Chromecast och multiroom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bluetrain
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2009-07-10

Chromecast och multiroom?

Inläggav bluetrain » 2018-08-27 16:56

För att göra en lång historia kort så har jag sedan tidigare en B & O A9 i vardagsrummet som primärt används med spotify (spotify connect) och detta funkar riktigt bra.
Kompletterade med en lite mindre B & O högtalare att ha köket (m3) med tanke att kunna spela spotify från båda ihop.

Det gick inte koppla ihop dem i den app som B & O har. Nähepp. Då var det enda alternativet att para ihop dem med chromecast. Detta har jag nu provat ett par dagar det funkar väl "sådär". Det glappar till ibland på låtarna och fördröjningen är väl typ 5-8 sekunder om man byter låt vilket är lite störigt.

Ni som kör chromecast med multiroom. Upplever ni också problemen ovan?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Chromecast och multiroom?

Inläggav mrGaskill » 2018-09-18 06:26

Bara en fråga, går det numera att ha vanliga chromecast för multiroom och inte bara CC audio? Det var ju en massa snack om det där.
"we have assumed control!"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Chromecast och multiroom?

Inläggav Tangband » 2018-09-18 06:48

bluetrain skrev:För att göra en lång historia kort så har jag sedan tidigare en B & O A9 i vardagsrummet som primärt används med spotify (spotify connect) och detta funkar riktigt bra.
Kompletterade med en lite mindre B & O högtalare att ha köket (m3) med tanke att kunna spela spotify från båda ihop.

Det gick inte koppla ihop dem i den app som B & O har. Nähepp. Då var det enda alternativet att para ihop dem med chromecast. Detta har jag nu provat ett par dagar det funkar väl "sådär". Det glappar till ibland på låtarna och fördröjningen är väl typ 5-8 sekunder om man byter låt vilket är lite störigt.

Ni som kör chromecast med multiroom. Upplever ni också problemen ovan?


Jag har provat chromecast och min upplevelse är att det laggar ibland. Och då har jag inte ens kört multiroom.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Chromecast och multiroom?

Inläggav Kribban » 2018-09-18 11:27

mrGaskill skrev:Bara en fråga, går det numera att ha vanliga chromecast för multiroom och inte bara CC audio? Det var ju en massa snack om det där.

nej
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Chromecast och multiroom?

Inläggav mrGaskill » 2018-09-18 12:24

I see! :-( Tack.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chromecast och multiroom?

Inläggav dewpo » 2018-09-18 14:44

bluetrain skrev:För att göra en lång historia kort så har jag sedan tidigare en B & O A9 i vardagsrummet som primärt används med spotify (spotify connect) och detta funkar riktigt bra.
Kompletterade med en lite mindre B & O högtalare att ha köket (m3) med tanke att kunna spela spotify från båda ihop.

Det gick inte koppla ihop dem i den app som B & O har. Nähepp. Då var det enda alternativet att para ihop dem med chromecast. Detta har jag nu provat ett par dagar det funkar väl "sådär". Det glappar till ibland på låtarna och fördröjningen är väl typ 5-8 sekunder om man byter låt vilket är lite störigt.

Ni som kör chromecast med multiroom. Upplever ni också problemen ovan?


Jag har två Chomecast Audio i Multiroom konfiguration så jag provade lite. I 16 bit 44 kHz upplever jag inga problem, Men om jag provar 24 bit 96 kHz så får jag liknande problem,
Fast jag har dålig wifi täckning. Kan det ha liknade orsaker hos dig, Att bandbredden på nätverket spökar?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
bluetrain
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2009-07-10

Re: Chromecast och multiroom?

Inläggav bluetrain » 2018-11-27 19:13

Har efter mkt om och men knäckt problemet. Det var inte bandbredd (500mbit fiber + nya fräscha ubiqiuty ap:s) ej heller kanalinställningar och signalstyrka från wifi.

Det som löste allt (både multiroom med chromecast och även spotify connect) var att bocka för multicast i AP samt flytta routern längre från elskåpet. Inga störningar eller hack i låtarna, låtarna byta också efter nån sekund liksom att det tar typ 5-10 sek att initiera multiroom nu jmf med 30-40 sek innan. Vet inte vad som påverkade mest men tydligen är den där multicastfunktionen väldigt viktig vid streaming.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Chromecast och multiroom?

Inläggav UrSv » 2018-11-28 08:16

mrGaskill skrev:I see! :-( Tack.


I Gen3 ska det funka.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster