Lejonklou HAKAI streamer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tangband » 2018-09-09 08:49

sprudel skrev:Ja, ja. Tänkt vad bra om allt lät lika. Då hade det varit tillfyllest med en enda apparat.

Är det sånt som kallas för kommunist-hifi ? :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Harryup » 2018-09-09 11:38

Mina erfarenheter är att digitala grunkor som är uppgraderingsbara med firmware, drivrutiner och uppspelningsprogramvaror inte låter lika för alltid om man uppgraderar eller är tvungen att uppgradera.

När det gäller kabellängder så har jag varit med om att apparater faktiskt vill ha en viss längd på en twisted-pair för att fungera bra. Är kabeln för kort så tycker apparaten inte att det är en tvinnad kabel. Nu är det verkligen inte vanligt men det har faktiskt hänt.

När det gäller tenn så har jag vid direkt kontakt med dCS faktiskt fått beskedet att de inte kunde hitta något bra tenn efter RoHS inträdde att de kände sig tvungna att lägga ner hela sin professionella serie av apparater.

Så min erfarenhet är att digitala streamingspelare är den apparat i en vanlig uppspelningskedja som inte är att lita på alls när det gäller vad som är logiskt utifrån erfarenheter ifrån vanliga stereogrunkor.

/Harryup

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-09-09 12:06

"Själv har jag aldrig jämfört olika datakablage så jag kan inte uttala mig om det verkligen kan bli hörbar skillnad."

Det blir inte det, och blir det skillnad så är det inte den sortens skillnad som du menar
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-09-09 12:09

och att jämföra i test är helt överflödigt. Det går att tillämpa teori och direkt förstå detta
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-09 12:27

goat76 skrev:
Tell skrev:
Tangband skrev:Undras vilken som skulle låta bäst vid en kontrollerad blindtest av dessa ?
Rasberry pi streamer överst


Dom lär låta så väldigt likadant så det är vid just kontrollerade blindtest man kanske kan märka nån skilkad. O då antagligrn inget som är "bättre", utan bara lite lite annorlunda.
Om man iofs inte kör samma externa DAC, då är skillnaden noll.

Det är samma stora eller lilla skillnad som det är mellan olika cd-spelare i ljud. Sen är det Antagligen stor skillnad i handhavande, livslängd och hur länge företagen fortsätter hålla igång produkten med uppdateringar.

Och nu vet jag att jag matar trollet. :)


Ja samma lilla skillnad ja, dvs ingen alls. Ettor o nollor du vet. O ja du har rätt, dumt att mata Tangband som tillomed verkar tro att det spelar roll vilket håll SATA-kabeln sitter åt..

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tangband » 2018-09-09 13:19

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
Dom lär låta så väldigt likadant så det är vid just kontrollerade blindtest man kanske kan märka nån skilkad. O då antagligrn inget som är "bättre", utan bara lite lite annorlunda.
Om man iofs inte kör samma externa DAC, då är skillnaden noll.

Det är samma stora eller lilla skillnad som det är mellan olika cd-spelare i ljud. Sen är det Antagligen stor skillnad i handhavande, livslängd och hur länge företagen fortsätter hålla igång produkten med uppdateringar.

Och nu vet jag att jag matar trollet. :)


Ja samma lilla skillnad ja, dvs ingen alls. Ettor o nollor du vet. O ja du har rätt, dumt att mata Tangband som tillomed verkar tro att det spelar roll vilket håll SATA-kabeln sitter åt..

Det har jag aldrig påstått, jag har inte ens provat. Jag är heller inget troll :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav goat76 » 2018-09-09 17:39

Tangband skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Det är samma stora eller lilla skillnad som det är mellan olika cd-spelare i ljud. Sen är det Antagligen stor skillnad i handhavande, livslängd och hur länge företagen fortsätter hålla igång produkten med uppdateringar.

Och nu vet jag att jag matar trollet. :)


Ja samma lilla skillnad ja, dvs ingen alls. Ettor o nollor du vet. O ja du har rätt, dumt att mata Tangband som tillomed verkar tro att det spelar roll vilket håll SATA-kabeln sitter åt..

Det har jag aldrig påstått, jag har inte ens provat. Jag är heller inget troll :)

Naturligtvis så är det Tell som är trollet, och han fortsätter uppenbarligen att trolla vilket alla tydligt kan se. :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-09 18:04

goat76 skrev:
Tangband skrev:
Tell skrev:
Ja samma lilla skillnad ja, dvs ingen alls. Ettor o nollor du vet. O ja du har rätt, dumt att mata Tangband som tillomed verkar tro att det spelar roll vilket håll SATA-kabeln sitter åt..

Det har jag aldrig påstått, jag har inte ens provat. Jag är heller inget troll :)

Naturligtvis så är det Tell som är trollet, och han fortsätter uppenbarligen att trolla vilket alla tydligt kan se. :)


Nej jag trollar inte, det är ni som hör i syne. En etta är en etta och en nolla är en noll o det går inte att tyda på nåt annat sätt, så hör ni nån skillnad så är det väl isf dacens analoga delar som påverkar eller eran placebo som kickar in.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Kraniet » 2018-09-09 18:13

att nån lyssnar på lejonklou är bortom mitt förstånd. han är en clown när det kommer till hifi
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Bill50x » 2018-09-09 18:58

Kraniet skrev:att nån lyssnar på lejonklou är bortom mitt förstånd. han är en clown när det kommer till hifi

Hur har du kommit till den slutsatsen? Han är synnerligen seriös och jobbar hårt ner till minsta detalj. Han provlyssnar (och justerar) varje apparat innan den lämnar honom.

Så vad gör honom till en clown?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav sprudel » 2018-09-09 19:58

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Det har jag aldrig påstått, jag har inte ens provat. Jag är heller inget troll :)

Naturligtvis så är det Tell som är trollet, och han fortsätter uppenbarligen att trolla vilket alla tydligt kan se. :)


Nej jag trollar inte, det är ni som hör i syne. En etta är en etta och en nolla är en noll o det går inte att tyda på nåt annat sätt, så hör ni nån skillnad så är det väl isf dacens analoga delar som påverkar eller eran placebo som kickar in.


Välkommen :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-09 20:36

Bill50x skrev:
Kraniet skrev:att nån lyssnar på lejonklou är bortom mitt förstånd. han är en clown när det kommer till hifi

Hur har du kommit till den slutsatsen? Han är synnerligen seriös och jobbar hårt ner till minsta detalj. Han provlyssnar (och justerar) varje apparat innan den lämnar honom.

Så vad gör honom till en clown?

/ B

Om man tror att tp-kabel, riktning på sata-kabel och vilket moderkort man har gör skillnad i ljudkvalitet så är man rätt clownig jo.

sprudel skrev:Välkommen :mrgreen:

Va?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav goat76 » 2018-09-09 20:55

Tell skrev:
Bill50x skrev:
Kraniet skrev:att nån lyssnar på lejonklou är bortom mitt förstånd. han är en clown när det kommer till hifi

Hur har du kommit till den slutsatsen? Han är synnerligen seriös och jobbar hårt ner till minsta detalj. Han provlyssnar (och justerar) varje apparat innan den lämnar honom.

Så vad gör honom till en clown?

/ B

Om man tror att tp-kabel, riktning på sata-kabel och vilket moderkort man har gör skillnad i ljudkvalitet så är man rätt clownig jo.

sprudel skrev:Välkommen :mrgreen:

Va?


Jag tror Sprudel för andra(?) gången bjuder in dig till honom så att du får höra skillnaderna. Då slipper du sitta och gissa nästa gång. :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav gopnik » 2018-09-10 01:43

Bill50x skrev:Så vad gör honom till en clown?

Att det han så noga lyssnar in inte finns. En hifihomeopat. Dessa är också mycket noga med sina ritualer och (fel)analyser. Ibland, kanske till och med ofta, tror de på idiotierna själva. Det förändrar inte det faktum att de är clowner.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tangband » 2018-09-10 07:49

Dacen ser intressant ut, inte minst om man skulle få för sig att köra dsp -delningsfilter från en vanlig dator till ett aktivt 4-vägsystem. Dacen har 8 kanaler. Om dacen är så bra som det påstås, så är det billigt. I HAKAI används bara två av dacarna.

Intressant är också att leijonklou föredrar isochronous USB förbindelse, istället för det som är ”inne” just nu i hifitidningarna, asynkron överföring.

”Isochronous USB provides an much less processed connection between the digital source (in this case, the Gigabyte motherboard) and the DAC. This gives the motherboard more influence over the sound quality; if it's good, it will sound good. But if it's not very good it will not sound very good. And there is zero tolerance for dropouts in the datastream.

Asynchronous will buffer the signal from the digital source and try to isolate the DAC from the quality aspects of the datastream. In practice those qualities will however still leak through to the DAC and can be heard. The increased processing is not good for sound quality, unless you fine tune every component and its process for maximum musicality. Every step of the transmission and processing has a musical impact.”

En annan dac som använder isochronous USB förbindelse är REGA DAC 1, känd för att låta väldigt ”analogt”.

”Turning to the Rega's USB input, Apple's USB Prober utility identified the device as a "USB Audio DAC" by "Burr-Brown from TI," and confirmed that it operated in "Isochronous adaptive" mode.
Read more at https://www.stereophile.com/content/reg ... v51KQvU.99

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 08:23

gopnik skrev:
Bill50x skrev:Så vad gör honom till en clown?

Att det han så noga lyssnar in inte finns. En hifihomeopat. Dessa är också mycket noga med sina ritualer och (fel)analyser. Ibland, kanske till och med ofta, tror de på idiotierna själva. Det förändrar inte det faktum att de är clowner.

Hårda ord - helt utan bäring. Varför bedömer du honom på det sättet för? Jag har haft honom som deltagare på en av mina kurser inom ESD och han är synnerligen seriös. Hans försteg och förstärkare är något av det mest välljudande du kan hitta, för en relativt rimlig peng också. Visst kan man ifrågasätta hans synsätt men då ska man göra det seriöst, med fakta och inte bara svinga sig med nedsättande kommentarer. Du balanserar själv på gränsen till att vara en clown...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Kraniet » 2018-09-10 08:29

Bill50x skrev:
gopnik skrev:
Bill50x skrev:Så vad gör honom till en clown?

Att det han så noga lyssnar in inte finns. En hifihomeopat. Dessa är också mycket noga med sina ritualer och (fel)analyser. Ibland, kanske till och med ofta, tror de på idiotierna själva. Det förändrar inte det faktum att de är clowner.

Hårda ord - helt utan bäring. Varför bedömer du honom på det sättet för? Jag har haft honom som deltagare på en av mina kurser inom ESD och han är synnerligen seriös. Hans försteg och förstärkare är något av det mest välljudande du kan hitta, för en relativt rimlig peng också. Visst kan man ifrågasätta hans synsätt men då ska man göra det seriöst, med fakta och inte bara svinga sig med nedsättande kommentarer. Du balanserar själv på gränsen till att vara en clown...

/ B


Jag var kanske lite hård, han är väl inte värre än en hel del andra i branschen. Men han pratar mycket hifigoja. Men det är väl upp till var och en att avgöra vem de vill lyssna till.

Ang topic så förstår jag inte riktigt grejen. Antingen kommer bitarna fram i överföringn elelr så gör de de inte. hur kan moderkortet eller någon annan pryl påverka det? Blir ljudet bättre om man använder ssd istället för mekanisk hårddisk, eller blir det för "digitalt" då? Är corsairs ramminnen mer välljundande än kingston? Spelar steppingen på processorn roll också?
Det låter ju allt som bara nonsens. Så länge det är en bit för bit överföring, hur kan ljudet rimligtvis påverkas?

Men det är klart att kabelhöjjare och shaktistenar ger ju också fantastiska ljudresultat, så varför skulle inte skruvarna man skruvar fast moderkortet med påverka ljudet?

edit: Men lejonklou har kanske gjort dubbelblinda tester så att det är ställt bortom tvivel att det fungerar så som det sägs?
Var är bevisen? Jag vill nog se lite sådana innan jag tror på nån utav problemställningarna som tas upp..
Mvh
Magnus

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-10 08:51

goat76 skrev:Jag tror Sprudel för andra(?) gången bjuder in dig till honom så att du får höra skillnaderna. Då slipper du sitta och gissa nästa gång. :)


Jag har lyssnat på väldigt många olika källor genom alla mina år o aldrig hört några speciellt stora skillnader alls, så nej jag gissar inte. Sen har jag lite koll på teknik o logik också så jag vet att det bara finns ett enda sätt att tolka ettor o nollor på. Sen så vet jag också att audiofiler är generellt sett en av dom mest lättlurade grupperna i samhället. Dom är så pryltokiga att dom desperat försöker hitta skillnader och förbättringar där dom inte finns, som te x vända håll på sata-kabeln eller sätta stenar på förstärkaren.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav sprudel » 2018-09-10 09:01

Tell skrev:
goat76 skrev:Jag tror Sprudel för andra(?) gången bjuder in dig till honom så att du får höra skillnaderna. Då slipper du sitta och gissa nästa gång. :)


Jag har lyssnat på väldigt många olika källor genom alla mina år o aldrig hört några speciellt stora skillnader alls, så nej jag gissar inte. Sen har jag lite koll på teknik o logik också så jag vet att det bara finns ett enda sätt att tolka ettor o nollor på. Sen så vet jag också att audiofiler är generellt sett en av dom mest lättlurade grupperna i samhället. Dom är så pryltokiga att dom desperat försöker hitta skillnader och förbättringar där dom inte finns, som te x vända håll på sata-kabeln eller sätta stenar på förstärkaren.


Du menar att när du inte kan förklara en skillnad så finns den inte?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-10 09:14

sprudel skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Jag tror Sprudel för andra(?) gången bjuder in dig till honom så att du får höra skillnaderna. Då slipper du sitta och gissa nästa gång. :)


Jag har lyssnat på väldigt många olika källor genom alla mina år o aldrig hört några speciellt stora skillnader alls, så nej jag gissar inte. Sen har jag lite koll på teknik o logik också så jag vet att det bara finns ett enda sätt att tolka ettor o nollor på. Sen så vet jag också att audiofiler är generellt sett en av dom mest lättlurade grupperna i samhället. Dom är så pryltokiga att dom desperat försöker hitta skillnader och förbättringar där dom inte finns, som te x vända håll på sata-kabeln eller sätta stenar på förstärkaren.


Du menar att när du inte kan förklara en skillnad så finns den inte?


Men det finns ju inget att förklara, tycker ni kan ta o blindtesta era prylar så ska ni se hur lika allting låter. Digitalt är digitalt och sålänge det inte är nån DSP inblandad så kan det inte låta annorlunda.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav goat76 » 2018-09-10 09:23

Tell skrev:
goat76 skrev:Jag tror Sprudel för andra(?) gången bjuder in dig till honom så att du får höra skillnaderna. Då slipper du sitta och gissa nästa gång. :)


Jag har lyssnat på väldigt många olika källor genom alla mina år o aldrig hört några speciellt stora skillnader alls, så nej jag gissar inte. Sen har jag lite koll på teknik o logik också så jag vet att det bara finns ett enda sätt att tolka ettor o nollor på. Sen så vet jag också att audiofiler är generellt sett en av dom mest lättlurade grupperna i samhället. Dom är så pryltokiga att dom desperat försöker hitta skillnader och förbättringar där dom inte finns, som te x vända håll på sata-kabeln eller sätta stenar på förstärkaren.


Har du hört just dessa fyra spelare som Tangband nämde och jämnfört dem, inklusive deras inbyggda dacar och övriga inbyggda komponenter?
Har du testat dem i lugn och ro över en längre period eller har du konstaterat att de låter identiska vid korta snabba byten?

Vilken streamer kör du med själv om jag får fråga?

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Tell » 2018-09-10 09:54

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Jag tror Sprudel för andra(?) gången bjuder in dig till honom så att du får höra skillnaderna. Då slipper du sitta och gissa nästa gång. :)


Jag har lyssnat på väldigt många olika källor genom alla mina år o aldrig hört några speciellt stora skillnader alls, så nej jag gissar inte. Sen har jag lite koll på teknik o logik också så jag vet att det bara finns ett enda sätt att tolka ettor o nollor på. Sen så vet jag också att audiofiler är generellt sett en av dom mest lättlurade grupperna i samhället. Dom är så pryltokiga att dom desperat försöker hitta skillnader och förbättringar där dom inte finns, som te x vända håll på sata-kabeln eller sätta stenar på förstärkaren.


Har du hört just dessa fyra spelare som Tangband nämde och jämnfört dem, inklusive deras inbyggda dacar och övriga inbyggda komponenter?
Har du testat dem i lugn och ro över en längre period eller har du konstaterat att de låter identiska vid korta snabba byten?

Vilken streamer kör du med själv om jag får fråga?


Nej o jag behöver inte, för jag trodde vi talade om att köra samma externa dac till alla, då låter dom exakt likadant ja. O kör man deras egna dacar så låter dom iofs antagligen väldigt likadant också (så pass lika att det behövs en direkt A/B-jämförelse för att kunna märka nån skillnad).

Jag kör en Xiaomi Mi Box för det mesta som körs via toslink till min MiniDSP, men ibland också min dator via USB eller tillomed ibland hörlursutgången då USBn buggar. Enda felet med hörlursutgången jag hör är att det brusar en del när det är tyst. Kör också en random blåtandsmottagare ibland som har inbyggd dac, låter som den ska den med.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 10:15

Tell skrev:Men det finns ju inget att förklara, tycker ni kan ta o blindtesta era prylar så ska ni se hur lika allting låter. Digitalt är digitalt och så länge det inte är nån DSP inblandad så kan det inte låta annorlunda.

Helt plötsligt får jag 80-talsvibbar. För då kom CD-spelaren och jag minns de första testerna av dessa spelare. Man lyssnade knappt på dem, utan ägnade sig mest åt att recensera de olika funktionerna, utseendet och priset. Ljudet var givetvis perfekt, det var ju digitalt! Visst spelades det lite musik under testen och eftersom det inte fanns några klick och skrap eller brus (som från sämre vinyler) så var ju allt helt ok.
Själv hade jag planer på att hänga utanför dörren till min hifi-handlare dagen cd-spelaren blev tillgänglig men jag sansade mig och besökte först ett LTS-möte där underverket skulle spela. Snacka om besvikelse. Något så dött och könlöst har jag aldrig upplevt. Totalt onjutbart. Det dröjde nästan 10 år innan jag köpte en cd-spelare (billigast möjliga), huvudsakligen för att kunna spela de cd's som jag köpt på mig under semestrar i Europa. För på kontinenten åkte vinylskivan ut snabbt och ville man få hem lokal musik var det cd som gällde.

Nog om detta, det "perfekta ljudet" visade sig snabbt inte vara speciellt så. Även "ettor och nollor" kan ställa till det. Så visst kan det låta annorlunda. Jag har ju själv lagt upp två filer som flera personer har hört skillnad på, och det handlade om två olika NAS. Nu var ju upptagningen inte optimal (minst sagt) men man kan ju förutsätta att den som spelade in filerna hörde åtminstone minst samma skillnad live, annars hade det ju inte varit någon idé att lägga upp filerna. Dvs, använd NAS spelar roll för hur det låter. Det handlar inte alls om "bara" ettor och nollor.

Själv har jag jämfört min cd-spelare med en annan vid två tillfällen och det var noterbart att skillnaden inte fanns i klangen utan i den musikaliska presentationen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav goat76 » 2018-09-10 10:48

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
Jag har lyssnat på väldigt många olika källor genom alla mina år o aldrig hört några speciellt stora skillnader alls, så nej jag gissar inte. Sen har jag lite koll på teknik o logik också så jag vet att det bara finns ett enda sätt att tolka ettor o nollor på. Sen så vet jag också att audiofiler är generellt sett en av dom mest lättlurade grupperna i samhället. Dom är så pryltokiga att dom desperat försöker hitta skillnader och förbättringar där dom inte finns, som te x vända håll på sata-kabeln eller sätta stenar på förstärkaren.


Har du hört just dessa fyra spelare som Tangband nämde och jämnfört dem, inklusive deras inbyggda dacar och övriga inbyggda komponenter?
Har du testat dem i lugn och ro över en längre period eller har du konstaterat att de låter identiska vid korta snabba byten?

Vilken streamer kör du med själv om jag får fråga?


Nej o jag behöver inte, för jag trodde vi talade om att köra samma externa dac till alla, då låter dom exakt likadant ja. O kör man deras egna dacar så låter dom iofs antagligen väldigt likadant också (så pass lika att det behövs en direkt A/B-jämförelse för att kunna märka nån skillnad).

Jag kör en Xiaomi Mi Box för det mesta som körs via toslink till min MiniDSP, men ibland också min dator via USB eller tillomed ibland hörlursutgången då USBn buggar. Enda felet med hörlursutgången jag hör är att det brusar en del när det är tyst. Kör också en random blåtandsmottagare ibland som har inbyggd dac, låter som den ska den med.


Jag vet inte hur det låter hemma hos dig men försök att låna en streamer som anses vara bra och som du kan låna hem över en längre tid. Ta vara på den tiden och lyssna på många olika musikstilar och njut bara av musiken.
Gör inga snabba A/B-jämnförelser för med dessa hinner du aldrig med lugn och ro höra hur helheten låter, på sin höjd kommer du bara jämnföra vissa element i musiken som t. ex. bas, diskant eller andra detaljer.

När du efter en eller två veckors lyssnande sedan byter tillbaka så kommer du troligtvis upptäcka att det är ganska stora skillnader i ljudet.
Inte nog med det så slipper du en massa trassel med USB-buggar, blåtands-synkproblem, brusande hörlursingångar och annat skit som kommer ivägen för ditt musiklyssnandet. En NAS i ett annat rum är också en bra ide, så behöver du inte ha en dator igång med dess illalåtande fläktar.

Min streamer har fått tydliga ljudliga skillnader vid olika uppdateringar, oftast har den blivit bättre men vid ett tillfälle var jag tvungen att backa tillbaka till föregående firmware.
En och samma maskin kan alltså låta väldigt olika bara p.g.a. det, vilket Harryup påpekade.

Du får naturligtvis fortsätta att förneka ljudskillnaderna med dina förutfattade meningar och stressiga A/B-tester om du vill. Om du däremot är en genuint musikintresserad person som strävar efter bättre ljud så är mitt förslag att du ger det en bättre chans. Allt detta är skrivet med välvilja. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav sprudel » 2018-09-10 11:13

Goat76, vad har du för streamer och dac?
Jag kör nu med Moon Mind neo2 och Chord 2 Qute.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Empa » 2018-09-10 11:15

SSD:
Intel 320
Best sounding sizes of Intel 320 is 300 and 600 GB, while 160 GB appears to be a little worse and the smaller ones a tiny bit worse still. These differences are not crucial.
Many alternatives to Intel 320 have been tried, but 320 is in a class of its own. In general, SSD's don't sound any better than HDD's, but they're dead quiet and faster. Among the alternative SSD's, a few (most of them discontiued like 320) stand out as more decent sounding than the latest popular models. But none provide the effortless musical flow of 320.


Hihi :lol:

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav UrSv » 2018-09-10 11:37

Ja, om inte den typen av uttalanden gör att det blir svårt att ta det seriöst så vet jag inte vad som behövs. Helt befängt.

Ett annat intressant problem är ju just SATA-kabeln, och dess riktnings påverkan på ljudet, är ju att i samma ögonblick man utser en specifik Deltaco-kabel till bra så uppstår det i samma ögonblick ett problem eftersom Deltaco inte gör dem själva utan köper i bulk från många tillverkare. Att samtliga tillverkares kablar låter bra så fort de lagts i en påse med namnet Deltaco på verkar lite långsökt...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav goat76 » 2018-09-10 12:14

sprudel skrev:Goat76, vad har du för streamer och dac?
Jag kör nu med Moon Mind neo2 och Chord 2 Qute.


Jag är för tillfället utan streamer då den just nu befinner sig hos Linn i Skottland för uppgradering.
Den uppgraderas från första Akurate DS-modellen från 2007 till en Akurate DSM från 2018 med Linns senaste dac, Katalyst.

I och med bytet från DS till DSM så är det inte längre "bara" en streamer, det tillkommer en massa ingångar så att ljudet från alla mina källor som PC, TV och hörlursförstärkare går och sköts genom den.
För alla ljudkällor med surroundljud kommer Linn-spelaren sköta de två främre kanalerna som går till en förstärkare, övriga kanaler kommer skickas vidare till min Marantz-receiver. All ljudkontroll kommer då ske i streamerns inbyggda förförstärkare.

Det är så pass stor skillnad mellan min gamla apparat och den nya så jag misstänker att det enda som kommer vara kvar är serienummret och kanske möjligtvis nätdelen.

Linn Akurate DS 2007 (endast streamer)
Bild

Linn Akurate DSM 2018
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 12:46

UrSv skrev:Ja, om inte den typen av uttalanden gör att det blir svårt att ta det seriöst så vet jag inte vad som behövs. Helt befängt.

Ett annat intressant problem är ju just SATA-kabeln, och dess riktnings påverkan på ljudet, är ju att i samma ögonblick man utser en specifik Deltaco-kabel till bra så uppstår det i samma ögonblick ett problem eftersom Deltaco inte gör dem själva utan köper i bulk från många tillverkare. Att samtliga tillverkares kablar låter bra så fort de lagts i en påse med namnet Deltaco på verkar lite långsökt...

Mig veterligen har Deltaco aldrig påstått att deras kablar låter bättre. Dom är däremot synnerligen seriösa i att sälja fungerande produkter till ett lågt pris.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Lejonklou HAKAI streamer

Inläggav UrSv » 2018-09-10 13:02

Bill50x skrev:Mig veterligen har Deltaco aldrig påstått att deras kablar låter bättre. Dom är däremot synnerligen seriösa i att sälja fungerande produkter till ett lågt pris.
/ B


Nej, och det har jag mig veterligen inte heller påstått att de påstått. Det var Lejonclou som kommenterade den biten och direktionalitet. Deltaco har jag all respekt för då de säljer bra prylar till bra priser. Utan magik.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster