WinDSP - Signalprocessor - Nu med grafiskt gränssnitt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-01 14:16

Ok det distar bara i bakkanalerna? Varnar den för klippning?
En sak du kan göra är att ta en tom konfig, dvs med inga rutter eller filter, och jämnföra. Låter det samma då? Även testa utan windsp för att vara på säkra sidan att det inte är något annat problem. Är det något fel med windsp så skall vi undersöka och lösa det omgående.

Sen undrar jag varför du har LP/HP både i rutterna och på utgångarna? Det räcker med att ha det på utgångarna. Tycker nog att det är en del som skulle gå att förenkla i den konfigen, men det kan vi ta via PM eller telefon om du är intresserad.

Användarvisningsbild
guwt
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2009-08-24

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav guwt » 2018-10-02 00:27

Har inte hunnit med mycket mer än att installera och se att det fungerar, men vill stämma in i hyllningskören här i tråden.
För oss som redan kör helt digitalt i övrigt är detta lilla program helt klart en fantastisk möjlighet.

För mig som för tillfället har väldigt ont om tid och därtill är relativt okunnig på området filter och rumskorrigering blev det lite tungt att hinna göra något vettigt av det hela.
Ser fram emot att få en ledig kväll och kunna testa lite mer nu när du lagt upp fler exempelfiler.

I den mån jag hinner och är kompetent nog är jag gärna med och testar på alla sätt och vis.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-02 19:06

Skoj att höra att programmet gör nytta :)

Är det något som är oklart eller du inte förstår så hör av dig bara så skall jag försöka hjälpa dig.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Tarzan » 2018-10-10 11:41

AndreasArvidsson skrev:Ok det distar bara i bakkanalerna? Varnar den för klippning?
En sak du kan göra är att ta en tom konfig, dvs med inga rutter eller filter, och jämnföra. Låter det samma då? Även testa utan windsp för att vara på säkra sidan att det inte är något annat problem. Är det något fel med windsp så skall vi undersöka och lösa det omgående.

Sen undrar jag varför du har LP/HP både i rutterna och på utgångarna? Det räcker med att ha det på utgångarna. Tycker nog att det är en del som skulle gå att förenkla i den konfigen, men det kan vi ta via PM eller telefon om du är intresserad.

Jag hittade vad det var. Det var ett slutsteg i receivern som lät hemskt. Lätt åtgärdat, bara att använda centerkanalens slutsteg istället.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-10 11:48

Tarzan skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ok det distar bara i bakkanalerna? Varnar den för klippning?
En sak du kan göra är att ta en tom konfig, dvs med inga rutter eller filter, och jämnföra. Låter det samma då? Även testa utan windsp för att vara på säkra sidan att det inte är något annat problem. Är det något fel med windsp så skall vi undersöka och lösa det omgående.

Sen undrar jag varför du har LP/HP både i rutterna och på utgångarna? Det räcker med att ha det på utgångarna. Tycker nog att det är en del som skulle gå att förenkla i den konfigen, men det kan vi ta via PM eller telefon om du är intresserad.

Jag hittade vad det var. Det var ett slutsteg i receivern som lät hemskt. Lätt åtgärdat, bara att använda centerkanalens slutsteg istället.

Ah tur för mig, men trist för dig.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Frisk » 2018-10-10 19:19

Tror och framförallt hoppas jag tackat för ditt engagemang och fina program även om jag inte använt det själv.

Jag är lite inne på en uppgradering av källa, det börjar bli riktigt aktuellt. Tidigare spelade jag allt från dator men har bara gjort några tafatta försök senaste tiden då allt är så förbaskat krångligt med kopieringsskydd och annat.

Finns det idag något möjligt sätt att spela upp en bluray via programmet? Hur bär man sig åt för att koda av alla kanaler in i winDSP? Går det t.ex spela en bluray och avkoda Atmos eller Auro 3D? Finns det någon bra DAC med alla kanaler som krävs för t.ex Atmos? Oppon har väl "bara"7.1 som lågnivå?

Jag är nöjd med högtalare och slutsteg och ganska nöjd med bildvisare, även om det kliar lite i fingrarna nu när JVC visat upp sina native 4k-paneler... men mest aktuellt nu är en vettig ljud och bildkälla och är väldigt öppen för alla förslag. Har du någon bra lösning på kedjan? Det går väl inte spela från oppon koda i datorn och skicka tillbaka till oppon?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-10 19:32

Programmet kan spela upp alla ljud som windows mixern klarar, men det måste vara PCM. Dvs vill du spela upp DTS och dolby så måste ditt uppspelningsprogram avkoda till PCM.

Oppon har bara 7.1 ja. Är nog studioljudkort med fler kanaler som gäller isf, men jag har ingen erfarenhet av några bra produkter själv.

Nja alltså får du in ljudet i datorn så kan du använda windsp men att ta ut ljudet ur oppon och sedan tillbaka tror jag inte går.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Frisk » 2018-10-10 19:39

Tack för supersnabbt svar och tyvärr ungefär vad jag förväntade mig.
Hade hoppats på någon bra lösning att spela upp en köpt BD och hantera ljudet precis som jag själv ville... att hantera BD i datorn verkar allmänt väldigt krångligt både med avseende på ljud och bild. Sist jag försökte var det visserligen analogt mot CRT-projektor vilket inte gjorde saken lättare...

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Tarzan » 2018-10-13 23:33

Idag lekte jag med att göra en konfig för låtsassurround alltså att ta ljudet som är ur fas med varandra i framkanalerna och låta det gå till bakkanalerna istället. Funkar finfint för gamla serier med stereoljudspår.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-15 07:19

Frisk: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med den biten. Lycka till :)

Tarzan: Skoj att du testar vidare. Hela poängen med WinDSP var att det inte skulle finnas några begränsningar i konfigurationen. Dvs har du CPU kraften och fanatasin så kan du hitta på riktigt intressanta saker :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-26 10:32

Jag köpte i dagarna ett nytt ljudkort. Det blev ett "Focusrite Scarlett 18i20 2nd". Detta är ett studioljudkort vilket så klart inte har stöd WASAPI för mer än 2kanaler. Verkar vara standard med USB ansluta enheter att man bara får stereo. Däremot med ASIO så kan jag få hela 18kanaler(38 med expansionsmodul).

Så nu sitter jag och implementerar uppspelning via ASIO. Det är lite pilligt, men tar sig. Största problemet är att jag måste använda wasapi för att plocka ljudet ifrån virtual cable och sedan asio för att spela upp. Dessa två konkurrerande tekniker är inte designade för att användas ihop, men det går att lösa med lite många timmars kodknackande 8)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav Morello » 2018-10-26 11:27

Jag har en tvåkanalig liknande modell som jag använder för högtalarmätning.
Jag vill vara för att detta inte har automatisk mute, vilket betyder att utgången "puffar" till om USB-matningen upphör!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-26 11:29

Tack för varningen. Det får jag testa helt enkelt och se om det går att göra något åt eller om det är upp till tillverkaren av firmware.

Jag har dock stängt av den med stärkaren igång utan problem. jag har inte testat att bara rycka ur sladden..än 8)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav dewpo » 2018-10-26 14:06

AndreasArvidsson skrev:Jag köpte i dagarna ett nytt ljudkort. Det blev ett "Focusrite Scarlett 18i20 2nd". Detta är ett studioljudkort vilket så klart inte har stöd WASAPI för mer än 2kanaler. Verkar vara standard med USB ansluta enheter att man bara får stereo. Däremot med ASIO så kan jag få hela 18kanaler(38 med expansionsmodul).

Så nu sitter jag och implementerar uppspelning via ASIO. Det är lite pilligt, men tar sig. Största problemet är att jag måste använda wasapi för att plocka ljudet ifrån virtual cable och sedan asio för att spela upp. Dessa två konkurrerande tekniker är inte designade för att användas ihop, men det går att lösa med lite många timmars kodknackande 8)


Virtual cable Hifi med ASIOBridge kanske underlättar? Då behöver du inte blanda?

https://www.vb-audio.com/Cable/#DownloadASIOBridge

Annars en stor tumme upp för att du implementerar ASIO stöd!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-26 14:13

dewpo skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag köpte i dagarna ett nytt ljudkort. Det blev ett "Focusrite Scarlett 18i20 2nd". Detta är ett studioljudkort vilket så klart inte har stöd WASAPI för mer än 2kanaler. Verkar vara standard med USB ansluta enheter att man bara får stereo. Däremot med ASIO så kan jag få hela 18kanaler(38 med expansionsmodul).

Så nu sitter jag och implementerar uppspelning via ASIO. Det är lite pilligt, men tar sig. Största problemet är att jag måste använda wasapi för att plocka ljudet ifrån virtual cable och sedan asio för att spela upp. Dessa två konkurrerande tekniker är inte designade för att användas ihop, men det går att lösa med lite många timmars kodknackande 8)


Virtual cable Hifi med ASIOBridge kanske underlättar? Då behöver du inte blanda?

https://www.vb-audio.com/Cable/#DownloadASIOBridge

Annars en stor tumme upp för att du implementerar ASIO stöd!

Hmm det skall jag absolut kolla på, men jag vill iaf ha stöd att gå ifrån valfritt in. Ger mer möjligheter.

ASIO är dock designat för att operera på en enhet åt gången. Man läser ingång och skriver utgångar på en enhet. Typ ett studioljudkort med massor av ingångar.
Att starta en asio sektion på två olika enheter har sina egna problem tror jag, men skall testa. Tackar!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-01 18:06

Ny version ute. Blev ytterligare en beta iom att det tillkommit en del funktioner

0.14.0beta
* Added support for ASIO rendering devices
* Added "Start with OS/windows" feature in config file
* Multithreaded application. Capture service now runs in its own thread
* Added application icon
* Config file now uses device name instead of ID

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav Tarzan » 2018-11-02 17:56

AndreasArvidsson skrev:Ny version ute. Blev ytterligare en beta iom att det tillkommit en del funktioner

0.14.0beta
* Added support for ASIO rendering devices
* Added "Start with OS/windows" feature in config file
* Multithreaded application. Capture service now runs in its own thread
* Added application icon
* Config file now uses device name instead of ID

Kom på en till sak som hade varit trevlig, att det i configen står vilken version man har.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-02 18:52

Det står version när man startar programmet, men tänker du på att programmet skall hantera olika versioner av konfigen olika?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav Tarzan » 2018-11-05 14:27

Nu kom jag på något som faktiskt måste vara en bug av något slag.
Jag har valt att windsp ska starta när windows startar, vilket den gör, men jag får felmeddelandet: cannot read config file windso.json (eller någonting i den stilen). Stänger jag fönstret startar om det genom att öppna programmet på vanligt vis får jag inget felmeddelande. Det är med 0.14.0b

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-05 14:30

Ligger filerna på samma ställe?

Den registrerar senaste filen du öppnat. Dvs filen måste ligga på rätt plats med rätt konfig bredvid sig när du kör den.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav Tarzan » 2018-11-05 18:35

Hur vet jag var den ligger, förutsatt att det är en annan än den som ligger i rätt mapp?
Ska den ligga i i någon särskilt mapp om man väljer att det ska starta med windows?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-05 18:42

När du startar exe-filen manuellt så kommer den registrera sig och exakt denna fil på denna plats kommer starta med windows. Konfigfilen måste ligga i samma mapp.

Mao lägg exe-filen och konfigfilen i någon bra mapp där de kan ligga. Starta sedan exe-filen manuellt en gång och sedan skall den starta automatiskt hädanefter. Flyttar du filen måste du manuellt köra om den så att den registrerar nya sökvägen.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav Tarzan » 2018-11-05 22:52

Nepp, får fortfarande samma fel. Kan det ha att göra med att de inte ligger på C-disken?

Jag packade upp windsp med konfig till en mapp på skrivbordet. Startade windsp. Ändrade till starta med windows. Startade om datorn. Får felmeddelandet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-06 07:17

Ok det låter inte bra. Jag kollar på det direkt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-11-11 21:10

Ursäkta att det dröjt så; har haft fullt upp denna veckan. Nu är det iaf en ny version ute.

0.14.1beta
* Fixed bug where the new startWithOS function wouldn't load the config file.
* Fixed a bug where the timestamp at startup was incorrect according to summer/wintertime.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.0b

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-12-03 20:35

Har en liten buggfix för ASIO ute. Ni som bara använder WASAPI behöver ej bry er om denna fix.

0.14.2beta
* Fixed a bug where output filters wasn't applied to ASIO playback device.

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.2b

Inläggav Grahnbarr » 2018-12-28 10:52

Jag har ingen center så konfigurerade HDMI och VirtualCable i Windows Ljudinställningar utan center och satte surround som "ej fullrange".
Är det korrekt eller ska man ange att man har en center och låta WinDSP ta hand om nermixning?
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.2b

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-12-28 11:34

Ja du kan sköta all kanalhantering i windsp. Bara att skicka centerkanalen till frontarna.

Tanken är att du inte skall låta OS eller receiver påverka den biten utan allt görs i dspn.

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.2b

Inläggav Grahnbarr » 2018-12-29 11:16

Tack, misstänkte det var så.
Har skaffat en ny dator nu vilket gjort att jag börjat pilla mer med WinDSP så kommer nog mer frågor framöver :D
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: WinDSP - Signalprocessor med öppen källkod - 0.14.2b

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-12-29 12:16

Va skoj.
Bara att fråga på :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster