Moderator: Redaktörer
JM skrev:Peter tar upp tidiga och sena reflexer.
Sena och tidiga relativt vad?
JM
Morello skrev:JM skrev:Peter tar upp tidiga och sena reflexer.
Sena och tidiga relativt vad?
JM
Relativt direktljudet.
JM skrev:Morello skrev:JM skrev:Peter tar upp tidiga och sena reflexer.
Sena och tidiga relativt vad?
JM
Relativt direktljudet.
Varför anses vissa reflexer vara tidiga och andra sena relativt direktljudet?
petersteindl skrev:oivavoi skrev:Jag har testat dette, och min slutsats var att det berodde på relationen direktljud/indirekt ljud. Om jag lyssnar i närfält, där direktljudet dominerar, hör jag en väldigt tydlig skilnad. Om jag lyssnar längre från högtalarne, där jag också får mycket rumsreflexar, blir det svårare att höra skilnad. Det är exakt enligt vad Toole skriver om detta i sin bok.
Exakt! I frifält är det stor skillnad. Den suddas ut i efterklangsfält/diffusljudfält.
Men, jag undrar om någon gjort jämförelsen i ekofritt rum mellan monosignal återgivet genom en och endast en högtalare kontra samma monosignal återgivet med två och endast två högtalare d v s en stereosetup.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Sena och tidiga reflexer vid stereolyssnande betyder mycket mer för bra ljudupplevelse än vid mono/flerkanalslyssnande.
JM
Kronkan skrev:JM skrev:Sena och tidiga reflexer vid stereolyssnande betyder mycket mer för bra ljudupplevelse än vid mono/flerkanalslyssnande.
JM
Då måste du ha ett resonemang kring detta. Kroppen har sin form och hjärnan har sitt sått att behandla signalerna.
Båda är väl oberoende av hur många högtalare man har?
JM skrev:Morello skrev:JM skrev:Peter tar upp tidiga och sena reflexer.
Sena och tidiga relativt vad?
JM
Relativt direktljudet.
Varför anses vissa reflexer vara tidiga och andra sena relativt direktljudet?
JM
Morello skrev:sprudel skrev:Spännande. Körde rosa brus och i sweetspot samt mer än 20-25 cm åt sidan, i princip ingen förändring. Men flyttar kag huvudet till axelns tidigare placering så är det betydligt ljusare.
Stämmer väl med mina intryck.
IngOehman skrev:Nej, även reflexer som är ljud som studsat flera gånger kan vara tidiga reflexer. Det som definierar de tidiga reflexerna är deras urskiljbarhet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Med 40 års försprång har man såklart ett överläge, och kanske är jag orimligt hård?
IngOehman skrev:Jag förstår att det kan kännas attraktivt att förenkla som du gör, men det blir inte sant och det drabbar alla som vill lära sig och som tror dig. Som gärna lär sig dina falska tumregler utantill iställlet för att studera saken själv med experiment och finna att det inte alls är så enkelt.
Vh, iö
JM skrev:Klickljud med ljudreflex efter 2 ms uppfattas som två ljud.
In two-click lead–lag experiments, localization effects include aspects of summing localization, localization dominance, and lag discrimination suppression. The last two are generally considered to be aspects of the precedence effect:
Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds. An application for summing localization is the intensity stereophony, where two loudspeakers emit the same signal with different levels, resulting in the localized sound direction between both loudspeakers. The localized direction depends on the level difference between the loudspeakers.
Localization dominance: for delays between 2 and 5 ms, listeners also perceive one sound; its location is determined by the location of the leading sound.
Lag discrimination suppression: for short time delays, listeners are less capable of discriminating the location of the lagging sound.
Nattlorden skrev:JM skrev:Klickljud med ljudreflex efter 2 ms uppfattas som två ljud.
Inte enligt normalt förefintlig teori, var har du hittat en studie som påstår något sådant?In two-click lead–lag experiments, localization effects include aspects of summing localization, localization dominance, and lag discrimination suppression. The last two are generally considered to be aspects of the precedence effect:
Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds. An application for summing localization is the intensity stereophony, where two loudspeakers emit the same signal with different levels, resulting in the localized sound direction between both loudspeakers. The localized direction depends on the level difference between the loudspeakers.
Localization dominance: for delays between 2 and 5 ms, listeners also perceive one sound; its location is determined by the location of the leading sound.
Lag discrimination suppression: for short time delays, listeners are less capable of discriminating the location of the lagging sound.
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Klickljud med ljudreflex efter 2 ms uppfattas som två ljud.
Inte enligt normalt förefintlig teori, var har du hittat en studie som påstår något sådant?In two-click lead–lag experiments, localization effects include aspects of summing localization, localization dominance, and lag discrimination suppression. The last two are generally considered to be aspects of the precedence effect:
Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds. An application for summing localization is the intensity stereophony, where two loudspeakers emit the same signal with different levels, resulting in the localized sound direction between both loudspeakers. The localized direction depends on the level difference between the loudspeakers.
Localization dominance: for delays between 2 and 5 ms, listeners also perceive one sound; its location is determined by the location of the leading sound.
Lag discrimination suppression: for short time delays, listeners are less capable of discriminating the location of the lagging sound.
Det är tom så att över 1,5 ms upplevs klickljud som 2 ljud. Har berör detta vid upprepade med tillfällen.
The minimum detectable gap duration in continuous signals is very similar to the gap duration required to hear two similar clicks as separate events. Such temporal resolution is about 1.5 to 3 ms (Hirsch, 1959; Wallach, Newman and Rosenzweig, 1949), but it may increase to 10 ms for clicks that are greatly dissimilar (Leshowitz, 1971). Temporal order discrimination requires substantially longer time intervals than temporal resolution or gap detection. ...
http://www.usaarl.army.mil/publications ... rmance.pdf sid 16 (bra sammanfattande artikel - något föråldrad)
JM
JM skrev:IngOehman skrev:Jag förstår att det kan kännas attraktivt att förenkla som du gör, men det blir inte sant och det drabbar alla som vill lära sig och som tror dig. Som gärna lär sig dina falska tumregler utantill iställlet för att studera saken själv med experiment och finna att det inte alls är så enkelt.
Vh, iö
Du påstår att det jag skriver inte är sant.
Detta är faktiskt faktiskt och då krävs fakta och inte desinformations påståenden.
Jag kräver fakta i exakt detta fall som bevisar att jag ljuger eller så avstår du från kommentarer av denna typ.
JM
Nattlorden skrev:JM skrev:Klickljud med ljudreflex efter 2 ms uppfattas som två ljud.
Inte enligt normalt förefintlig teori, var har du hittat en studie som påstår något sådant?In two-click lead–lag experiments, localization effects include aspects of summing localization, localization dominance, and lag discrimination suppression. The last two are generally considered to be aspects of the precedence effect:
Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds. An application for summing localization is the intensity stereophony, where two loudspeakers emit the same signal with different levels, resulting in the localized sound direction between both loudspeakers. The localized direction depends on the level difference between the loudspeakers.
Localization dominance: for delays between 2 and 5 ms, listeners also perceive one sound; its location is determined by the location of the leading sound.
Lag discrimination suppression: for short time delays, listeners are less capable of discriminating the location of the lagging sound.
IngOehman skrev:JM skrev:IngOehman skrev:Jag förstår att det kan kännas attraktivt att förenkla som du gör, men det blir inte sant och det drabbar alla som vill lära sig och som tror dig. Som gärna lär sig dina falska tumregler utantill iställlet för att studera saken själv med experiment och finna att det inte alls är så enkelt.
Vh, iö
Du påstår att det jag skriver inte är sant.
Detta är faktiskt faktiskt och då krävs fakta och inte desinformations påståenden.
Jag kräver fakta i exakt detta fall som bevisar att jag ljuger eller så avstår du från kommentarer av denna typ.
JM
Gör du dig dum med avsikt?
Jag vet inte om jag hoppas du gör det eller om jag hoppas att du knte gör det. Det du skriver är hur som helst dumt, falskt, fel. Oavsett vilket.
Den desinformation som du ägnade dig åt anmärkte jag på, och klargjorde vad som var felaktigt, och hur. Vänligen sluta spela ovetande om detta, och vänligen sluta föreläsa om saker du är okunnig om. Det är illa nog att du om och om igen klipper saker från folk och presenterar dem som oemotsägeliga fakta (vilket sällan de du klipper från eller hänvisar till gör), sen lägger du till irrationella och felaktiga tolkningar av informatilnen också! Rent bedrägeri är det som du sysslar med. Att du saknar motiv att göra det, gör att få orsaker återstår för att förklara ditt beteende.
Vh, iö
- - - - -
PS. Du har inte ens rätt i att det på faktiskt.iö krävs fakta. Men du kan VILJA ha fakta, och en massa fakta har du fått. Men du låtsas som motsatsen, så vad är poängen med att kommentera saker för din skull? Ingen. Enda poängen med att kommentera dumheterna du skriver är att de riskerar att lura andra.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster