Göteborg Hifi Show

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav genstruktur » 2018-09-15 23:45

Blev något mindre tid än jag hade hoppats.

Men upplevelser jag tar med mig är ifrån MBL, Dynaudio, HA, Lyngdorf och Technics. Och en del ny musik. Kul att vara på mässa!

LTS såg jag aldrig, vart var ni? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Laila » 2018-09-16 00:55

På krogen(The Flying Barrel) . . . typer. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-16 12:00

LTS var borta i hörnet, granne med Svalanders bl.a. Allra längst in i Stora Bankettsalen var Martin Logan. Jag har en massa bilder men det tar sin tid att skriva rapport!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav shifts » 2018-09-16 12:11

Väntar nyfiket!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav genstruktur » 2018-09-16 13:43

RogerGustavsson skrev:LTS var borta i hörnet, granne med Svalanders bl.a. Allra längst in i Stora Bankettsalen var Martin Logan. Jag har en massa bilder men det tar sin tid att skriva rapport!


Jaha ja, där var jag aldrig. När jag försenad mötte upp mina vänner hade de redan varit där så jag struntade i den delen.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav bassman » 2018-09-16 16:34

Trevlig mässa! Skall snart hoppa på flyget norrut och är full av intryck..

Det som direkt ligger kvar är ett besök hos Gelenc på deras Roadshow utanför mässa. Det funkade riktigt bra, sen såhär direkt stannar Holographic Audio. Trots ett jävla spring i dörren in å ut mådde jag riktigt bra där.

Det fanns fler utställare som utmärkte sig positivt men hinner inte reflektera just nu för flyget nalkas avgång :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Göteborg Hifi Show - Opalen

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-16 17:22

Ja, var ska man börja? Mycket att bevista och nu hade dessutom Akkelis en show vid sidan av och Genelec en roadshow. Första intrycket var den långa kön vid Hotell Opalen. Tycker de kan ta lärdom av Sweetspot, där man kan förköpa biljetter. Skulle också kunna ta Swish för att påskynda betalning på plats. Ett anslag med Swish-nummer utanför väl synligt för folk i kön. Nåväl efter ca 25-30 minuter i kön var man så inne.

Första rum blev Burmester.
Bild
Bild
Där spelades båda digitalt och analog. Tyvärr var ljudnivån överdrivet hög på de två första musikstyckena som spelades, en amerikansk à capella grupp följt av ett symfoniskt orkesterstycke. Väl basigt annars lär det bra, inte minst var där en ljudbild som lät rimlig.

Vidare till Technics i rummet brevid. Två skivspelare topmodellen SL1000 och den något billigare SL1200G. Den förstnämnda ruggit dyr. Den andra inte heller direkt billig. ”Snyggt” ljud men även här väl mycket bas. Det gäller väl att imponera?
Bild
Bild
Bild
Bild

Lasses Hifi blev nästa anhalt. Där hade vi en bekant plattvändare, Ola alias Sista Ordet. Det var rätt trevlig återgivning där basdunset var normalt.
Bild
Bild

Instereo körde i princip samma demo som för två år sedan, Chord och Naim i föreläsningsform där lyssanaren ska övertygas att de dyrare produkterna är bäst. Vid sidan av stod det några vinylspelare från Well Tempered. Ljudet då? Tja, normal Brittisk stampa takten profil.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Digitalbild med KEF, Rega, Electrocompaniet m.m. Förra showen visade de största KEF nu lite mindre modeller. Lät i varje fall bättre än förra showen.
Bild
Bild
Bild

Ultimate Sound med TAD. Makalöst trångt i det rummet. Blev lite väl högt och basigt när jag var där. Anette Askevik var populär i år men när såväl röst som saxofon dånar på låter det inte trovärdigy = likt röst och saxofon i verkligheten. Andra spealde låten på en lämpligare ljudnivå och då stör det mindre.
Bild

Canseda med Canton. Samme demonstratör som för två år sedan. Denna gång med lite mindre Canton-högtalare. Ingen bra ljudbild annars ok.
Bild

Hifiklubben med Lyngdorf som demonstratör. Spelades även här Anette Askevik på väldigt hög ljudnivå över Steinway-högtalare, inga problem att fylla det stora rummet. Det byttes till ett Lyngdorf-system med små högtalare synliga och två subbar instopapde i hörnen, även de små (kanske 30x50x20 cm). Allt kopplat till Lyngdorf elektronik. Ett häftigt slagverksstycke spelades, någon som vet vad det var? Det visade sig låta alldeles utmärkt! Åtminstone i mina öron var det smått imponerande.
Bild
Bild
Bild

Interceptor visade Luxman och Focal. Lite mera ”normal” anläggning, som många ahr hemmavid. Lät trevligt men det var möjligen lite klent för rockfans?
Bild
Bild

Holographic Audio som vanligt i ett mörkt rum där de körde med ett nytt linjeförsteg och det nya slutsteget kopplat till Dath Vader högtalarna med Ino-bestyckning. Jag intresserade mig mest för inkromet i försteget och det nya hörlursteget. Jodå, de hade en fjärrkontroll med… Förmodligen ingen färdig produkt. Hur det låter? Som vanligt bra.
Bild
Bild
Bild

Näste Smålänning, John Larsen, Larsen L9 och Gamut elektronik. Skivspelare från Pear-Audio. Hur det låter? Som vanligt bra.
Bild
Bild

Armour Nordic med Musical Fidelity och Q Acoustics. Lät inte så dumt.
Bild
Bild

XTZ körde en blandning av stereo och mångkanalljud, med och utan bild. Ljudmässigt vet jag inte riktigt, var rätt störigt från korridoren utanför och för en gångs skull kunde de ha krämat på lite mera.
Bild

Här spelades mono! Kul inslag. ”Vår” forumkompis Vinylkalle spakade.
Bild
Bild
Bild

Connaisseur-AV med en häftig vinylspelare från Amari, elektronik från Alluxity. Kommer inte ihåg namnet på högtalarna. ”Normalljud” kanske?
Bild
Bild
Bild

Sedan vandrade jag upp till Park Avenue. Kommer ett reportage därifrån strax.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav genstruktur » 2018-09-16 17:37

Låten hos Lyngdorf.



Shazzam sa så i alla fall :D


Tyckte nog också att Lyngdorfs pluttsystem var lite imponerande. Mr Lyngdorf själv var ju också en bra säljare. Bäst på mässan skulle jag nog säga - på ett positivt sätt alltså :).
Senast redigerad av genstruktur 2018-09-16 18:06, redigerad totalt 2 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav genstruktur » 2018-09-16 17:41

Laila skrev:På krogen(The Flying Barrel) . . . typer. :D


Jaha, trevligare än mässan kanske 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-16 17:43

Park Avenue. Här blir det tal om mera dyra anläggningar.

Började i rummet Kungsholm. Där stod högtalare från Paradigm och elektronik från Anthem. En liten streamer från Cyrus längst upp i stapeln. Anthem är kända för sin rumskorrigering, fast det är ju inte rummet som korrigeras. Det lät bra ändå. Med den prislappen tycker jag man kan begära det.
Bild

I rum Stockholm huserade AVM. Det spelades tokhögt när jag var där och det var inget behagligt ljud som strömmade ut ur högtalarna från Vienna Acoustics. Snygga prylar i alla fall.
Bild
Bild
Bild

Gripsholm där Audionord dukat upp en anläggning för tjocka plånböcker. Ja, det lät inte illa när de körde Kodo Drummers! Magico, D’Agostino, DCS är väl de varumärken som ska räknas upp här?
Bild
Bild
Bild

Sonus Faber Sonetto och Audio Research. Mycket mindre högtalare mot för två år sedan. Anständigt ljud fast kanske inte direkt prisvärt?
Bild

Focal högtalare med Nelson Pass elektronik. Spelades gitarrock som lät övertygande. Därefter spelades ett akustiskt stycke som lät mindre bra.
Bild
Bild

Var för två år sedan imponerad av Dynaudios demo av en mindre modell, Contour 40 tror jag den hette. Nu var det premiär för en större modell Confidence 50 med en väl tilltagen prislapp – 280 kkr. Den var ännu inte i produktion utan kom specialmonterad för detta event. Ja, det lät bra även om denna modell. Mark Levinson burkarna kostar 250 kkr per styck.
Bild
Bild

Martin Logan i den Stora Bankettsalen. I normalstora rum har jag inte tyckt om den där kantringen som kan vara extrem utanför sweetspot. Här var det inte så men vem sitter i så stora rum hemmavid?
Bild
Bild
Bild


Här var det produkter för akustikbehandling.
Bild

Över till de mindre rummen. Här med ett antal Heco-högtalare och kringutrustning. Ingen vettig lysning där.
Bild
Bild
Bild
Bild

Monitor Audio, YBA och Roksan.
Bild
Bild

Vivid högtalare, närmast pre-production, skulle tillbaka direkt med kurir enlig Leif Häggmark. Devialet elektronik. Holbo skivspelare från Slovenien, den spelades inte på. Väl litet rum för de högtalarna.
Bild

Tonkraft hade också ett litet rum. Lät inget vidare. Ardstål brukar få till.
Bild

Så var det då de där Klångedang Aktiv. Nej… Det hjälpte inte heller att plattlangaren smådansade.
Bild
Bild

Då lät det roligare hos Oido Audio som visade en modell av öppen baffel-typ.
Bild
Bild

MBL då? Jodå, inte illa! Blev rekommenderad av Lennartj och hans kompis Leif (det heter han väl?) att stå upp för där lät bättre.
Bild
Bild

Wilson tror jag behöver ett större rum än vad som stod till buds.
Bild

Harmonic Design med egna högtalare och elektronik.
Bild

Vienna Acoustics högtalare.
Bild

QLN lät trevligt.
Bild

Nu började jag få ont tid. Lite god dryck och ett snabba steg mot Hotel Heden. Här hos en engelsman som talade om EAR’s transformatorer.
Bild

I nästa rum huserade Engelholm Audio. Ett par högtalare med koaxialelement och bas jag inte sett/hört förrut. Helt olik de tidigare högt och djupt byggda som funnits tidigare.
Bild
Bild

Vidare till Veteran Hifi. Simply Black är kul.
Bild
Bild

Sista rummet jag hann besöka bjöd också på svenskt, APS tubetechnique från Kungsbacka.
Bild
Bild

Slutsats efter detta 7-timmarspass? Som vanligt är det vanskligt med demonstrationer i hotellrum. Ibland är rummen för små, ibland för stora och med mycket folk inpackat kan det låta väldigt annorlunda än när man sitter ett par personer. Segrare blir lätt stora rum med anläggningar som förmår att fylla dem med någorlunda välljud. Det blir inte riktigt samma sak hemmavid. Alltså till nackdel för många anläggningar med begränsad förmåga ljudtrycksmässigt.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Laila » 2018-09-16 18:46

Tack för ett, som vanligt, utmärkt reportage Roger. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav mrGaskill » 2018-09-16 19:15

Instämmer!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav darkg » 2018-09-16 19:17

RogerGustavsson skrev:Park Avenue.

Sista rummet jag hann besöka bjöd också på svenskt, APS tubetechnique från Kungsbacka.
[ Bild ]
[ Bild ]


Snygga högtalare, om man gillar den där lite kalla kriget-radarstation tekniska looken. Dumt att de inte valt matchande finish på sin AirArt 60  utan signalröda.

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav sprudel » 2018-09-16 19:32

Fint reportage :)
Huserade mest, nästan endast på Heden. Genomgående trevliga anläggningar där med Stylus Moon-setup resp Akelius stora horn som bjöd på häftigaste upplevelsen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav shifts » 2018-09-16 19:57

En eloge till Roger, stort tack! Det var en gedigen genomgång. Finns det några närbilder på HA-försteget tro?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-16 21:53

Nej, inga närbilder. Som vanligt rätt skumt i HAs demorum. Lars visade mig innehållet i steget i halvbreddsformat med instickskort monterat. Demo kördes med ett steg i fullbredd. I princip bara en slät låda, till vänster en ingångsväljare och till höger en volymkontroll som även har till/från-funktion. Drar man den i minimiläge stängs steget av. Härlig minimalism. Finns det inte bilder på HAs hemsida? Tänk dig en AMP Sixteeen med ett vred i varje ända.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav genstruktur » 2018-09-16 23:19

Liiiite närmare, men inte ända fram :)


Bild
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav shifts » 2018-09-17 06:55

Bra beskrivet, så ser det ju onekligen ut. Men var är HA:s så typiska, omissigenkännliga vred? :o
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-17 06:59

Nej rattarna är omdesignade för att se ut mindre som...öh.. "rattar". :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-17 07:30

Tangband skrev:
Bill50x skrev:
Tangband skrev:Klångedang med aktiv exakt-teknik skulle vara intressant att lyssna till :)

Instämmer, men det är lite långt att åka från huvudstaden... Men Anders S är en synnerligen seriös person så jag tvivlar inte på att det låter bra.

/ B


Som jag förstår det har han utvecklat sina högtalare optimalt uppställda i stereokonfiguration- dvs ett verkligt lyssningsscenario. Inget hittepå-rum som är ljuddämpat med endast en högtalare och en mik. Jag tror därför de spelar bättre än det mesta, skulle vara kul med lyssning.


Hrm, du har kanske sett min kommentar i bildreportaget? Det är inget jag skulle vilja ha hemma. Dessutom är det svindyrt. Då var Lyngdorf's demo på ett helt annat plan och långt billigare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Tangband » 2018-09-17 08:02

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:
Bill50x skrev:Instämmer, men det är lite långt att åka från huvudstaden... Men Anders S är en synnerligen seriös person så jag tvivlar inte på att det låter bra.

/ B


Som jag förstår det har han utvecklat sina högtalare optimalt uppställda i stereokonfiguration- dvs ett verkligt lyssningsscenario. Inget hittepå-rum som är ljuddämpat med endast en högtalare och en mik. Jag tror därför de spelar bättre än det mesta, skulle vara kul med lyssning.


Hrm, du har kanske sett min kommentar i bildreportaget? Det är inget jag skulle vilja ha hemma. Dessutom är det svindyrt. Då var Lyngdorf's demo på ett helt annat plan och långt billigare.


Ok det lät mindre bra.

De där mindre lyngdorf högtalarna såg jätteintressanta ut. :)
Är det dessa ?
http://lyngdorf.com/mh-2/

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav goat76 » 2018-09-17 09:43

Fantastisk sammanställning och fina bilder från mässan, otroligt bra Roger! :)

Jag var inte där och har inte lyssnat på de ljudsystem som fanns på mässan, men är det inte ett litet billigt demo-knep att spela upp en massa gles musik med väldigt breda panoreringar som det slagverksstycke som spelades upp i Lyngdorfs ljudsystem?
Det låter helt fantastiskt även hemma hos mig och garanterat hemma hos de flesta av oss.
Musikstycket består av distinkta klanger och toner, det smäller kraftigt från alla håll i rummet för att sen övergå till försiktiga toner i vissa partier.
Men... det låter ganska bra på min iPhone också, säkert även på det där Klångedang-systemet.

O-Zone Percussion Group - Jazz Variants
https://tidal.com/track/12359468

Jag menar inte att de som sköter dessa demos ska spela musik som är dåligt inspelad, men om de skulle våga spela tätare musik där det händer fler saker samtidigt, där flertalet instrument bråkar om samma frekvenser och toner.
Det är mycket mer avslöjande om en anläggning är bra eller dålig, tycker jag.

Vilken låt är det alla spelade med Anette Askevik, den med saxofon, det verkar också vara ett glest verk eller?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav genstruktur » 2018-09-17 10:36

Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Max_Headroom » 2018-09-17 11:06

goat76 skrev:
Jag menar inte att de som sköter dessa demos ska spela musik som är dåligt inspelad, men om de skulle våga spela tätare musik där det händer fler saker samtidigt, där flertalet instrument bråkar om samma frekvenser och toner.
Det är mycket mer avslöjande om en anläggning är bra eller dålig, tycker jag.


Många är nog inte så intresserade av det på demos. Många högtalare får problem med mer "grötig" musik, speciellt när man börjar kräma på. Det är man inte intresserad av när man håller demo, om nu inte grejjorna klarar detta galant, vilket en del ju gör.

Kör t.ex. Den Harrows "Don't break my heart" på hög volym och det är lätt hänt att lagren av syntar grötar ihop sig om inte mellanregistret i högtalarna håller måttet, så att säga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Wictor » 2018-09-17 13:55

Var det någon som snappade upp vad Larsen 7 kommer att kosta och om den blir större rent fysiskt än 6? Nämndes att den skall bli en deluxe version av L6.

Ka än även hålla med om att Holographic audios vred var lite snyggare förut, men känslan var fortfarande bra.
Han nämnde också att man kan använda sig av olika appar för att mäta upp akustiken i rummen? Är det någon som har provat liknande appar och kan rekommendera?

Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-17 15:51

Ja, det var nog Lyngdorf Mh-2 och så två Bw-2 i hörnen.

Om det är ett billigt trick med O-zone Percussion Group vet jag inte, det är inte så ofta man spelar med den volymen och så många åskådare och det ändå låter "snyggt". Överbrett är det ju, här hemma blir det också. Kodo-trummorna hos Audionord spelades på en väl tilltagen volym. Vi talar alltså inte om lägenhetsnivåer. Symfonisk orkestermusik är också en massa instruement som bråkar och det finns anläggningar som reder ut det också. Dynaudio körde också i ett stort rum (130 kvm tror jag) och där spelades också bråkig musik.

Numera är många inspelningar duktigt domesticerade för att passa hemma på lite lagom volym, på gott och ont. Den Harrow som ligger på Tidal är en sådan "jämntjock korv", likaså Malia som ofta spelas på mässor. En del av den grötighet som kan uppstå ligger även i rummets egenskaper och hur många har rum som inte spökar (inkl. mitt)?

Det finns nog bättre verktyg än appar att mäta upp rum med. Är det rummets akustik eller högtalarna eller hur de samverkar du vill mäta?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Morello » 2018-09-17 15:53

AndreasArvidsson skrev:Nej rattarna är omdesignade för att se ut mindre som...öh.. "rattar". :lol:


Det tror jag var ett bra beslut. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Max_Headroom » 2018-09-17 16:29

RogerGustavsson skrev: Den Harrow som ligger på Tidal är en sådan "jämntjock korv", likaså Malia som ofta spelas på mässor. En del av den grötighet som kan uppstå ligger även i rummets egenskaper och hur många har rum som inte spökar (inkl. mitt)?


Det är säkert tidal som är roten till det onda. Dom utgåvor jag har av Den Harrow är från 80-talet, innan mastringskompressionen slog till på allvar. Men jag nämnde den JUST för att det är flera lagaer av syntar som lätt grötar ihop sig om inte högtalarna fixxar det. Kör med kompressor på 2-spårsmixen (som tidal nästan garanterat har gjort) så blir det ju knas. På mina ino-burkar så låter du utmärkt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav shifts » 2018-09-17 16:46

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Nej rattarna är omdesignade för att se ut mindre som...öh.. "rattar". :lol:


Det tror jag var ett bra beslut. 8)


Äsch då, jag gillade de där! Men ok då, en förklaring iaf.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Göteborg Hifi Show

Inläggav Wictor » 2018-09-17 16:51

RogerGustavsson skrev:
Det finns nog bättre verktyg än appar att mäta upp rum med. Är det rummets akustik eller högtalarna eller hur de samverkar du vill mäta?


Det var i samband med att han pratade om instickskorten. Om man hade gjort allt man kan med akustiken men ändå inte får till det, då nämnde han att det fanns flera bra appar. Jag är ju så kass på det här så jag vet ju inte riktigt hur jag skall förklara.
Jag bor i en lägenhet med betongväggar och tak. Upplever att det ekar, hörs lätt om man klappar händer. Vet att mer tavlor och mattor råder bot på detta men tänkte att om man kunde mäta upp rummet lite före och sedan senare så kan man ju se om man är på rätt väg.

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster