Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-08-15 13:45

Några av de mest kostsamma skivorna som omsattes på discogs 2018 var 7"-vinyl, dvs det sämsta av vinylen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav philipbtz » 2019-08-15 13:59

Jag tror aldrig CD kommer tillbaka. Det kommer ersättas av köp av digitala filerna online istället. Finns bara fördelar med detta tycker jag...eller förutom den lilla boken man får med skivan då. Det kanske man kan få som pdf eller något så löser Roon detta inga problem. CD-skivor kan repas, spelarna har rörliga delar vilket alltid är dåligt. Nä CD får gärna försvinna för min del så länge man kan ladda ner musiken i bra kvalitet.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav 2-ch » 2019-08-15 14:36

philipbtz skrev:spelarna har rörliga delar vilket alltid är dåligt.

Lagra du all din musik + backuper på SSD?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PerStromgren » 2019-08-15 15:16

philipbtz skrev:Jag tror aldrig CD kommer tillbaka. Det kommer ersättas av köp av digitala filerna online istället. Finns bara fördelar med detta tycker jag...eller förutom den lilla boken man får med skivan då. Det kanske man kan få som pdf eller något så löser Roon detta inga problem. CD-skivor kan repas, spelarna har rörliga delar vilket alltid är dåligt. Nä CD får gärna försvinna för min del så länge man kan ladda ner musiken i bra kvalitet.


Angående det där med rörliga delar. Jag gissar att du tänker på att grejorna slits och måste bytas ut. Du får gärna berätta om du fortfarande kan använda din dator från 1989. Min CD-spelare köpte jag det året. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav philipbtz » 2019-08-15 16:12

Ja jag tänker att det slits ut och vem vet hur bra bitarna läses in efter 30 år :) Jag lagrar på både SSD och HDD. Främst tycker jag det är så mycket smidigare att sitta i soffan och välja i hela biblioteket från telefonen och det finns inte någon risk att en skiva repas och därmed låter sämre. Alla skivor jag köper lägger jag på NAS:en det första jag gör så inget kan hända med kvaliteten där. Även lite smidigare att byta ut saker som DAC i kedjan - beror iof på vad man har för cd-spelare.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav music4ever » 2019-08-15 23:48

2-ch skrev:
goat76 skrev:vad är det som ska få CD att blomma ut om 25 år?

CD har inga fördelar alls för de flesta, det är bara att se sig omkring för att förstå det.
Den enda orsaken till ett eventuellt framtida uppsving för formatet är om det likt kasettband uppstår någon typ av coolhetsfaktor, kanske.

Nu har jag klippt i goat76 text.
Den går att översätta orden CD till LP i hans text.

Det är idag (enligt min egen bedömning) flest unga människor som hoppat på LP-tåget.
Hos den gruppen spelar coolhetsfaktorn roll. Att det är tekniskt underlägset är inte det intressanta.

Men vem trodde för 15-20 år sedan att LP-formatet skulle få ett sånt uppsving?
Då åkte både skivsamlingar och spelare till grovsoprummen i en rasande fart.

Det vore intressant att läsa den här tråden igen om sisådär 20 år.
Själv är jag övertygad om att även CD-formatet kommer få ett uppsving.
Då kan vi gå på mässor och få se gamla CD-spelare och även nyproducerat.
Den som lever får se.

Under tiden köper jag på mig begagnade CD för en spottstyver :D
För streaming-tjänster går ju inte att lita på.


Det är en enorm skillnad mellan CD och LP när det gäller känsla, coolhetsfaktor, etc.
Som att jämföra en gammal läcker 60-tals amerikanare (LP) med en Polo från 1985. Få skulle tycka Polo'n är lika cool/snygg/häftig som en Mustang från 60-talet.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav 2-ch » 2019-08-16 09:36

music4ever skrev:Det är en enorm skillnad mellan CD och LP när det gäller känsla, coolhetsfaktor, etc.
Som att jämföra en gammal läcker 60-tals amerikanare (LP) med en Polo från 1985. Få skulle tycka Polo'n är lika cool/snygg/häftig som en Mustang från 60-talet.


Hittade ingen Polo CD-spelare men här är en Technics från 1986.
Bild


Och här är en Mustang skivspelare från 1966.
Bild


Se vad bara 20 år kan göra.
Vilken som är coolast får var och en bedöma :wink:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-08-16 09:42

Jag tror och hoppas att branschen samt konsumenter nyktrar till och ånyo börjar se vinylens alla brister. Jag skulle inte bli förvånad om CD-skivor börjar bli populära om låt oss säga 10 år eller så. Jag har nästan slutat spela vinyl trots att jag idag har en vinylspelare som tillhör det bästa jag hört oaktat prisklass.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav philipbtz » 2019-08-16 10:48

music4ever skrev:
Det är en enorm skillnad mellan CD och LP när det gäller känsla, coolhetsfaktor, etc.
Som att jämföra en gammal läcker 60-tals amerikanare (LP) med en Polo från 1985. Få skulle tycka Polo'n är lika cool/snygg/häftig som en Mustang från 60-talet.


Precis detta. CD är ett gammalt digitalt medium som nu uppgraderats(ladda ner och kör från NAS). Det finns inte direkt någon motsvarighet för LP. Som jag ser det finns det inga fördelar med att ha den fyiska CD-skivan. LP är en annan sak och jag förstår helt klart att folk gillar det. Själv orkar jag inte med det utan gillar att ha filer på NAS:en.

Att folk gillar LP är inte problemet tycker jag utan snarare att de masters som släpps för digital download är för dåliga. De förutsätter att man kommer spela upp musiken på ens ipod med de medföljande lurarna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Harryup » 2019-08-16 10:52

PerStromgren skrev:
philipbtz skrev:Jag tror aldrig CD kommer tillbaka. Det kommer ersättas av köp av digitala filerna online istället. Finns bara fördelar med detta tycker jag...eller förutom den lilla boken man får med skivan då. Det kanske man kan få som pdf eller något så löser Roon detta inga problem. CD-skivor kan repas, spelarna har rörliga delar vilket alltid är dåligt. Nä CD får gärna försvinna för min del så länge man kan ladda ner musiken i bra kvalitet.


Angående det där med rörliga delar. Jag gissar att du tänker på att grejorna slits och måste bytas ut. Du får gärna berätta om du fortfarande kan använda din dator från 1989. Min CD-spelare köpte jag det året. :)


Nu kostar ju inte nya spelare särskilt mycket om du inte vill ha en dedikerad CD-spelare utan nöjer dig med någon UHD-spelare som tar CD-skivor också.
Men för många historiskt exklusiva CD-spelare finns det inga reservdelar alls så dessa går inte att laga när t.ex. en laser krånglar. Och de lasrar som finns på ebay är ju inte nödvändigtvis fungerande oanvända heller. Känner ingen 30-åring som har CD-skivor hemma. Dom ser ingen som helst poäng att ha en samling av någon musik eller video alls då det bara är streaming som gäller.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-16 10:54

Jämförelsen mellan cd och en Polo från 1985 haltar rejält. En mer relevant jämförelse är en Mercedes i premiumklass. En sådan analogi avspeglar också skillnaden i kvalitet, komfort och störnivå gentemot vinylens motsvarighet 60-talsjänkaren.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-08-16 11:29

PerStromgren skrev:
philipbtz skrev:Jag tror aldrig CD kommer tillbaka. Det kommer ersättas av köp av digitala filerna online istället. Finns bara fördelar med detta tycker jag...eller förutom den lilla boken man får med skivan då. Det kanske man kan få som pdf eller något så löser Roon detta inga problem. CD-skivor kan repas, spelarna har rörliga delar vilket alltid är dåligt. Nä CD får gärna försvinna för min del så länge man kan ladda ner musiken i bra kvalitet.


Angående det där med rörliga delar. Jag gissar att du tänker på att grejorna slits och måste bytas ut. Du får gärna berätta om du fortfarande kan använda din dator från 1989. Min CD-spelare köpte jag det året. :)


89:an är lite krasslig pga att jag inte skött underhållsladdningen av batteriet som jag borde, men min 85:a fungerar utmärkt. Startar snabbare än många moderna datorer. Disketter har så klart sina begränsningar, men nog kan jag göra en kalkyl i Excel med den (jo, det fanns för Mac 1985, flera år innan det sågs i den andra världen) :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2019-08-16 11:58

PekkaJohansson skrev:En mer relevant jämförelse är en Mercedes i premiumklass. En sådan analogi avspeglar också skillnaden i kvalitet, komfort och störnivå gentemot vinylens motsvarighet 60-talsjänkaren.

En bra jämförelse. Och så är 60-talsjänkaren långt snyggare och en långt större upplevelse än vilken Merca som helst :-)
Brukar besöka traktormuseet i Valsätra/Nässelbo årligen och se alla sköna 60-talare glida in på den regelbundna träffen av veteranfordon, de flesta förmodligen i bättre skick än de var som nytillverkade. Något som förmodligen gäller många vinylspelare idag...
Kolla in den här DeSoto'n till exempel

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Kribban » 2019-08-16 12:05

gillar den till höger mer :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2019-08-16 12:07

Kribban skrev:gillar den till höger mer :D

Förstår... den här då? (ursäkta OT men CD känns lika gammalt som dessa bilar...)

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-16 12:25

Bill50x skrev:Förstår... den här då? (ursäkta OT men CD känns lika gammalt som dessa bilar...)
/ B


Du menar förstås lp? De första 33-varvarna (inte vinyl) kom 1931 och Volkswagen typ 1 kom 1934. Cd lanserades den 1 oktober 1982, långt efter de 50- och tidiga 60-talsbilar som ses på bilderna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2019-08-16 12:29

Analogier är sällan lyckade och i denna tråd har vi sett ytterligt exempel på taffliga analogier.
Det går helt enkelt inte att jämföra lagringsmedia och den primära prudkten.
En rimligare analogi vore i så fall at jämföra garage - CD/LP och bilar - musik.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav 2-ch » 2019-08-16 12:36

Kribban skrev:gillar den till höger mer :D

Verkligen, den har stil. Inget onödigt svulst där inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2019-08-16 14:59

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Förstår... den här då? (ursäkta OT men CD känns lika gammalt som dessa bilar...)

Du menar förstås lp? De första 33-varvarna (inte vinyl) kom 1931 och Volkswagen typ 1 kom 1934. Cd lanserades den 1 oktober 1982, långt efter de 50- och tidiga 60-talsbilar som ses på bilderna.

Nej, jag menar CD, i överförd betydelse. Vi har andra sätt att transportera oss idag än med osande 60-talsbilar men det står för något helt annat än dagen slimmade pk-bilar. LP lever och är omtyckt bland människor som gillar musik, att få nödvändig information via att läsa omslaget och som tycker om att hantera något som man kan ha i händerna. CD är ganska könlöst i jämförelse, hur bra det än låter. Som att titta på en snygg hen som är fotoshoppad och utan blemmor...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-08-16 18:50

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Förstår... den här då? (ursäkta OT men CD känns lika gammalt som dessa bilar...)

Du menar förstås lp? De första 33-varvarna (inte vinyl) kom 1931 och Volkswagen typ 1 kom 1934. Cd lanserades den 1 oktober 1982, långt efter de 50- och tidiga 60-talsbilar som ses på bilderna.

Nej, jag menar CD, i överförd betydelse. Vi har andra sätt att transportera oss idag än med osande 60-talsbilar men det står för något helt annat än dagen slimmade pk-bilar. LP lever och är omtyckt bland människor som gillar musik, att få nödvändig information via att läsa omslaget och som tycker om att hantera något som man kan ha i händerna. CD är ganska könlöst i jämförelse, hur bra det än låter. Som att titta på en snygg hen som är fotoshoppad och utan blemmor...

/ B


Slimmad PK-bil... eller inte, men modern och inte helt oäven.
Bilagor
lambo.jpg
lambo.jpg (99.98 KiB) Visad 4282 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Dartman » 2019-08-16 21:53

Harryup skrev:...snipp: Känner ingen 30-åring som har CD-skivor hemma. Dom ser ingen som helst poäng att ha en samling av någon musik eller video alls då det bara är streaming som gäller.


Min dotter (snart 26) och hennes pojkvän (redan 26) har säkert 200 cd. De har även en del vinyl och lyssnar på spottan. De är alltså exempel på att man kan välja allt.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav CODY » 2019-08-16 22:14

DU HAR ALLTSÅ NÄRT EN HEDONIST VID DIN BARM!!!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav avr7000 » 2019-08-16 22:56

CD kommer..... Sanna mina ord :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tangband » 2019-08-17 09:10

Jag tror precis som Harryup att framtiden är streaming. :)
Jag tror även att det kommer ske en minskning på LP och CD-skivor framöver.
Är jag en glädjedödare nu ? 8O
Jag hoppas inte det, för den nya tekniken kan innebära förbättringar.
Jag tror många nya entusiaster redan nu söker så få apparater som det är möjligt, helt digitalt även delningsfilter, kanske allting inbyggt i stativen, eller likt OD11 med inbyggd streamer.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav jonaz81a » 2019-08-17 09:51

PekkaJohansson skrev:Intressant! Själv har jag närmast gett upp spelande via dator på grund av tidsåtgången, det krångliga handhavandet och de usla gränssnitten. I stället har jag på senare tid köpt dels en Denon kompaktanläggning, dels en Philips cd-spelare från 1986 för att snabbt, smidigt och med stor trevlighetsfaktor kunna spela musik på flera ställen i hemmet. Den enda gången som datorspelning - i mitt fall Sonos - kan föredras är i samband med matlagning. Det är inte alltid så praktiskt att växla mellan köttbulletrillande och skivbyte!

Med vänlig hälsning

Pekka


En Philips-spelare från 1986 torde vara ett bra val, TDA1541 är ju av de som hör skillnad en mycket omtyckt DAC.






Jag plockade upp den här Philips CD460-spelaren från just 1986 för 75:- för några veckor sen, än så länge huserar den i köket. Man får inte mycket streaming-lösningar för 75:-, man får heller inte mycket musik för de 5kr en begagnad CD-skiva kostar lokalt. Det finns ekonomiska skäl för oss snåljåpar att gilla CD, sen kan man ju alltid rippa dessa om andan faller på.


Philips CD460 1986.jpg
Philips CD460 1986.jpg (210.78 KiB) Visad 4142 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Wictor » 2019-08-17 10:21

Dartman skrev:
Harryup skrev:...snipp: Känner ingen 30-åring som har CD-skivor hemma. Dom ser ingen som helst poäng att ha en samling av någon musik eller video alls då det bara är streaming som gäller.


Min dotter (snart 26) och hennes pojkvän (redan 26) har säkert 200 cd. De har även en del vinyl och lyssnar på spottan. De är alltså exempel på att man kan välja allt.


//Jonas


Jag är 31 och kör CD och LP, men jag tillhör ju inte majoriteten på den fronten. Mina yngre kollegor kör uteslutande blandlistor på Spotify.

Men jag tror faktiskt att cd kommer tillbaka, om än i liten form. LP är trevligt men tungt och platskrävande, cd är billigt, smidigt och oftast bra kvalité.
Streaming kommer vara den huvudsakliga källan men fysisk media kommer aldrig försvinna.

Streaming är fortfarande lite för krångligt för mig, inbillar mig även att Spotify blivit sämre när det kommer till handhavandet.


Läste förövrigt en artikel om att det är ett väldigt hårt tryck på LP-pressarna just nu med dyra förskottsbetalningar och långa väntetider, Cd är tvärt om billigt och snabba leveranstider. Poängen med detta var att cd formatet kan vara en enkel väg för mindre band att nå ut snabbt och billigt, återstår att se hur det utvecklar sig.
Senast redigerad av Wictor 2019-08-17 10:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-17 10:25

Tangband skrev:Jag tror många nya entusiaster redan nu söker så få apparater som det är möjligt, helt digitalt även delningsfilter, kanske allting inbyggt i stativen, eller likt OD11 med inbyggd streamer.


Jag tror skaran entusiaster är stadigt minskande och allt färre ställer överhuvudtaget upp högtalare vettigt för att slå sig ner i sweetspot för lyssning. Streaming via en enklare låda innehållande allt som behövs för lyssning där man befinner sig verkar vara trenden hos de som kommer ta över efter oss nördar.

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Wictor » 2019-08-17 10:32

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Jag tror många nya entusiaster redan nu söker så få apparater som det är möjligt, helt digitalt även delningsfilter, kanske allting inbyggt i stativen, eller likt OD11 med inbyggd streamer.


Jag tror skaran entusiaster är stadigt minskande och allt färre ställer överhuvudtaget upp högtalare vettigt för att slå sig ner i sweetspot för lyssning. Streaming via en enklare låda innehållande allt som behövs för lyssning där man befinner sig verkar vara trenden hos de som kommer ta över efter oss nördar.


Jo tyvärr verkar det vara så, och man är inte heller beredd att betala något. Om man berättar om en stereoanläggningar för 10 tusen ( inte mycket i sammanhanget) så tycker många att man är helt tokig. Maxgränsen går vid mindre streaminggrunka från Kjell för 499:-..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-17 10:54

Wictor skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag tror skaran entusiaster är stadigt minskande och allt färre ställer överhuvudtaget upp högtalare vettigt för att slå sig ner i sweetspot för lyssning. Streaming via en enklare låda innehållande allt som behövs för lyssning där man befinner sig verkar vara trenden hos de som kommer ta över efter oss nördar.


Jo tyvärr verkar det vara så, och man är inte heller beredd att betala något. Om man berättar om en stereoanläggningar för 10 tusen ( inte mycket i sammanhanget) så tycker många att man är helt tokig. Maxgränsen går vid mindre streaminggrunka från Kjell för 499:-..


Däremot har tills för helt nyligen mobilelefoner fått kosta nästan hur mycket som helst. Den trenden verkar nu bruten. Personligen tycker jag det finns en gräns för hur mycket som ska in i mobilen, att det ska bli någon form av universalverktyg. Jag är mera hobbyist och tycker om de dedikerade verktygen som kamera, ljudinspelare etc. Jag känner mig helt främmande inför att sitta med mobilen i handen för att leta fram musik jag vill lyssna på genom streaming till min ljudanläggning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2019-08-17 11:57

Som dedt tidigare har skrivits om, streaming har ju nackdelen att det är flyktigt. När som helst kan ju musiken/artisten försvinna pga avtal eller annat. Vill man vara 100% säker på access är det fortfarande fysiska media som gäller (vinyl/cd/fil på hårddisk/etc). Så länge man ser på musik som en konsumtionsvara, typ en t-shirt, som lätt kan ersättas med något annat så är det OK. För oss som gillar vissa artister eller låtar så är det en allvarlig begränsning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], JB och 15 gäster