Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2018-10-08 13:00

Allt som tillverkas görs ju bara om det finns tillräckligt många kunder så att det blir lönsamt. Att göra en ren CD-drive är inte lönsamt om man skall släppa den för 2000-3000 kr, men det funkar om man hoppar över att bara spela CD och kunna spela i princip alla typer av skivor, än så länge.
Men snart så spelar inte Svensson några skivor alls eftersom man kommer köra alla videostreams ifrån Netflix, CMore, Viaplay etc. Och några större skivsamlingar har aldrig Svensson haft så att köra Spotify, Tidal eller spela ful-laddade skivor har ju för länge sedan passerat i storlek jämfört med köpta skivor.
Många exklusiva spelare för en stor slant går inte ens att reparera sedan åtskilliga år pga att man inte tillverkar drivemekanismerna längre.
Så generellt så finns det ingen återvändo, men visst kommer det finnas folk om 20-30 år som tycker att det är kul att kunna spela CD-skivor.
Förutom att asken och cd-omslaget är trevligt att hålla i och läsa på, så är ett USB-minne så mycket enklare att spela den digitala signalen ifrån och man kan enkelt kopiera till något nytt media medans en cd måste spelas i en speciell mekanisk enhet.

Att man vill hålla i något är nog bara gamla vanor som audiostofil, dagens generationer vill kunna spela sin musik var som helst i synnerhet i rörelse.
Och majoriteten har en helt annan lyssningsvana än att spela hela skivor numera.
Och artisterna släpper enstaka låtar vilket göra att dom inte samlar ihop sin musik till ett CD-släpp nödvändigtvis.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-08 15:33

Jag kan verkligen inte se Netflix, C-More, Viaplay o.dyl tjänster som varande "bra" ersättare till något fysiskt format eller ens "fulstreaming" av det enkla men uppenbara skälet att vi talar proprietära lösningar och inte standarder.

Först när det finns en "digital skiva" i form av en standard för strömmad media som fungerar överallt utan att det krävs installation av speciella klienter och annat kan man börja tala om att skivorna är "döda". Om man verkligen anser att Netflix är en "bra" ersättare till skivor får jag säga att man snarast bör kolla upp antalet filmer tillgängliga i det "formatet" och även fundera två gånger på kraven för uppspelning. Jag kan spela upp HD-film lagrad på BD eller i MP4-format på i princip varenda enhet idag, Netflix i HD är betydligt svårare jämförelsevis eftersom det inte räcker med själva hårdvaran, man behöver ha en fin liten sak som heter Widevine DRM också - men inte bara det, rätt "level" av detta. Det finns ett stort antal enheter på marknaden som har högupplösta skärmar och klarar av att spela HD-material lagrat i standardformat men som går bet på t.ex Netflix och Amazon Prime Video.

Rent tekniskt är naturligtvis "fil-på-disk" eller streaming framtiden men dagens tjänster är inte tillräckligt bra. Det är mycket möjligt att Svensson är "nöjd" med Netflix men det innebär inte att proprietär vendor lock-in är det man bör sträva efter.

Edit: Skivorna har den stora fördelen att det är standardiserade format och även om det finns ignorans (en del är helt nöjda med proprietär vendor lock-in och tycker det är fullt rimligt att använda tjänster som begränsar valfriheten) men det ändrar inte på faktum. Streaming kan inte ersätta skivor innan det utvecklats standarder. D.v.s digital distribution via nätet måste vara lika smidigt och standardiserat som skivorna för att de sistnämnda skall kunna avvecklas.

Vi är inte där än så att bygga en argumention på att t.ex Netflix "ersätter" skivor (ja, jämför då antalet titlar på skiva med antalet dito på Netflix....) håller inte.

Jag har noterat att flera forum lätt drabbas av "mainstream-infektionen", d.v.s att sämre lösningar skall förespråkas med argumentet "men vanligt folk..." precis som om det gör saken "bättre". "Vanligt folk" är nöjda med hamburgare också, innebär det att hamburgaren är gastronomins höjdpunkt som nu utgör referens för matlagningen?

Att förespråka t.ex Netflix är ungefär som att förespråka det gamla hederliga BD/HD-DVD-kriget fast snarare i stil med "denna film kan endast spelas upp i Pioneer-spelare och denna titel är endast Sony-kompatibel". Att det krävs olika klienter samt DRM-trassel och "certifieringar" för att titta på film när det räcker med EN "klient" (spelare) och sedan fungerar det (man behöver inte bekymra sig om certifieringar, DRM eller annat utan man köper en spelare, kopplar in den och kör) är det som krävs.

Man kan ju också påpeka att det för att titta på TV krävs en standardiserad apparat, inte olika TV-apparater p.g.a att olika TV-bolag bestämt sig för att utveckla proprietära lösningar och "certifieringar".

Som läget är idag kan man ersätta CDn med FLAC och andra rippade format, för film är det egentligen enbart "fulstreaming" och nedladdning som är OK "ersättare" av det enkla skälet att... dessa två lösningar följer standard (vanligt är en MP4 i en MKV-container). S.k "legala" tjänster faller på att de kräver proprietär DRM och krånglar till det med proprietära klienter samt "certifiering". Detta gör att distributionen blir skakig och man i praktiken sitter med skägget i brevlådan p.g.a att stödet för plattform X, systemversion Y "upphört" (ergo: köp ny enhet) etc. Standarformat har den stora fördelen att kan jag spela FLAC eller MP4/H.264/H.265 idag kan jag det imorgon. Man är inte beroende av en "officiell" spelare eftersom mediaspelare som hanterar formaten är något det finns tjugo på dussinet av, till skillnad mot t.ex Netflix.

Skivans ersättare kan enbart vara standardformat för lokal lagring eller streaming, inte proprietärt DRM-trams. Men det är klart, ogillar man standarder och tycker att det "duger bra" med proprietära DRM-tjänster "för jag väljer ju alltid enhet efter om den är certifierad" och "vanligt folk köper nytt efter X år så det gör inget att man måste byta enhet med jämna mellanrum p.g.a ändrade klientkrav för Netflix" kan man dock kanske leva vidare i sin djupa ignorans.

För egen del kan jag enbart se det som hål i huvudet att insinuera att "ja, skivan är död eftersom vi har Netflix och Amazon Prime Video och...". Ja, varför skall man ha tiotusentals filmer att välja på och ett otal spelare när man kan begränsa sig och sedan vara helt beroende av en proprietär klient (ojdå, nu tyckte visst Netflix att det var dags att släppa stödet för min utrustning, dags att köpa nytt!)?;)

Det faller på sin egen orimlighet att jag köper utrustning idag för att spela upp 1080p-material, plötsligt fungerar inte detta längre eftersom.... Netflix släppte stödet för systemet. Det vore som att behöva kasta spelaren på tippen för det nu finns ett nytt format "CD 4.5" som inte fungerar med spelare som har "CD 4.0"... Rimligt!

Skall man proklamera skivans död - gör det med något bättre argument än "Netflix". Den tjänsten är ungefär som att proklamera "fin-kökets död" och lyfta fram en hamburgare från McDonald´s med argumentet "vanligt folk äter ju där i oerhört mycket större antal än hos finkrogen X".

För egen del kan jag bara meddela att jag sitter med utrustning som kan spela 1080p men inte Netflix HD. Tänker jag byta? Nej. Tänker jag ändra min systemkonfiguration för att installera Netflix? Nej. Jag använder standardformat istället. Det vore att sänka sig ner i ignoransens djupa grav att plötsligt börja välja apparatur med kravet "Netflix HD". Ett sådant krav vore lika korkat som att specifikt kräva "Legato Link" och enbart köpa utrustning från en viss tillverkare och då begagnat för att få det.

När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav peterh » 2018-10-08 17:28

Musik/Filmindustrin har pumpat in mycket pengar för att få oss att acceptera DRM.
Tack och lov finns både CD och ( tack jan johansen)DVD samt streamad musik i mp3 format från ställen som shoutcast.
Fortsätt vägra DRM !!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-08 19:09

peterh skrev:Musik/Filmindustrin har pumpat in mycket pengar för att få oss att acceptera DRM.
Tack och lov finns både CD och ( tack jan johansen)DVD samt streamad musik i mp3 format från ställen som shoutcast.
Fortsätt vägra DRM !!


Jag kan till nöds "acceptera" DRM om det finns en standard för detta och det innebär att man "autentiserar" sin enhet med en enkel inloggning samtidigt som det inte finns några krav på särskilda systemkonfigurationer eller proprietära programvaror.

Men DRM i den form det har idag går totalt bort och jag avlägsnar det alltid från mina filer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2018-10-08 21:10

Headfi skrev:När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.

Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-08 21:24

Bill50x skrev:
Headfi skrev:När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.

Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?

/ B


Jag kan inte installera Netflix i någon av Androidenheterna oavsett version, det dyker inte upp i Google Play och det har sina skäl. Jag har nämligen begått den oerhörda synden att ha superuser-access.

Dessutom saknar de stöd för Netflix HD eftersom det kräver ytterligare en sak, nämligen rätt "level" på Widevine DRM.

På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.

Däremot fungerar HD-streaming perfekt via "alternativa" tjänster och uppspelning av normalt standardkodade 1080p-filer fungerar perfekt. Netflix är problemet, inte enheterna.

Netflix i HD fungerar enbart om enheten har "certifiering" och "rätt" Widevine-level, saknas detta får man endast SD-kvalitet och om systemkonfigurationen inte är den som leverantören har "godkänt" försvinner appen helt från Play Store. Så jag har ett antal enheter som kör allt från Android 5.0 till 7.1.2 och ingen av dem är kompatibel med Netflix HD. Ej heller TV-boxarna är "kompatibla" med detta. Industristandard fungerar däremot perfekt, även 4K fungerar när jag använder normala format som H.264 och H.265 etc i MKV- eller MP4-containers.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2018-10-08 22:26

Jösses, vilken djungel! Tur jag är helt ointresserad av streaming i allmänhet och dito film i synnerhet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2018-10-08 22:48

Headfi skrev:
Bill50x skrev:
Headfi skrev:När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.

Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?

/ B


Jag kan inte installera Netflix i någon av Androidenheterna oavsett version, det dyker inte upp i Google Play och det har sina skäl. Jag har nämligen begått den oerhörda synden att ha superuser-access.

Dessutom saknar de stöd för Netflix HD eftersom det kräver ytterligare en sak, nämligen rätt "level" på Widevine DRM.

På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.

Däremot fungerar HD-streaming perfekt via "alternativa" tjänster och uppspelning av normalt standardkodade 1080p-filer fungerar perfekt. Netflix är problemet, inte enheterna.

Netflix i HD fungerar enbart om enheten har "certifiering" och "rätt" Widevine-level, saknas detta får man endast SD-kvalitet och om systemkonfigurationen inte är den som leverantören har "godkänt" försvinner appen helt från Play Store. Så jag har ett antal enheter som kör allt från Android 5.0 till 7.1.2 och ingen av dem är kompatibel med Netflix HD. Ej heller TV-boxarna är "kompatibla" med detta. Industristandard fungerar däremot perfekt, även 4K fungerar när jag använder normala format som H.264 och H.265 etc i MKV- eller MP4-containers.

Ja dom gör väl vad som helst för att piraterna ska få det svårt. Synd bara att dom skydden oftast bara påverkar dom som försöker använda grejerna legat..
Meen du kan ju gå in på apkmirror.com o tanka en netflix-apk o installera, funkar fint på min rootade android :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2018-10-09 08:48

Headfi skrev:
Bill50x skrev:
Headfi skrev:När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.

Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?

/ B


Jag kan inte installera Netflix i någon av Androidenheterna oavsett version, det dyker inte upp i Google Play och det har sina skäl. Jag har nämligen begått den oerhörda synden att ha superuser-access.

Dessutom saknar de stöd för Netflix HD eftersom det kräver ytterligare en sak, nämligen rätt "level" på Widevine DRM.

På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.

Däremot fungerar HD-streaming perfekt via "alternativa" tjänster och uppspelning av normalt standardkodade 1080p-filer fungerar perfekt. Netflix är problemet, inte enheterna.

Netflix i HD fungerar enbart om enheten har "certifiering" och "rätt" Widevine-level, saknas detta får man endast SD-kvalitet och om systemkonfigurationen inte är den som leverantören har "godkänt" försvinner appen helt från Play Store. Så jag har ett antal enheter som kör allt från Android 5.0 till 7.1.2 och ingen av dem är kompatibel med Netflix HD. Ej heller TV-boxarna är "kompatibla" med detta. Industristandard fungerar däremot perfekt, även 4K fungerar när jag använder normala format som H.264 och H.265 etc i MKV- eller MP4-containers.


Som leverantör/säljare så får man ju ställa vilka krav man vill. Man behöver inte sälja till alla under alla omständigheter. Kan ju t.ex. ha att göra med att man inte vill ha supportproblem med flera uppspelningssätt än man orkar att se till att dom alltid fungerar. Leverantör är enligt min uppfattning inte onda. De vill bara göra sitt jobb så enkelt i alla aspekter som möjligt för att kunna tjäna sina pengar.
Ser inget konstigt i det alls.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav UrSv » 2018-10-09 08:54

Headfi skrev:På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.


Netflix kör HTML5 om man vill såvitt jag förstår. Nån SIlverlight behövs nog alltså inte:

https://help.netflix.com/sv/node/23742
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2018-10-09 10:15

Headfi skrev:
Bill50x skrev:
Headfi skrev:När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.

Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?

/ B


Jag kan inte installera Netflix i någon av Androidenheterna oavsett version, det dyker inte upp i Google Play och det har sina skäl. Jag har nämligen begått den oerhörda synden att ha superuser-access.

Dessutom saknar de stöd för Netflix HD eftersom det kräver ytterligare en sak, nämligen rätt "level" på Widevine DRM.

På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.

Däremot fungerar HD-streaming perfekt via "alternativa" tjänster och uppspelning av normalt standardkodade 1080p-filer fungerar perfekt. Netflix är problemet, inte enheterna.

Netflix i HD fungerar enbart om enheten har "certifiering" och "rätt" Widevine-level, saknas detta får man endast SD-kvalitet och om systemkonfigurationen inte är den som leverantören har "godkänt" försvinner appen helt från Play Store. Så jag har ett antal enheter som kör allt från Android 5.0 till 7.1.2 och ingen av dem är kompatibel med Netflix HD. Ej heller TV-boxarna är "kompatibla" med detta. Industristandard fungerar däremot perfekt, även 4K fungerar när jag använder normala format som H.264 och H.265 etc i MKV- eller MP4-containers.


Headfi, förlåt på förhand om jag missförstår dig men...

Netflix är en tjänst som streamar film och serier. De flesta av dessa filmer och serier kommer från andra produktionsbolag än dem själva.
För att Netflix ska få rättigheterna till dessa produktionsbolags material så är det många av dem som kräver att Netflix använder någon form av kopieringsskydd som försvårar piratkopiering av materialet.

Om jag har förstått dig rätt så har du själv modifierat alla dina enheter så att de på ett eller annat sätt inte är kompatibla med de krav som kopieringskydden kräver.

På vilket sätt är detta Netflix fel anser du?

Som jag ser det har du själv valt bort möjligheten till Netflix HD genom ditt ogillande av DRM som du kringgått med egna inställningar och konfigurationer av dina system.
Det är absolut ingenting fel med att ha den inställningen, det är upp till var och en att tycka illa om DRM. Jjag tycker inte heller om det men om man vill ha tillgång till streaming i HD så får man helt enkelt rätta sig till de kraven tjänsten kräver, annars är det fritt fram att hitta andra alternativ.

Själv har jag tillgång till ett Netflix-abonnemang i ultra HD och för att få tillgång till surroundljud i Dolby Digital Plus som Netflix använder så måste man i Windows ladda ner Netflix-appen och streama genom den då Netflix inte har rättigheter till annat än tvåkanalsljud genom deras vanliga websida.

Måste du ha superuser-access på alla dina androidenheter?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav dewpo » 2018-10-09 13:40

Om man tidigare ville se Netflix 4K i en dator, Så fungerade det bara om man hade Intel processor av nyare modell.
Nu mera fungerar det även på AMD´s senaste modeller. Men äldre datorer som egentligen är 4K kapabla stängs ute :evil:
Nu kan man ju tycka att en marknadsledande tjänst ska få göra hur dom vill.
Men hur hållbart blir samhället om vi tvingas byta ut något som fungerar,
Och egentligen är kapabelt nog för det det ska användas till,
Bara för att tjänste leverantören jävlas med oss?
Och hur rimligt är det att de tvingar oss att välja viss hårdvara?
Nä jag tycker att det är osunt och luktar kartellbildning lång väg!
Det värsta är att när politikerna, Som verkar hålla med om att det är osunt skall städa upp i det hela,
Så stiftar de lagar som gör det hela ännu värre. Så nu får vi tjänster med politisktstyrd tablå :evil:
I stället för att man gör något åt det egentliga problemen.
Nä jag förstår att piratkopieringen som har varit på nedåtgående åter börjat stiga.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2018-10-09 14:03

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:
LP:
Bläddra fram skivan från backen och lukta på den, dra försiktigt ut skivan och det inre fodralet, hitta det inre fodralets öppning och låt skivan sakta glida ur den samma. Var noga med hur du håller skivan på kanterna och för med försiktighet hålet över skivtallriken för att hitta piggen. Placera nålen på önskat spår, slå på och hör knastret och det lätt hissade ljudet. Glid ner i soffans värme och njut.


Håller med om att den där delen kan vara ganska trevlig men goat76 missade fortsättningen:

Titta på hur pick-upen och armen rör sig ömsom uppåt och nedåt, ömsom inåt och utåt. Ställa sig frågan om det är skivan eller tallriken som är oplan. Kunde man ha centrerat skivan någon tiondels millimeter bättre? Fundera på om det där stilla partiet i spår nummer tre ska svaja bara lite eller mycket. Hör rumblet från skivan. Hör de stilla inledande tonerna till ackompanjemanget av tre eller fyra feta knäppar. Konstatera att RIAA-steget överstyr eller att knäpparna låter bra. Hör orenheten i diskantljud och transienter. Gör avbrott mitt i ett musikaliskt verk eller ett temaalbum för att vända skivan - och så vidare.

Kompaktskivan är oslagbar som musikbärare, och därför som samlarobjekt, av följande skäl:

- möjlighet till i praktiken perfekt ljudkvalitet
- sannolikt störst antal välljudande utgåvor av musikhistoriens inspelningar
- praktiskt format
- möjlighet att byta ut trasiga askar och få gamla konvolut att se ut som nya
- fina skivor och etiketter
- spelare som håller livet ut om man samlar på sig två eller tre.

Att vinylkonvoluten är stora och luktar gammal kartong kompenserar inte formatets tekniska tillkortakommanden. Ni som var med före 1982, fick ni inte nog av sena analogkopior, oplana pressningar, knaster, svaj och distorsion? Det är en tragedi att eländet upprepas med den hajp som vinylen omgärdas av i dag, om än i faktiska tal i liten omfattning.

På grund av masteringgalenskaperna och vinyltrenden har många inte ens hört hur en bra inspelning kan låta väl återgiven. Lösningen är inte vinyl! Glädjande nog har jag sett och hört tecken på att uppgifterna om cd-skivans död är betydligt överdrivna. Skivförsäljare på begagnatsidan vittnar om att cd säljs i ganska god omfattning, på vissa håll sker viss tillnyktring från masteringhysterin och unga börjar intressera sig för formatet, framför allt när de inser att de kan få de bästa utgåvorna av klassisk rock och pop på cd när de letar upp skivor tillverkade före 1990.

Om jag tvingas avstå från cd - vilket jag dessbättre inte gör - väljer jag som Peter strömmade format. Det är det minst dåliga under förutsättning att man hittar rimligt goda mastrar. Men samtidigt finns miljoner cd-spelare och att tillverka skivor är inte dyrt. Om vi konsumenter kräver bra musik på ett bra medium borde musikbranschen inse att här finns en marknad - precis som man hittar nischmarknader för kvalitetsmedvetna choklad- och ostintresserade.

Jag har nyss gått igenom det 30-tal cd-skivor som dagens skivutflykt inbringade - se annan tråd. Nu ska jag sätta mig och njuta av möjligheten att höra de bästa utgåvorna av den bästa musiken på det bästa formatet i en kvalitetsspelare i riktigt bra lyssningsmiljö. Det är få saker som slår den känslan.

Med vänlig hälsning

Pekka


Såg detta inlägg först nu och kunde inte ha skrivit det bättre själv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-09 14:14

Jag får också instämma med Pekka.

Är det högsta ljudkvalite man är ute efter så är CD svårslaget idag. Sedan kan man med fördel rippa dessa till en dator eller NAS och strömma hemma för bekvämlighetens skull, men som ursprung/källa är CD skivan svårslagen idag.

Den dagen man via spotify kan välja master och få lossless är det en helt annan sak, men den dagen är inte idag...tyvärr.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2018-10-09 15:03

Jag håller med om att det är jättefint skrivet av Pekka men tyvärr är det nog bara en önskedröm som ni råkar dela med honom. :)

Tråden handlar om CD-formatet kommer få en upprättelse i framtiden. Tror ni det eller är det bara så att ni personligen gillar formatet och önskar att det får en framtida uppsving?
Sunt förnuft borde säga er att det inte kommer hända eftersom själva formatet inte tillför något. Det är det som ligger på skivorna som är det viktiga.

Skivbolagen sitter och nyper på alla de mastringar de släppt genom tiderna, och de kommer gladeligen sälja dessa igen och igen, när och om det uppstår en stor efterfrågan i framtiden. Men inte kommer musiken ligga på en CD, de kommer då säljas som digitala nedladdningar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-09 15:42

Nej jag tror nog inte att CD kommer få en uppsving så som vinylen fått. Som sagt, finns viljan att sälja gamla masters så kommer förmodligen detta göras via nätet och inte CD.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-09 17:02

Harryup skrev:
Headfi skrev:
Bill50x skrev:Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?

/ B


Jag kan inte installera Netflix i någon av Androidenheterna oavsett version, det dyker inte upp i Google Play och det har sina skäl. Jag har nämligen begått den oerhörda synden att ha superuser-access.

Dessutom saknar de stöd för Netflix HD eftersom det kräver ytterligare en sak, nämligen rätt "level" på Widevine DRM.

På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.

Däremot fungerar HD-streaming perfekt via "alternativa" tjänster och uppspelning av normalt standardkodade 1080p-filer fungerar perfekt. Netflix är problemet, inte enheterna.

Netflix i HD fungerar enbart om enheten har "certifiering" och "rätt" Widevine-level, saknas detta får man endast SD-kvalitet och om systemkonfigurationen inte är den som leverantören har "godkänt" försvinner appen helt från Play Store. Så jag har ett antal enheter som kör allt från Android 5.0 till 7.1.2 och ingen av dem är kompatibel med Netflix HD. Ej heller TV-boxarna är "kompatibla" med detta. Industristandard fungerar däremot perfekt, även 4K fungerar när jag använder normala format som H.264 och H.265 etc i MKV- eller MP4-containers.


Som leverantör/säljare så får man ju ställa vilka krav man vill. Man behöver inte sälja till alla under alla omständigheter. Kan ju t.ex. ha att göra med att man inte vill ha supportproblem med flera uppspelningssätt än man orkar att se till att dom alltid fungerar. Leverantör är enligt min uppfattning inte onda. De vill bara göra sitt jobb så enkelt i alla aspekter som möjligt för att kunna tjäna sina pengar.
Ser inget konstigt i det alls.


Du tycker alltså att standarder är oviktigt och anser att proprietära lösningar är att föredra eftersom leverantörerna har "rätt att göra vad de vill"?

Om man använder standarder istället har det fördelen att det faktiskt blir MINDRE problem. Varje proprietär lösning som bryter mot standard tenderar att strula.

Jag har t.ex aldrig märkt problem att spela upp standardfiler på enheterna och inte blir det "supportproblem" heller eftersom det är mycket enkelt: Stöds standarden fungerar det, saknas stödet fungerar det inte. Inte som proprietära lösningar där det strular allt som oftast....

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-09 17:12

goat76 skrev:
Headfi skrev:
Bill50x skrev:Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?

/ B


Jag kan inte installera Netflix i någon av Androidenheterna oavsett version, det dyker inte upp i Google Play och det har sina skäl. Jag har nämligen begått den oerhörda synden att ha superuser-access.

Dessutom saknar de stöd för Netflix HD eftersom det kräver ytterligare en sak, nämligen rätt "level" på Widevine DRM.

På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.

Däremot fungerar HD-streaming perfekt via "alternativa" tjänster och uppspelning av normalt standardkodade 1080p-filer fungerar perfekt. Netflix är problemet, inte enheterna.

Netflix i HD fungerar enbart om enheten har "certifiering" och "rätt" Widevine-level, saknas detta får man endast SD-kvalitet och om systemkonfigurationen inte är den som leverantören har "godkänt" försvinner appen helt från Play Store. Så jag har ett antal enheter som kör allt från Android 5.0 till 7.1.2 och ingen av dem är kompatibel med Netflix HD. Ej heller TV-boxarna är "kompatibla" med detta. Industristandard fungerar däremot perfekt, även 4K fungerar när jag använder normala format som H.264 och H.265 etc i MKV- eller MP4-containers.


Headfi, förlåt på förhand om jag missförstår dig men...

Netflix är en tjänst som streamar film och serier. De flesta av dessa filmer och serier kommer från andra produktionsbolag än dem själva.
För att Netflix ska få rättigheterna till dessa produktionsbolags material så är det många av dem som kräver att Netflix använder någon form av kopieringsskydd som försvårar piratkopiering av materialet.

Om jag har förstått dig rätt så har du själv modifierat alla dina enheter så att de på ett eller annat sätt inte är kompatibla med de krav som kopieringskydden kräver.

På vilket sätt är detta Netflix fel anser du?

Som jag ser det har du själv valt bort möjligheten till Netflix HD genom ditt ogillande av DRM som du kringgått med egna inställningar och konfigurationer av dina system.
Det är absolut ingenting fel med att ha den inställningen, det är upp till var och en att tycka illa om DRM. Jjag tycker inte heller om det men om man vill ha tillgång till streaming i HD så får man helt enkelt rätta sig till de kraven tjänsten kräver, annars är det fritt fram att hitta andra alternativ.

Själv har jag tillgång till ett Netflix-abonnemang i ultra HD och för att få tillgång till surroundljud i Dolby Digital Plus som Netflix använder så måste man i Windows ladda ner Netflix-appen och streama genom den då Netflix inte har rättigheter till annat än tvåkanalsljud genom deras vanliga websida.

Måste du ha superuser-access på alla dina androidenheter?


Ja, faktum är att jag behöver superuser på alla enheter, inte minst eftersom jag använder Titanium Backup och ett flertal appar med det kravet.

Jag kan acceptera DRM den dag det finns en standard för det som snarare bygger på att streamen levereras krypterat till klienten som packar upp det (om man är rädd för att de elaka piraterna sparar ner den) och i fallet nedladdat material bygger på "personliga enheter" - d.v.s man har ETT "DRM-konto" och sålänge detta är inloggat på enheten fungerar uppspelningen. Alla mediaspelare anropar då DRM via ett officiellt API, d.v.s man "märker" inte av det när man loggat in utan uppspelningen fungerar i valfri applikation.

Dock är ju problemet att DRM inte löser själva problemet, snarare förvärras det eftersom dagens lösningar är direkt kundovänliga. Det är betydligt pyssligare att få Netflix att lira jämfört med att ladda ner en MKV och lägga in på sin media-hårddisk.

Om Netflix utvecklar en "atomisk" klient, d.v.s istället för att krångla till det med systemkonfigurationen sköts allting inifrån klienten (d.v.s DRM och dekryptering sköts inifrån densamma) och det även kommer en Kodiplugin vore det ett stort steg åt rätt håll. Tidigare var Netflix OK (ett antal år sedan) men idag har det blivit lite väl struligt.

Samma problem är det med DRM på t.ex e-böcker där man plötsligt hastigt och lustigt "måste" sitta med Kindle-appen eller Nook-appen istället för att använda MoonReader Pro. Tur då att Calibre med deDRM finns så man kan samla allt på ett ställe.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2018-10-09 17:19

Standarder vore trevligt om man nu kan enas om vilken standard osv.
Men vill man ha betalt för sitt jobb så är det vanligt att det inte funkar med standarder utan DRM.
Personligen så har jag inget problem med att man inte kan spela upp allt på alla olika enheter oavsett skick.
Moderna enheter som uppfyller leverantörers krav är inte särkilt dyra längre.
Jag betalar för det jag streamar och har inget problem att streama till paddor, datorer och telefoner om jag vill.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-09 17:22

dewpo skrev:Om man tidigare ville se Netflix 4K i en dator, Så fungerade det bara om man hade Intel processor av nyare modell.
Nu mera fungerar det även på AMD´s senaste modeller. Men äldre datorer som egentligen är 4K kapabla stängs ute :evil:
Nu kan man ju tycka att en marknadsledande tjänst ska få göra hur dom vill.
Men hur hållbart blir samhället om vi tvingas byta ut något som fungerar,
Och egentligen är kapabelt nog för det det ska användas till,
Bara för att tjänste leverantören jävlas med oss?
Och hur rimligt är det att de tvingar oss att välja viss hårdvara?
Nä jag tycker att det är osunt och luktar kartellbildning lång väg!
Det värsta är att när politikerna, Som verkar hålla med om att det är osunt skall städa upp i det hela,
Så stiftar de lagar som gör det hela ännu värre. Så nu får vi tjänster med politisktstyrd tablå :evil:
I stället för att man gör något åt det egentliga problemen.
Nä jag förstår att piratkopieringen som har varit på nedåtgående åter börjat stiga.


WORD!

Mediabolagen och dess försvarare (personer som anser att bolagen har rätt att göra vad de vill inklusive att stänga ute kunder och att det är en grundläggande bolagsmänsklig rättighet att bryta mot standarder och skapa proprietära lösningar) har jag absolut ingen respekt för. Tvärtom göder de konsumerism genom att tvinga fram artificiella produktbyten och liknande.

Det är inte rimligt att en tjänsteleverantör av film, musik, böcker eller TV-serier bestämmer vilken hårdvara jag "skall" ha och vilken mjukvara jag likaledes "skall" använda bara för att de anser sig ha rätten att bryta mot standarder.

Idag handlar det om proprietär skräpteknologi vs standarder. Bolagen företräder det förstnämnda, "piraterna" det sistnämnda. Idag är det ungefär så att man kan säga "köp eller prenumerera på tjänsten, ladda ner/fulstreama för att konsumera" för att komma undan den proprietära avgrunden.

Jag finner det fascinerande att det finns konsumenter som på fullaste allvar sitter och försvarar bolagens "rättigheter" inklusive rätten att "välja kunder" (bryta mot standarder/skapa proprietära lösningar som kräver väldigt specifik hård/mjukvara) samt rätten att faktiskt utveckla proprietärt DRM-skräp.

Då har verkligen indoktrineringen lyckats för tar man två steg bakåt inser man att standarder är A och O när det gäller media och att proprietära lösningar är av ondo. Det vore illa om det t.ex fanns 10 olika skivformat för film bara för att varje stort filmbolag backar en egen "standard"....

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Headfi » 2018-10-09 17:29

Harryup skrev:Standarder vore trevligt om man nu kan enas om vilken standard osv.
Men vill man ha betalt för sitt jobb så är det vanligt att det inte funkar med standarder utan DRM.
Personligen så har jag inget problem med att man inte kan spela upp allt på alla olika enheter oavsett skick.
Moderna enheter som uppfyller leverantörers krav är inte särkilt dyra längre.
Jag betalar för det jag streamar och har inget problem att streama till paddor, datorer och telefoner om jag vill.


Skumt att det kunde ges ut media TROTS att DRM inte funnits på tidigare format och kopiering varit enkelt ända sedan inspelningsutrustning kom till...;)

Men när det handlar om filer måste man bryta mot standarder?

Du glömde att nämna att de här "leverantörers krav" du talar om innebär att valfriheten beskärs... Plus att man sitter med skägget i brevlådan när "kraven" ändras hux flux och den snälla leverantören bestämmer att det är dags för en ny enhet för att fortsätta använda tjänsten...

Jag har det uppenbara problemet att proprietärt DRM-skräp inte fungerar på mina enheter oavsett vad jag köper - samtidigt fungerar standardformat på rubbet. Har aldrig haft problem att spela upp mitt mediabibliotek kodat i MP3, MP4 eller MKV.

Så fort man tänker själv när det gäller enheterna hamnar man i läget att "leverantörens krav" inte längre uppfylls. Dessa snälla leverantörer anser sig ha rätten att bestämma vilken enhet jag skall ha, vilken mjukvara jag skall använda samt hur den skall vara konfigurerad. Det är mycket bestämmaderätt där...

Jag är dock av den enkla uppfattningen att min enhet och min systemkonfiguration är min ensak, inte leverantörens och att standarder är vad som krävs.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2018-10-09 17:45

Headfi skrev:
Jag finner det fascinerande att det finns konsumenter som på fullaste allvar sitter och försvarar bolagens "rättigheter" inklusive rätten att "välja kunder" (bryta mot standarder/skapa proprietära lösningar som kräver väldigt specifik hård/mjukvara) samt rätten att faktiskt utveckla proprietärt DRM-skräp.


Alternativet är en ekonomi av gammalt ryskt snitt. Vi lever i en marknadsekonomi och valfrihet gäller för alla om man inte bryter lagar.
Alla firmor måste kunna få välja kunder och privatpersoner har frihet att inte välja en viss leverantör.

/Harryup

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav dewpo » 2018-10-09 18:12

Varför får jag låna böcker på e-Biblioteket, Men inte annan kultur?
Vem bestämmer vad för information som skall vara tillgänglig för de sämre ekonomiskt bemedlade?

7CB480FF-A3F7-4CBF-BAD4-0581CE1C5C6D.jpeg
7CB480FF-A3F7-4CBF-BAD4-0581CE1C5C6D.jpeg (119.67 KiB) Visad 4630 gånger


Nej, Jag tycker på det hela taget ägande rätt till information är något otrevligt :evil:
I kontrast med ägande rätten till materiella ting som är ett nödvändigt ont :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hcl » 2018-10-09 20:03

AndreasArvidsson skrev:Jag får också instämma med Pekka.

Är det högsta ljudkvalite man är ute efter så är CD svårslaget idag. Sedan kan man med fördel rippa dessa till en dator eller NAS och strömma hemma för bekvämlighetens skull, men som ursprung/källa är CD skivan svårslagen idag.


För min del så tycker jag CD är onödigt begränsat (även om det skulle vara mindre begränsande än många andra format), men det är inte bra nog - tycker jag.

Dessutom är det onödigt att trycka musik på plastbitar, som därefter måste skickas fysiskt för att någon annan skall kunna lyssna på musiken. Jag köper helst DRM-fri musik, digitalt för omedelbar nedladdning och uppspelning. Musiken lagrar jag gärna själv, på en NAS och spelar upp via nätverksspelare. Det låter bättre än alla CD-spelare jag hört och är mycket smidigare.

Det är viktigt att musiken man köper också kan kodas om till valfritt format för att t.ex. kunna lagras och spelas upp med enheter som kanske inte kan härbärgera stora mängder högupplösta inspelningar. Därför är det viktigt att musken inte belgts med DRM, eller andra hinder.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2018-10-09 20:08

dewpo skrev:
Nej, Jag tycker på det hela taget ägande rätt till information är något otrevligt :evil:
I kontrast med ägande rätten till materiella ting som är ett nödvändigt ont :twisted:


Immaterialrätten är helt central i en kapitalism och en förutsättning för att något skall finnas att tillgå på marknaden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav gopnik » 2018-10-09 20:23

Morello skrev:Immaterialrätten är helt central i en kapitalism och en förutsättning för att något skall finnas att tillgå på marknaden.

Struntprat. Det finns hela brancher vars kreativa arbete inte omfattas av upphovsrätt eller mönsterskydd, och de både lever och frodas ändå. Restaurangbranchen till exempel. Dessutom förespråkar få ett totalt avskaffande av upphovsrätt. Fler, en återgång till rimliga, patentskyddsliknande tidsgränser.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2018-10-09 20:46

Vad har immaterialrätt med krogbranschen att göra undras.

Jag pratar om varumärken, patent, mönsterskydd etc.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav gopnik » 2018-10-09 20:59

Nej, visst. Serverar man bara plankstek kan man nog klara sig undan någon sorts kreativt skapande. Men hade vi haft motsvarande skydd där hade varenda turistfälla fått betala licenspengar till Wretmans avkomma. Med tanke på vilka hiskeliga summor som läggs på forskning och utveckling på världens stjärnkrogar och i så kallade matstudios är det ett rätt osannolikt påstående att sådant inte kan pågå utan immaterialrätt. Det sker ju.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav dewpo » 2018-10-09 21:22

Morello skrev:
dewpo skrev:
Nej, Jag tycker på det hela taget ägande rätt till information är något otrevligt :evil:
I kontrast med ägande rätten till materiella ting som är ett nödvändigt ont :twisted:


Immaterialrätten är helt central i en kapitalism och en förutsättning för att något skall finnas att tillgå på marknaden.


Detta får mig att tänka på vad en kompis sa till mig en gång,
Han sa ”Ett bra svampställe är ju inget man berättar om för någon annan, Det är ju något man vill ha för sig själv!”.
Men är det så? Är det helt naturligt att om man finner något bra,
Så vill man undanhålla det för andra om man inte själv har någon vinning i att dela med sig?
Jag tycker inte det! Materiella ting är en bristvara som måste fördelas ansvarsfullt.
Godaråd/Information/Ideér- Är bara en brist vara om människor inte unnar andra samma möjligheter som dom själva har.
Det sagt så tycker jag självklart att Kompositörer, Låtskrivare, Författare, Vetenskap´s Män, Konstruktörer och alla andra -
Som producerar immateriella ting ska kompenserar för sitt arbetete, Men jag ser inte poängen i att upprätt hålla en -
Artificiell prisbild där värdet på en god idé är högre om den inte sprids än om den får genomslag!

Jag läste om ditt nya försteg i din medlems tråd det verkar vara ett imponerande försteg!
Men priset, Det verkar valt för att de som köper det skall känna sig som en liten skara utvalda -
Snarare än priset som skulle generea störst intäkter. Självklart går det inte göra en smal nischprodukt billigt!
Men varför vill vissa att bara nischprodukter som ett fåtal har råd med skall ha duglig kvalité?
Varför missionerar vissa ljudkvalité samtidigt som de motverkar spridningen av den samma?
Varför gör världen inte skillnad på positiv och negativ konkurrens?

Svaret är att förstås att det gör den! För dig innom gruppen gör det förstås ingen skillnad om du tar dig till toppen -
genom att jobba lite hårdare och vara lite dugligare eller genom att slå undan fötterna för andra,
Du får fördelarna av att sitta i toppen ändå.
Men när grupper jämförs med varandra så gör det skillnad,
Grupper med positiv konkurrens gör bättre ifrån sig än grupper med negativ konkurrens,
Och grupper med positiv konkurrens gör även bättre ifrån sig än grupper utan konkurrens!
Jag tycker det är tråkigt att samhället gått från ett samhälle som premierar -
att det skapas en större mer välsmakande kaka, Vilket gagnar all!
Till att premiera de som trampar i kakan och förstör den i jagt på russinen!
Girig och kapitalist är inte synonymer som vissa verkar tro.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2018-10-09 21:23

Gopnik: Jag föreslår att du tar reda på immaterialrätt är för något innan du kastar dig in i mötet. I all välmening!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster