Arbetsplats bakom soffan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-10 09:49

Allo. Jag funderar på att flytta mitt skrivbord och dator till bakom soffan i vardagsrummet. Tanken är att kunna lyssna på stora anläggningen mer än vad jag gör idag.

Det jag är orolig för är bara hur det blir att lyssna på högtalare med en skärm som blockerar motstående högtalare/öra. Skall motstående öra ha fri sikt så blir det en väldigt liten datorskärm och det fungerar ej för mig. Jag skall göra lite tester såklart, men tänkte iaf höra vad ni har för erfarenheter.

Så vad säger ni. Skrivbord med stor skärm bakom ordinarie lyssningsplats. Bu eller bä?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Tangband » 2018-09-10 09:54

Jag skulle köra iPad med nåt program som klarar styra datorn trådlöst. Aldrig i livet att jag skulle vilja ha en skärm och kablar mellan mig och högtalarna.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-10 09:57

Jag tror du missförstod mig. Jag skall alltså sitta vid datorn och arbeta. VIll jag bara lyssna på musik så sätter jag mig i soffan.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav PerStromgren » 2018-09-10 10:03

Du jobbar för mycket, är min analys! Kasta dig i soffan i stället!
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Tangband » 2018-09-10 10:06

AndreasArvidsson skrev:Jag tror du missförstod mig. Jag skall alltså sitta vid datorn och arbeta. VIll jag bara lyssna på musik så sätter jag mig i soffan.


Jag förstår inte problemet eller frågan, som du formulerade den . Du har alltså ingen dator/skärm mellan dig och högtalarna utan du har skrivbordet med skärm bakom huvudet då du lyssnar i soffan ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-10 10:13

Tangband skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tror du missförstod mig. Jag skall alltså sitta vid datorn och arbeta. VIll jag bara lyssna på musik så sätter jag mig i soffan.


Jag förstår inte problemet eller frågan, som du formulerade den . Du har alltså ingen dator/skärm mellan dig och högtalarna utan du har skrivbordet med skärm bakom huvudet då du lyssnar i soffan ?

Idag står skrivbordet i ett anant rum. Tanken är att flytta den och ställa bakom soffan så att man i soffan har skärmen bakom huvudet.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Empa » 2018-09-10 10:14

Tangband skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tror du missförstod mig. Jag skall alltså sitta vid datorn och arbeta. VIll jag bara lyssna på musik så sätter jag mig i soffan.


Jag förstår inte problemet eller frågan, som du formulerade den . Du har alltså ingen dator/skärm mellan dig och högtalarna utan du har skrivbordet med skärm bakom huvudet då du lyssnar i soffan ?



Jag misstänker att Andreas tänker ställa sitt skrivbord bakom soffan, men då skärmen är så bred så täcker den högtalarnas väg till öronen.
Ungefär sån här placering av skärm och skrivbord tänker han sig nog:
Bild
Bild
Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Tangband » 2018-09-10 10:22

Empa skrev:
Tangband skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tror du missförstod mig. Jag skall alltså sitta vid datorn och arbeta. VIll jag bara lyssna på musik så sätter jag mig i soffan.


Jag förstår inte problemet eller frågan, som du formulerade den . Du har alltså ingen dator/skärm mellan dig och högtalarna utan du har skrivbordet med skärm bakom huvudet då du lyssnar i soffan ?



Jag misstänker att Andreas tänker ställa sitt skrivbord bakom soffan, men då skärmen är så bred så täcker den högtalarnas väg till öronen.
Ungefär sån här placering av skärm och skrivbord tänker han sig nog:
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]


Aha, så det är surroundeffekterna han oroar sig för , de som kommer bakifrån ? Trodde frågan gällde 2 kanalsåtergivning.
Självklart påverkar skärmen ljudet som kommer bakifrån, oklart hur mycket. Prova och se. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-10 10:36

Nej det jag oroar mig för är 2-kanalsljudet när jag sitter vid skrivbordet. Att flytta skrivbordet med avsikt att få bättre ljud vid arbetsplatsen är ju lite dumt om resultatet blir dåligt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Tangband » 2018-09-10 10:47

Hmm nu förstår jag inte...Du sitter väl i soffan då du lyssnar aktivt ?
Klart är ivartfall att skärmen påverkar ljudet om situationen är som du beskriver.
slölyssning, eller passiv lyssning ( som då du arbetar ) duger det säkert till.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Perfector » 2018-09-10 10:58

AndreasArvidsson skrev:Nej det jag oroar mig för är 2-kanalsljudet när jag sitter vid skrivbordet. Att flytta skrivbordet med avsikt att få bättre ljud vid arbetsplatsen är ju lite dumt om resultatet blir dåligt.

Det känns lite som att ha tvättmaskin i vardagsrummet.
Ha du datorn för sig och skaffa en annan anläggning till datorrummet så du får ha integriteten i fred i vardagsrummet.
Jag har separata rum för både datorn och tv'n för jag vill ha en ren och klar möblering som harmonierar med ögats fröjd.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav E » 2018-09-10 10:58

Jag har haft sådana tankar för mitt vardagsrum.

Det går inte att placera skärmen litet lågt och vinklad uppåt ungefär som ett notställ?

(För mig lutar det emellertid åt att det blir ett matbord som får platsen bakom soffan i stället.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-10 11:02

Perfector skrev:Det känns lite som att ha tvättmaskin i vardagsrummet.
Ha du datorn för sig och skaffa en annan anläggning till datorrummet så du får ha integriteten i fred i vardagsrummet.
Jag har separata rum för både datorn och tv'n för jag vill ha en ren och klar möblering som harmonierar med ögats fröjd.
Men det är jag det.

Jag har redan en ganska bra anläggning till datorn, men jag vill ha en bättre och då en redan står i vardagsrummet och gör inget så vill jag använda denna mer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-10 11:03

E skrev:Jag har haft sådana tankar för mitt vardagsrum.

Det går inte att placera skärmen litet lågt och vinklad uppåt ungefär som ett notställ?

(För mig lutar det emellertid åt att det blir ett matbord som får platsen bakom soffan i stället.)

Mvh E*

Nej tyvärr inte. Det blir inte en egonomisk arbetsposition isf.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Empa » 2018-09-10 11:11

Perfector skrev:Det känns lite som att ha tvättmaskin i vardagsrummet.
Ha du datorn för sig och skaffa en annan anläggning till datorrummet så du får ha integriteten i fred i vardagsrummet.
Jag har separata rum för både datorn och tv'n för jag vill ha en ren och klar möblering som harmonierar med ögats fröjd.
Men det är jag det.


Fast att maximera sin tid i rummet med bästa anläggningen är ju inte fel tycker jag, skulle gärna tillbringa så mycket tid som möjligt med en sådan möblering då man lyfter på ögonen lite så ser man något annat än en vägg(som det oftast är bakom skärmen).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav E » 2018-09-10 11:23

AndreasArvidsson skrev:Nej tyvärr inte. Det blir inte en egonomisk arbetsposition isf.

Nu måste du förklara för mig. För det är väl litet som att säga att det inte är ergonomiskt att läsa en bok som ligger lagom mycket uppvinklad, således att man tittar nedåt men utan att böja nacken för mycket.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Kronkan » 2018-09-10 14:05

Andreas!

Jag har ett litet skrivbord bakom soffan. Trivs med det. Men jag har skrivbordet mot sidväggen. Nu har jag ljudet mot höger öra. Men både huvud och stol är vridbart. I princip så får man direkt en bekväm sittplats när man lyssnar/tittar och är många. Jag lägger ofta upp fötterna på soffryggen så har en filt som ligger där.

Så mig passar det att ha en liten arbetsplats bakom soffan.

Användarvisningsbild
guwt
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2009-08-24

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav guwt » 2018-09-10 16:00

Följer tråden med stort intresse, har ingen möjlighet att sätta skrivbord bakom soffan i nuvarande boende, men väldigt sugen på att testa framöver eftersom jag lägger en hel del tid framför datorn i jobbet. Bilderna ovan ser ut ganska precis som jag drömmer om att ha det.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav goat76 » 2018-09-10 17:21

När du ändå sitter och arbetar så kanske det inte spelar så jättestor roll om skärmen tar bort en liten gnutta av ljudupplevelsen p.g.a. att den skymmer ljudet en smula, kanske den riktiga sweetspoten ändå är lite "paserad" där bakom soffan.

Av exempelbilderna att döma så kan jag däremot tänka mig datorskärmen rakt bakom lyssningsplatsen kan störa ljudbilden vid den riktiga finlyssningen när du sitter i soffan. Det kanske går att lösa om det finns stationära skärmar som likt laptops går att fälla ned?

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Kronkan » 2018-09-10 18:03

Så här är det hemma hos mig. Bilden är gammal så högtalarna är bytta för en del år sedan. Soffan är längre bak, annan fåtölj o s v. Men principen framgår.

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-10 18:05

goat76 skrev:När du ändå sitter och arbetar så kanske det inte spelar så jättestor roll om skärmen tar bort en liten gnutta av ljudupplevelsen p.g.a. att den skymmer ljudet en smula, kanske den riktiga sweetspoten ändå är lite "paserad" där bakom soffan.

Av exempelbilderna att döma så kan jag däremot tänka mig datorskärmen rakt bakom lyssningsplatsen kan störa ljudbilden vid den riktiga finlyssningen när du sitter i soffan. Det kanske går att lösa om det finns stationära skärmar som likt laptops går att fälla ned?


Jag har ju redan ett par fina monitorer på skrivbordet. Hela poängen med att flytta är ju att kunna använda den bättre anläggningen. Att bara öka elräkningen och sänka ljudkvaliten känns om ett dumt drag.
Dvs blir det inte bättre så tjänar jag inget på det hela.

Jag spenderar också säkert iaf 10-20fallt mer tid vid datorn än i soffan så för mig är den positionen mycket viktig.

Positionen i soffan oroar jag mig inte för; jag når iaf inte över ryggstöden när jag ligger bekvämt i soffan.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav schmutziger » 2018-09-20 18:19

Det är väl bara o gört
du ska väl programmera o inte mixa så stora kompromisser är väl lugnt och 1:18 kvoten är väl ändå åt pepparn o du kommer väl ändå inte att få så mycket direktljud så det blir nog prima.
:)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-20 18:25

Nej inte så bara tyvärr och judkvaliten vid datorn är lika viktig för mig som i soffan. Jag måste göra lite tester innan jag bestämmer mig för att flytta.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav mrGaskill » 2018-09-21 09:38

Mysigt att sitta nästan i sweetspot från både soffa och kontorsplats. Man kan köra surround/Atmos vid film/TV-tittande/TV-spel/dataspel. Gick väl dock lite sådär, med en ny 32” 4k-monitor.
F.ö. snyggt Empa!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav schmutziger » 2018-09-21 12:15

Om du absolut inte vill kompromissa med ljudet så har du två vägar fram
köra med vr pryttlar på
Eller projektor och ingen skärm.

Lycka till iaf!

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Tarzan » 2018-09-21 12:31

Problemet borde väl vara att motstående öra får för lite högfrekvent innehåll, alltså att höger öra får för lite av vänster högtalares diskant.
Men det problemet tror jag blir mindre och mindre ju längre bort från högtalarna man kommer eftersom ljudet då kommer bestå desto mer av reflekterat ljud.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Tell » 2018-09-21 12:49

Du lär väl inte sitta så nära skärmen, alternativt ha så pass stor skärm att dom skymmer "sikten" för nån av högtalarna? Nu vet jag inte vad exakt du har för anläggning i nuvarande datorrummet och i vardagsrummet, men oavsett vad så lär väl du få trevligare ljud även om skärmen kanske skulle störa lite. Men ja, gör lite tester vetja, typ bär ut skärmen o ställ den på nånting så den kommer ungefär i rätt position o sätt dig o lyssna, borde inte vara så knepigt att genomföra :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-21 16:16

Skärmen är på 31,5" så den döljer bägge öronen ifrån bägge högtalarna tyvärr. Jag får nog testa å höra helt enkelt.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav Helmut » 2018-09-22 00:00

I min hemmabiograf,musikrum,gästrum och gubb/pub har jag ett skriv/arbetsbord längst bak i biografen bakom fåtöljerna. Tycker att det är praktiskt att ha en arbetsyta när man vill slölyssna på musik eller kolla på en film som man kollat på flera gånger tidigare men vill se minst en gång till "typ helt hysteriskt, Allo allo eller hela boxen med Mash" tycker att det är praktiskt att kunna pyssla med något samtidigt som man lyssnar på musik eller kollar på en film som man annars inte fått tid till.
Ps! glöm inte minikylskåpet med ädla drycker. Kaffebryggare och en liten induktionsspis är inte heller helt fel!
PS 2 Har en stationär dator med en 29 tums skärm som jag placerat under skrivbordets glas skiva. Har inga problem med nacken av att jag måste stirra med på skärmen. Tycker faktiskt att det är skönare att slippa sitta med bakåtböjd nacke.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Arbetsplats bakom soffan

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-21 20:29

Så jag har nu flyttat och sitter bakom soffan. Det fungerar över förväntan. Trots att jag har en stor skärm så är ljudet vid arbetsplatsen riktigt bra. Jag har ju dessutom en DSP så skulle jag vilja så kan jag alltid kompensera i övre registret, men jag tror inte det behövs.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster