Lejonklou HAKAI streamer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-10 13:08

Bill50x skrev:
Tell skrev:Men det finns ju inget att förklara, tycker ni kan ta o blindtesta era prylar så ska ni se hur lika allting låter. Digitalt är digitalt och så länge det inte är nån DSP inblandad så kan det inte låta annorlunda.

Helt plötsligt får jag 80-talsvibbar. För då kom CD-spelaren och jag minns de första testerna av dessa spelare. Man lyssnade knappt på dem, utan ägnade sig mest åt att recensera de olika funktionerna, utseendet och priset. Ljudet var givetvis perfekt, det var ju digitalt! Visst spelades det lite musik under testen och eftersom det inte fanns några klick och skrap eller brus (som från sämre vinyler) så var ju allt helt ok.
Själv hade jag planer på att hänga utanför dörren till min hifi-handlare dagen cd-spelaren blev tillgänglig men jag sansade mig och besökte först ett LTS-möte där underverket skulle spela. Snacka om besvikelse. Något så dött och könlöst har jag aldrig upplevt. Totalt onjutbart. Det dröjde nästan 10 år innan jag köpte en cd-spelare (billigast möjliga), huvudsakligen för att kunna spela de cd's som jag köpt på mig under semestrar i Europa. För på kontinenten åkte vinylskivan ut snabbt och ville man få hem lokal musik var det cd som gällde.

Nog om detta, det "perfekta ljudet" visade sig snabbt inte vara speciellt så. Även "ettor och nollor" kan ställa till det. Så visst kan det låta annorlunda. Jag har ju själv lagt upp två filer som flera personer har hört skillnad på, och det handlade om två olika NAS. Nu var ju upptagningen inte optimal (minst sagt) men man kan ju förutsätta att den som spelade in filerna hörde åtminstone minst samma skillnad live, annars hade det ju inte varit någon idé att lägga upp filerna. Dvs, använd NAS spelar roll för hur det låter. Det handlar inte alls om "bara" ettor och nollor.

Själv har jag jämfört min cd-spelare med en annan vid två tillfällen och det var noterbart att skillnaden inte fanns i klangen utan i den musikaliska presentationen.

/ B


Och att CDn lät dåligt berodde inte på den tidens sämre ADC/DAC? Att skivorna var sämre samplade och att typ jitter och dom analoga delarna i DACen faktiskt påverkade ljudet då? Det där är ju fan nästan 40 år sen nu, du tror inte tekniken har gått liiite fram sen dess?

Men nej, ljudet kan inte låta annorlunda för det är lagrat på en annan NAS (skillnaden du hörde beror ju på inspelningen, inget annat). Isf skulle väl även Youtube, Spotify, Tidal osv låta olika varje gång man spelade upp samma låt då ljudet garanterat tar sig både från olika servrar via olika routrar osv osv.
Eller tycker du att en jpg-bild ser olika ut beroende på om du har lagrat den på en hårddisk, SSD, NAS, usb-sticka eller på molnet också? Trots att jag hängt mycket på fotoforum där det finns minst lika mycket förvirrade gubbar som här så har jag ALDRIG sett nån diskussion om det nånstans att lagringsmediat skulle påverka hur en bild ser ut. Så det är ju nånting med ljud som gör att det är svårare för människor att korrekt uppfatta hur det FAKTISKT låter. Antagligen för att ljud jobbar i tiden, medans bild går att frysa och enkelt A/B-jämföra.

goat76 skrev:Jag vet inte hur det låter hemma hos dig men försök att låna en streamer som anses vara bra och som du kan låna hem över en längre tid. Ta vara på den tiden och lyssna på många olika musikstilar och njut bara av musiken.
Gör inga snabba A/B-jämnförelser för med dessa hinner du aldrig med lugn och ro höra hur helheten låter, på sin höjd kommer du bara jämnföra vissa element i musiken som t. ex. bas, diskant eller andra detaljer.

När du efter en eller två veckors lyssnande sedan byter tillbaka så kommer du troligtvis upptäcka att det är ganska stora skillnader i ljudet.
Inte nog med det så slipper du en massa trassel med USB-buggar, blåtands-synkproblem, brusande hörlursingångar och annat skit som kommer ivägen för ditt musiklyssnandet. En NAS i ett annat rum är också en bra ide, så behöver du inte ha en dator igång med dess illalåtande fläktar.

Min streamer har fått tydliga ljudliga skillnader vid olika uppdateringar, oftast har den blivit bättre men vid ett tillfälle var jag tvungen att backa tillbaka till föregående firmware.
En och samma maskin kan alltså låta väldigt olika bara p.g.a. det, vilket Harryup påpekade.

Du får naturligtvis fortsätta att förneka ljudskillnaderna med dina förutfattade meningar och stressiga A/B-tester om du vill. Om du däremot är en genuint musikintresserad person som strävar efter bättre ljud så är mitt förslag att du ger det en bättre chans. Allt detta är skrivet med välvilja. :)


Men nej, det finns ingen anledning att testa fram o tillbaks för ljudets skull. Det är just handhavande och funktioner som är intressant mellan olika produkter. Men min Xiaomi-grej funkar som den ska, Spotify connect, Netflix och Kodi gör sitt jobb, ljudet via toslink är fint o inte en enda störig fläkt har den. Annars har jag inga problem med blåtands-synkproblem eller att bruset stör när jag väl lyssnar på musik genom den, så sluta lägga på problem som inte finns.
O nå förutfattade meningar finns inte heller, snarare erfarenhet och logiskt tänkade. Sånt där som tyvärr briset när audiofiler börjar blanda in känsla i teknik. Tycker bara det är så synd med företag som tjänar tjockt med pengar på att dom lyckas lura folk att dom behöver köpa produkter för femsiffriga belopp istället för tresiffriga. Så jag skriver också med välvilja ;) Jag menar, ni skulle kunna gå ner i tid o lyssna mer på musik istället för att jobba skiten ur er för att köpa en streamer för 20kkr+ (som sprudel verkar vilja göra).

Empa skrev:
SSD:
Intel 320
Best sounding sizes of Intel 320 is 300 and 600 GB, while 160 GB appears to be a little worse and the smaller ones a tiny bit worse still. These differences are not crucial.
Many alternatives to Intel 320 have been tried, but 320 is in a class of its own. In general, SSD's don't sound any better than HDD's, but they're dead quiet and faster. Among the alternative SSD's, a few (most of them discontiued like 320) stand out as more decent sounding than the latest popular models. But none provide the effortless musical flow of 320.


Hihi :lol:


Hahaha vafan, o det finns folk i tråden som har respekt för den här herren?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav goat76 » 2018-09-10 13:26

Tell skrev:O nå förutfattade meningar finns inte heller, snarare erfarenhet och logiskt tänkade. Sånt där som tyvärr briset när audiofiler börjar blanda in känsla i teknik. Tycker bara det är så synd med företag som tjänar tjockt med pengar på att dom lyckas lura folk att dom behöver köpa produkter för femsiffriga belopp istället för tresiffriga. Så jag skriver också med välvilja ;) Jag menar, ni skulle kunna gå ner i tid o lyssna mer på musik istället för att jobba skiten ur er för att köpa en streamer för 20kkr+ (som sprudel verkar vilja göra).

OK, bra att veta. :)

goat76 skrev:Min streamer har fått tydliga ljudliga skillnader vid olika uppdateringar, oftast har den blivit bättre men vid ett tillfälle var jag tvungen att backa tillbaka till föregående firmware.
En och samma maskin kan alltså låta väldigt olika bara p.g.a. det, vilket Harryup påpekade.

Har du en logisk förklaring till detta eller är det också något jag fantiserat ihop?

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-10 13:35

goat76 skrev:
goat76 skrev:Min streamer har fått tydliga ljudliga skillnader vid olika uppdateringar, oftast har den blivit bättre men vid ett tillfälle var jag tvungen att backa tillbaka till föregående firmware.
En och samma maskin kan alltså låta väldigt olika bara p.g.a. det, vilket Harryup påpekade.

Har du en logisk förklaring till detta eller är det också något jag fantiserat ihop?


Antingen fantasin aa, eller kanske nån DSP som spökar? Eller påverkar den nåt filter i DACen? I dunno.
Men vad säger du då, anser du att bilder ser olika ut beroende på hur den lagras?
Senast redigerad av Tell 2018-09-10 14:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav goat76 » 2018-09-10 13:48

Tell skrev:
goat76 skrev:Min streamer har fått tydliga ljudliga skillnader vid olika uppdateringar, oftast har den blivit bättre men vid ett tillfälle var jag tvungen att backa tillbaka till föregående firmware.
En och samma maskin kan alltså låta väldigt olika bara p.g.a. det, vilket Harryup påpekade.

goat76 skrev:Har du en logisk förklaring till detta eller är det också något jag fantiserat ihop?


Antingen fantasin aa, eller kanske nån DSP som spökar? Eller påverkar den nåt filter i DACen? I dunno.
Men vad säger du då, anser du att bilder ser olika ut beroende på hur den lagras?

Nej, jag anser inte att bilder ser olika ut beroende på var de är lagrade.

Finns det något logiskt samband mellan det och att min streamer låter olika med olika firmwares?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 13:56

Tell skrev:... anser du att bilder ser olika ut beroende på hur den lagras?

Nej, det har jag svårt att tro. Men om någon visar mig en eventuell skillnad kommer jag inte att bortförklara den med attityden "digitalt är bäst, ettor är nollor".

När det gäller ljud handlar det om en pågående process, dvs (till skillnad från att visa bilder) vi har tidsaspekten att ta hänsyn till. Vi har också att ta höjd för eventuella störningar som kan bifogas i den digitala transmissionen och som kan störa efterkommande apparater.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 14:04

Tell skrev:Och att CDn lät dåligt berodde inte på den tidens sämre ADC/DAC? Att skivorna var sämre samplade och att typ jitter och dom analoga delarna i DACen faktiskt påverkade ljudet då? Det där är ju fan nästan 40 år sen nu, du tror inte tekniken har gått liiite fram sen dess?

Men nej, ljudet kan inte låta annorlunda för det är lagrat på en annan NAS (skillnaden du hörde beror ju på inspelningen, inget annat). Isf skulle väl även Youtube, Spotify, Tidal osv låta olika varje gång man spelade upp samma låt då ljudet garanterat tar sig både från olika servrar via olika routrar osv osv.

Jo, tekniken har gått framåt, inte bara lite utan mycket. Det är därför digitalt idag är lyssningsbart, eller rättare, kan låta fantastiskt idag. Att det i mångt och mycket handlar om omvandligen från digitalt till analogt (och omvänt) förändrar inte saken. Det är ju fortfarande en nödvändighet för att vi ska kunna lyssna med våra analoga öron. Men den digitala domänen är givetvis inte utan fel, det kan ske förändringar där också även om du har rätt i att de flesta fel uppkommer i ad/da-omvandlingen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-10 14:26

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Min streamer har fått tydliga ljudliga skillnader vid olika uppdateringar, oftast har den blivit bättre men vid ett tillfälle var jag tvungen att backa tillbaka till föregående firmware.
En och samma maskin kan alltså låta väldigt olika bara p.g.a. det, vilket Harryup påpekade.

goat76 skrev:Har du en logisk förklaring till detta eller är det också något jag fantiserat ihop?


Antingen fantasin aa, eller kanske nån DSP som spökar? Eller påverkar den nåt filter i DACen? I dunno.
Men vad säger du då, anser du att bilder ser olika ut beroende på hur den lagras?

Nej, jag anser inte att bilder ser olika ut beroende på var de är lagrade.

Finns det något logiskt samband mellan det och att min streamer låter olika med olika firmwares?

Antingen fantasin aa, eller kanske nån DSP som spökar? Eller påverkar den nåt filter i DACen? I dunno.

Bill50x skrev:
Tell skrev:... anser du att bilder ser olika ut beroende på hur den lagras?

Nej, det har jag svårt att tro. Men om någon visar mig en eventuell skillnad kommer jag inte att bortförklara den med attityden "digitalt är bäst, ettor är nollor".

När det gäller ljud handlar det om en pågående process, dvs (till skillnad från att visa bilder) vi har tidsaspekten att ta hänsyn till. Vi har också att ta höjd för eventuella störningar som kan bifogas i den digitala transmissionen och som kan störa efterkommande apparater.

/ B

Okej men film då, där har vi tidsaspekt att ta hänsyn till, ser det olika ut beroende på lagringsmedia?
Alltså bild, film och ljud är alla lagrade som ettor och nollor, så varför skulle just ljud vara så magiskt dåligt att det blir påverkat o inte bildmediat? Är väl snarare ljud som isf ska påverkas minst då det är betydligt mindre och enklare data än bild och film. Jag menar, PCM-ljud är nåt som funnits o har sett likadant ut sen 40+år, medans bildcodecs, färgprofiler jadda jadda är nåt som uppdateras fortlöpande, men ändå så visas det likadant bara alla inställningar är densamma.
Eller om man ska dra det vidare, varför påverkas inte textfiler, program, databaser osv osv av var den är lagrad och vilket håll sata-kabeln sitter åt? Varför är det BARA ljud som så magiskt påverkas?

Bill50x skrev:Jo, tekniken har gått framåt, inte bara lite utan mycket. Det är därför digitalt idag är lyssningsbart, eller rättare, kan låta fantastiskt idag. Att det i mångt och mycket handlar om omvandligen från digitalt till analogt (och omvänt) förändrar inte saken. Det är ju fortfarande en nödvändighet för att vi ska kunna lyssna med våra analoga öron. Men den digitala domänen är givetvis inte utan fel, det kan ske förändringar där också även om du har rätt i att de flesta fel uppkommer i ad/da-omvandlingen.

/ B

Okej, så exakt vilka fel är det som kan hända i den digitala domänen som inte har med typ en DSP att göra? Och varför påverkar dom felen enbart ljud och inget annat i data-världen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-10 15:58

Bill50x skrev:Jo, tekniken har gått framåt, inte bara lite utan mycket. Det är därför digitalt idag är lyssningsbart, eller rättare, kan låta fantastiskt idag. Att det i mångt och mycket handlar om omvandligen från digitalt till analogt (och omvänt) förändrar inte saken. Det är ju fortfarande en nödvändighet för att vi ska kunna lyssna med våra analoga öron. Men den digitala domänen är givetvis inte utan fel, det kan ske förändringar där också även om du har rätt i att de flesta fel uppkommer i ad/da-omvandlingen.

/ B


Nja, är lite skeptiskt till att det alltid lät sämre tidigare. Några inspelningstekniker med uttalat välljudsskapande i bagaget var lyriska över vad t.ex. de där tidiga Sony PCM-grunkorna presterade tidigt 80-tal. Bertil Alving var en av dem och inte lät hans inspelningar dåligt. Tony Faulkner var en annan. Vid hade en LTS-samling i Huskvarna för en förhandsvisning av Philips första kommersiellt tillgängliga CD-spelare. Den återgivning den gav var i högsta grad beroende på vad som fanns på fonogrammen, de var till en början inte roliga men det kom att bli bättre när det fanns andra inspelningar tillgängliga.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 16:16

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Jo, tekniken har gått framåt, inte bara lite utan mycket. Det är därför digitalt idag är lyssningsbart, eller rättare, kan låta fantastiskt idag. Att det i mångt och mycket handlar om omvandligen från digitalt till analogt (och omvänt) förändrar inte saken. Det är ju fortfarande en nödvändighet för att vi ska kunna lyssna med våra analoga öron. Men den digitala domänen är givetvis inte utan fel, det kan ske förändringar där också även om du har rätt i att de flesta fel uppkommer i ad/da-omvandlingen.

Nja, är lite skeptiskt till att det alltid lät sämre tidigare. Några inspelningstekniker med uttalat välljudsskapande i bagaget var lyriska över vad t.ex. de där tidiga Sony PCM-grunkorna presterade tidigt 80-tal. Bertil Alving var en av dem och inte lät hans inspelningar dåligt. Tony Faulkner var en annan. Vid hade en LTS-samling i Huskvarna för en förhandsvisning av Philips första kommersiellt tillgängliga CD-spelare. Den återgivning den gav var i högsta grad beroende på vad som fanns på fonogrammen, de var till en början inte roliga men det kom att bli bättre när det fanns andra inspelningar tillgängliga.

Jag är inte alls säker på att det var den digitala tekniken som var felet när de första skivorna dök upp. Det kan lika gärna ha varit produktionerna som sådana, men de som sålde dessa ville på något sätt visa hur olika/bättre de var.

Ta en skiva som Brothers In Arms med Dire Straits. Den lät ju fördjävligt när man lyssnade på den, när den släpptes. Noll känsla, steril och trist. Och den lät lika illa på vinyl. Antingen har jag vant mig vid ljudet eller så har uppspelningsutrustningen blivit bättre sedan dess (eller anpassats efter digital återgivning) men idag är skivan lyssningsbar. I alla fall med tidigare utgåvor, den har ju blivit sämre för varje ny remastring som släppts, men det är ju en annan fråga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav sprudel » 2018-09-10 16:52

Haha!
Vad roligt att du tar upp Brothers in arms som exempel. Jag gjorde precis samma efarenhet med en kompis i samma hus (Jorma). Jag hade den på vinyl, han på CD, en liten maskin. Samma erfarenhet av CD, sterilt, dött, helt platt och inget knaster.
På tal om att veta allt så stöter jag ibland på unga och nyutbildade läkare där några efter sin examen anser sig veta hur allt står till. Nu kan jag allt!
Kanske söker man en trygghet i att man bestämt sig för hur det är. Sällan råkar jag på samma fenomen bland mer erfarna läkare eller överhuvudtaget mogna människor inom sitt forskningsfält. Respekten och ödmjukheten inför komplexiteten och ett som jag ser det, äkta vetenskapligt förhållningssätt är det som råder. Jag argumenterar sällan med de som är helt säkra på sakernas tillstånd, eller ännu säkrare på att det absolut inte är så. (Fritt citerat Mark Twain)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-11 11:27

Bill50x skrev:Jo, tekniken har gått framåt, inte bara lite utan mycket. Det är därför digitalt idag är lyssningsbart, eller rättare, kan låta fantastiskt idag. Att det i mångt och mycket handlar om omvandligen från digitalt till analogt (och omvänt) förändrar inte saken. Det är ju fortfarande en nödvändighet för att vi ska kunna lyssna med våra analoga öron. Men den digitala domänen är givetvis inte utan fel, det kan ske förändringar där också även om du har rätt i att de flesta fel uppkommer i ad/da-omvandlingen.

/ B

Jag frågar igen, för jag är nyfiken på vad ni har för förklaring att ettor o nollor kan tolkas på olika sätt beroende på apparat; Så exakt vilka fel är det som kan hända i den digitala domänen som inte har med typ en DSP att göra? Och varför påverkar dom felen enbart ljud och inget annat i data-världen, såsom bilder, film, textfiler, program osv osv?


sprudel skrev:På tal om att veta allt så stöter jag ibland på unga och nyutbildade läkare där några efter sin examen anser sig veta hur allt står till. Nu kan jag allt!
Kanske söker man en trygghet i att man bestämt sig för hur det är. Sällan råkar jag på samma fenomen bland mer erfarna läkare eller överhuvudtaget mogna människor inom sitt forskningsfält. Respekten och ödmjukheten inför komplexiteten och ett som jag ser det, äkta vetenskapligt förhållningssätt är det som råder. Jag argumenterar sällan med de som är helt säkra på sakernas tillstånd, eller ännu säkrare på att det absolut inte är så. (Fritt citerat Mark Twain)

Lite som jag stöter på gubbar på forum som trots massa års erfarenhet inte kan nånting.
Typ hängde tidigare många år på fotoforum där det fanns dom med apdyra kameror med lika dyr optik o som tyckte o skrev jättemycket saker som oftast inte stämde, o samtidigt som dom tog lika bra bilder som en tioåring. Fascinerande..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Harryup » 2018-09-11 11:47

När jag och ett antal andra testade som mesta olika programvaror i Squeezebox så hände allt möjligt. Allt ifrån storleken på ethernetpaket och cachar och displayen på och av gjorde skillnader som inte var skillnaden mellan fungerar eller fungerar inte. Sen var det ett antal obskyra ändringar i firmwares som vi inte hade en aning om vad som var ändrat med allt funkade i de olika alternativen men lät olika gjorde dom.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Bill50x » 2018-09-11 13:41

Tell skrev:
Bill50x skrev:Jo, tekniken har gått framåt, inte bara lite utan mycket. Det är därför digitalt idag är lyssningsbart, eller rättare, kan låta fantastiskt idag. Att det i mångt och mycket handlar om omvandligen från digitalt till analogt (och omvänt) förändrar inte saken. Det är ju fortfarande en nödvändighet för att vi ska kunna lyssna med våra analoga öron. Men den digitala domänen är givetvis inte utan fel, det kan ske förändringar där också även om du har rätt i att de flesta fel uppkommer i ad/da-omvandlingen.
Jag frågar igen, för jag är nyfiken på vad ni har för förklaring att ettor o nollor kan tolkas på olika sätt beroende på apparat; Så exakt vilka fel är det som kan hända i den digitala domänen som inte har med typ en DSP att göra? Och varför påverkar dom felen enbart ljud och inget annat i data-världen, såsom bilder, film, textfiler, program osv osv?

Det är bara positivt att du vill veta. Just i detta fallet kan jag tyvärr inte svara, jag vet helt enkelt inte. Om jag visste skulle jag kunna tillverka världens bästa digitala apparater. Min egen teori är att den gamla tidens gränser för vad vi anses kan höra, eller inte, inte längre gäller. Det är ju bara titta på vad den ursprungliga DIN-normen satte för gränser, helt vetenskapligt framtagna enligt tysk ingenjörskonst. Idag skrattretande låga krav.

Du nämner återgivning av bilder som ett exempel. I så fall handlar det om att nagelfara en bild rad efter rad och se om man har en förändring. Vem orkar hålla på med sådant? Eller kolla om tex gråskalan är exakt lika över hela bilden? Man kan iofs skanna av ett färgprov (tex PMS187) och sedan transformera denna mellan lite olika format för att att se om det händer något. Men vem orkar hålla på med sådant när man hör skillnad på två filer som är upptagna med olika NAS?

På vissa forum diskuteras hur olika firmware låter i sina strömmare. OK att att en hel del kan vara placebo men förmodligen inte allt. Dvs mjukvaran som styr din strömmare påverkar också hur det låter. Och det är ju bara ettor och nollor det handlar om.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav gopnik » 2018-09-11 14:11

Bill50x skrev:Men vem orkar hålla på med sådant när man hör skillnad på två filer som är upptagna med olika NAS?

Men det gör man inte. Att du fortsätter låtsas att de där filerna visar detta är bara tramsigt. Det är lite som sjöodjur och bigfoot, som av någon underlig anledning bara finns på suddiga, svartvita bilder med groteska framkallningsfel. Och dina mytiska NAS-skillnader som bara finns på en jävla mobiltelefonupptagning där vi bara har upptagarens ord på att förhållandena var typ jämförbara...
När du dessutom redan fått förklarat för dig att ett par millimeters förflyttning av den där mobiltelefonen räcker för att upptagningarna ska kunna låta olika. Sluta göra dig dum.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav dewpo » 2018-09-11 14:42

Nu är det ju inte svårt att konfigurera en NAS så att den med hjälp av olika plugin program verkligen påverkar ljudet,
Både rums-korrigering och transcoding mellan filformat är ju något en NAS gör enkelt idag medans den skickar filen, Om man vill...

Är en NAS konfigurerad att inte påverka filen utan skicka den oförvanskad så bör den nog rimligen göra det,
Men standar inställningen kan nog ofta vara att ljudet transcodas till mp3, Förutsatt att man använder sin NAS som media server inte filserver.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-11 15:04

Bill50x skrev:Det är bara positivt att du vill veta. Just i detta fallet kan jag tyvärr inte svara, jag vet helt enkelt inte. Om jag visste skulle jag kunna tillverka världens bästa digitala apparater. Min egen teori är att den gamla tidens gränser för vad vi anses kan höra, eller inte, inte längre gäller. Det är ju bara titta på vad den ursprungliga DIN-normen satte för gränser, helt vetenskapligt framtagna enligt tysk ingenjörskonst. Idag skrattretande låga krav.

Du nämner återgivning av bilder som ett exempel. I så fall handlar det om att nagelfara en bild rad efter rad och se om man har en förändring. Vem orkar hålla på med sådant? Eller kolla om tex gråskalan är exakt lika över hela bilden? Man kan iofs skanna av ett färgprov (tex PMS187) och sedan transformera denna mellan lite olika format för att att se om det händer något. Men vem orkar hålla på med sådant när man hör skillnad på två filer som är upptagna med olika NAS?

På vissa forum diskuteras hur olika firmware låter i sina strömmare. OK att att en hel del kan vara placebo men förmodligen inte allt. Dvs mjukvaran som styr din strömmare påverkar också hur det låter. Och det är ju bara ettor och nollor det handlar om.

/ B

Men om det nu är så vanligt så borde det väl finnas nån som har en faktiskt förklaring på varför det är skillnader, alltså en vetenskaplig förklaring o inte bara nån likt du som säger att det bara är så för att ni tror er höra nåt. Alltså att en tillverkare säger att den här firmwaren gör si eller så med datan pga det här eller det där, eller nån teknisk kunnig som luskar fram ur nån kod om varför ettan helt plötsligt tolkas som en nolla istället. Men nej, det enda man läser om är folk som påstår att dom hör skillnad utan några slags vetenskapliga belägg. Fast om du råkar ha nån länk till nåt vettigt så får du hemskt gärna komma med det :)

O varför skulle inte folk orka kolla efter skillnader i bilder om dom nu skulle finnas om man är lika bildnördig som vissa andra är ljudnördiga? För det finns det ju, men det är mest skärmar där dom kollar om gråskalan, gamman, gamut osv osv. Lite likt som att mäta på högtalare där det faktiskt finns skillnader. Däremot har jag aldrig sett nån mäta nånting på t ex HDMI-utgången, o det för att folk fattar att det bara är ettor och nollor som kommer ut där och att det bara är skärmens analoga tolkning av dom som faktiskt kan visa nån skillnad.

dewpo skrev:Nu är det ju inte svårt att konfigurera en NAS så att den med hjälp av olika plugin program verkligen påverkar ljudet,
Både rums-korrigering och transcoding mellan filformat är ju något en NAS gör enkelt idag medans den skickar filen, Om man vill...

Är en NAS konfigurerad att inte påverka filen utan skicka den oförvanskad så bör den nog rimligen göra det,
Men standar inställningen kan nog ofta vara att ljudet transcodas till mp3, Förutsatt att man använder sin NAS som media server inte filserver.

Ja transcoding är väl en annan femma, men även där så är ju skillnaden minimal om man håller sig till högre bitrates.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav gopnik » 2018-09-11 15:12

dewpo skrev:Men standar inställningen kan nog ofta vara att ljudet transcodas till mp3, Förutsatt att man använder sin NAS som media server inte filserver.

Nej. Om det är en mediaserver är det ingen NAS. Gör den transcoding är det ingen NAS. En NAS har typiskt inte - och heller inget behov av - ens i närheten av den processorkraft som krävs för realtidstranscoding.
En Network Attached Storage-enhet är bara en filserver. Per definition. Av enklare typ dessutom. Att det sedan finns folk som misshandlar både definitioner och hemmaleksaksprodukter som fastnat i appträsket hör inte hit. Gör man annat än lagrar och läser musikfilerna rakt av på sin NAS, och därför "hör skillnad på olika nassar", så gör man fel. Och får väl för helvete använda prylarna ordentligt i stället då, så försvinner problemet.

Att vi ens ska ha en sån här tråd på det här forumet... :evil: Selleri är en sjujävla drog, verkar det.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav dewpo » 2018-09-11 15:37

Det_Kallas_NAS_I_dagligt_Tal.png
Det_Kallas_NAS_I_dagligt_Tal.png (170.49 KiB) Visad 3393 gånger

NAS.png
NAS.png (328.32 KiB) Visad 3393 gånger


Vad kallar ni det här då?
Tillverkarna kallar det NAS hur som helst.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav UrSv » 2018-09-11 15:48

Jovisst är de NASar men kan agera mediaservrar också. Läser man filen från NAS-funktionen så skall ingen påverkan ske. Läser man från mediaservern kan vilken påverkan som helst ske. Men det är två helt olika saker och har ju inte med varandra att göra. Som sagt, om det var en mediaserver inblandad så är det ursprungliga testet till och med ännu mer meningslöst om man inte vet någonting om förutsättningarna.
Senast redigerad av UrSv 2018-09-11 16:03, redigerad totalt 1 gång.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav gopnik » 2018-09-11 15:53

dewpo skrev:Vad kallar ni det här då?
Tillverkarna kallar det NAS hur som helst.

Det är mediacenter. Som sagt, en NAS servar filer. Vanliga filer. Utan att göra ett endaste dugg med dem. Det är själva definitionen av en NAS! Om den gör något annat är det inte en NAS man har. Och dessa två har helt uppenbart andra funktionen än en NAS-funktion. Använder man dessa är det just något annat än en NAS. Vad är det som är svårt att förstå egentligen?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav dewpo » 2018-09-11 16:10

UrSv skrev:Jovisst är de NASar men kan agera mediaservrar också. Läser man filen från NAS-funktionen så skall ingen påverkan ske. Läser man från mediaservern kan vilken påverkan som helst ske. Men det är två helt olika saker och har ju inte med varandra att göra. Som sagt, om det var en mediaserver iblandat så är det ursprungliga testet till och med ännu mer meningslöst om man inte vet någonting om förutsättningarna.


:? Vilka protokoll räknas som NAS menar ni? AFS,AFP,NFS,SMB/CIFS,rsync eller fler?

Wikipedia listar även HTTP,FTP,SFTP,UPnP som NAS protokoll.

Men vill man nå diskarna direkt så man kan vara säker på att få oförvanskad data känns i mina ögon iSCSI bättre men det kallas tydligen SAN (storage area network) :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav gopnik » 2018-09-11 16:23

dewpo skrev: :? Vilka protokoll räknas som NAS menar ni? AFS,AFP,NFS,SMB/CIFS,rsync eller fler?

Protokollet som sådant är inte intressant. Skillnaden mellan en NAS och SAN är att en NAS är en nätverksvolym som ger åtkomst på filnivå via någon sorts lämpligt protokoll, medan en SAN ger åtkomst på blocknivå. Görs någon som helst omarbetning av data är det inte längre en NAS/SAN.
dewpo skrev:Men vill man nå diskarna direkt så man kan vara säker på att få oförvanskad data känns i mina ögon iSCSI bättre men det kallas tydligen SAN (storage area network) :oops:

Precis. Det kallas det. Men den där första halvan av meningen ställer jag inte upp på. Det är man garanterad med en NAS. Annars är det ingen NAS.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav goat76 » 2018-09-11 20:55

Så, vem ska bygga en HAKAI streamer, du Tell? :D

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-11 23:01

goat76 skrev:Så, vem ska bygga en HAKAI streamer, du Tell? :D


Ja jag ska bygga två för att få dubbelt så bra ljud. Måste bara läsa på lite om det är en röd eller blå tp-kabel som ger bäst ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav matssvensson » 2018-09-11 23:28

goat76 skrev:Så, vem ska bygga en HAKAI streamer, du Tell? :D

Det kan nog bli svårt. Entusiasterna på Lejonklous forum har dammsugit marknaden på restlagret av det specificerade moderkortet. Så nu kvarstår uppgiften att lyssna igenom en hög av andra moderkort för att hitta ett som låter lika bra eller bättre än det förra. Hjälp med det efterfrågas.

Vad jag förstår är den specificerade kontrollprogamvaran till HAKAI så buggig att spelaren oftast bara spelar en låt i taget mellan avbrotten, om ens det. Det skulle jag aldrig acceptera, oavsett hur bra det låter. Jag är lite mer bekväm än så i mitt musiklyssnande. Åtminstone en LP-sida ska gå att lyssna på utan avbrott.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Laila » 2018-09-12 00:42

Om inte annat för balansens skull, så bör man kanske nämna att Herr Leionklou inte är helt okänd
internationellt. Ett relativt "billigt" phonosteg har åtminstone i Stereophile fått hyfsad kritik . . . typ.

Lejonklou Kinki3: $795 ★
Made in Sweden and housed in a simple aluminum box, the moving-magnet–only Kinki3 provides 40dB gain and a fixed loading of 47k ohms/80pF. Like Lejonklou's more expensive Slipski5.1, the Kinki produced a smooth, midrange-rich sound with excellent microdynamics and an expansive soundstage, but lacked the Slipski's coherence and sophistication, said MF. (Vol.34 No.10)


Men vem vet hur det kunnat låta med de senaste lödtennslyssningarna fullt ut implementerade ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav matssvensson » 2018-09-12 00:59

Laila skrev:Om inte annat för balansens skull, så bör man kanske nämna att Herr Leionklou inte är helt okänd
internationellt. Ett relativt "billigt" phonosteg har åtminstone i Stereophile fått hyfsad kritik . . . typ.

Lejonklou Kinki3: $795 ★
Made in Sweden and housed in a simple aluminum box, the moving-magnet–only Kinki3 provides 40dB gain and a fixed loading of 47k ohms/80pF. Like Lejonklou's more expensive Slipski5.1, the Kinki produced a smooth, midrange-rich sound with excellent microdynamics and an expansive soundstage, but lacked the Slipski's coherence and sophistication, said MF. (Vol.34 No.10)


Men vem vet hur det kunnat låta med de senaste lödtennslyssningarna fullt ut implementerade ? :)

Lejonklous produkter verkar röna uppskattning hos flertalet som haft möjlighet att pröva/testa. Och han erbjuder i möjligaste mån uppgradering av sina produkter till en rimlig kostnad när han kommer på någon ny förbättring. Så oavsett ser han ut att kunna skaffa sig nöjda kunder. Kudos för det tycker jag. Lite nyfiken blir jag på hur hans produkter skulle överleva en F/E lyssning.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Laila » 2018-09-12 01:14

Kan kanske bero på använt lödtenn, måske . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster