Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt)

Inläggav Max_Headroom » 2018-08-31 12:42

Jag funderar på en mer kompakt slutstegslösning än 2x NAD 218. För basarna är det ju helt OK med klass D, men hur är det uppåt i frekvens? Duger klass D eller är det inte hänt något tekniskt undervärk dom senaste åren?
Klass H (PA-steg) kan också vara ett alternativ. Fläkt går bort, i alla fall en som inte är temperaturstyrd. Men vanliga kalss AB har ju ofta kylflänsar som om man skulle köra sinus på full skafta en långre tid och det gör jag ju liksom inte. Även om man krämar på med vanlig musik så är ju medeleffekten ändå ganska låg, så värmen tror jag man kan hålla i schack utan att köra fläkt om man inte verkligen måste.

Tips och idér diskuteras i tråden!

Klass D
Klass AB med temperaturstyrd fläkt
Andra underbara lösningar?

Både komersiella och DIY-lösningar är av intresse!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Kraniet » 2018-08-31 13:34

Inte riktigt 200W (i 8 ohm) men en snygg kandidat.

https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

Vet inte hur kompakt det är men 7 kanaler på 435 mm x 198 mm x 450 mm är ju rätt fint

https://www.fyndborsen.se/Hemmabio/iota ... s-slutsteg
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-08-31 14:35

[quote="Kraniet"]Inte riktigt 200W (i 8 ohm) men en snygg kandidat.

https://www.xtz.se/product/edge-a2-300


Ful var den ju, och ingen main switch på fronten, men det går ju att bygga om.

"Föreberedd för 19” Rack montering"

Det gillar vi!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Belker » 2018-08-31 21:59

Kraniet skrev:Inte riktigt 200W (i 8 ohm) men en snygg kandidat.

https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

Vet inte hur kompakt det är men 7 kanaler på 435 mm x 198 mm x 450 mm är ju rätt fint

https://www.fyndborsen.se/Hemmabio/iota ... s-slutsteg

Eller 8 st Edge på högkant = 16 kanaler med samma mått. Vad man nu ska med det till.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav paa » 2018-08-31 22:25

Max_Headroom skrev:...
Andra underbara lösningar?

Både komersiella och DIY-lösningar är av intresse!

Skaffa högtalare med 10 dB högre känslighet, det motsvarar 10 gånger mer effekt från förstärkaren!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-08-31 22:28

paa skrev:
Max_Headroom skrev:...
Andra underbara lösningar?

Både komersiella och DIY-lösningar är av intresse!

Skaffa högtalare med 10 dB högre känslighet, det motsvarar 10 gånger mer effekt från förstärkaren!


Ja, dom lär ju bli små och smidiga. Kör nu med Ino i28s och 4st 15" PA-basar för basen. Ganska bra känslighet redan nu, alltså.

Att köra basarna med klass D eller motsvarande känns helt OK, men frågan är hur illa det låter i högre frekvenser. Någon som har info om vilken typ av problem som kan uppkomma? Man kan ju simulera felen och provlyssna och höra om det stör väldigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Kraniet » 2018-09-03 08:43

Många butiker låter en ju låna hem apparater för provlyssning. Så det borde ju gå att fixa hem några klass-d apparater och se vad du tycker?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Emanuelgbg » 2018-09-03 15:09

Nuprime sta-9 går ju att bryggkoppla till schysst effekt. Dock ingen knapp på framsidan här heller.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Kraniet » 2018-09-03 15:31

Var ju några som byggde med anaview ams1000 här på forumet. Hur nöjda blev dom?

http://www.anaview.com/products/ams-series
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav jbass » 2018-09-04 20:59

Kraniet skrev:Var ju några som byggde med anaview ams1000 här på forumet. Hur nöjda blev dom?

http://www.anaview.com/products/ams-series


Jag har två stycken som bryggade driver basarna i hembion. Har även kört dem fullregister en period (under tiden jag väntade på lev. av Classe monoblocken) och måste säga att de inte gör bort sig det minsta. De låter helt enkelt väldigt bra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-09-04 23:36

Kraniet skrev:Var ju några som byggde med anaview ams1000 här på forumet. Hur nöjda blev dom?

http://www.anaview.com/products/ams-series


Ah! Här börjar det likna nåt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav AndersP » 2018-09-05 18:24

Just nu ligger Hypex NC-serie väldigt högt i kurs ljufmässigt. Det blir mycket kompakt om man ska ha bara 2 kanaler och kan skruva själv
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav jansch » 2018-09-05 19:42

kolla in https://www.neurochrome.com/modulus-686/ om du skall bygga själv....

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav hcl » 2018-09-08 11:18

Lab Gruppen IPD-2400 är helt ok. Liten, smidig och kraftfull. Den har dessutom ett antal features (digitala filter etc) som kan komma till användning om man t.ex. har delade system, labbar själv, för PA-bruk och dylikt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-09-08 11:42

hcl skrev:Lab Gruppen IPD-2400 är helt ok. Liten, smidig och kraftfull. Den har dessutom ett antal features (digitala filter etc) som kan komma till användning om man t.ex. har delade system, labbar själv, för PA-bruk och dylikt.


Den var nog för kostsam, men jag fann en del annat intressant hos LAB-gruppen. Frågeteckningen om att köra Klass-D till fullregister eller toppar kvarstår dock. För PA så är det ju helt OK, men hemma? Jag har fortfarande inte hittat någon info om vad man kan vänta sig ljudmässigt annat än diverse öppna lyssningstester med diffusa uttryck om hur det låter (ingenting förklaring till varför lyssnignsintrycken uppstår). Men för basar tvekar jag inte ett ögonblick att köra klass D.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Tangband » 2018-09-08 12:02

Max_Headroom skrev:Jag funderar på en mer kompakt slutstegslösning än 2x NAD 218. För basarna är det ju helt OK med klass D, men hur är det uppåt i frekvens? Duger klass D eller är det inte hänt något tekniskt undervärk dom senaste åren?
Klass H (PA-steg) kan också vara ett alternativ. Fläkt går bort, i alla fall en som inte är temperaturstyrd. Men vanliga kalss AB har ju ofta kylflänsar som om man skulle köra sinus på full skafta en långre tid och det gör jag ju liksom inte. Även om man krämar på med vanlig musik så är ju medeleffekten ändå ganska låg, så värmen tror jag man kan hålla i schack utan att köra fläkt om man inte verkligen måste.

Tips och idér diskuteras i tråden!

Klass D
Klass AB med temperaturstyrd fläkt
Andra underbara lösningar?

Både komersiella och DIY-lösningar är av intresse!


Har för mig att Johan Lindroos uttalade sig i nån tråd att de fortlöpande utvärderar vissa klass d steg i LTS men inget revolutionerande har kommit fram. De är fortfarande ungefär lika bra/dåliga som de var för ett antal år sedan.

Du kan däremot köpa ett klass AB steg från tex thomann under 1500:- som troligen spelar bättre i de övre registren. Själv använder jag tre slutsteg, Crown xli1500 för basarna och två t amp 150 mkII för mellan och diskant. Nya steg för de övre registren ligger inte i några framtidsplaner :)
Jag har jämfört t amp 150 mkII med naim nait 5, kan inte påstå att jag kunde höra någon som helst skillnad på dessa steg.

Låna gärna hem några klass D steg och beskriv vad du tyckte.

T amp 150 från thomann utan fläktar , 150 w kontinuerligt /kanal i 4 ohm.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Tangband » 2018-09-08 12:21

Max_Headroom skrev:
paa skrev:
Max_Headroom skrev:...
Andra underbara lösningar?

Både komersiella och DIY-lösningar är av intresse!

Skaffa högtalare med 10 dB högre känslighet, det motsvarar 10 gånger mer effekt från förstärkaren!


Ja, dom lär ju bli små och smidiga. Kör nu med Ino i28s och 4st 15" PA-basar för basen. Ganska bra känslighet redan nu, alltså.

Att köra basarna med klass D eller motsvarande känns helt OK, men frågan är hur illa det låter i högre frekvenser. Någon som har info om vilken typ av problem som kan uppkomma? Man kan ju simulera felen och provlyssna och höra om det stör väldigt.


De klass d anläggningar jag hört har låtit lite syntetiskt i diskanten- bäst har nog tact varit

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-08 14:54

Bernt provade lite, viewtopic.php?p=1641241#p1641241
Det finns även skillnader i basåtergivning hos olika klass D steg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav paa » 2018-09-08 23:55

Tangband skrev:T amp 150 från thomann utan fläktar , 150 w kontinuerligt /kanal i 4 ohm.

TS frågar efter förstärkare från 200W och uppåt. En T-amp på 150W vid 4 Ohm har väl bara ca 80W vid 8 Ohm, och är väl på så sätt snarast klenare än gängse mellanklass AV-reveivers, som brukar ligga på 80-120W?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Tangband » 2018-09-09 07:48

paa skrev:
Tangband skrev:T amp 150 från thomann utan fläktar , 150 w kontinuerligt /kanal i 4 ohm.

TS frågar efter förstärkare från 200W och uppåt. En T-amp på 150W vid 4 Ohm har väl bara ca 80W vid 8 Ohm, och är väl på så sätt snarast klenare än gängse mellanklass AV-reveivers, som brukar ligga på 80-120W?


Nej, det var förstås bara ett exempel på att klass a/b inte behöver bli så kostsamt.
Vill man ha mer effekt så rekommenderar jag Crown xli1500 klass A/B på 330 watt 8 ohm för 3500:- . Den har fläktar men de är ganska tysta :) den förstärkaren blir inte ens ljummen.

Jag kan inte säga att jag hör nån skillnad på dessa två steg i mellan/diskantregistret.

Jag förstår att det är fascinerande med klass D steg som är små, snygga och kalla :) , och jag skulle vara den första att byta om det fanns nån som lät tillräckligt bra.

Därför vore det ju kul om de som lånar hem olika modeller skriver vad de tyckte.
Senast redigerad av Tangband 2018-09-09 08:05, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Tangband » 2018-09-09 07:56

RogerGustavsson skrev:Bernt provade lite, viewtopic.php?p=1641241#p1641241
Det finns även skillnader i basåtergivning hos olika klass D steg.


Precis som Bernt skriver så är många klass d steg inte heller bra i basen.

Förövrigt tycker jag den där Xtz edge a2 förstärkaren ser riktigt nice ut. Någon som provat den än ?

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav jbass » 2018-09-09 10:04

Mycket snickelisnack. Vilka äger A/B-steg i referensklass OCH bra D-steg och har möjlighet att jämföra?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-09-09 13:23

Kanske en lite för teknisk fråga, men skillnader i basen på klass-D-steg... Är det vid högt effektuttag då, och vilka bashögtalare används? Och vilka rum? Max Headroom gissar att detta kan vara, ja, ren inbillning. Dom flesta vanliga bostadsrum är för bullriga för att kunna höra någon skillnad i basen mellan olika förstärkare som går i klass A/B, som inte ligger nära klippning och som inte har filter. Många om där, va?

Klass-D har ju lågpassfilter, men många förstärkare (alla inom PA) har ju också högpassfilter på ingången för att hindra att DC kommer in i förstärkaren och här finns ju ett potentiellt problem. DC in i en switchande förstärkare låter ju inte som någon så där jättebra idé, även om jag inte vet vad som egentligen händer. Men bara misstanken om att DC på ingången skulle få utgångsteget att stå på ful gas, konstant, gör ju att i alla fall jag får lite dåliga vibbar. Så någon form av högpassfilter måste nog till. Och här kan man ju tänka sig att en del tillverkare har laggt det filtret lite väl högt i frekvens och basåtergivningen i den lägsta oktaven blir lidande. Hrpf.

Jag har i alla fall hittat denna:

https://www.labgruppen.com/Categories/L ... rans(en|en)

2x400W (max, men effekten räcker nog för 4stycken 15" PA-basar i ett bostadsrum (host host)). Priset är inom räckhåll. Klass D, en rackenhet, 5 kg. Lite annat än dom 23 kg som mina NAD 218 väger per styck. Jag har 2.

Jag ser också på DIY av klass A/B. Jag har skäl att misstänka att kylflänsarna ofta är överdimensionerade. Alltså att förstärkaren skall tåla att stå på full gas med sinus i timtal utan att brinna upp. LIkannde med nätdelar; Man bygger så att den kan lämna max effekt under ganska lång (konternuerlig) tid. Det behvöer jag inte. Fullt så konstig musik spelar jag inte, och inte med så stor effekt uttag heller. Men döremot vill jag kunna plocka ut hög effket under kort tid, som t.ex. ett trumslag. Medel effketen över tid blir ju inte så stor om man spelar normal musik, och även i dom mer suspekta stycken som spelas så ligger ju oljudtet inte på mer än kanske 10-20 sekunder konstant. Och då spelar jag inte så jävla högt, det är inte några 100W i medel i alla fall. Så på ett DIY-bygge borde det gå att få till något vettigt när det gäller vikt och storlek och sånt. Kostnad också. Har även sett på temperaturstyrd fläkt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-09 15:50

Det kan väl vara skillnad i basåtergivning oavsett om det är A, AB eller D typ av slutsteg?

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav dali » 2018-09-09 17:34

Subjektiva intryck: Jag bytte från Primare A34.2 (150W klass D) till Hegel H20 (200W klass A/B) och den största skillnaden var i basen. Hegel låter även bra vid låg volym, Primare lät trött och sterilt om man inte krämade på ordentligt. Båda har använts som fullregister för att driva Monitor Audio Gold 300.

Min musikkonsumtion steg rejält efter bytet, det blev roligt att lyssna på musik igen.
Har ingen relation till danska högtalare.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav Kraniet » 2018-09-19 13:13

Deqx har tydligen släppt slutsteg nu också baserade på Ncore

https://www.deqx.com/products/amplifiers/
Mvh
Magnus

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips och idéer för kompakta slutsteg (typ 200W och uppåt

Inläggav rajapruk » 2018-09-19 13:50

jansch skrev:kolla in https://www.neurochrome.com/modulus-686/ om du skall bygga själv....


Den där blev jag sugen på. Någon som provat den?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster