Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav E » 2019-08-22 02:42

music4ever skrev:Klockan är en gammal passé produkt som inte behövts på minst 20 år. Klockor finns i varje mobil.

Att plocka fram mobilen/leksaksdatorn för att hålla koll på tiden är egentligen fruktansvärt opraktiskt. Det förstår allt fler, även om många nu kanske väljer att skaffa "smartare" armbandsur än de klassiska. Själv tycker jag att batteritider och detta evinnerliga laddande suger.

Streaming drar väl för övrigt sjukt mycket energi?

Kompaktskivan är ett kvitto som borde kunna visas upp och ge rabatt vid köp av exempelvis nedladdningsbara filer.

Kompaktskivans innehåll ändras inte, det känns tryggt – helt plötsligt kan Spotify ha tagit bort originalutgåvan "till förmån" för en sunkig remaster. "K-PAX" är helt försvunnen från Netflix, osv.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav E » 2019-08-22 02:57

music4ever skrev:
Morello skrev:Det finns väldigt mycket bra musik som inte misshandlats av knasiga tekniker och/eller omdömeslösa beslutsfattare för att helt enkelt inte spilla tid på skräpet - tycker jag. Jag köper skivor på regelbunden basis (en idag, en igår etc etc) och spisar musik varje dag och ännu mer på helgerna; jag spiller inte värdefull tid på skräp! Sönderkomprimerat bös/mög/dret hamnar bokstavligen talat ibland i runda arkivet; varför spilla utrymme i CD-hyllan på sådant?

Du talar om musik som det vore samma sak att byta ut t ex Rammstein mot Dire straits. Det spelar ju ingen som helst roll om DS låter okej när jag vill lyssna på Rammstein. Helt galen jämförelse.

Jag förstår Morello. Det är ingen stor uppoffring att fokusera på den musik som finns vettigt inspelad. Har man inte alltför smal musiksmak finns det helt enkelt ett sådant överflöd att man kommer att gå miste om en massa guldkorn under sin livstid alldeles oavsett om man bojkottar taffliga fonogram eller inte! Dessutom finns ju faktiskt chansen att förstörda utgåvor av bra musik kommer att återutgivas mer oförstörda i framtiden.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-08-22 23:47

E skrev:Att plocka fram mobilen/leksaksdatorn för att hålla koll på tiden är egentligen fruktansvärt opraktiskt. Det förstår allt fler, även om många nu kanske väljer att skaffa "smartare" armbandsur än de klassiska. Själv tycker jag att batteritider och detta evinnerliga laddande suger.


Nja, knappast. Att bära runt en klocka på armen är extremt opraktiskt. :D

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Eri » 2019-08-23 08:50

Förstår inte att man kan tycka det är opraktiskt med en klocka på armen, det är ju tvärtom mycket praktiskt. Den finns hela tiden till hands, en snabb blick för att se tiden. Inget som skall plockas fram och sättas på. Kan inte bli enklare. Därför så praktisk.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-08-23 08:53

music4ever skrev:
E skrev:Att plocka fram mobilen/leksaksdatorn för att hålla koll på tiden är egentligen fruktansvärt opraktiskt. Det förstår allt fler, även om många nu kanske väljer att skaffa "smartare" armbandsur än de klassiska. Själv tycker jag att batteritider och detta evinnerliga laddande suger.


Nja, knappast. Att bära runt en klocka på armen är extremt opraktiskt. :D


Mja, de som inte har klocka är de som ofta frågar vad klockan är. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-08-23 09:45

De som har en frågar ofta var klockan är. Eller så stämmer de av den var o varannan sekund så ingen ska missa att de faktiskt har en klocka :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-08-25 01:13

Eri skrev:Förstår inte att man kan tycka det är opraktiskt med en klocka på armen, det är ju tvärtom mycket praktiskt. Den finns hela tiden till hands, en snabb blick för att se tiden. Inget som skall plockas fram och sättas på. Kan inte bli enklare. Därför så praktisk.


Ungefär som en kassett-walkman.
Det enda försvaret för ett handklocka är att det är en accessoar. Nothing more, nothing less. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-08-25 01:24

music4ever skrev:
Eri skrev:Förstår inte att man kan tycka det är opraktiskt med en klocka på armen, det är ju tvärtom mycket praktiskt. Den finns hela tiden till hands, en snabb blick för att se tiden. Inget som skall plockas fram och sättas på. Kan inte bli enklare. Därför så praktisk.


Ungefär som en kassett-walkman.
Det enda försvaret för ett handklocka är att det är en accessoar. Nothing more, nothing less. :)


Tycker de kan bära tiara istället :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2019-08-25 01:26

Tiden? Det är nåt gammalt mossigt påhitt. Det är väl bättre att mäta jordrotationen och uttrycka spörsmålet i radianer. Hur mycket är klockan i Andromeda galaxen?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Nattlorden » 2019-08-25 07:40

Har bara en mekanisk klocka och den tarvar västficka. ( Armbandsur förlägger jag bara för att jag tar av när det är obekvämt och så går jag ifrån dem för att jag inte tänker på att jag gjort det. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav E » 2019-08-25 14:13

music4ever skrev:
Eri skrev:Förstår inte att man kan tycka det är opraktiskt med en klocka på armen, det är ju tvärtom mycket praktiskt. Den finns hela tiden till hands, en snabb blick för att se tiden. Inget som skall plockas fram och sättas på. Kan inte bli enklare. Därför så praktisk.

Ungefär som en kassett-walkman.
Det enda försvaret för ett handklocka är att det är en accessoar. Nothing more, nothing less. :)

En Walkman behöver ju batterier!

Alla dessa batterier som skall bytas/laddas — där har du något opraktiskt.

Med det sagt använder jag inte armbandsur och har inte gjort på många år, men jag kan se både de praktiska poängerna och de estetiska.

På ett smart armbandsur vill jag exempelvis ha både tickande och svepande visare och digital visning (jag gjorde en sådan klocka i någon app, men har inte haft något ur att använda den på). Och batteri/laddning måste vara ultrasmidigt.

Är dock mycket mera sugen på en Oura ring eller en Dexcom G6 CGM.

Men vad tusan var nu ämnet för tråden?!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster