axis with
the tweeter. The source stimulus was pink noise, which is a very difficult signal for any loudspeaker, particularly in the treble, as there is equal energy in every octave, so the speaker is working at maximum capacity
dBSPL
right across the audio band. As you can see, the CM10’s frequency response was exceedingly flat, extending from 41Hz to 20kHz ±3dB."

Det blir väl därför det vanliga- låta örat bestämma vad som låter naturligast :).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-09-14 11:12

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
Dynaudio påstår att högtalaren med pink noice ska mäta rakt .
Vem har rätt :?

https://www.dynaudio.com/support/pink-noise

”Play the pink noise through one speaker at a time at a reasonable level (~80-85dBA) and place the iPhone or iPad at the listening position. Change the Sound Balance filter to see how the response changes the response curve in the RTA. Pink noise is a balanced level of noise across the entire spectrum. In the RTA display, the reading should be as level and even as possible.”


Om mjukvaran korrigerar för detta så motsvarar det vitt brus okorrigerat. Vet ej hur Dynaudios app fungerar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise


Jovisst, men det verkar som att olika konstruktörer är lite oense om de föredrar rak kurva med rosa brus eller vitt brus. I rum.
Avhub mäter tex med rosa brus inroom i 9 olika punkter och de föredrar en rak kurva. Test av B/W cm10 här http://i.nextmedia.com.au/Assets/bw_cm1 ... _lores.pdf
"Newport Test Labs measured the frequency response of the B&W CM10 speakers as being very flat indeed. The first example of this is shown in Graph 1, which shows the in-room response of the CM10s via a trace that is the averaged result of nine individual sweeps measured at three metres, in a grid with the central grid point on-axis with
the tweeter. The source stimulus was pink noise, which is a very difficult signal for any loudspeaker, particularly in the treble, as there is equal energy in every octave, so the speaker is working at maximum capacity
dBSPL
right across the audio band. As you can see, the CM10’s frequency response was exceedingly at, extending from 41Hz to 20kHz ±3dB."
Det blir väl därför det vanliga- låta örat bestämma vad som låter naturligast :).



Tangband, nu skulle du behöva läsa extra noga vad jag skriver. Mitt inlägg nedan avser egentligen alla dina senare inlägg, inte just ovanstående.

Du behöver läsa på och förstå vad syftet med rosa eller vitt brus är.

Det är ingen mening att du skickar ut en massa citerad text till alla andra när du själv inte har full koll på vad du vill säga. Vad jag menar är alltså krasst att det skiner igenom att du har kunskapsluckor inom detta. Det blir bara en soppa när du ska försöka förklara och drar fram olika obekräftade påståenden (som exempelvis Dynaudio... rosa brus...rakt... ????) Dynaudios text är full av knasigheter, och är endast ämnad för folka som inte vet något alls, typ. Självklart är det inte så de själva utvecklar sina högtalare. Det anges heller inte i deras text hur mätapparaturen fungerar.

Men det är inte min ovanstående text som är mitt huvudbudskap till dig, det är nedanstående! :idea:

Tangband:
Det du behöver förstå och lära dig är hur olika analysatorer fungerar, alltså själva mätapparaten. Fungerar den med konstant analysbandbredd per frekvens, eller har den analysbandbredd som är olika beroende på frekvens? <--- MYCKET VIKTIGT ATT FÖRSTÅ!!!!


Nästa grej du behöver skaffa kunskap om är hur ljudmätningar beter sig i en rymd. Det är EXTREMT VIKTIGT för dig att lära dig mer om!!! (annars är det olämpligt att du försöker förklara för andra om sådant) Exempel: Du behöver förstå vad olika analalysverktyg gör med signalen de får in, om de analyserar enbart DIREKTLJUDET, eller om de mäter det DIFFUSA LJUDFÄLTET i rummet. Här är det diffisa ljudfältet det ljud som inkluderar BÅDE direktljud och allt annan ljud som har studsat i alla väggar under hela den tid som mätningen har genomförts. Det diffusa ljudfältet speglar då mer hur högtalarens DIREKTIVITET inverkar. Ett annat ganska vanligt förekommande ord för detta är högtalarens "energikurva" (kan vara något missvisande, men men...). Ett exempel: En "vanlig" högtalare som har typ rak frekvenssvarsfunktion på direktljudet med inte har lika stor spridning åt olika riktningar vid högre frekvenser (högre direktivitet med ökande frekvens) ger ett regelmässigt ett diffust ljudfält i ett "vanligt" vardsgrum med ett fallande frekvenssvar med ökande frekvens. Det SKA alltså vara en frekvensgång som är svagare vid högre frekvenser. Om du EQar en sådan "vanlig" högtalare (med diffusfältsljudmätning) så att den får en RAK frekvenssvarsfunktion, kommer det orsaka att DIREKTLJUDET får en frekvenssvarsfunktion som är STIGANDE med ökande frekvens. Eftersom vi människor i regel identifierar det först anländande ljudet (Haaseffekten), kommer vi uppfatta klangen som alltför ljus.

SÅLEDES, man/du behöver ha kunskap om hur olika typer av mätförfaranden fungerar OCH hur olika akustiska mätmetoder skiljer sig ljudustrålning i rum beter sig!

Och som sagt, det blir lätt något förvirrat när du försöker undervisa om saker du inte har riktig kläm på, i all välmening. :wink: 8) Det är bra att tänka på att det finns många läsare i tråden som har avsvärt lägre kunskapsnivå än du själv har, och som inte vet varken ut eller in, Det är många som för för sig saker de läst på nätet som "sanningar". Här bör du själv kanske vara lite tydligare än att bara hitta lösryckta citat fyllda av grava kunskapsluckor. :wink: :idea:



Edit kl 12:40: Det blev en felaktig upprepning, typ. Det stod (nu i ljusgrönt ovan): "akustiska mätmetoder skiljer sig", ska vara: "ljudustrålning i rum beter sig". Hoppas det kanske blev lite klarare.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2018-09-14 12:43, redigerad totalt 2 gånger.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-09-14 11:51

Johan Lindroos : tack för inlägget :)
Man verkar inte få nån hjälp genom att läsa vad högtalarfirmorna eller hifitidningarna använder för mätsignaler vid mätningar av högtalare. Alla gör olika. Du har helt rätt att jag bör förbättra mina mätkunskaper, som är dåliga. Men det jag märker är att det inte finns koncensus i hur man mäter. Hur kan du vara så säker på att Dynaudio mäter på ett annat sätt än som de beskriver att de gör på sin hemsida ? Toole gör på ett sätt, B/W gör på ett annat sätt, Genelec föredrar pink noise i rum som faller 3 db okt, några mäter en högtalare, en annan firma mäter två stereohögtalare i rum.

Det finns helt enkelt ingen koncensus som det verkar :wink: .

Med det sagt- det är säkert så som du säger att det finns vettiga sätt att mäta som visar releventa saker, kanske till och med ”rätt” saker som man bör mäta på rätt sätt. Frågan är var man hämtar denna information från ? Har du nån bra länk och tips till mig ?

Jag har precis börjat inhämta kunskaper om mätningar och har köpt en mätmik, Dayton imm6 som har möjlighet till kalibrering. Jag är källkritisk och det bör alla som läser på internet vara.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Cortado » 2018-09-14 12:00

Tangband skrev:Johan Lindroos : tack för inlägget :)
Man verkar inte få nån hjälp genom att läsa vad högtalarfirmorna eller hifitidningarna använder för mätsignaler vid mätningar av högtalare. Alla gör olika. Du har helt rätt att jag bör förbättra mina mätkunskaper, som är dåliga. Men det jag märker är att det inte finns koncensus i hur man mäter. Hur kan du vara så säker på att Dynaudio mäter på ett annat sätt än som de beskriver att de gör på sin hemsida ? Toole gör på ett sätt, B/W gör på ett annat sätt, Genelec föredrar pink noise i rum som faller 3 db okt, några mäter en högtalare, en annan firma mäter två stereohögtalare i rum.

Det finns helt enkelt ingen koncensus som det verkar :wink: .

Med det sagt- det är säkert så som du säger att det finns vettiga sätt att mäta som visar releventa saker, kanske till och med ”rätt” saker som man bör mäta på rätt sätt. Frågan är var man hämtar denna information från ? Har du nån bra länk och tips till mig ?

Jag har precis börjat inhämta kunskaper om mätningar och har köpt en mätmik, Dayton imm6 som har möjlighet till kalibrering. Jag är källkritisk och det bör alla som läser på internet vara.


The Master Handbook Of Acoustics är en bra början tror jag. De pratar om en hel del olika saker där, Haas-effekten som Johan pratade om, olika brus etc. Sen såklart Floydboken. Floyd är kritisk till att det inte finns något koncensus när det kommer till mätmetod och hur man anger specifikationer på högtalare. Han pratar också om olika mätmetoder också i sin bok.

https://www.adlibris.com/se/bok/master- ... 0071841047
https://www.adlibris.com/se/bok/sound-r ... 1138921368

Det kan vara vettigt att köpa dem innan de försvinner ur tryck och blir skitdyra (visst, kanske inte är så brottom då.. men ja).
Senast redigerad av Cortado 2018-09-14 12:12, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 10 gäster