Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-06 14:57

Det där med stereo är nog inte så noga. När jag lyssnar i bilen så är det ju någon sorts stereomonofyrakanalermix som låter som en klump. Lyssnar ofta via min BeoPlay A2 också. Fungerar fint.

De få gånger jag njuter av en stereomix är nog vid bra inspelningar i mitt ljudrum. Annars spelar det mindre roll för mig.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-06 15:44

Jag skulle knappast hålla med om att det "bara" är "gamla gubbar" som lyssnar på högtalare i stereouppsättningar. Däremot har det skett en otrolig mono-utveckling fast där verkar det mest handla om frånvaro av krav utöver att "det låter". Även en klockradio låter och uppfyller kraven.

För mig är ett par möbleringsvänliga Carlsson eller Larsen det optimala, alternativet är att titta på kompakta aktiva högtalare vilket är det alternativ jag brukar förespråka om det t.ex handlar om att förbättra TV-ljudet. Då påpekar jag att man kan få en lösning som låter OK för småpengar då en vanlig missuppfattning verkar vara att "bra ljud är dyrt" (vilket jag inte håller med om).

Monohögtalare får mig att dra på smilbanden såvida vi inte talar om specifika behov (t.ex vid resor) där det är smidigt med en kompakt batteridriven sak man kan ha på hotellrummet.

Jag måste säga att OD-11 känns som den optimala högtalaren för alla som vill ha bra ljud utan ett dedikerat intresse då den passar in i alla möjliga miljöer och sammanhang och är placeringsvänlig (golvet, i bokhyllan etc). Dessutom stilren tidlös design. Sonabs gamla benämning (fast om V-1), nämligen "Ljudtärningen" är träffande.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav bassman » 2018-10-06 16:20

En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.

CD-spelaren har jag på hyllan i förrådet till förmån för vinyl och streaming. Jag tror inte att CD`n kommer att hämta tillbaka sin förlorade mark.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-06 16:42

bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.

CD-spelaren har jag på hyllan i förrådet till förmån för vinyl och streaming. Jag tror inte att CD`n kommer att hämta tillbaka sin förlorade mark.

Välkommen till framtiden. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-06 16:43

Något som är bra är att en del artister börjat släppa mer saker än bara musiken som fysisk utgåva. Man får ibland med mer saker som ökar mervärdet. En del artister inkluderar även en nedladdningskod som gör att man kan ladda ner skivan från deras webbsida så behöver man inte rippa den heller.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-06 17:36

Jag använder Spotify av och till men ser inte att det ersätter lokalt lagrad musik. Enda gången jag kan se att streaming kan "ersätta" detta är den dagen det finns säkerhet mot att t.ex avtalet med bolag X går ut och.... plötsligt är ett antal album borta. Ett album på hårddisken eller en CD försvinner inte från samlingen imorgon bara för att avtalet gick ut.;)

Ett annat aber med streaming idag är att det saknas en industristandard vilket gör att varje tjänst kräver särskild proprietär programvara. D.v.s vill man t.ex ha Spotify måste det finnas explicit stöd för tjänsten. Nätradio är mer moget där eftersom det är generellt. En tjänst som är beroende av en icke-standardiserad klient (och där ens hela datorplattform då står och faller med att den speciella klienten utvecklas) är allt för skakig och där har CDn eller standardformat (utan DRM) stora fördelar. Tar vi CDn är man inte låst till en tillverkare utan kan välja och vraka fritt bland utrustning som kan spela den. Man behöver alltså inte välja specifika produkter bara för att kravet är "CD-uppspelning". Streaming behöver liknande standardisering. D.v.s att det finns en standard för leverans av strömmad media som är lika väl definierad som Red Book och därmed fungerar med all kompatibel utrustning.

Lokal lagring på disk föredrar jag idag framför CD men om inte detta fanns och det istället stod mellan Spotify och CD föredrar jag metoden "provlyssna med Spotify, skaffa CDn om albumet är bra". Detta för att ha kontroll och veta att albumet finns även imorgon.

Jag har samma synsätt med film, lokal lagring vinner över streaming eftersom de tjänster som finns är tämligen usla p.g.a bristande standardisering (Netflix är en liten prinsessa på ärten som gnäller på systemkonfiguration och har en massa nonsens med "certifiering" enligt icke-industristandard med följden att man kan sitta med en 1080p- eller 4K-skärm och ÄNDÅ inte få mer än SD-kvalitet eftersom det saknas DRM för HD-dito). Att börja köpa utrustning efter kravet "Netflix i HD" är för mig lika sjukt som om jag plötsligt måste köpa en särskild CD-spelare för att kunna spela upp CD utgivna av BIS. Finns det en standard för streaming och det enda kravet som ställs är att denna väldefinierade industristandard hanteras (Red Book-motsvarighet s.a.s) är läget ett annat.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-06 17:43

Headfi skrev:Jag använder Spotify av och till men ser inte att det ersätter lokalt lagrad musik. Enda gången jag kan se att streaming kan "ersätta" detta är den dagen det finns säkerhet mot att t.ex avtalet med bolag X går ut och.... plötsligt är ett antal album borta. Ett album på hårddisken eller en CD försvinner inte från samlingen imorgon bara för att avtalet gick ut.;)

Ett annat aber med streaming idag är att det saknas en industristandard vilket gör att varje tjänst kräver särskild proprietär programvara. D.v.s vill man t.ex ha Spotify måste det finnas explicit stöd för tjänsten. Nätradio är mer moget där eftersom det är generellt. En tjänst som är beroende av en icke-standardiserad klient (och där ens hela datorplattform då står och faller med att den speciella klienten utvecklas) är allt för skakig och där har CDn eller standardformat (utan DRM) stora fördelar. Tar vi CDn är man inte låst till en tillverkare utan kan välja och vraka fritt bland utrustning som kan spela den. Man behöver alltså inte välja specifika produkter bara för att kravet är "CD-uppspelning". Streaming behöver liknande standardisering. D.v.s att det finns en standard för leverans av strömmad media som är lika väl definierad som Red Book och därmed fungerar med all kompatibel utrustning.

Lokal lagring på disk föredrar jag idag framför CD men om inte detta fanns och det istället stod mellan Spotify och CD föredrar jag metoden "provlyssna med Spotify, skaffa CDn om albumet är bra". Detta för att ha kontroll och veta att albumet finns även imorgon.

Jag har samma synsätt med film, lokal lagring vinner över streaming eftersom de tjänster som finns är tämligen usla p.g.a bristande standardisering (Netflix är en liten prinsessa på ärten som gnäller på systemkonfiguration och har en massa nonsens med "certifiering" enligt icke-industristandard med följden att man kan sitta med en 1080p- eller 4K-skärm och ÄNDÅ inte få mer än SD-kvalitet eftersom det saknas DRM för HD-dito). Att börja köpa utrustning efter kravet "Netflix i HD" är för mig lika sjukt som om jag plötsligt måste köpa en särskild CD-spelare för att kunna spela upp CD utgivna av BIS. Finns det en standard för streaming och det enda kravet som ställs är att denna väldefinierade industristandard hanteras (Red Book-motsvarighet s.a.s) är läget ett annat.

Håller med om allt du skriver.

Hur var det de ropade under politiska möten på 1800-talet i USA? Hear hear *bankar i bordet med näven*. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2018-10-06 19:23

Kanske att disketter kommer åter också?


/Harryup

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-06 19:29

Harryup skrev:Kanske att disketter kommer åter också?


/Harryup

Hur tänker du?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2018-10-07 03:29

Att CD är bara ett lagringsätt av digital information som inte ens finns möjlighet att spela av i de flesta nyare datorer.
Hur länge kommer det ens göras mekanismer i någon större utsträckning. Förmodligen klarar sig CD på att folk vill spela BluRay om än i en utdöende skara det med.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tangband » 2018-10-07 06:52

bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.

CD-spelaren har jag på hyllan i förrådet till förmån för vinyl och streaming. Jag tror inte att CD`n kommer att hämta tillbaka sin förlorade mark.


Den där skivan är fantastiskt bra, både musiken och inspelningskvaliteten :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav bassman » 2018-10-07 10:21

Tangband skrev:
bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.

CD-spelaren har jag på hyllan i förrådet till förmån för vinyl och streaming. Jag tror inte att CD`n kommer att hämta tillbaka sin förlorade mark.


Den där skivan är fantastiskt bra, både musiken och inspelningskvaliteten :)


Absolut, bästa albumet jag hört på ett bra tag. Dessutom är den väldigt snyggt producerad. Bra köp!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-07 10:22

Harryup skrev:Att CD är bara ett lagringsätt av digital information som inte ens finns möjlighet att spela av i de flesta nyare datorer.
Hur länge kommer det ens göras mekanismer i någon större utsträckning. Förmodligen klarar sig CD på att folk vill spela BluRay om än i en utdöende skara det med.

/Harryup

Ja, det stämmer nog.

Men...

Det som skiljer CD-formatet från disketten är att både DVD och BR har samma fysiska format. Det finns dessutom CD-spelare i nästan alla bilar och kombinerad CD/DVD/BR i spelkonsoller med mera. Så det är ju ett format som tagit sig in på många ställen i vardagen. Disketten användes ju bara i datorer och under en tid då datorer ansågs vara något sorts subintresse för just datorintresserade.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-07 10:25

bassman skrev:
Tangband skrev:
bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.

CD-spelaren har jag på hyllan i förrådet till förmån för vinyl och streaming. Jag tror inte att CD`n kommer att hämta tillbaka sin förlorade mark.


Den där skivan är fantastiskt bra, både musiken och inspelningskvaliteten :)


Absolut, bästa albumet jag hört på ett bra tag. Dessutom är den väldigt snyggt producerad. Bra köp!

Synd att den inte går att köpa på CD. Du kanske får trycka upp egna och sälja. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav STDI » 2018-10-07 10:26

mx skrev:...
Det finns dessutom CD-spelare i nästan alla bilar ...

Njae, det var väl några år sedan det började försvinna i nya bilar. Och där kommer det knappast tillbaka.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-07 10:28

STDI skrev:
mx skrev:...
Det finns dessutom CD-spelare i nästan alla bilar ...

Njae, det var väl några år sedan det började försvinna i nya bilar. Och där kommer det knappast tillbaka.

Det sitter CD-spelare i våra Audi och BMW. Finns fortfarande att lägga till CD-växlare som tillval när man bygger dessa modeller.

Men det är säkert på väg bort. Jag har inte åkt i någon bil som saknar CD-spelare än. Men jag åker kanske fel bilar. Jag har inte åkt någon ny Honda t ex. Men KIA har ju CD-spelare i alla fall vet jag.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mrGaskill » 2018-10-07 10:50

Visst fanns det någon lyxbil typ Rolls som hade inbyggd LP-spelare. Det borde ha gått lite sådär. :-) Om jag inte drömt det?
Lite OT.

Edit: det var kanske John Lennon. Men det måste ha varit en speciell guppabsorberande spelare. De fanns tydligen sånt på 50/60-tal. :-)
Senast redigerad av mrGaskill 2018-10-07 11:09, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-07 10:51

mrGaskill skrev:Visst fanns det någon lyxbil typ Rolls som hade inbyggd LP-spelare. Det borde ha gått lite sådär. :-) Om jag inte drömt det?
Lite OT.

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav bassman » 2018-10-07 11:11

mx skrev:
bassman skrev:
Tangband skrev:
Den där skivan är fantastiskt bra, både musiken och inspelningskvaliteten :)


Absolut, bästa albumet jag hört på ett bra tag. Dessutom är den väldigt snyggt producerad. Bra köp!

Synd att den inte går att köpa på CD. Du kanske får trycka upp egna och sälja. :lol:


Men haver du sett (var tvungen att kolla) :-o

Du kan få köpa en CD för 110:- :lol:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-07 11:45

bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.

CD-spelaren har jag på hyllan i förrådet till förmån för vinyl och streaming. Jag tror inte att CD`n kommer att hämta tillbaka sin förlorade mark.


Var fick du tag i den? Måste ha.
Provlyssnade lite på Nätet. En låt bara. Det tar 4 minuter innan den kommer igång, men dom sista 1:40 är så bra att jag MÅSTE ha hela skivan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav shifts » 2018-10-07 12:35

Max_Headroom skrev:
bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.

CD-spelaren har jag på hyllan i förrådet till förmån för vinyl och streaming. Jag tror inte att CD`n kommer att hämta tillbaka sin förlorade mark.


Var fick du tag i den? Måste ha.
Provlyssnade lite på Nätet. En låt bara. Det tar 4 minuter innan den kommer igång, men dom sista 1:40 är så bra att jag MÅSTE ha hela skivan.


Här till exempel: http://www.gubemusic.com/album_19886
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav bassman » 2018-10-07 13:34

Jag handlade och laddade här https://shop.klicktrack.com/280653 Funkade perfekt :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav genstruktur » 2018-10-07 14:02

mx skrev:
bassman skrev:
Tangband skrev:
Den där skivan är fantastiskt bra, både musiken och inspelningskvaliteten :)


Absolut, bästa albumet jag hört på ett bra tag. Dessutom är den väldigt snyggt producerad. Bra köp!

Synd att den inte går att köpa på CD. Du kanske får trycka upp egna och sälja. :lol:


https://www.platekompaniet.no/medvirken ... te-askvik/

?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-07 15:16

Harryup skrev:Att CD är bara ett lagringsätt av digital information som inte ens finns möjlighet att spela av i de flesta nyare datorer.
Hur länge kommer det ens göras mekanismer i någon större utsträckning. Förmodligen klarar sig CD på att folk vill spela BluRay om än i en utdöende skara det med.

/Harryup


Menar du att Spotify är orsaken till detta?

Jag vågar påstå att CD-ROM-enheter i datorer först ersattes av DVD-dito, när systemen sedan började distribueras online etc föll mycket av behovet bort - framförallt i bärbara burkar. Dock är inte Spotify eller liknande "ersättaren" utan snarare FLACen eller MP3an på den externa hårddisken.

Sålänge det finns skivor kommer det finnas läsare. Externa sådana.

Om Netflix och Spotify är "ersättarna" till BD/CD kan jag bara säga såhär: Ja, ogillar man flexibilitet och valfrihet är det säkert så. Det innebär dock inte att alla användare tar lika lätt på dessa saker och för dessa finns alternativ.

Streaming kommer inte att vara en värdig ersättare sålänge inte nackdelarna åtgärdas, teorin bakom t.ex Netflix är bra, utförandet däremot är illa (kräver en proprietär klient, s.k "certifierad" hårdvara etc för att fungera). För att spela en CD räcker det med en spelare, vill man däremot se Netflix i HD blir det pyssel. Då gäller det att enheten har rätt operativsystem, rätt DRM-stöd och rätt certifiering samtidigt som systemkonfigurationen måste vara den "godkända".

Spotify är också tämligen struligt, rätt enhet, rätt operativsystem och även rätt webbläsare beroende på var man vill lyssna.

Streaming har stor potential rent tekniskt men Netflix och Spotify är helt enkelt inte tillräckligt bra implementationer av konceptet.

Edit: Spotify är OK som "radiostation" men gillar man musiken är det bättre att allra minst göra en insats med Audacity, skaffa CDn för ripp eller skaffa albumet digitalt som t.ex FLAC.

För egen del brukar jag tvätta bort DRM då det är en ytterst irriterande infektion p.g.a sättet den implementerats på. Jag kan inte tolerera att jag p.g.a DRM måste sitta och pyssla med proprietära klienter jämfört med att använda standardformat som kan hanteras i valfri dito. Jag kan inte acceptera att sitta med t.ex ett e-boksbibliotek uppdelat på diverse olika e-boksläsare eller ha musiken uppdelad i olika proprietära DRM-format på olika ställen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-07 15:54

Som redan nämnts finns givetvis Anette Askvik på CD. Ultimate Sound & Music AB, som förmodligen hade Göteborgsmässans dyraste anläggning, spelar nästan uteslutande CD på demo och spelade Anette Askvik. Albumet "Liberty" gavs ut 2011.

Nu har det uppmärksammats att 10-årsjubilerande Spotify fortfarande inte går runt ekonomiskt. https://www.svt.se/kultur/musik/spotify ... sikvarlden
Det är väl likadant med Tidal? Hur länge kan detta hålla på? Jag är rätt less på att artister/album plockas bort från deras utbud.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2018-10-07 16:34

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2018-10-07 17:54

Jag förstår inte varför så många i tråden snöar in på CD vs streaming från Spotify/Tidal?

Som vissa har påpekat i tråden så är streamingtjänsterna inte ett fullgott alternativ till de fysiska formaten, deras utbud kan ändras från en dag till en annan beroende på rättigheter. Däremot duger de alldeles utmärkt till att upptäcka ny musik och till den musik man tycker är trevlig att lyssna på men som man kanske inte gråter blod över om de tas bort från utbudet.

Likt de fysiska formaten så är det fortfarande viktigt att äga den musik som känns viktigast och då gäller det att köpa den.
Ett fullgott alternativ är då en digital nedladdning och det finns fördelar med det eftersom det i många fall går att ladda ner musiken igen från det ställe man köpt ifrån förutsatt att man har ett konto hos försäljningsstället. En trasig eller förlorad CD ersätts ju inte så den måste man köpa på nytt.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hali » 2018-10-07 18:15

Jag lyssnar fortfarande pa "alla tre" formaten och har nyligen inkopt ny skivspeplare (Michell Gyro SE, SME309 och en Quintet pickup). Koper fortfarande en hel del CD* och mer och mer LP's men betalar for Tidal streaming.

Dock spisas det mer och mer vinyl for tillfallet, mest for att jag kanner det lattare att koncentrera mig nar jag lyssnar pa LP, mindre risk att jag hoppar mellan spar och byter skiva. Kanns mer "riktigt" pa nagot satt.

Jag tror CD har sin plats i historien men inte riktig pa samma niva som LP.

*) och SACD!
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2018-10-07 19:51



:)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Kronkan » 2018-10-07 22:22

hali skrev:Jag lyssnar fortfarande pa "alla tre" formaten och har nyligen inkopt ny skivspeplare (Michell Gyro SE, SME309 och en Quintet pickup). Koper fortfarande en hel del CD* och mer och mer LP's men betalar for Tidal streaming.

Dock spisas det mer och mer vinyl for tillfallet, mest for att jag kanner det lattare att koncentrera mig nar jag lyssnar pa LP, mindre risk att jag hoppar mellan spar och byter skiva. Kanns mer "riktigt" pa nagot satt.

Jag tror CD har sin plats i historien men inte riktig pa samma niva som LP.

*) och SACD!


Olika format gör att lyssningen blir annorlunda. Vinyl då är det en skiva man lyssnar på. Cd då väljer man låtar. Streamat då kan det ju bli delar av låtar. Om det är reklamfinansierat så kan det ju bli mera reklamintäkter om man byter mycket.

Såg en intervju med N Carr idag. Lite tänkvärt. Inte denna intervju så jag har inte lyssnat specifikt på denna utan en annan som inte är länkbar.

Men snabba byten med mycket information behöver inte leda till djupare kunskap och erfarenhet.


FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster