Adhoc skrev:En visualisering kan var enklare och snabbare att kolla rent praktiskt, -för att få en indikation av vad mycket små förändringar av invinkling kan göra. Det som behövs är en laserpekare, några lätta speglar och gaffatejp. (Speglar: Typ ramlösa "Lots" som IKEA säljer i 4-pack för 79 kr) Jag gjorde det för några år sedan när jag höll på att mäta och dona och blev lite överraskad av hur liten förändring av en vinkel sidledes / vertikalt som behövdes för att styra laserstrålen helt och hållet bort från lyssningspositionen. Någon cm hit eller dit gjorde en skillnad på 8-10 dB vid lyssningsposition. (Taget ur minnet, mätfilerna är begravda i en död hårddisk.) Totala gånglängden rörde sig då om totalt ca 13,7 m med 2 reflektionspunkter.
Lite murrig bild eftersom det behövde vara mörkt i rummet för att laserpunkten skulle synas på bild + beskrivning här:
viewtopic.php?p=1681495#p1681495 (Rödpunkten som syns vid huvudet är en 3-vägsreflektion som redan passerat lyssningsposition för att sedan återreflekteras mot huvudet.)
Nu kan man ju tycka att bredden på en laserstråle och en ljudvågs våglängd inte är direkt jämförbara men laser + speglar indikerar om diskantfrekvenser hamnar åt rätt håll eller inte beroende på invinkling och reflektioner i rumsytor. Dessutom visade små förändringar av invinklingar för mig markanta utslag i dB-mätningarna och rent subjektivt gav det mig bäst resultat med starkast möjliga sen reflektion.
Först och främst - mycket intressant mätning. Vill inte vara "gnällig" men rumsakustik i samband med stereolyssning är ju oerhört komplext och några laserstrålar visar ju en intressant men väldigt förenklad bild. Alltså se nedanstende som ett debattinlägg.
Några kommentarer:
- Först ett "sidospår".....Det verkar som om ljudreflexer inte följer "infallsvinkel=reflektionsvinkel" helt. Det finns en gammal Tecknical Reviev från Bruel& Kjaer som visar att det är både frekvensberoende och materialberoende om jag minns rätt. Det är inga stora avvikelser men mer än tillräckligt för de där "5mm". Hittar tyvärr inte avhandlingen nu, ska leta vidare.
- Mäter man frekvensgång punktvis i ett lyssningsrum får man miljontals olika kurvor beroende på vilken punkt i rummet man mäter. Nu är det i sig svårt att mäta "punkter" då mätmikrofonens memran är knappt 6mm i diameter (gäller för 1/4 tums mick:ar) så det är ju svårt att mäta endast 5mm förflyttning korrekt.
Vid sådan mätning får man ju ljudtrycket för varje frekvens i punkten - d v s summan av direktljud och alla reflexer (inklusive fas) för just den frekvensen.
Resultatet kan ju bli t.ex. total utsläckning för en given frekvens men några cm åt sidan, i en ny mätpunkt, kan denna frekvens vara totalt dominerande.
- Det ärju också så att att ett lyssningsrum eller annat som kan påverka är helt "statiskt" . Så mycket små förändringar som gör att de "5 mm" kan bli försumbara. Enbart vilka kläder man har påverkar mycket, eller att gardinerna är fördragna, luftfuktigheten, tidningshögen på bordet, mm.
Även musiken - är grundstämningen 440 eller kanske 442Hz? Vad gör att det låter bäst och vad är viktigt för mej som lyssare?
OK, jag vet att jag inte refererar till högtalarnas placering i form av 5mm förändring men min "point" är att det finns så många andra parametrar som påverkar otroligt mycket.
Vad jag främst vill konstatera med ovanstående är att den "perfekta" placeringen av högtalarna är inte statisk utan förändras med vald lyssningsplats (med centimeter noggrannhet i tre plan och huvudets vinkel i tre plan), vem som lyssnar (hur brett mellan öronen), val av kläder, val av musikstycke, små förändringar i rummet ,mm.
Nu är ju hörseln väldigt förlåtade för stora förändringar men ändå.....