Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-08-17 12:55

Efter att min musikdator blev stulen lyssnar jag emellanåt på CD (annars får arbetsdatorn hoppa in). Streama har jag inte börjat med än, men en vacker dag kanske. Fr o m oktober bör jag få tillgång till hyggligt bredband i mitt lyssningsrum, så vem vet. Min CD-spelare klarar bara att spela om jag börjar en bit in (ut) på skivan, så jag får nöja mig med de sista låtarna på varje skiva. Nu har motivationen att fixa den defekten ökat rejält.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tangband » 2019-08-17 16:17

Bill50x skrev:Som dedt tidigare har skrivits om, streaming har ju nackdelen att det är flyktigt. När som helst kan ju musiken/artisten försvinna pga avtal eller annat. Vill man vara 100% säker på access är det fortfarande fysiska media som gäller (vinyl/cd/fil på hårddisk/etc). Så länge man ser på musik som en konsumtionsvara, typ en t-shirt, som lätt kan ersättas med något annat så är det OK. För oss som gillar vissa artister eller låtar så är det en allvarlig begränsning.

/ B


Detdär hindrar ju inte oss att lagra skivor på NAS- då finns de ju kvar i form av FLAC. Och kan streamas till alla rum, om man vill

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-08-18 01:29

PekkaJohansson skrev:Jämförelsen mellan cd och en Polo från 1985 haltar rejält. En mer relevant jämförelse är en Mercedes i premiumklass. En sådan analogi avspeglar också skillnaden i kvalitet, komfort och störnivå gentemot vinylens motsvarighet 60-talsjänkaren.

Med vänlig hälsning

Pekka


Nej, du har fel.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-08-18 01:31

Morello skrev:Analogier är sällan lyckade och i denna tråd har vi sett ytterligt exempel på taffliga analogier.
Det går helt enkelt inte att jämföra lagringsmedia och den primära prudkten.
En rimligare analogi vore i så fall at jämföra garage - CD/LP och bilar - musik.


Vad är svårt att förstå? DE flesta tycker CD skivor är extremt osexiga medans vinylskivor ses som sexigt, coola, och ger en vissa varm känsla. Som att försöka förklara att en LED lampa är bättre ljus till någon som gillar skenet från stearinljus.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2019-08-18 10:49

Liknelserna halta eftersom CDn rent tekniskt är så gott som fulländad, ljudet är alltså så bra det kan bli i våra öron. Så jämför istället typ en Porsche 959 som var ett tekniskt underverk när den kom med en gammal Volkswagen Bubbla. Porschen ÄR en bättre bil, men fullt förståeligt om nån ändå gillar att glida runt i den långsamma o obekväma lilla bubblan :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2019-08-18 11:10

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Jag tror många nya entusiaster redan nu söker så få apparater som det är möjligt, helt digitalt även delningsfilter, kanske allting inbyggt i stativen, eller likt OD11 med inbyggd streamer.


Jag tror skaran entusiaster är stadigt minskande och allt färre ställer överhuvudtaget upp högtalare vettigt för att slå sig ner i sweetspot för lyssning. Streaming via en enklare låda innehållande allt som behövs för lyssning där man befinner sig verkar vara trenden hos de som kommer ta över efter oss nördar.


Hej, jag har gett min syn på detta. Det blir lite OT och eftersom Tell anser att mina inlägg är krångliga och därmed helst inte vill se inlägg från mig om jag inte anpassar mina inlägg till Tell, så har jag valt att inte posta i tråden.

Men min syn på saken finns istället här:

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2061227#p2061227

På så sätt slipper Tell läsa mina inlägg och framför allt att kommentera mina inlägg som Tell tycker är krångliga. Jag hoppas att det är ok.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav rajapruk » 2019-08-18 11:14

Only time will Tell if we stand the test of time.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2019-08-18 11:27

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Jag tror många nya entusiaster redan nu söker så få apparater som det är möjligt, helt digitalt även delningsfilter, kanske allting inbyggt i stativen, eller likt OD11 med inbyggd streamer.


Jag tror skaran entusiaster är stadigt minskande och allt färre ställer överhuvudtaget upp högtalare vettigt för att slå sig ner i sweetspot för lyssning. Streaming via en enklare låda innehållande allt som behövs för lyssning där man befinner sig verkar vara trenden hos de som kommer ta över efter oss nördar.


Hej, jag har gett min syn på detta. Det blir lite OT och eftersom Tell anser att mina inlägg är krångliga och därmed helst inte vill se inlägg från mig om jag inte anpassar mina inlägg till Tell, så har jag valt att inte posta i tråden.

Men min syn på saken finns istället här:

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2061227#p2061227

På så sätt slipper Tell läsa mina inlägg och framför allt att kommentera mina inlägg som Tell tycker är krångliga. Jag hoppas att det är ok.

Mvh
Peter


Men i helvete Peter, jag tyckte du krånglade till lite för mycket i ETT inlägg i en helt annan tråd, o nu övertolkar du dessutom det jag skrev o tror att jag anser att allt det du skriver är krångligt. Jag har aldrig haft nånting emot dina inlägg generellt sett men iom att du skriver såhär så börjar jag faktiskt få det nu. Du skjuter sig själv i foten lite. Så ta o väx upp lite o fortsätt skriva i vilken tråd du vill istället för att hänvisa till din ego-tråd ;)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-08-18 12:34

music4ever skrev:
Morello skrev:Analogier är sällan lyckade och i denna tråd har vi sett ytterligt exempel på taffliga analogier.
Det går helt enkelt inte att jämföra lagringsmedia och den primära prudkten.
En rimligare analogi vore i så fall at jämföra garage - CD/LP och bilar - musik.


Vad är svårt att förstå? DE flesta tycker CD skivor är extremt osexiga medans vinylskivor ses som sexigt, coola, och ger en vissa varm känsla. Som att försöka förklara att en LED lampa är bättre ljus till någon som gillar skenet från stearinljus.


Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2019-08-18 14:02

music4ever skrev:Som att försöka förklara att en LED lampa är bättre ljus till någon som gillar skenet från stearinljus.

Stearinljus äger!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2019-08-18 14:14

Morello skrev:
music4ever skrev:
Morello skrev:Analogier är sällan lyckade och i denna tråd har vi sett ytterligt exempel på taffliga analogier.
Det går helt enkelt inte att jämföra lagringsmedia och den primära prudkten.
En rimligare analogi vore i så fall at jämföra garage - CD/LP och bilar - musik.


Vad är svårt att förstå? DE flesta tycker CD skivor är extremt osexiga medans vinylskivor ses som sexigt, coola, och ger en vissa varm känsla. Som att försöka förklara att en LED lampa är bättre ljus till någon som gillar skenet från stearinljus.


Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är. :mrgreen:


Fast som vi vet så är ju inte kvalitet, fakta osv alltid det viktigaste för gemene man, utan det där med känsla o status. O iofs ibland det dom fått höra från andra (som tror dom har koll) ska vara bäst kvalitet på, även om det i själva verket inte alltid stämmer. Folk följer bara strömmen helt enkelt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2019-08-18 16:14

Tell skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
Jag tror skaran entusiaster är stadigt minskande och allt färre ställer överhuvudtaget upp högtalare vettigt för att slå sig ner i sweetspot för lyssning. Streaming via en enklare låda innehållande allt som behövs för lyssning där man befinner sig verkar vara trenden hos de som kommer ta över efter oss nördar.


Hej, jag har gett min syn på detta. Det blir lite OT och eftersom Tell anser att mina inlägg är krångliga och därmed helst inte vill se inlägg från mig om jag inte anpassar mina inlägg till Tell, så har jag valt att inte posta i tråden.

Men min syn på saken finns istället här:

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2061227#p2061227

På så sätt slipper Tell läsa mina inlägg och framför allt att kommentera mina inlägg som Tell tycker är krångliga. Jag hoppas att det är ok.

Mvh
Peter


Men i helvete Peter, jag tyckte du krånglade till lite för mycket i ETT inlägg i en helt annan tråd, o nu övertolkar du dessutom det jag skrev o tror att jag anser att allt det du skriver är krångligt. Jag har aldrig haft nånting emot dina inlägg generellt sett men iom att du skriver såhär så börjar jag faktiskt få det nu. Du skjuter sig själv i foten lite. Så ta o väx upp lite o fortsätt skriva i vilken tråd du vill istället för att hänvisa till din ego-tråd ;)


Tell, du verkar inte ha bra koll på vad du själv skriver. Det är dock mänskligt att glömma saker, men då kan man ju lätt kolla upp om det finns antecknat eller skrivet. Inlägget nedan skrev du 2019-08-15.

Jag tog fasta på detta som du skrivit 3 dagar tidigare.
Tell skrev:Och ditt sätt att tänka på i den här lilla skitfrågan är för mig o säkert många andra här lika irrelevant o ointressant. Du får försöka se vilket perspektiv folk kommer ifrån när dom uttrycker nåt, man behöver ju inte alltid krångla till det så mycket som du ofta gör.


Som jag ser det går det stick i stäv mot det du nu skriver. Om det ena är rätt så är det andra fel och om det vid tillfället är medvetet så är det en lögn. Du vet bäst själv.

Du får syna dina inlägg och försöka få bättre koll. Allt jag skrivit kvarstår och du kan nog få ut en stringens i mina inlägg.

Du anser att mina inlägg ofta är krångliga om man skall gå på det du tidigare skrivit. Då agerar jag utifrån det och då blir det därefter.
Andra tycker inte mina inlägg är krångliga och det är samma inlägg som du tycker är krångliga. Vad drar man för slutsats av det?

Dessutom är det inte min tråd som du skriver. Trådskaparen är Rookie. Och det är på grund av hans frågeställning i sin tråd som jag blev gick in på Faktiskt och blev medlem. Det hade tidigare i andra trådar spekulerats om mig och mitt liv där det mesta var fel och då ansåg jag att det är bättre att jag själv säger som det är ur mitt perspektiv. Jag vet bäst vem jag är och känner bäst till min historia. Då ges informationen direkt från källan och då undviks en massa onödiga spekulationer.

Du tycker jag skall växa upp. Du använder ord som autism och skriver personer med autistiska drag osv. Sedan har forumet följande policy.
Tidigare Admin skrev:2. Inga personangrepp!
Att alla inte delar samma synsätt är en självklarhet. Tänk vad tråkig världen vore med bara en massa likriktade individer. Det kommer därför att finnas meningsskiljaktigheter på forumdelen på Faktiskt.se. Det får ni acceptera. Det kommer vi acceptera. Det som däremot inte vi gillar är om dessa meningsskiljaktigheter INTE uttrycks på ett civiliserat sätt. Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknande uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis.

Jag kan bara se att du far med osanningar. Mitt tips, gör bättring.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2019-08-18 19:11

petersteindl skrev:Krångel krångel krångel

Med vänlig hälsning?
Peter

Haha, ja okej jag skrev kanske så då, men det var egentligen inte förrens i den tråden jag faktiskt tänkte på att du krånglar till det, just eftersom du krånglade till det så väldigt mycket på en liten skitsak som du dessutom hade missuppfattat. Men dock fortsätter du krångla till det ännu mer nu, o på ett rätt så autistiskt sätt ;) Dock menar jag det (åter igen) inte på ett nedsättande (då jag vet att jag också har såna drag), utan mer ett konstaterande av ett beteende. Men du kan ju ta åt dig om du känner för det.
Angående din ego-tråd så flyttades den ju för ett tag sen till medlems-delen istället där den passar mycket bättre, men då hotade du med att lämna hela forumet om den inte flyttades tillbaks. Eh?
Men aja, fortsätt du med vad du nu håller på med, jag lämnar iaf den här märkliga "diskussionen".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2019-08-18 20:28

Tell skrev:
petersteindl skrev:Krångel krångel krångel

Med vänlig hälsning?
Peter

Haha, ja okej jag skrev kanske så då, men det var egentligen inte förrens i den tråden jag faktiskt tänkte på att du krånglar till det, just eftersom du krånglade till det så väldigt mycket på en liten skitsak som du dessutom hade missuppfattat. Men dock fortsätter du krångla till det ännu mer nu, o på ett rätt så autistiskt sätt ;) Dock menar jag det (åter igen) inte på ett nedsättande (då jag vet att jag också har såna drag), utan mer ett konstaterande av ett beteende. Men du kan ju ta åt dig om du känner för det.
Angående din ego-tråd så flyttades den ju för ett tag sen till medlems-delen istället där den passar mycket bättre, men då hotade du med att lämna hela forumet om den inte flyttades tillbaks. Eh?
Men aja, fortsätt du med vad du nu håller på med, jag lämnar iaf den här märkliga "diskussionen".


Som jag tidigare påpekat så är det inte jag som är trådskaparen till den tråden och ligger den i medlemspresentationer så är det i så fall Rookies medlemspresentation. På något annat sätt kan det inte vara. Eftersom jag inte ämnar ha en medlemspresentation eller skriva i någon sådan så är det inaktuellt för min del. Du fortsätter dina spekulationer. Inget av det du spekulerar i har något som ger något positivt. Det är enkom aggressivt och negativt. Vad är det du vill åstadkomma? Jag tycker mest synd om dig. Du har aldrig funderat på att ändra stil? Du tror jag missuppfattat. Så är det inte.
Det verkar vara du som tycker det är krångligt det jag skriver. Har man brist på nödvändiga förkunskaper så kan det möjligtvis te sig krångligt. Andra uppskattar det jag skriver. Varför då, tror du?

Vad gäller CD-formatet så svarar jag att enda upprättelsen som kan ges är via nymastringar utan den komprimering och limitering som det varit senaste 30 åren. Då får CD-formatet upprättelse, annars inte.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-08-18 20:37

Tell skrev:
petersteindl skrev:Krångel krångel krångel

Med vänlig hälsning?
Peter

Haha, ja okej jag skrev kanske så då, men det var egentligen inte förrens i den tråden jag faktiskt tänkte på att du krånglar till det, just eftersom du krånglade till det så väldigt mycket på en liten skitsak som du dessutom hade missuppfattat. Men dock fortsätter du krångla till det ännu mer nu, o på ett rätt så autistiskt sätt ;) Dock menar jag det (åter igen) inte på ett nedsättande (då jag vet att jag också har såna drag), utan mer ett konstaterande av ett beteende. Men du kan ju ta åt dig om du känner för det.
Angående din ego-tråd så flyttades den ju för ett tag sen till medlems-delen istället där den passar mycket bättre, men då hotade du med att lämna hela forumet om den inte flyttades tillbaks. Eh?
Men aja, fortsätt du med vad du nu håller på med, jag lämnar iaf den här märkliga "diskussionen".


Förra gången du började med den här typen av inlägg slutade det med semester.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2019-08-18 23:05

Puss på er!

Till nån moderator: Ta bort allt käbbel, inkl mitt.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-08-19 00:19

Morello skrev:Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är. :mrgreen:


Handlar sällan om obildade människor. Utan det handlar om man gör egna val. En som håller på med en 60-tals amerikanare tycker sällan att den är "bättre" än en ny Duster, men han/hon föredrar hur den låter, åker, ser ut, etc.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-08-19 00:46

music4ever skrev:
Morello skrev:Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är. :mrgreen:


Handlar sällan om obildade människor. Utan det handlar om man gör egna val. En som håller på med en 60-tals amerikanare tycker sällan att den är "bättre" än en ny Duster, men han/hon föredrar hur den låter, åker, ser ut, etc.


Och de använder den som jag använder min skivspelare, inte särskilt mycket, men tycker det är skoj när det händer :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-08-19 07:35

music4ever skrev:
Morello skrev:Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är. :mrgreen:


Handlar sällan om obildade människor. Utan det handlar om man gör egna val. En som håller på med en 60-tals amerikanare tycker sällan att den är "bättre" än en ny Duster, men han/hon föredrar hur den låter, åker, ser ut, etc.


Mja, myten om vinylens tekniska förträfflighet har starkt fotfäste även 35 efter att CD-skivan gjorde intåg - det är uppenbart om man läser lite på grannforumen. Sedan tror jag iofs att det är som du säger också - dvs ren nostalgi.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Nattlorden » 2019-08-19 07:43

Morello skrev:
music4ever skrev:
Morello skrev:Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är. :mrgreen:


Handlar sällan om obildade människor. Utan det handlar om man gör egna val. En som håller på med en 60-tals amerikanare tycker sällan att den är "bättre" än en ny Duster, men han/hon föredrar hur den låter, åker, ser ut, etc.


Mja, myten om vinylens tekniska förträfflighet har starkt fotfäste även 35 efter att CD-skivan gjorde intåg - det är uppenbart om man läser lite på grannforumen. Sedan tror jag iofs att det är som du säger också - dvs ren nostalgi.


Någon skulle kanske ta fram CD-skivor i vinylstorlek och med laserpickup på rörlig arm? 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-08-20 02:33

Morello skrev:Mja, myten om vinylens tekniska förträfflighet har starkt fotfäste även 35 efter att CD-skivan gjorde intåg - det är uppenbart om man läser lite på grannforumen. Sedan tror jag iofs att det är som du säger också - dvs ren nostalgi.


Lite som gamla sunkiga analoga klockor som inte behövts på 20 år, minst. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2019-08-20 06:23

Fast håller inte riktigt med om att det normalt diskuteras att vinylen har några tekniska fördelar, av de som gillar vinyl så är det ju mera normalt att man gillar ljudet jämfört med hur ens CD-spelaren låter. Eller man samlar på gamla skivor som inte finns på CD. Sen finns det ju en massa nytillkomna som gillar att spela vinyl för att det är retro-ballt. Snarare så är det nog så att hade CD låtit bättre normalt sätt oavsett orsak så hade väsentligt färre varit intresserade av att spela vinyl. Och hade man med streaming kunnat få alla gamla versioner som inte är remastrade ifrån det som är inspelat så skulle både vinyl och CD vara ännu lägre försäljning av.

/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav 2-ch » 2019-08-20 07:50

music4ever skrev:Lite som gamla sunkiga analoga klockor som inte behövts på 20 år, minst. 8)

Varför måste dom vara sunkiga?
Själv har jag slutat bära en klocka på armen. Men har flertalet analoga klockor hemma.
För mig är överblickbarheten avgjort bättre på en analog än digital dito.
Men det beror kanske på att jag är uppvuxen med analoga klockor.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-08-20 08:42

Analogin är helt knasig - klockan är produkten; en LP/CD är medium och musiken produkten.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Conny » 2019-08-20 09:40

Morello skrev:Analogin är helt knasig - klockan är produkten; en LP/CD är medium och musiken produkten.


Njae...
För mig är det nog tidsvisningen som är produkten för en klocka.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-08-20 10:19

Stora klockor på armarna är närmast Patekiskt (sic!)
Slutade bära klocka när millenniet var nytt o saknar den inte. Oftast vet jag tillräckligt väl vad klockan är, annars halar jag upp datorn, bilen eller mobilen ur fickan. Det finns alldeles för många klockor ändå i samhället. Skriver jag från en okänd plats i naturen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-08-22 01:07

Morello skrev:Analogin är helt knasig - klockan är produkten; en LP/CD är medium och musiken produkten.


Nej, det är samma sak. Klockan är en gammal passé produkt som inte behövts på minst 20 år. Klockor finns i varje mobil.
Ändå så är det flera som vill använda klockor, trots något bättre finns.
På samma sätt som det finns folk som vill använda LP, trots att något bättre finns CD.
Och på samma sätt som det finns folk som vill använda CD, trots att något bättre finns (streaming).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-08-22 01:16

music4ever skrev:
Morello skrev:Analogin är helt knasig - klockan är produkten; en LP/CD är medium och musiken produkten.


Nej, det är samma sak. Klockan är en gammal passé produkt som inte behövts på minst 20 år. Klockor finns i varje mobil.
Ändå så är det flera som vill använda klockor, trots något bättre finns.
På samma sätt som det finns folk som vill använda LP, trots att något bättre finns CD.
Och på samma sätt som det finns folk som vill använda CD, trots att något bättre finns (streaming).


Streaming är väl inte bättre (bekvämare) om du inte själv rippat dina egna CD? Att streama musik från hej o hå kan väl vara lite si o så, eller?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-08-22 01:26

hifikg skrev:Streaming är väl inte bättre (bekvämare) om du inte själv rippat dina egna CD? Att streama musik från hej o hå kan väl vara lite si o så, eller?


Är det samma mastering/ljudfil, så är det ju smidigare. Men ändå föredrar vissa CD skivor av olika anledningar, på samma sätt som vissa föredrar LP skivor.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav darkg » 2019-08-22 01:44

Harryup skrev:Fast håller inte riktigt med om att det normalt diskuteras att vinylen har några tekniska fördelar, av de som gillar vinyl så är det ju mera normalt att man gillar ljudet jämfört med hur ens CD-spelaren låter. Eller man samlar på gamla skivor som inte finns på CD. Sen finns det ju en massa nytillkomna som gillar att spela vinyl för att det är retro-ballt. Snarare så är det nog så att hade CD låtit bättre normalt sätt oavsett orsak så hade väsentligt färre varit intresserade av att spela vinyl. Och hade man med streaming kunnat få alla gamla versioner som inte är remastrade ifrån det som är inspelat så skulle både vinyl och CD vara ännu lägre försäljning av.

/Harryup


Det är ofta oklart, inte minst för (tex) vinylvurmaren själv, vad som är orsak och vad som framhålls som motiv... Kanske atmosfär, status, minnen och annat ger en fin upplevelse som tycks innebära "låter bättre" vilket i sin tur härleds till teknikaliteter. Givetvis finns det andra mer rationella motiv också, men jag tror ju att många av bara farten glider in på tekniska antaganden på väldigt lösa boliner! Det verkar ju finnas en kultur som odlar sådant.

Jag spelar inte vinyl själv, men jag hade antagligen gjort det om jag haft skivor i behåll. Trots och möjligen lite på grund av mecket. Ljudkvaliteten duger bra för mig, mervärdet jämfört med andra källor är av alldeles annorlunda natur. Fast antagligen är jag inte helt immun mot att felaktigt förklara eller motivera val och attityder, och det tycker jag må vara hänt - särskilt om jag undviker att sprida mina inbillningar :-) det som ibland retar mig och andra är när fullt rimliga upplevelser hejdlöst kläs i illasittande tekniska termer.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tamburinifan och 7 gäster