Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:Hmm . Skulle vara intressant att läsa en kommentar från någon mer bevandrad i rumsakustik än vad jag själv känner mig. Men varför skulle det bara vara ok att justera högtalaren i en dimension i förhållande till begränsningsytorna? Och varför är bara utåt ok? Hur funkar det för högtalare som mina, vilka är konstruerade för att ta stöd från begränsningsytorna?
Sen förstår jag inte heller logiken varför man bara ska justera högtalaren så länge man bara uppfattar den, även fast den andra är inkopplad. Och om det inte funkar ska man koppla ur den andra? Jag tänker att hur högtalarna är placerade i förhållande till varandra och rummets begränsningsytor är det som påverkar hur de tillsammmans slår an på rumsnoderna. Vilket verkar vara det primära justeringssyftet. Som jag förstår det påverkar båda högalarna detta tillsammans i rummet för bastoner som vanligtvis är mixade i mono (korrelerade), och ska inte ses som isolerade ljudalstrare.
Tycker metodiken väcker fler frågor än den besvarar, men alltid kul att testa något som någon annan tycker funkar. Det var ju i alla fall noggrannt beskrivet tycker jag.
Bill50x skrev:placeringen av högtalare (inklusive invinkling) betyder otroligt mycket för det ljudande resultatet.
Bill50x skrev:i slutet var jag nere på förändringar runt en halv centimeter. Vad som förändrades var jämnheten i basens frekvensgång och en breddning av "sweet-spot", båda viktiga punkter för mig.
matssvensson skrev:Bill50x skrev:placeringen av högtalare (inklusive invinkling) betyder otroligt mycket för det ljudande resultatet.
Där är jag med dig till 100%.Bill50x skrev:i slutet var jag nere på förändringar runt en halv centimeter. Vad som förändrades var jämnheten i basens frekvensgång och en breddning av "sweet-spot", båda viktiga punkter för mig.
Kan någon kunnig beräkna hur mycket en högtalarförflyttning på 5 mm kan påverka? Vad är rimligen en detekterbar skillnad och vad är rimligen placebo? För mig låter 5 mm förändring väldigt lite, men jag har inte testat själv. Jag är så nöjd där jag ställde dit högtalarna från början. Låt vara att det skedde med viss omsorg.
mvh, mats
matssvensson skrev:Hmm . Skulle vara intressant att läsa en kommentar från någon mer bevandrad i rumsakustik än vad jag själv känner mig. Men varför skulle det bara vara ok att justera högtalaren i en dimension i förhållande till begränsningsytorna? Och varför är bara utåt ok? Hur funkar det för högtalare som mina, vilka är konstruerade för att ta stöd från begränsningsytorna?
Sen förstår jag inte heller logiken varför man bara ska justera högtalaren så länge man bara uppfattar den, även fast den andra är inkopplad. Och om det inte funkar ska man koppla ur den andra? Jag tänker att hur högtalarna är placerade i förhållande till varandra och rummets begränsningsytor är det som påverkar hur de tillsammmans slår an på rumsnoderna. Vilket verkar vara det primära justeringssyftet. Som jag förstår det påverkar båda högalarna detta tillsammans i rummet för bastoner som vanligtvis är mixade i mono (korrelerade), och ska inte ses som isolerade ljudalstrare.
Tycker metodiken väcker fler frågor än den besvarar, men alltid kul att testa något som någon annan tycker funkar. Det var ju i alla fall noggrannt beskrivet tycker jag.
mvh, mats
AndreasArvidsson skrev:Jag undrar om alla som tycker att 5mm hit eller dit gör stor skillnad har ett skruvstäd på lyssningsplats så att lyssnarens huvud alltid hamlar på samma ställe också?
Att flytta högtalare relativt angränsningsytor gör skillnad, ibland mer och ibland mindre beroende på omständigheterna, men att så små flyttningar som 5mm skulle generellt vara hörbara är jag väldigt skeptisk till. Jag personligen testar inte med så små förflyttningar.
AndreasArvidsson skrev:Jag undrar om alla som tycker att 5mm hit eller dit gör stor skillnad har ett skruvstäd på lyssningsplats så att lyssnarens huvud alltid hamlar på samma ställe också?
Att flytta högtalare relativt angränsningsytor gör skillnad, ibland mer och ibland mindre beroende på omständigheterna, men att så små flyttningar som 5mm skulle generellt vara hörbara är jag väldigt skeptisk till. Jag personligen testar inte med så små förflyttningar.
goat76 skrev:Om man tar en invinkling på 5mm som exempel, så kan det innebära en meter skillnad var ljudvågorna studsar mot väggen bakom lyssnaren, beroende på hur stort rummet är.
JM skrev:Då stereo ger skruvstädslyssningsplats är lyssningsplatsens position i rummet minst lika viktig som högtalarpositionerna. Många beskriver hur de flyttar högtalare men få att de ändrar lyssningsplatsen.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Om man tar en invinkling på 5mm som exempel, så kan det innebära en meter skillnad var ljudvågorna studsar mot väggen bakom lyssnaren, beroende på hur stort rummet är.
Om du vinklar in en 20 cm bred högtalare 5 mm i ena hörnet så ändras vinkeln ca 1,4 grader. Har jag räknat rätt behöver då bakväggen vara 40 m bort för att ljudet ska studsa med 1 meters skillnad. Så stora rum har jag inte provat i och det är möjligt att det blir stora skillnader då. En mer normal rumsstorlek på 4 meter gör en skillnad på 10 cm. Jag tänker också att hur mycket skiljer sig strålningsmönstret +/- 0,7 grader från en normalt konstruerad högtalare? Jag kan i alla fall inte mäta några väsentliga skillnader på en grad när när jag har försökt.
Det tar ljudet 15 mikrosekunder att tillryggalägga en sträcka på 5 mm. Kan vi uppfatta den tidsskillnaden, om det inte samtidigt leder till andra effekter som interferenser med andra korrelerade ljudkällor?
5 mm är 0,3% av våglängden för 200 Hz som kan vara ett exempel på övre gräns för hörbara rumsnoder i ett rimligt lyssningsrum. Hur stor skillnad gör då en förflyttning på 0,3% för att exitera rumsnoder i rummet? Spontant tänker jag att 5 mm inte borde göra någon dramatisk skillnad, eller tänker jag helt bakvänt här?
Jag är också noggrann ner på millimetern när jag placerar mina högalare här hemma. Det ger feelgood och det kostar inget. Jag är inte riktigt lika säker på att jag skulle plocka 5 mm förflyttning i en kontrollerad test.
Ni som har erfarenhet av så här små högtalarförflyttningar, vad händer när ni flyttar en annan möbel motsvarande mycket i samma rum?
mvh, mats
goat76 skrev:Om man har ett avstånd på 6 meter från högtalaren till väggen bakom lyssnaren och lyssningsplatsen 2 meter in från den väggen, så är det slarvigt uträknat 8 meter för ljudet att nå öronen. När invinklingen ökar så kommer även avståndet öka ytterligare eftersom det diagonala avståndet är längre.
Jag är inte heller säker på att en väggstuds nödvändigtvis räcker innan de aktuella ljudvågorna når öronen. Kanske kommer ljudet studsa flera gånger rummets längd innan det når öronen. Helt plötsligt är den där förflyttningen på 5mm mycket större än vad man först trodde.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Om man tar en invinkling på 5mm som exempel, så kan det innebära en meter skillnad var ljudvågorna studsar mot väggen bakom lyssnaren, beroende på hur stort rummet är.
Om du vinklar in en 20 cm bred högtalare 5 mm i ena hörnet så ändras vinkeln ca 1,4 grader. Har jag räknat rätt behöver då bakväggen vara 40 m bort för att ljudet ska studsa med 1 meters skillnad. Så stora rum har jag inte provat i och det är möjligt att det blir stora skillnader då. En mer normal rumsstorlek på 4 meter gör en skillnad på 10 cm. Jag tänker också att hur mycket skiljer sig strålningsmönstret +/- 0,7 grader från en normalt konstruerad högtalare? Jag kan i alla fall inte mäta några väsentliga skillnader på en grad när när jag har försökt.
Det tar ljudet 15 mikrosekunder att tillryggalägga en sträcka på 5 mm. Kan vi uppfatta den tidsskillnaden, om det inte samtidigt leder till andra effekter som interferenser med andra korrelerade ljudkällor?
5 mm är 0,3% av våglängden för 200 Hz som kan vara ett exempel på övre gräns för hörbara rumsnoder i ett rimligt lyssningsrum. Hur stor skillnad gör då en förflyttning på 0,3% för att exitera rumsnoder i rummet? Spontant tänker jag att 5 mm inte borde göra någon dramatisk skillnad, eller tänker jag helt bakvänt här?
Jag är också noggrann ner på millimetern när jag placerar mina högalare här hemma. Det ger feelgood och det kostar inget. Jag är inte riktigt lika säker på att jag skulle plocka 5 mm förflyttning i en kontrollerad test.
Ni som har erfarenhet av så här små högtalarförflyttningar, vad händer när ni flyttar en annan möbel motsvarande mycket i samma rum?
mvh, mats
Tangband skrev:Matssvensson, kom ihåg att musik består av övertoner i hela registret- den kan inte indelas i olika register. Därför blir det skillnad med 5 mm
goat76 skrev:matssvensson skrev:[quote="goat76" ... snip ...
Finns det något program som visuellt kan visa vad som händer med alla ljudvågorna och alla frekvenser i ett rum?
Om man fick se en sån visualisering tror jag man skulle kunna se tydliga skillnader med väldigt små förändringar av högtalarplaceringen.
Adhoc skrev:
En visualisering kan var enklare och snabbare att kolla rent praktiskt, -för att få en indikation av vad mycket små förändringar av invinkling kan göra. Det som behövs är en laserpekare, några lätta speglar och gaffatejp. (Speglar: Typ ramlösa "Lots" som IKEA säljer i 4-pack för 79 kr) Jag gjorde det för några år sedan när jag höll på att mäta och dona och blev lite överraskad av hur liten förändring av en vinkel sidledes / vertikalt som behövdes för att styra laserstrålen helt och hållet bort från lyssningspositionen. Någon cm hit eller dit gjorde en skillnad på 8-10 dB vid lyssningsposition. (Taget ur minnet, mätfilerna är begravda i en död hårddisk.) Totala gånglängden rörde sig då om totalt ca 13,7 m med 2 reflektionspunkter.
Lite murrig bild eftersom det behövde vara mörkt i rummet för att laserpunkten skulle synas på bild + beskrivning här: viewtopic.php?p=1681495#p1681495 (Rödpunkten som syns vid huvudet är en 3-vägsreflektion som redan passerat lyssningsposition för att sedan återreflekteras mot huvudet.)
Nu kan man ju tycka att bredden på en laserstråle och en ljudvågs våglängd inte är direkt jämförbara men laser + speglar indikerar om diskantfrekvenser hamnar åt rätt håll eller inte beroende på invinkling och reflektioner i rumsytor. Dessutom visade små förändringar av invinklingar för mig markanta utslag i dB-mätningarna och rent subjektivt gav det mig bäst resultat med starkast möjliga sen reflektion.
Adhoc skrev:En visualisering kan var enklare och snabbare att kolla rent praktiskt, -för att få en indikation av vad mycket små förändringar av invinkling kan göra. Det som behövs är en laserpekare, några lätta speglar och gaffatejp. (Speglar: Typ ramlösa "Lots" som IKEA säljer i 4-pack för 79 kr) Jag gjorde det för några år sedan när jag höll på att mäta och dona och blev lite överraskad av hur liten förändring av en vinkel sidledes / vertikalt som behövdes för att styra laserstrålen helt och hållet bort från lyssningspositionen. Någon cm hit eller dit gjorde en skillnad på 8-10 dB vid lyssningsposition. (Taget ur minnet, mätfilerna är begravda i en död hårddisk.) Totala gånglängden rörde sig då om totalt ca 13,7 m med 2 reflektionspunkter.
Lite murrig bild eftersom det behövde vara mörkt i rummet för att laserpunkten skulle synas på bild + beskrivning här: viewtopic.php?p=1681495#p1681495 (Rödpunkten som syns vid huvudet är en 3-vägsreflektion som redan passerat lyssningsposition för att sedan återreflekteras mot huvudet.)
Nu kan man ju tycka att bredden på en laserstråle och en ljudvågs våglängd inte är direkt jämförbara men laser + speglar indikerar om diskantfrekvenser hamnar åt rätt håll eller inte beroende på invinkling och reflektioner i rumsytor. Dessutom visade små förändringar av invinklingar för mig markanta utslag i dB-mätningarna och rent subjektivt gav det mig bäst resultat med starkast möjliga sen reflektion.
matssvensson skrev:Tangband skrev:Matssvensson, kom ihåg att musik består av övertoner i hela registret- den kan inte indelas i olika register. Därför blir det skillnad med 5 mm
Ehh? På vilket sätt menar du att just det skulle göra att 5 mm spelar mer roll? Och varför kan inte musiken delas in i olika register? Allt ljud består av vågrörelser med olika frekvenser, styrkor och varaktighet. Även musik. Jag ser inte varför man inte skulle kunna analysera vad som händer med någon enskild del av ljudet, för att sen sätta ihop det igen till konsekvensen för helheten.
Som jag har förstått rumsakustik är en grov indelning vad som händer över och under Schröderfrekvensen med en ljudkälla i ett rum. Under den frekvensen går det att särskilja en rumsnod som enskild händelse i rummet. Över samma frekvens kommer rumsnoderna så tätt i frekvens att vår hörsel inte längre upplever dem som enskilda händelser på olika platser i rummet, utan det hela blir en typ medelvärdesbildning av en jämn ljudnivå i hela rummet. Vad jag minns är runt 200 hz denna gränsfrekvens i ett normalstort bostadrum.
Därför använde jag 200 hz som exempel på hur stor del av den våglängden 5 mm utgör för en högsta frekvens där vi kan urskilja en enskild rumsnod i ett rum som konsekvens av att vi har placerat en ljudkälla någonstans i rummet. För rumsnoder vid lägre frekvenser än så utgör 5 mm en ännu mindre del av våglängden vid placeringen för att kunna påverka/motverka uppkomsten av störande rumsnoder i rummet. För jag gissar att det är det man är ute efter när man försöker lyssna sig fram till högtalarpositionen som ger den mest jämna och lättbegripliga basåtergivningen beskrivet i kompendiet.
mvh, mats
matssvensson skrev:Det är ju precis detta jag undrar - hur en högtalarförflyttning på 5 mm skulle kunna åstadkomma det du beskriver i inlägget ovan? Att 5 mm skulle kunna orsaka så stora hörbara klangfärgs- och timingpåverkande skillnader.
Bill50x skrev:matssvensson skrev:Det är ju precis detta jag undrar - hur en högtalarförflyttning på 5 mm skulle kunna åstadkomma det du beskriver i inlägget ovan? Att 5 mm skulle kunna orsaka så stora hörbara klangfärgs- och timingpåverkande skillnader.
Det handlar inte om några stora skillnader de sista 5 mm man flyttar högtalarna. Men helt plötsligt faller allt bara på plats. Ungefär som när man letar exakt rätt ton på en fiol, plötsligt har man fingret på rätt ställe och det låter bara - rätt.
/ B
matssvensson skrev: Hur gör man med vägghängda högtalare eller de som uppenbarligen är konstruerade för att stå på en speciell plats i rummet - som Carlsson/Larsen, Klipschorn eller Beveridge?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster