WinDSP - Signalprocessor - Nu med grafiskt gränssnitt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

WinDSP - Signalprocessor - Nu med grafiskt gränssnitt

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-23 11:30

Hej,
Jag har ett tag arbetat på en egen DSP. Fram till nu så har den vart i ett något otestat och opolerat stadie, men jag känner nu att den är stabil nog för att snart släppas till andra.

Målet med WinDSP är att skapa en signalprocessor som ger så få begränsningar och så bra ljudkvalité som möjligt. Du kan lägga hur många filter du vill på var enskild rutt/dirigering eller utgång och all behandling av signalen sker mha 64bitars dubbelprecisions-flytal.

WinDSP är fri att användas och källkoden finns tillgänglig på github för alla som är intresserade.

Senaste versionen:
0.22.0beta

Det finns en del information i min egna medlemspresentation. Jag ber dock alla att ta vidare diskussioner i denna tråd, men för den som vill läsa historiken så startar den på sida 86:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1965778#p1965778

-------------------------

Installationsguide skapad av Grahnbarr:
http://user.faktiskt.io/Grahnbarr/windsp.pdf

-------------------------

Det finns nu mera ett webbbaserat grafiskt gränssnitt:

Bild

1) Ladda ned senaste versionen
2) Kör "runConfigEdit.bat"
3) I webbläsaren besök http://localhost:8080

-------------------------

Kan skriva lite om bakgrunden till att jag startade detta arbetet. Jag har själv en ganska komplex(läs krånglig) anläggning med surrounder, stereobas, fantomcenter, basstöd mm. Allt detta kräver en del olika filter och jag har testat diverse produkter på marknaden. Allt ifrån billigare digitala produkter som dras med brus och onödiga ADC/DAC omvandligar till analoga filter som är dyra, liten möjlighet till konfiguration och det blir mängder med sladdar. Jag kan enkelt säga att jag inte vart helt nöjd med någon av dessa lösningar och en dag bestämde jag mig för att försöka mig på en egen lösning.

Jag kör en HTPC som enda källa och programmera är något jag gärna gör så jag satte mig helt enkelt ned och började skriva och resultatet blev riktigt bra om jag får säga det själv. Jag har nu kört WinDSP i min egna anläggning i över 8månader och alla analoga filter jag tidigare hade är urkopplade och alla digitala funktioner i DAC och receiver är avstängda. Min signalkedja är enligt följande:
Dator -> USB -> Focusrite 18i20 -> Analog ut -> Analog volymkontroll(7.1 in på en receiver) -> Slutsteg -> Högtalare

Dvs all signalbehandling som behövs för stereobasar, fantomcenter, surrounder, basstöd mm sker i datorn innan DAC steget. Detta gör att jag kan göra en digital signalbehandling utan några extra ADC/DAC steg som annars är standard på digitala DSP och iom att det görs i en dator istället för en liten strömsnål billig ASIC(application-specific integrated circuit) så finns det inga begränsningar i hårdvaran. Dvs så länge som datorns processor orkar med så kan jag lägga till hur många filter jag vill och allt görs med 64bitars precision för att få så bra ljud som möjligt. Jag har också arbetat mycket med att WinDSP skall dra så lite resurser som möjligt och om man inte har en helt galen konfiguration så kan du köra WinDSP på en förhållandevis enkel dator.

Personligen så är jag väldigt nöjd med programmet och så nöjd som jag är nu med min anläggning har jag aldrig vart tidigare. Jag är dock långt ifrån opartiskt så testa gärna själv och kom med återkoppling. Utan er användare som redan testat och kommit med kritik(och komplimanger) så hade jag inte varit så här lång tror jag. Tack till er alla!
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2019-03-07 16:32, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Tarzan » 2018-09-23 15:23

Det jag funderar på är klippindikatorn. Indikerar den när det klipper, eller när en signal är förstärkt lite för mycket så att den vid full utstyrning skulle klippa?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-23 15:33

Det finns både och. När konfig laddas så varnar den för att det kan klippa, men sen indikerar den under uppspelning också. Står det "clipping detected" så har det klippt.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Tarzan » 2018-09-23 16:22

AndreasArvidsson skrev:Det finns både och. När konfig laddas så varnar den för att det kan klippa, men sen indikerar den under uppspelning också. Står det "clipping detected" så har det klippt.

Jahapp. Tänkt på all märker jag. Som vanligt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Tangband » 2018-09-23 17:09

Jag tycker hela projektet verkar jätteintressant :)
Det får mig nästan överväga att köpa en pc :D .

Har jag fattat det rätt- kör du dina högtalare helt aktivt nu eller är det bara subbasar-boomer som du delar digitalt ?
Har du någon begränsning i brantheten på filtren ? Hur ser det ut i menyn då man delar ?
Skulle jag kunna köra ett aktivt 4-vägsystemet i stereo med hjälp av din källkod och skicka vidare till en separat 8-kanalig dac , tex denna ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-23 18:08

Tarzan skrev:
AndreasArvidsson skrev:Det finns både och. När konfig laddas så varnar den för att det kan klippa, men sen indikerar den under uppspelning också. Står det "clipping detected" så har det klippt.

Jahapp. Tänkt på all märker jag. Som vanligt.

Jag försöker iaf. Att jag själv använt den (mer eller mindre) dagligen har ju drivit utvecklingen mer mot det praktiska än om jag suttit och försökt lista ut vad en kund behöver.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-23 18:17

Tangband skrev:Jag tycker hela projektet verkar jätteintressant :)
Det får mig nästan överväga att köpa en pc :D .

Har jag fattat det rätt- kör du dina högtalare helt aktivt nu eller är det bara subbasar-boomer som du delar digitalt ?
Har du någon begränsning i brantheten på filtren ? Hur ser det ut i menyn då man delar ?
Skulle jag kunna köra ett aktivt 4-vägsystemet i stereo med hjälp av din källkod och skicka vidare till en separat 8-kanalig dac , tex denna ?

Va skoj :)

Högtalarna är passiva(dvs med internt passivt delningsfilter) och drivs med externa slutsteg, men all HP/LP-delning mellan högtalare och basar sker digital i datorn. Där delas frontar, basar och surround, men även skapas fantomcenter, infrabaslyft, PEQ mm. Det skulle dock gå att driva aktiva högtalare och dela varje register.

Det finns ingen begränsning alls i branheten på filtren. Du har möjlighet att själv definiera iir/biquad och fir filter så du kan göra filter med vilken branhet och parametrar du vill. Om du vill använda skolboksfilter så finns det stöd för (upp till) 8e ordningens butterworh och linkwits-riley.

Det finns inga menyer eller grafiska gränssnitt. Denna DSP är så komplex(läg gärna kompetent) att alla min tankar hur ett sådant skulle utformas stannat på ritbordet. All konfiguration anges istället i en JSON-fil. Det finns flera olika exempel både bland dokumentationen och bland programmet vid nedladdning på hur denna skall se ut. Jag har en vision om att någon dag göra ett gui till den, men det är ingen som jag kan säga när om. Det lär dröja tror jag.

Du kan se exempel här:
https://github.com/AndreasArvidsson/Win ... onfig-file

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-25 08:18

Nu skulle jag behöva lite hjälp. Jag sitter och funderar på en enklare konfiguration. Att definiera gain, delay och PEQ på utgångarna tror jag inte är någora stora problem, men routningen mellan 8st högtalare är väldigt komplicerad idag så jag föreslår en enklare konfig. Vad tror ni om detta?

Kod: Markera allt
 
   "simple": true,
    "channels": {
        "L": {
            "type": "LARGE",
            "gain": 4,
            "delay": 22,
            "filters": [
                { "#ref": "filters/peq" }
            ]
        },
        "R": {
            "#ref": "channels/L"
        },
        "C": {
            "type": "SUBWOOFER_LEFT",
            "gain": -2,
            "filters": [
                { "#ref": "filters/peq" },
                { "#ref": "filters/lt" }
            ]
        },
        "SW": {
            "#ref": "channels/C",
            "type": "SUBWOOFER_RIGHT"
        },
        "SL": {
            "type": "SMALL",
            "gain": 2,
            "delay": 12
        },
        "SR": {
            "#ref": "channels/SL"
        },
        "SBL": {
            "type": "OFF"
        },
        "SBR": {
            "#ref": "channels/SBL"
        }
    }


När simple är satt till true så kommer systemet per automatik att sköta routningen baserat på högtalarnas typ och det enda vi behöver göra är att definiera filter/modifierare på utgångarna ex: gain, delay PEQ, LT. Tanken är tagen ifrån en hembioreceiver.

Large Signalen går fullregister och inget skickas till baskanalen.
Small Högtalaren högpassfiltreras och signalen skickas till basen/arna också.
Off Kanalen används ej och downmix till frontkanalerna sker
Subwoofer Detta är en specialare för att kunna allokera vanliga kanaler till fler baskanaler. Man kan antingen ange bara "SUBWOOFER" och basen blir i mono eller så kan du ange "SUBWOOFER_LEFT" och "SUBWOOFER_RIGHT" för stereobas. Ingångar som inte är LFE/SW kanalen tex centern i exemplet ovan får samma routing som om den vore satt som off. Enda skillnaden är att utgången kommer användas som en extra subkanal.
Saknas Om kanalen inte definieras alls så går den som fullregister, men med 0 gain, 0 delay, inga extra filter osv.


Svårigheten här är att erbjuda all funktionalitet, men samtidigt försöka göra det så enkelt som möjligt. Är detta enkelt nog? Någon som har ett bättre förslag?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav genstruktur » 2018-09-25 12:21

Vad är det för dac(via HDMI) som du använder? :)

Skoj projekt, vilket arbete!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-25 12:22

Jag använder en Oppo 105 som DAC via HDMI in på baksidan.

Tack. Ja det går lite tid, men det har det vart värt.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav genstruktur » 2018-09-25 12:34

AndreasArvidsson skrev:Jag använder en Oppo 105 som DAC via HDMI in på baksidan.

Tack. Ja det går lite tid, men det har det vart värt.


Ahh, ok. Och sen in i receiver via analog 7.1 in?

Ja det kan vara roligt kan jag tänka om man vet vad man gör :) . En annan hade slitit sitt hår.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-25 12:37

Mm exakt.

Hehe ja kanske inte är något för alla, men jag älskar att koda :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav genstruktur » 2018-09-25 12:55

AndreasArvidsson skrev:Mm exakt.

Hehe ja kanske inte är något för alla, men jag älskar att koda :)


Då är jag med!

Du sammanfattade det bra där :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Grahnbarr » 2018-09-26 21:56

Har kört med WinDSP i två veckor nu på en äldre laptop i brist på vettig HTPC och har inget att klaga på men har inte hunnit testa mer än delay och lite PEQ.
Tror att din "enklare konfiguration" kan vara bra för att snabbt få folk att komma igång och börja använda programmet.

Jag gjorde en snabb guide som komplement till installationsprocessen på github. Inte det vackraste men kanske hjälper det nån att komma igång. :)
http://user.faktiskt.io/Grahnbarr/windsp.pdf
Är det något som ska ändras så hojta till.

Tänkte ev. göra fler guider framöver när jag testar FIR-filter och andra funktioner.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Tarzan » 2018-09-26 22:11

AndreasArvidsson skrev:Nu skulle jag behöva lite hjälp. Jag sitter och funderar på en enklare konfiguration. Att definiera gain, delay och PEQ på utgångarna tror jag inte är någora stora problem, men routningen mellan 8st högtalare är väldigt komplicerad idag så jag föreslår en enklare konfig. Vad tror ni om detta?

...

Hmm. Jag tror mer på att behålla den som den är så att det inte går i fällan "nu ska vi göra den så användarvänlig som möjligt, men istället blir den mer oöverskådlig".

Den största förbättringspotentialen tycker jag som inte är bekväm med programmering skulle vara att lägga in mer text och förklaringar i json-filen som kommer med. Alternativt ett gui. Jag skulle tycka om ett gui som i mycket liknar json-filens upplägg, men med klickbara rullmenyer.
___

Nu över till något helt annat. En annan sak jag märkt är att programmet ibland startar om när jag gör en ändring och sedan sparar och ibland inte. Är det när jag sparar flera gånger för tätt inpå varandra?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav NADifierad » 2018-09-27 06:16

Det är en sak jag inte riktigt fattat än...?
Delningsfilterna görs i datorn och skickas sedan hur? Till vad? Någon burk måste ju omvandla det digitala flödet från datorn, och sedan routa ut detta på respektive analoga utgång!?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-27 07:07

Grahnbarr skrev:Har kört med WinDSP i två veckor nu på en äldre laptop i brist på vettig HTPC och har inget att klaga på men har inte hunnit testa mer än delay och lite PEQ.
Tror att din "enklare konfiguration" kan vara bra för att snabbt få folk att komma igång och börja använda programmet.

Jag gjorde en snabb guide som komplement till installationsprocessen på github. Inte det vackraste men kanske hjälper det nån att komma igång. :)
http://user.faktiskt.io/Grahnbarr/windsp.pdf
Är det något som ska ändras så hojta till.

Tänkte ev. göra fler guider framöver när jag testar FIR-filter och andra funktioner.

Ja det är tanken.

Juste. Tackar! Tar och länkar den i förstainlägget.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-27 07:13

Tarzan skrev:Hmm. Jag tror mer på att behålla den som den är så att det inte går i fällan "nu ska vi göra den så användarvänlig som möjligt, men istället blir den mer oöverskådlig".

Den största förbättringspotentialen tycker jag som inte är bekväm med programmering skulle vara att lägga in mer text och förklaringar i json-filen som kommer med. Alternativt ett gui. Jag skulle tycka om ett gui som i mycket liknar json-filens upplägg, men med klickbara rullmenyer.
___

Nu över till något helt annat. En annan sak jag märkt är att programmet ibland startar om när jag gör en ändring och sedan sparar och ibland inte. Är det när jag sparar flera gånger för tätt inpå varandra?

Jo kanske. Grejen e ju det att en gui är mycket mer tid än en enklare konfig. Med betoning på mycket. Det är heller inte alla som vet hur man bör göra en fantomcenter eller hur man mixar ihop basnivåer ifrån olika kanaler. Tanken är att systemet gör det "rätt" åt dig så slipper man bry sig om sådant.

Fråga bara dig själv. Vilken nivå skall du mixa ihop basen ifrån frontarna med LFE för att få rätt nivå? Med 1 bas? Med 2 basar? Basar i stereo? Basar i mono. Om vi pratar fantomcenter till bas? Alla dessa har olika svar. Mao routing är komplicerad och den biten skulle jag vilja förenkla.

Ah i de gamla versionerna så laddas endast konfigen om när programmet hade tid över dvs var ledig, Vilket jag tyckte var smart för att spara resurser. Detta kunde vara varje sekund eller var 20e visade det sig vilket var mindre bra. Sedan v0.13.0b så tar den alltid tid att kolla konfigen så det är nu mera fixat. Se "change note" i första inlägget.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-27 07:16

NADifierad skrev:Det är en sak jag inte riktigt fattat än...?
Delningsfilterna görs i datorn och skickas sedan hur? Till vad? Någon burk måste ju omvandla det digitala flödet från datorn, och sedan routa ut detta på respektive analoga utgång!?

Till valfri DAC med det antal kanaler du behöver. Finns 8kanals USB- och FW ljudkort. Jag använder en Oppo via hdmi ut. Hur du skapar en analog signal är ju upp till dig och egentligen ingen skillnad mot att inte använda WinDSP. Det kan ju tom vara mha en receiver.

En enkel setup skulle kunna vara: Dator med WinDSP -> HDMI -> Receiver -> Högtalare.

Slå bara av alla filter i receivern, eller kombinera om du så vill, så kan du driva ett 8kanaligt system med basar, eller tex aktivt delade högtalare. Då använder du DAC, volymkontroll och slutstegen ifrån receivern, men gör alla filter i datorn. Det är en ganska smutt liten rigg imo,

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav NADifierad » 2018-09-27 09:08

Men från datorn är det en HDMI ut? Med alla filterinställningar kodade digitalt?
Hur fattar sedan den flerkanaliga DAC’en hur den ska distribuera de olika inställningarna till de analoga utgångarna?
Jag missar troligen något uppenbart här :D , men jag vill hemskt gärna förstå.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-27 09:18

DACen distribuerar ingenting; rätt signal ligger redan på rätt kanal så DACen gör inget annat än att skapa en analog signal. Det är alltså inga filterinställningar som skickas utan PCM strömmen är redan manipulerad och färdig ut ur datorn. DACen ifråga vet alltså inte att jag använder centerkanalen som en extra baskanal utan allt detta sker i WinDSP och sedan tar bara DAC emot en PCM ström som den gör om till analogt utan någon logik inblandad i DAC steget.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav NADifierad » 2018-09-27 09:27

Det är troligen så att jag aldrig funderat över HDMIs funktioner. Misstänker att alla kanaler finns i HDMI formatet?
För du använder väl bara en kabel ut från datorn?
Och tack vare min vän google så vet jag nu att det är så :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-27 09:49

Ja bara en kabel.

HDMI kan skicka antingen PCM eller en bitström(tex dts). Jag använder bara PCM och WinDSP manipulerar samplevärderna helt enkelt.

En PCM ström är helt enkelt samplevärdet för varje tidsstämpel/sampleindex för varje kanal och sedan kommer nästa sampleindex osv.

Förenklat:
Sample-0: L-0, R-0, C-0, LFE-0, SBL-0, SBR-0, SL-0, SR-0
Sample-1: L-1, R-1, C-1, LFE-1, SBL-1, SBR-1, SL-1, SR-1
...
Sample-n: L-n, R-n, C-n, LFE-n, SBL-n, SBR-n, SL-n, SR-n

I praktien är det bara en enda ström av samples: L-0, R-0, C-0, LFE-0, SBL-0, SBR-0, SL-0, SR-0, L-1, R-1, C-1, LFE-1, SBL-1, SBR-1, SL-1, SR-1, ... L-n, R-n, C-n, LFE-n, SBL-n, SBR-n, SL-n, SR-n

Det WinDSP gör är att läsa dessa samplevärdern ur buffern för "capture-enheten", manipulera dessa med olika filter och sedan skriva dem till buffern för "render-enheten". På så sätt är ljudet som kommer ur datorn digitalt redan färdigt med alla filter applicerade.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Tarzan » 2018-09-27 10:18

AndreasArvidsson skrev:
Tarzan skrev:Hmm. Jag tror mer på att behålla den som den är så att det inte går i fällan "nu ska vi göra den så användarvänlig som möjligt, men istället blir den mer oöverskådlig".

Den största förbättringspotentialen tycker jag som inte är bekväm med programmering skulle vara att lägga in mer text och förklaringar i json-filen som kommer med. Alternativt ett gui. Jag skulle tycka om ett gui som i mycket liknar json-filens upplägg, men med klickbara rullmenyer.
___

Nu över till något helt annat. En annan sak jag märkt är att programmet ibland startar om när jag gör en ändring och sedan sparar och ibland inte. Är det när jag sparar flera gånger för tätt inpå varandra?

Jo kanske. Grejen e ju det att en gui är mycket mer tid än en enklare konfig. Med betoning på mycket. Det är heller inte alla som vet hur man bör göra en fantomcenter eller hur man mixar ihop basnivåer ifrån olika kanaler. Tanken är att systemet gör det "rätt" åt dig så slipper man bry sig om sådant.

Fråga bara dig själv. Vilken nivå skall du mixa ihop basen ifrån frontarna med LFE för att få rätt nivå? Med 1 bas? Med 2 basar? Basar i stereo? Basar i mono. Om vi pratar fantomcenter till bas? Alla dessa har olika svar. Mao routing är komplicerad och den biten skulle jag vilja förenkla.

Ah i de gamla versionerna så laddas endast konfigen om när programmet hade tid över dvs var ledig, Vilket jag tyckte var smart för att spara resurser. Detta kunde vara varje sekund eller var 20e visade det sig vilket var mindre bra. Sedan v0.13.0b så tar den alltid tid att kolla konfigen så det är nu mera fixat. Se "change note" i första inlägget.

Ok, jag förstår. :) Jag får helt enkelt se till att hålla mig uppdaterad...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-27 10:40

Tarzan skrev:Ok, jag förstår. :) Jag får helt enkelt se till att hålla mig uppdaterad...

Men du får gärna återkoppla på formatet. Ser den lösningen vettig ut? Jag tycker själv att det det e lite lättare med bara channels istället för input och output separat. Filen blir lite mindre pratig sas och man får en bra överblick. Jag vill dock inte göra något förhastat så jag tar gärna återkoppling ifrån er som vant er vid det gamla formatet.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Tarzan » 2018-09-27 12:26

AndreasArvidsson skrev:
Tarzan skrev:Ok, jag förstår. :) Jag får helt enkelt se till att hålla mig uppdaterad...

Men du får gärna återkoppla på formatet. Ser den lösningen vettig ut? Jag tycker själv att det det e lite lättare med bara channels istället för input och output separat. Filen blir lite mindre pratig sas och man får en bra överblick. Jag vill dock inte göra något förhastat så jag tar gärna återkoppling ifrån er som vant er vid det gamla formatet.

Ok. Det jag skulle vilja ha i så fall är en valbar delningsfrekvens, för att ytterligare efterlikna en vanlig receiver. Fast det kan ju vara trevligt att inte härma receivern med avseende på 12/24-delning utan att kanske gå på 18/30. Men funktionen att slippa behöva tänka på nivåer är bra. Fast man kanske skulle hålla isär avancerad konfig från förenklad konfig ännu mer? typ låta json-filen heta WinDSP-simple istället och i setupen ha ett extra steg där den frågar om man vill använda enkel eller avancerad konfiguration? Om en förenklad konfig är till för att det ska vara mindre jobb så tycker jag inte att man ska behöva lägga tid på att ställa om till enkel.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav lemmts » 2018-09-28 10:02

Kul projekt, Andreas! Och snällt att du delar med dig. Nu börjar tankarna snurra om hur man ska göra här hemma.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-28 10:06

Tarzan skrev:Ok. Det jag skulle vilja ha i så fall är en valbar delningsfrekvens, för att ytterligare efterlikna en vanlig receiver. Fast det kan ju vara trevligt att inte härma receivern med avseende på 12/24-delning utan att kanske gå på 18/30. Men funktionen att slippa behöva tänka på nivåer är bra. Fast man kanske skulle hålla isär avancerad konfig från förenklad konfig ännu mer? typ låta json-filen heta WinDSP-simple istället och i setupen ha ett extra steg där den frågar om man vill använda enkel eller avancerad konfiguration? Om en förenklad konfig är till för att det ska vara mindre jobb så tycker jag inte att man ska behöva lägga tid på att ställa om till enkel.

Tanken är att man skall kunna speca delningen själv om man vill.

Min tanke är att istället för att kräva att användaren anger varenda detalj så finns det en del standardvärden och så anger man bara det som man vill ändra sas. Skulle göra konfigen mycket enklare är förhoppningen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-01 12:29

lemmts skrev:Kul projekt, Andreas! Och snällt att du delar med dig. Nu börjar tankarna snurra om hur man ska göra här hemma.

Tackar. Jag är bara glad att det finns folk som har nytta av programmet.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Tarzan » 2018-10-01 14:12

Jag uppdaterade till senaste, och kanske i och med det började det dista på bakkanalerna.

Kod: Markera allt
{
    "minimize" : false,
    "hide" : true,
    "channels" : [
        "L",
        "R",
        "C",
        "SW",
        "SBL",
        "SBR",
        "SL",
        "SR"
    ],
    "devices" : {
        "capture" : "{0.0.0.00000000}.{10b59603-b334-4d25-868e-4bdd4b7a2b19}",
        "render" : "{0.0.0.00000000}.{ffb59868-b4d6-42a7-a6af-526d6192b754}"
    },
    "filters" : {
        "volymFront" : -6,
        "volymBas" : -17,
        "volymSurround" : -5,
        "metod5gain" : -17,
        "metod5delay" : {
            "value" : 12.5,
            "unitMeter" : true
        },
        "hp" : {
            "type" : "HIGH_PASS",
            "subType" : "BUTTERWORTH",
            "order" : 3,
            "freq" : 80.0
        },
        "hpFront" : {
            "type" : "HIGH_PASS",
            "subType" : "CUSTOM",
            "order" : 3,
            "freq" : 80.0,
            "q" : [
                -1,
                0.65
            ]
        },
        "lp" : {
            "type" : "LOW_PASS",
            "subType" : "BUTTERWORTH",
            "order" : 5,
            "freq" : 80
        },
        "lpFront" : {
            "type" : "LOW_PASS",
            "subType" : "CUSTOM",
            "order" : 5,
            "freq" : 80,
            "q" : [
                -1,
                1,
                0.7
            ]
        },
        "subfilter" : {
            "type" : "LOW_PASS",
            "subType" : "BUTTERWORTH",
            "order" : 3,
            "freq" : 120
        },
        "infra" : {
            "type" : "PEQ",
            "freq" : 15,
            "gain" : 8,
            "q" : 0.65
        },
        "surround" : {
            "type" : "PEQ",
            "freq" : 1700,
            "gain" : -4,
            "q" : 0.5
        }
    },
    "inputs" : {
        "L" : {
            "routes" : [
                {
                    "out" : "L",
                    "gain" : -5
                },
                {
                    "out" : "SW",
                    "gain" : -15,
                    "filters" : [
                        {
                            "#ref" : "filters/lpFront"
                        }
                    ]
                }
            ]
        },
        "R" : {
            "routes" : [
                {
                    "out" : "R",
                    "gain" : -5
                },
                {
                    "out" : "SW",
                    "gain" : -15,
                    "filters" : [
                        {
                            "#ref" : "filters/lpFront"
                        }
                    ]
                }
            ]
        },
        "C" : {
            "routes" : [
                {
                    "out" : "L",
                    "gain" : -8
                },
                {
                    "out" : "R",
                    "gain" : -8
                },
                {
                    "out" : "SW",
                    "gain" : -15,
                    "filters" : [
                        {
                            "#ref" : "filters/lpFront"
                        }
                    ]
                }
            ]
        },
        "SL" : {
            "routes" : [
                {
                    "out" : "SL",
                    "gain" : -7
                },
                {
                    "out" : "SBL",
                    "gain" : -6,
                    "if" : {
                        "silent" : "SBL"
                    }
                },
                {
                    "out" : "SW",
                    "gain" : -15,
                    "filters" : [
                        {
                            "#ref" : "filters/lp"
                        }
                    ]
                }
            ]
        },
        "SR" : {
            "routes" : [
                {
                    "out" : "SR",
                    "gain" : -7
                },
                {
                    "out" : "SBR",
                    "gain" : -6,
                    "if" : {
                        "silent" : "SBR"
                    }
                },
                {
                    "out" : "SW",
                    "gain" : -15,
                    "filters" : [
                        {
                            "#ref" : "filters/lp"
                        }
                    ]
                }
            ]
        },
        "SBL" : {
            "routes" : [
                {
                    "out" : "SBL",
                    "gain" : -6
                },
                {
                    "out" : "SL",
                    "gain" : -7,
                    "if" : {
                        "silent" : "SL"
                    }
                },
                {
                    "out" : "SW",
                    "gain" : -15,
                    "filters" : [
                        {
                            "#ref" : "filters/lp"
                        }
                    ]
                }
            ]
        },
        "SBR" : {
            "routes" : [
                {
                    "out" : "SBR",
                    "gain" : -6
                },
                {
                    "out" : "SR",
                    "gain" : -7,
                    "if" : {
                        "silent" : "SR"
                    }
                },
                {
                    "out" : "SW",
                    "gain" : -15,
                    "filters" : [
                        {
                            "#ref" : "filters/lp"
                        }
                    ]
                }
            ]
        },
        "SW" : {
            "routes" : [
                {
                    "out" : "SW",
                    "gain" : -5,
                    "filters" : [
                        {
                            "#ref" : "filters/subfilter"
                        }
                    ]
                }
            ]
        }
    },
    "outputs" : {
        "L" : {
            "gain" : {
                "#ref" : "filters/volymFront"
            },
            "mute" : false,
            "invert" : false,
            "filters" : [
                {
                    "#ref" : "filters/hpFront"
                }
            ]
        },
        "R" : {
            "#ref" : "outputs/L"
        },
        "C" : {
        },
        "SL" : {
            "gain" : {
                "#ref" : "filters/volymSurround"
            },
            "mute" : false,
            "filters" : [
                {
                    "#ref" : "filters/surround"
                },
                {
                    "#ref" : "filters/hp"
                }
            ]
        },
        "SR" : {
            "#ref" : "outputs/SL"
        },
        "SBL" : {
            "#ref" : "outputs/SL"
        },
        "SBR" : {
            "#ref" : "outputs/SL"
        },
        "SW" : [
            {
                "gain" : {
                    "#ref" : "filters/volymBas"
                },
                "mute" : false,
                "invert" : false,
                "filters" : [
                    {
                        "#ref" : "filters/infra"
                    }
                ]
            },
            {
                "gain" : {
                    "#ref" : "filters/metod5gain"
                },
                "mute" : false,
                "invert" : true,
                "delay" : {
                    "#ref" : "filters/metod5delay"
                },
                "filters" : [
                    {
                        "#ref" : "filters/infra"
                    }
                ]
            }
        ]
    }
}

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster