Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Historiskt sett så hade jag fått pricka i alt. 3, men jag har ändrat uppfattning på gamla dar till alt. 1 och det får jag tacka faktiskt.se och dess deltagare för att ha hjälpt mig med.
MichaelG skrev:Jag vill minnas att du och jag hade en del diskussioner för ett par år sedan. Vi hade också en del PM-växling. Jag tror att det hela slutade med att vi kunde konstatera att vi nog var ganska överens egentligen.![]()
MichaelG skrev:Jag tolkar er som så att; Målet är en återgivning som gör det roligt och engagerande att lyssna på musik - medlet är en transparent anläggning.
Nils skrev:jag tror man ska anpassa sin anläggning efter den musik man lyssnar på.
MichaelG skrev:Ranefjord skrev:Jag är nog en tvåa trots allt.
Oj! Vi tvåor är på väg att bli en hel folksamling. (Vi får beställa mer öl och mackor Flint!)
//Michael
MichaelG skrev:Svante, Max, Jax, Markih; Jag valde formuleringen till 1:an medvetet eftersom jag tycker mig ha sett denna motivering vid några tillfällen.
Jag tolkar er som så att; Målet är en återgivning som gör det roligt och engagerande att lyssna på musik - medlet är en transparent anläggning.
Max_Headroom skrev:MichaelG skrev:Svante, Max, Jax, Markih; Jag valde formuleringen till 1:an medvetet eftersom jag tycker mig ha sett denna motivering vid några tillfällen.
Jag tolkar er som så att; Målet är en återgivning som gör det roligt och engagerande att lyssna på musik - medlet är en transparent anläggning.
En transparent anläggning är bara att gå halva vägen. Dom som endast lyssnar på perfekt inspelningar kan ju nöja sig med en sådan. Vi andra måste gå vidare, med Max Headrooms princip, vilken jag har beskrivit (eller i alla fall föröskt) en tråd här tidigare.
Morello skrev:Max_Headroom skrev:MichaelG skrev:Svante, Max, Jax, Markih; Jag valde formuleringen till 1:an medvetet eftersom jag tycker mig ha sett denna motivering vid några tillfällen.
En transparent anläggning är bara att gå halva vägen. Dom som endast lyssnar på perfekt inspelningar kan ju nöja sig med en sådan. Vi andra måste gå vidare, med Max Headrooms princip, vilken jag har beskrivit (eller i alla fall föröskt) en tråd här tidigare.
Å andra sidan, hur stor andel av alla sönderskruvade fonogram går att fixa medelst EQ? 1%?
Morello skrev:Max_Headroom skrev:MichaelG skrev:Svante, Max, Jax, Markih; Jag valde formuleringen till 1:an medvetet eftersom jag tycker mig ha sett denna motivering vid några tillfällen.
Å andra sidan, hur stor andel av alla sönderskruvade fonogram går att fixa medelst EQ? 1%?
Med reservation för starten av punkt två, håller jag nog punkt två och kanske även tre som de intressanta, varför jag röstar på punkt 1!
Det är ju så man uppnår punkt 2 och 3 om jag förstått punkt 3 rätt. (Det var visst ett par till som resonerade på samma sätt.)
Har en reservation även mot punkt 1 dock, nämligen att man måste minnas att det finns flera egenskaper än transparens att ta hänsyn till.
Som punkt 3 beskriver "egenskaperna" kan man ju inte ens veta om det är färgningar eller frånvaro av färgningar det talas om. /.../ Kanske är det så att jag, nu när jag funderat några minuter extra, i själva verket inte alls kan tänka mig att kalla punkt 3 för vettiga mål, det går ju inte ens att veta vad texten under punkt 3 betyder.
Max_Headroom skrev:En transparent anläggning är bara att gå halva vägen. Dom som endast lyssnar på perfekt inspelningar kan ju nöja sig med en sådan. Vi andra måste gå vidare, med Max Headrooms princip, vilken jag har beskrivit (eller i alla fall föröskt) en tråd här tidigare.
MichaelG skrev:Max_Headroom skrev:En transparent anläggning är bara att gå halva vägen. Dom som endast lyssnar på perfekt inspelningar kan ju nöja sig med en sådan. Vi andra måste gå vidare, med Max Headrooms princip, vilken jag har beskrivit (eller i alla fall föröskt) en tråd här tidigare.
En tråd!?![]()
![]()
Jag vill minnas att jag stött på den (=Max princip) i åtskilliga trådar!
//Michael
MichaelG skrev:Svante, Max, Jax, Markih; Jag valde formuleringen till 1:an medvetet eftersom jag tycker mig ha sett denna motivering vid några tillfällen.
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 31 gäster