Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav darkg » 2019-03-03 00:24

Tell skrev:https://feber.se/internet/art/393060/spotify_tjnar_pengar/ :)


"1320 miljoner euro kommer från premium och 175 miljoner från annonser." Intressant! Annonserna är kanske viktigare som irritation som gör att man vill betala än som direkt förtjänst?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2019-03-03 00:52

darkg skrev:
Tell skrev:https://feber.se/internet/art/393060/spotify_tjnar_pengar/ :)


"1320 miljoner euro kommer från premium och 175 miljoner från annonser." Intressant! Annonserna är kanske viktigare som irritation som gör att man vill betala än som direkt förtjänst?


Intressant iaktagelse angående annonseringen som irritationsmoment, pssst... säg inte det åt annonsörerna! :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2019-03-03 09:03

hifikg skrev:Vaddå återgå? Jag har fortfarande inte ens tecknat mig för Apple Music, köper varenda trudelutt, men jag delar ofta med polare som har samma musiksmak, det är väl inom lagens råmärken o så har jag min granne som samlar på allt i stort sett. Sedan Linn Records joinade Apple Music är jag frestad att prova streaming till hösten när jag får 250 Mbit internet i lyssningsrummet.

Du kan prova iTunes Match. Då kan du rippa dina skivor och sedan strömma dem till din iPhone likt ett eget Spotify när du är på språng. Finns andra lösningar för det också, men eftersom du har Apple-grunkor hemma är det en smidig lösning.
Alea iacta est.

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Imnotdriving » 2019-03-03 13:39

Spotify er som Trump eller Lehman group.

To big to fall...

Det værste som skjer er at de blir kjøpt opp.

Og Spotify free burde opphøre.

Gi heller en lavere bitrate og pris till kids og studenter, typ 30+ kr måneden.

Reklame er irriterende ja, om -Få sydd en dress til 17.Mai billig!!!! I tre år hele tiden ikke er irritasjon i Norge, så vet jeg ikke.

Vel det kan hende et par ble hjernevasket til å få seg en dress og slips... Men tror det er fler som kjøpte Premium.

For damer var det vel bare premium [emoji849]

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-03-04 20:54

Färska siffror från amerikanska RIAA visar att CD skivan fortsätter falla och vinylen beräknas gå om CDen i slutet av året. 8O
Det har inte sålts lika lite CDs 2018 som 1986.

Paid downloads and CDs are continuing their slides into obsolescence and CDs are on track to fall below vinyl by the end of this year.

At estimated retail value, CDs fell 34% to $698 million, the first time revenues from CDs were less than $1B since 1986. Vinyl records continued to be the exception to the decline of unit-based formats. Revenues from vinyl albums in 2018 totalled $419 million, an increase of 8% versus last year, and the highest level since 1988.

https://www.fyimusicnews.ca/articles/2019/03/03/riaa-report-portends-vinyl-revenues-eclipsing-cd-sales-year?fbclid=IwAR3iZQEVW6UE3DCcc0HTJCInEWvs4RTQEnkh1GpsogqgMlwwyadaj6BqyaM

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-03-04 23:22

Men det betyder ändå inte att det säljs jättemycket vinyl. Sund utveckling kan jag tycka, vem behöver plastbitarna? Vore schyst om priset på filerna man köper vore lägre än när man får plastbit och ask. Synd bara om hökarna, det är trevligt att bläddra lite i hyllorna o emellanåt få ett tips.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-03-04 23:55

hifikg skrev:Men det betyder ändå inte att det säljs jättemycket vinyl. Sund utveckling kan jag tycka, vem behöver plastbitarna? Vore schyst om priset på filerna man köper vore lägre än när man får plastbit och ask. Synd bara om hökarna, det är trevligt att bläddra lite i hyllorna o emellanåt få ett tips.


Mycket i jämförelse med vad?
Vem behöver böcker?
Vem behöver mat?
Vem behöver något?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2019-03-05 00:05

music4ever skrev:
hifikg skrev:Men det betyder ändå inte att det säljs jättemycket vinyl. Sund utveckling kan jag tycka, vem behöver plastbitarna? Vore schyst om priset på filerna man köper vore lägre än när man får plastbit och ask. Synd bara om hökarna, det är trevligt att bläddra lite i hyllorna o emellanåt få ett tips.


Mycket i jämförelse med vad?
Vem behöver böcker?
Vem behöver mat?
Vem behöver något?


Det är väl ganska enkelt att förstå att hifkg menar att vinylförsäljningen inte behöver vara speciellt imponerande då den jämnförs med den ständigt och hårt dalande CD-försäljningen som bara säljer en bråkdel av det den en gång gjorde under sina glansdagar. :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-03-05 00:29

goat76 skrev:Det är väl ganska enkelt att förstå att hifkg menar att vinylförsäljningen inte behöver vara speciellt imponerande då den jämnförs med den ständigt och hårt dalande CD-försäljningen som bara säljer en bråkdel av det den en gång gjorde under sina glansdagar. :)


Tycker det är rätt imponerande att ett så gammalt och krångligt medium som vinylen fortfarande säljer så mycket som den gör.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav darkg » 2019-03-05 00:50

Här syns proportionerna rätt bra:

Bild

(Data från RIAA, dvs USA-marknaden (tror jag))

Observera att det är intäkterna, inte antal album, som här och oftast redovisas...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-03-05 01:53

darkg skrev:(Data från RIAA, dvs USA-marknaden (tror jag))

Observera att det är intäkterna, inte antal album, som här och oftast redovisas...


Och det är just det som de nya siffrorna som jag postade visade. Intäkterna från CD blir snart frånsprungen av vinylen.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav peterh » 2019-03-05 08:50

Nu är det väl inte mediat själv som är viktigt utan kvaliteten på musikmaterialet..
Under vinylens dominans fansn få möjligheter att tokkomprimera och p annat vis förstöra
musiken, men när CD blev allt vanligare så hade elektronikens utveckling möjliggjort en
mekaniserad och allt effektivare förstörelse av musiken.
Till detta kom att musiken själv förändrades till att innehålla allt mera konstgjorda
ljudeffekter.

Starten på det s.k. loudness war hade börjat.

Denna ogynnsamma utveckling blev ännu värre när de första streamingtjänsterna började
sända mp3filer som ytterliagre "förbättrats" för att låta imponerande i de sunkigaste anläggningar.

Det viktiga i sammanhangen ( tycker jag) är musikens innehåll och den akustiska kvaliteten. Vilket
media som används är underordnat. Personligen tycker jag att CD är mycket mer praktisk än vinyl,
att jag fortfarande håller på med vinyl beror på att materialet på dessa vinyl inte är
förstört. Många av mina vinyler har jag f.ö. överfört till CD utan att jag anser att innehållet har
förvanskats. Vinyl är ju ömtåligare och har sämre egenskaper än CD vad gäller möjligheten att
bibehålla ljudet som det spelades in.

Nyckeln till ljudkvalitet ligger inte i mediat utan i öronen hos producenten !

Jag tror att tom strömmande media skulle kunna hålla en god ljudkvalitet om man lät bli
att förändra ljudet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34912
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-03-05 10:43

Loudnesswar och nypressad vinyl - jag bojkottar det mesta av dagens datum i väntan på att branschen nyktrar till. Utvecklingen är absurd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2019-03-05 10:56

Morello skrev:... jag bojkottar det mesta av dagens datum i väntan på att branschen nyktrar till.

Du ser fram emot din pension förstår jag ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2019-03-05 11:07

peterh skrev:Jag tror att tom strömmande media skulle kunna hålla en god ljudkvalitet om man lät bli att förändra ljudet.


Vilken förändring av ljudet är det som sker hos t ex Tidal, de lägger väl bara upp den musik som skivbolagen tillhandahåller, utöver det sker det väl bara en begränsande normalisering för den mest högljudda musiken?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-05 11:31

goat76 skrev:
peterh skrev:Jag tror att tom strömmande media skulle kunna hålla en god ljudkvalitet om man lät bli att förändra ljudet.


Vilken förändring av ljudet är det som sker hos t ex Tidal, de lägger väl bara upp den musik som skivbolagen tillhandahåller, utöver det sker det väl bara en begränsande normalisering för den mest högljudda musiken?


Under "Inställningar" på Tidal finns inte mycket information eller ändringar som kan göras. Hur vet jag vad de gör? Det kommer uppdateringar väldigt ofta men vad de innebär sägs aldrig.
På något vis har numera nästan all musik förlorat dynamik på senare år. Känns som en form av sameness där det mesta tycks vara tänkt för passiv loungelyssning. Det blir inte roligt när man skruvar upp volymen. Det är verkligen trist att nära nog alla återutgivningar är drabbade oavsett musiktyp.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-03-05 11:33

Stor del av dagens musik har så uselt ljud att skillnaden vilket medium musiken är på är försumbar.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34912
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-03-05 11:34

Helt riktigt, bojkotta skräpet. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2019-03-05 11:47

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
peterh skrev:Jag tror att tom strömmande media skulle kunna hålla en god ljudkvalitet om man lät bli att förändra ljudet.


Vilken förändring av ljudet är det som sker hos t ex Tidal, de lägger väl bara upp den musik som skivbolagen tillhandahåller, utöver det sker det väl bara en begränsande normalisering för den mest högljudda musiken?


Under "Inställningar" på Tidal finns inte mycket information eller ändringar som kan göras. Hur vet jag vad de gör? Det kommer uppdateringar väldigt ofta men vad de innebär sägs aldrig.
På något vis har numera nästan all musik förlorat dynamik på senare år. Känns som en form av sameness där det mesta tycks vara tänkt för passiv loungelyssning. Det blir inte roligt när man skruvar upp volymen. Det är verkligen trist att nära nog alla återutgivningar är drabbade oavsett musiktyp.


Men har du en idé eller förslag på vad det skulle tänkas vara Tidal skulle ändra på när det kommer till ljudet, och till vilken nytta skulle det isåfall vara?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-03-05 11:53

Morello skrev:Helt riktigt, bojkotta skräpet. :)


Nja, jag vill lyssna på bra musik även om ljudkvalitén är usel. Det jag får göra är sänka ljudet på stereon.
Det finns dock vissa skivor som har så dåligt ljud att det spelar ingen roll hur svagt man spelar, man kan inte lyssna på det ändå. De skivorna missar jag, tyvärr.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav nuffe » 2019-03-05 12:27

Fattar inte musikindustrin att de tar död på sig själva med komprimering o nivåhöjning.
Det ser man ju lätt i försäljning diagrammet ovan.

Att försöka prångla ut vinyl igen är ju ingen lösning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-05 12:36

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Under "Inställningar" på Tidal finns inte mycket information eller ändringar som kan göras. Hur vet jag vad de gör? Det kommer uppdateringar väldigt ofta men vad de innebär sägs aldrig.
På något vis har numera nästan all musik förlorat dynamik på senare år. Känns som en form av sameness där det mesta tycks vara tänkt för passiv loungelyssning. Det blir inte roligt när man skruvar upp volymen. Det är verkligen trist att nära nog alla återutgivningar är drabbade oavsett musiktyp.


Men har du en idé eller förslag på vad det skulle tänkas vara Tidal skulle ändra på när det kommer till ljudet, och till vilken nytta skulle det isåfall vara?


Vet inte men på de album där jag jämfört CD och Tidal har det inte varit några skillnader. Kan bero på vilken musik man lyssnar på. Nu lyssnar jag helst på musik som är till största delen akustiskt framförd och där har manipulerandet inte varit lika allvarligt men det håller på att ändras! Jazz och klassisk musik är sällan så välljudande som den skulle kunna vara. Populärmusiken (pop/rock) är ofta långt sämre, framförallt återutgivningar. Många äldre utgivningar har funnits i bättre utgåvor än de som ligger på strömmande tjänster.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34912
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-03-05 12:41

Det finns väldigt mycket bra musik som inte misshandlats av knasiga tekniker och/eller omdömeslösa beslutsfattare för att helt enkelt inte spilla tid på skräpet - tycker jag. Jag köper skivor på regelbunden basis (en idag, en igår etc etc) och spisar musik varje dag och ännu mer på helgerna; jag spiller inte värdefull tid på skräp! Sönderkomprimerat bös/mög/dret hamnar bokstavligen talat ibland i runda arkivet; varför spilla utrymme i CD-hyllan på sådant?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2019-03-05 12:50

Morello skrev:Det finns väldigt mycket bra musik som inte misshandlats av knasiga tekniker och/eller omdömeslösa beslutsfattare för att helt enkelt inte spilla tid på skräpet - tycker jag. . . jag spiller inte värdefull tid på skräp! Sönderkomprimerat bös/mög/dret hamnar bokstavligen talat ibland i runda arkivet; varför spilla utrymme i CD-hyllan på sådant?


+1 Jag lägger varken ner tid eller pengar på musik som mastrats på något annat sätt än på det sätt som jag anser att den obönhörligen skall vara mastrad på. Det är jag som bestämmer vad jag konsumerar och inte någon annan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34912
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-03-05 12:57

Helt analogt avstår jag från pripps blå och California red; livet är kort för taffliga fonogram och dito drycker!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2019-03-05 14:59

Morello skrev:Helt analogt avstår jag från pripps blå och California red; livet är kort för taffliga fonogram och dito drycker!

Kompromisslöshet är en dygd för en själv och "a pain in the ass" för alla andra :-)

Vem har inte bjudit på middag där gästerna kollar i skåpen om det är rätt sorts ris/mjöl/etc man använt i maten man bjuder på?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-03-05 15:27

Morello skrev:Det finns väldigt mycket bra musik som inte misshandlats av knasiga tekniker och/eller omdömeslösa beslutsfattare för att helt enkelt inte spilla tid på skräpet - tycker jag. Jag köper skivor på regelbunden basis (en idag, en igår etc etc) och spisar musik varje dag och ännu mer på helgerna; jag spiller inte värdefull tid på skräp! Sönderkomprimerat bös/mög/dret hamnar bokstavligen talat ibland i runda arkivet; varför spilla utrymme i CD-hyllan på sådant?


Du talar om musik som det vore samma sak att byta ut t ex Rammstein mot Dire straits. Det spelar ju ingen som helst roll om DS låter okej när jag vill lyssna på Rammstein. Helt galen jämförelse.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34912
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-03-05 15:30

Verkligen konstig jämförelse, men det var bara du som gjorde den.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PJo » 2019-03-05 17:23

CODY skrev:Sant. Men man kan ofta läsa här på forumet att de som älskar CD upplever att ljudet är ”mosat” har utsatts för ”rena slakten” och liknande. Så då kanske MD och DAT kan vara något att testa? Törhända står då en revival, en upprättelse för dörren?

DAT=Ja för det är ett okomprimerat format.
MD= Nej för det är ett komprimerat format.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PJo » 2019-03-05 17:25

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:7digital har en del i flac till ett bra pris.

Tack för tipset!

/ B

Allflac.com har oxå bra utbud å bra pris.
/Patrik
Scientia Potentia Est

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Doofus och 10 gäster