Göteborg Hifi Show

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav HolographicAudio™ » 2018-09-17 18:53

Wictor skrev:
RogerGustavsson skrev:
Det finns nog bättre verktyg än appar att mäta upp rum med. Är det rummets akustik eller högtalarna eller hur de samverkar du vill mäta?


Det var i samband med att han pratade om instickskorten. Om man hade gjort allt man kan med akustiken men ändå inte får till det, då nämnde han att det fanns flera bra appar. Jag är ju så kass på det här så jag vet ju inte riktigt hur jag skall förklara.
Jag bor i en lägenhet med betongväggar och tak. Upplever att det ekar, hörs lätt om man klappar händer. Vet att mer tavlor och mattor råder bot på detta men tänkte att om man kunde mäta upp rummet lite före och sedan senare så kan man ju se om man är på rätt väg.

Mvh

Jag vet inte när du var inne i mitt rum, men det kan möjligen ha varit AudioTools FFT i Peak Hold läge jag pratade om.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav HolographicAudio™ » 2018-09-17 18:56

genstruktur skrev:[ Bild ]

Usch va stökigt det ser ut på vårt rum 8O Bättring utlovas till nästa mässa :!:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Tangband » 2018-09-17 19:16

RogerGustavsson: tack vare ditt reportage hittade jag artisten Anette Askvik på spotify,- tack ! :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav hcl » 2018-09-17 19:19

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:
Bill50x skrev:Instämmer, men det är lite långt att åka från huvudstaden... Men Anders S är en synnerligen seriös person så jag tvivlar inte på att det låter bra.

/ B


Som jag förstår det har han utvecklat sina högtalare optimalt uppställda i stereokonfiguration- dvs ett verkligt lyssningsscenario. Inget hittepå-rum som är ljuddämpat med endast en högtalare och en mik. Jag tror därför de spelar bättre än det mesta, skulle vara kul med lyssning.


Hrm, du har kanske sett min kommentar i bildreportaget? Det är inget jag skulle vilja ha hemma. Dessutom är det svindyrt. Då var Lyngdorf's demo på ett helt annat plan och långt billigare.

Jag tyckte ljudet i Tonlägets rum var väldigt acceptabelt jämfört med det mesta annat jag hann lyssna på, men ack så basfattigt. Troligen hade de gått lite för hårt åt rumsmoderna (med den rumskorrigering som ingår i Exakt-systemet), men svårt att säga säkert. De spelade också en del musik som kanske inte åldrats med fullständig värdighet, men det var i varje fall "riktig" musik...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav hcl » 2018-09-17 19:20

Tangband skrev:RogerGustavsson: tack vare ditt reportage hittade jag artisten Anette Askvik på spotify,- tack ! :)


+1
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav genstruktur » 2018-09-17 20:52

HolographicAudio™ skrev:
genstruktur skrev:[ Bild ]

Usch va stökigt det ser ut på vårt rum 8O Bättring utlovas till nästa mässa :!:


Men det var trivsamt och avslappnat på plats i alla fall! :)
Det var det inte i alla rum på mässan.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Nattlorden » 2018-09-17 21:03

Bild

Gick dessa att få Pingvin-lackade?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Tangband » 2018-09-18 11:37

hcl skrev:
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:
Som jag förstår det har han utvecklat sina högtalare optimalt uppställda i stereokonfiguration- dvs ett verkligt lyssningsscenario. Inget hittepå-rum som är ljuddämpat med endast en högtalare och en mik. Jag tror därför de spelar bättre än det mesta, skulle vara kul med lyssning.


Hrm, du har kanske sett min kommentar i bildreportaget? Det är inget jag skulle vilja ha hemma. Dessutom är det svindyrt. Då var Lyngdorf's demo på ett helt annat plan och långt billigare.

Jag tyckte ljudet i Tonlägets rum var väldigt acceptabelt jämfört med det mesta annat jag hann lyssna på, men ack så basfattigt. Troligen hade de gått lite för hårt åt rumsmoderna (med den rumskorrigering som ingår i Exakt-systemet), men svårt att säga säkert. De spelade också en del musik som kanske inte åldrats med fullständig värdighet, men det var i varje fall "riktig" musik...


Jo smaken är ju som baken. Den anläggning man själv lyssnar till till vardags blir omedvetet en referens man relaterar till.
Det färgar intrycken vad man tycker. Enda sättet att på nåt sätt befrias från den där biasen är nog regelmässig lyssning på riktiga akustiska instrument

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav hcl » 2018-09-18 19:36

Tangband skrev:... Den anläggning man själv lyssnar till till vardags blir omedvetet en referens man relaterar till.
Det färgar intrycken vad man tycker. Enda sättet att på nåt sätt befrias från den där biasen är nog regelmässig lyssning på riktiga akustiska instrument


Ja, men inte ens då är referensen glasklar. Det låter ju t.ex. inte alls samma om man spelar själv eller lyssnar på någon annan som spelar och även akustiska instrument ger helt olika intryck beroende på de rum där de trakteras. Dessutom är ju aldrig inspelningen helt ofärgad heller...

Det där med ljudmässig referens är lite av ett gungfly, men det är onekligen bättre att lyssna i många sammanhang än i få och ofta trevligt att lyssna live.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Bill50x » 2018-09-18 22:46

hcl skrev:...men det är onekligen bättre att lyssna i många sammanhang än i få och ofta trevligt att lyssna live.

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Optimize
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-09-16

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Optimize » 2018-09-20 23:58

Haha det blev en för mig en ironisk situation i ett av rummen.

Jag och min kompis kom in o satte oss och utställaren var en (och den enda jag såg på mässorna) av de mest inkompetenta vinyl operatörerna jag sett. En sådan lat typ med laptop och skröt med att ha 55 000 titlar under sina fingertoppar... ;)
Han spelade av ett klassiskt orkester stycke på en av de skitigaste skivorna jag hört på länge. En skiva som är > 20 år och aldrig blivit rengjord som man hittar på loppis. Dvs ett konstant bakgrundsbrus som all skit i spåren presenteras för lyssnaren och sliter på nålen. Det sista jag hade förväntat mig på en mässa där man vill importera o sälja..
En kille reser sig ur sin stol och går. Killen brevid vänder sig om till vår rad bakom honom. Och hintar till sin kompis angående killen som gick:"Han gillade nog inte klassiskt" *Wink*
Jag kunde inte hålla flabben för killen kunde ju gå när han vill och för vilken anledning han än ville tänker jag. Så jag sa till killarna: "Han kanske inte gillar skitiga skivor"..

Tänkte sen på det att hur tänker vissa? Kan det vara så illa att oberoende hur det än låter så tycks det anses hos individen vara HiFi pga att det är en LP man spelar! Då måste det vara ett bra ljud det är ju LP..
Väldigt förbluffande kantigt tänkande i mitt tycke.

Som tur så var alla de andra rummen som spelade LP. Gjorde det med rena skivor.

En annan intressant observation var att det dyraste och mest kompromisslösa systemet (TAD) på ca 5 mille inte hade någon LP spelare eller strömmande musiktjänst. Utan körde sin presentation med CD skivor.. iofs en ny CD spelare. Kanske det osexigaste nuvarande formatet idag.
Men det kanske mina kompisar var skit när de inte kunde höra ett skit. :mrgreen:

En annan tänkvärd reflektion var i dynaudio rum med deras top of the line högtalare som har diskanten en bit in i front baffeln. Så att ljudet "beamades" mot lyssnaren snävare så mindre reflektioner kom ifrån tak o golv. Men sidledes fick den spela som en konventionell diskant. Mycket imponerande ljud och en av de få gångerna jag kunde se hela rockbandet stå på scenen framför mig! (Satt längst bak i det stora rummet de hade)
Men hade precis innan besökt rummet där de visade detta året också de higend rundstrålande högtalarna. Som riktar ljudet i alla 360 grader runt om i rummet. Då är alla väggarna och rummet mycket mera med i ljudupplevelsen. Och kräver troligen mer av rummets beskaffenhet.
Två helt olika filosofier jag vet vad jag hade valt. Om inte det var ett cocktail party där man ständigt gick runt och "minglade". :D

Fanns fler roliga erfarenheter som man tog med sig hem. Som inspirerade en och fick en att tänka i nya banor. Men nu är det dags att gå och lägga mig.. :roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav paa » 2018-09-21 00:20

Optimize skrev:...
En annan intressant observation var att det dyraste och mest kompromisslösa systemet (TAD) på ca 5 mille inte hade någon LP spelare eller strömmande musiktjänst. Utan körde sin presentation med CD skivor.. iofs en ny CD spelare. Kanske det osexigaste nuvarande formatet idag.
...

Intressant. Men när Andrew Jones fortfarande jobbade åt TAD så demade han med musiken på SSD-disk på dator, för det var enligt honom den säkraste och bästa läsningen av musikfilerna. Han demade så bl.a på Sheraton i Stockholm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav mrGaskill » 2018-09-21 08:07

Snart är väl CD inne igen. :-) (Snurrande plast enligt Koffe :D )
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav hifikg » 2018-09-21 08:10

mrGaskill skrev:Snart är väl CD inne igen. :-) (Snurrande plast enligt Koffe :D )


Har kassettbanden haft sin comeback än?
Sitter nöjd :)

Optimize
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-09-16

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Optimize » 2018-09-21 08:13

paa skrev:Intressant. Men när Andrew Jones fortfarande jobbade åt TAD så demade han med musiken på SSD-disk på dator, för det var enligt honom den säkraste och bästa läsningen av musikfilerna. Han demade så bl.a på Sheraton i Stockholm.

Skulle det vara pga S (secure) I SSD. :)
Jag har varit utvecklare och ansvarig för CD (skiva) testare. O har djupa kunskaper om formatet. Och så länge inte pits and lands (groparna men även avståndet mellan dem) håller sina längder 3t till 11t (t=tidsenheter som det tar grop/land att passera lasern). Dvs dessa längder varierar lite mellan de vardera av dessa längder. Tex en 4t kan vara lite längre eller kortare än en annan 4t. Den längdvariationen kallar vi för jitter som är en mätparameter. Då kan man i värsta fall råka ut för en 4t som råkar vara lite för lång och en 5t som är lite för kort... Då hamnar man i en situation där det blir knepigt att veta om grop/land skall avkodas som en 4t eller en 5t.. Som tur är är det inte alltid så illa det är mest brända skivor av olika anledningar som har problem med detta. Som säkerhet så träder matematiska felkorigerings rutiner in o korrigerar och fixar biffen. Men bara upp till en viss nivå av jitter.

Men med det sagt så är inte avspelningen av en CD något problem. Utan det är troligen mer problem vad som händer därefter. Det är bättre att vara i en relativt optimerad miljö med en dedikerad precis klocka samt lägre EMI osv än vad man hittar i en dator. Som är raka motsatsen.
Prova att lyssna på en CD i en higend spelare. Man blir förbluffad över den höga ljud kvaliteten som kan finnas i CDn. :lol:
(Men tänk på att om skivbolaget har använt loudness och sen lagt den informationen på CDn så att just det albumet låter kasst beror INTE på själva formatet CD. Har man dåligt ljud och lägger det på ett format och det låter dåligt så är det inte formatera fel! Don't kill the messenger..) :wink:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav mrGaskill » 2018-09-21 08:19

hifikg skrev:
mrGaskill skrev:Snart är väl CD inne igen. :-) (Snurrande plast enligt Koffe :D )


Har kassettbanden haft sin comeback än?

Nej, men, de var väl bökiga ? Spola till nästa låt med hyfsad precision, bandsallad, degraderad ljudkvalitet med tiden. :)
(LP har haft comeback)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav bassman » 2018-09-21 09:10

hifikg skrev:
mrGaskill skrev:Snart är väl CD inne igen. :-) (Snurrande plast enligt Koffe :D )


Har kassettbanden haft sin comeback än?



Nej tyvärr. Men gör kasetten comback kom ihåg att Maxell C90 är bästa isskrapan i bilen. TDK är inte alls lika bra :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav paa » 2018-09-21 09:24

Vart tog testtråden som _Fredrik_ startade vägen? Den inleddes ju med test av kassettband!
:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav rajapruk » 2018-09-21 09:29

Optimize skrev:Fanns fler roliga erfarenheter som man tog med sig hem. Som inspirerade en och fick en att tänka i nya banor. Men nu är det dags att gå och lägga mig.. :roll:


Berätta!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Tangband » 2018-09-21 17:42

bassman skrev:Trevlig mässa! Skall snart hoppa på flyget norrut och är full av intryck..

Det som direkt ligger kvar är ett besök hos Gelenc på deras Roadshow utanför mässa. Det funkade riktigt bra, sen såhär direkt stannar Holographic Audio. Trots ett jävla spring i dörren in å ut mådde jag riktigt bra där.

Det fanns fler utställare som utmärkte sig positivt men hinner inte reflektera just nu för flyget nalkas avgång :)


Bassman med kompis ! ( ivorisobarik ?).

Vilka var det du menade utmärkte sig positivt ? Skriv gärna lite om hur det lät :)

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Helmut » 2018-09-21 23:47

I min ungdom köpte jag massor med direktgraverade skivor som lät betydligt bättre än standardskivor. Numera när man demonstrerar ljudanläggningar kör man med standardskivor.
Funderar på om direktgraverade skivor är ute från marknaden eller om nuvarande utgivning av skivor är så liten att man plockat bort mellan liggande matriser och kan betrakta alla nyutgivna vinyler som direktgraverade?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Bill50x » 2018-09-22 11:47

Helmut skrev:I min ungdom köpte jag massor med direktgraverade skivor som lät betydligt bättre än standardskivor. Numera när man demonstrerar ljudanläggningar kör man med standardskivor.
Funderar på om direktgraverade skivor är ute från marknaden eller om nuvarande utgivning av skivor är så liten att man plockat bort mellan liggande matriser och kan betrakta alla nyutgivna vinyler som direktgraverade?

Nej. Direktgraverade skivor gör man genom att gravera samtidigt som artisterna spelar, det blir en sorts liveframträdande kan man säga. Brukar nog vara lite pressande för musikerna, de är ju tvungna att spela felfritt i 20 minuter och ingen redigering kan ske eftersom ingen inspelningsapparatur finns med i leken. Normalt gör man nog ändå en parallell upptagning på redigerbart media.

Vitsen med direktgraveringar har i viss mån försvunnit, anledningen till direktgravering var att slippa den distorsion som de analoga bandarna bidrog med. Idag sker ju nästan alla inspelningar digitalt och problemet finns inte längre.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav ChristianAndersson » 2018-09-22 15:01

hifikg skrev:
mrGaskill skrev:Snart är väl CD inne igen. :-) (Snurrande plast enligt Koffe :D )


Har kassettbanden haft sin comeback än?


I don´t get this new Peak Cassette thing:

http://djmag.com/content/why-cassette-revival-essential-electronic-music



Are they trying to get the feel of this reel?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav bassman » 2018-09-22 17:02

Tangband skrev:
bassman skrev:Trevlig mässa! Skall snart hoppa på flyget norrut och är full av intryck..

Det som direkt ligger kvar är ett besök hos Gelenc på deras Roadshow utanför mässa. Det funkade riktigt bra, sen såhär direkt stannar Holographic Audio. Trots ett jävla spring i dörren in å ut mådde jag riktigt bra där.

Det fanns fler utställare som utmärkte sig positivt men hinner inte reflektera just nu för flyget nalkas avgång :)


Bassman med kompis ! ( ivorisobarik ?).

Vilka var det du menade utmärkte sig positivt ? Skriv gärna lite om hur det lät :)


ivorisobarik känner jag väl, länge sen vi träffades tyvärr..

Förutom tidigare nämnda utställare får jag framhålla Lyngdorf-rummet som verkligen levererade och som Roger tidigare nämnde en förträffligt trevlig demo.
Larsens 9:a funkade också fint, lite resonant rum tyvärr.
Paradigm rummet Kungsholm. Tyckte jag också var helt ok.
Sen är jag en sucker för MBL som sällan gör en besviken.
Dynaudio var också ganska bra.
Audiovektor har jag aldrig kommit överens med förutom denna gången hos APS-tubetchnique, I min bok spelade det väldigt jävla bra, stördes inte ens på diskanten i dessa högtalare den här gången, big suprise :-)
I det stora Akkelis-rummet hade dom till på söndag hängt på trissesteg på hornen och då började det funka betydligt bättre än lördagens rördito. Riggen vaknade på ett trevligt sätt, började t:ex spela bas helt plötsligt :-)

Apropå bas har jag alltid gillat Kef Blade men i det rummet blev det galet fett, för mycket av det goda helt enkelt.

En snabb summering av mig..

Får slutmässigt säga att musiken var för en gång skull riktigt ok, jag får psoriasis inuti mig varje gång det spelas saxofon och dom lyste med sin frånvaro, det gillas av mig :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-10-01 00:54

Tack till er som delar med er!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-01 08:27

bassman skrev:Får slutmässigt säga att musiken var för en gång skull riktigt ok, jag får psoriasis inuti mig varje gång det spelas saxofon och dom lyste med sin frånvaro, det gillas av mig :-)


Jag har inget emot saxofon och det spelades "Liberty" med Anette Askvik i många rum och där förekommer en rätt våldsamt "förstorad" saxofon i den låten (ingen saxofon låter sådär i verkligheten annat än i extremt närfält).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster