Omröstningstråd - distributionsformat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav hcl » 2018-09-09 08:48

Jag la upp en omröstningstråd under musikdelen, men en diskussion kanske lika gärna kan/bör/lämpar sig här!?

Rösta gärna > här < och diskutera i denna.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav Tangband » 2018-09-09 09:02

hcl skrev:Jag la upp en omröstningstråd under musikdelen, men en diskussion kanske lika gärna kan/bör/lämpar sig här!?

Rösta gärna > här < och diskutera i denna.


Intressant tråd :)

Hcl, jag har blivit lite avskräckt eftersom vissa högupplösta filer med musik från pop/rock genren på kända album låtit klart sämre än den första cd-utgåvan. Kanske handlar det om rena uppsamplingar av masterbandet i många fall- men det verkar även tok-komprimeras mera. Jag köper därför aldrig högupplöst material i den genren längre.

Vad det gäller klassisk musik borde det vara annorlunda, i mitt fall kör jag med digitala delningsfilter och mitt Dbx filter samplar vid A/D vid 24 bit 48 khz. Så jag har egentligen ingen nytta av 88,1 khz material i dagens läge. Men troligen i framtiden.

För att svara på din fråga: jag föredrar flac upp till 48 khz gärna fler bitar än 16, annars det vanliga cd-formatet. Lägre kvalitet än cd tycker jag i längden är oacceptabelt dåligt ( tex 320 kbit ) och musiken blir lätt tråkig att lyssna till

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav hcl » 2018-09-09 10:25

Tangband skrev:Intressant tråd :)

Hcl, jag har blivit lite avskräckt eftersom vissa högupplösta filer med musik från pop/rock genren på kända album låtit klart sämre än den första cd-utgåvan. Kanske handlar det om rena uppsamplingar av masterbandet i många fall- men det verkar även tok-komprimeras mera. Jag köper därför aldrig högupplöst material i den genren längre.

Vad det gäller klassisk musik borde det vara annorlunda, i mitt fall kör jag med digitala delningsfilter och mitt Dbx filter samplar vid A/D vid 24 bit 48 khz. Så jag har egentligen ingen nytta av 88,1 khz material i dagens läge. Men troligen i framtiden.

För att svara på din fråga: jag föredrar flac upp till 48 khz gärna fler bitar än 16, annars det vanliga cd-formatet. Lägre kvalitet än cd tycker jag i längden är oacceptabelt dåligt ( tex 320 kbit ) och musiken blir lätt tråkig att lyssna till


Ja, det är nog många som lurats att köpa "högupplöst", men i själva verket fått uppsamplade eller re-mastrade filer som i bästa fall inte låter sämre än originalutgåvan. Ofta är det t.o.m. sämre, vilket ställer formatskillnaderna i fel dager och förvirrar och irriterar konsumenterna. Trist!

I vårt fall så distribuerar vi musiken maximalt på det format som den spelats in med (om musiken spelats in med olika format eller vi mixning skett med högre samplingsfrekvens och det finns skäl att tro att det kan ha någon betydelse så kan musiken distribueras på detta format - det skall dock framgå i album info).
Är musiken inspelad med 48/24 så är det, om inget annat anges, (som mest) det formatet som inspelningen mixas och levereras på.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav hcl » 2018-09-09 10:43

Kul att så många röstar(!) och intressant att åsikterna om det är tillräckligt med 44/48 kHz (å ena sidan) resp. >=88 kHz väger så jämt (såhär långt).

Kan man inte anta att för distributionsformat med samplingsfrekvens 44/48 kHz så kan de digitala filtren i samband med nedsampling för distribution ha någon påverkan på slutresultatet (givet att återgivningsutrustningen förmår återspegla denna skillnad)? För format med >=88 kHz samplingsfrekvens kan man troligen anta att tillkortakommanden avseende brick-wall anti alias filter har liten inverkan jämfört med inspelningsutrustningens analoga bandbreddsbegränsningar!?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav hcl » 2018-09-09 10:46

Det är också relativt jämt mellan er som föredrar fysisk bärare jämfört med enbart direktnedladdad fil (just nu med viss övervikt för fysisk bärare).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav shifts » 2018-09-09 10:56

Varför inte hålla samtalet i omröstningstråden?
2021 maj på Spotify

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav Tangband » 2018-09-09 10:58

hcl skrev:Det är också relativt jämt mellan er som föredrar fysisk bärare jämfört med enbart direktnedladdad fil (just nu med viss övervikt för fysisk bärare).

Den typiske faktiskt-användaren är nog ganska konservativ.
Jag är nog ganska säker på att fysiska format för film och musik försvinner inom kanske 5 års tid, kvar blir downloads. Undantaget vinyl förstås för den kan inte digitaliseras :)
Cd-ns marknadsandelar är redan nu väldigt låg bland vanliga icke-hifinörds människor :D

Det är mycket bekvämare med filer och användande av dator eller streamers, än cd-skivor.

Många kör Spotify ( även jag kör premium för att upptäcka ny musik ) och den tjänsten är bekväm men låter sämre.

https://weekend.di.se/nyheter/ljuva-sif ... kbranschen

Tre år gamla siffror men ändå:
”Strömmade musiktjänster stod 2015 för 83 procent av den svenska marknaden medan cd-försäljningens marknadsandel sjönk till 11 procent.

Globalt står dock strömmade musiktjänster än så länge för mindre än hälften av marknaden, 45 procent.”

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav Bill50x » 2018-09-09 11:09

Den enda högupplösta musik jag köper är från Linnrecords och då köper jag alltid högsta tillgängliga upplösning. Linn litar jag på att det inte är uppsamplat material (även om de hade detta på de gratisfiler de levererade som julklapp ett år).

Jag har fått för mig att det bästa resultatet är när det är samma upplösning som man har arbetat med i inspelning/mix/master och alltså (förhoppningsvis) inte har kodat om.

HD-Tracks litar jag inte alls på, eller rättare sagt/skrivet, inte på deras leverantörer. Inte för att jag tror de uppsamplar materialet men de är ju helt och hållet beroende av skivbolagens välvilja. Och den är inte står. Jag har jämfört dussintals HD-Tracks filer, oftast i 24/192 och 24/96 men ibland 24/88 och bara i ett (1) fall har den högupplösta varit mindre komprimerad dynamiskt. I bästa fall har de allra flesta låtit lite sämre än ursprungs-cd'n, i några fall avsevärt sämre tom jämfört med tidigare remastringar på cd. Jag minns med fasa en skiva med REM (möjligt att det var Monster) som var helt olyssningsbar, det var bara en jämntjock distad gröt. Skrattretande dålig och jag har ändå en viss tolerans i frågan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav Tangband » 2018-09-09 11:18

Bill50x skrev:Den enda högupplösta musik jag köper är från Linnrecords och då köper jag alltid högsta tillgängliga upplösning. Linn litar jag på att det inte är uppsamplat material (även om de hade detta på de gratisfiler de levererade som julklapp ett år).

Jag har fått för mig att det bästa resultatet är när det är samma upplösning som man har arbetat med i inspelning/mix/master och alltså (förhoppningsvis) inte har kodat om.

HD-Tracks litar jag inte alls på, eller rättare sagt/skrivet, inte på deras leverantörer. Inte för att jag tror de uppsamplar materialet men de är ju helt och hållet beroende av skivbolagens välvilja. Och den är inte står. Jag har jämfört dussintals HD-Tracks filer, oftast i 24/192 och 24/96 men ibland 24/88 och bara i ett (1) fall har den högupplösta varit mindre komprimerad dynamiskt. I bästa fall har de allra flesta låtit lite sämre än ursprungs-cd'n, i några fall avsevärt sämre tom jämfört med tidigare remastringar på cd. Jag minns med fasa en skiva med REM (möjligt att det var Monster) som var helt olyssningsbar, det var bara en jämntjock distad gröt. Skrattretande dålig och jag har ändå en viss tolerans i frågan.

/ B


+1 på hela den senare delen av inlägget. Detdär svärtar ner ryktet för högupplöst material :?
Helt obegripligt att de inte fattar att de entusiaster som betalar för högupplöst material högst troligt har en anläggning där tokmastringen innebär en klar försämring ?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav dewpo » 2018-09-09 15:28

Nedladdnings bart 24 bit 48 kHz Flac tycker jag känns okej, Men det viktigaste för mig är att köpsystemet tillåter att man laddar ner på nytt om man skulle drabbas av dator haveri,
Jag har köpt musik i 24 bit 96 kHz som gått förlorad genom dator haveri, Det gör jag inte om :wink:
Att hålla sig med backup på all data är för dyrt och omständligt för mig.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav Tangband » 2018-09-09 15:43

dewpo skrev:Nedladdnings bart 24 bit 48 kHz Flac tycker jag känns okej, Men det viktigaste för mig är att köpsystemet tillåter att man laddar ner på nytt om man skulle drabbas av dator haveri,
Jag har köpt musik i 24 bit 96 kHz som gått förlorad genom dator haveri, Det gör jag inte om :wink:
Att hålla sig med backup på all data är för dyrt och omständligt för mig.

Detdär borde väl inte vara omöjligt att fixa ?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Omröstningstråd - distributionsformat?

Inläggav hcl » 2018-09-09 19:03

shifts skrev:Varför inte hålla samtalet i omröstningstråden?


Funderade på var jag skulle lägga inlägget och eftersom det rörde musik så la jag den där, men dylika diskussioner brukar hållas till generellt-delen. Dessutom verkar generellt tråden mer välbesökt och det ör mycket mer intressant om så många som möjligt röstar, så ...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster