Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PJo » 2019-01-30 15:51

dewpo skrev:Inspirerad av alla här som tror på en CD renässans så köpte jag igår en liten billig extern DVD-läsare till Datorn.
Jag tänkte digitalisera de CD jag äger och kanske köpa lite nytt begagnat :?

Glad i hågen så laddade jag ner EAC för att "rippa" mina skivor.
Efter lite krångel fick jag enheten kalibrerad så den skulle läsa korrekt.
Sen satte jag i första skivan som skulle arkiveras,

Då kom chocken, Läsaren mäktade med 1,4 gångers inläsnings hastighet :evil:
Efteråt har jag provat lite olika skivor och som högst har jag varit uppe i 6 gångers fart,
Snittet verkar hamna runt 3.

I 20 års tid sen jag köpte en Plextor läsare har jag varit van med inläsningstider på 3-4 minuter för en CD!
Nu är jag tillbaka på 20-30 minuter :(

Att datorläsarna för optiska skivor inte längre stödjer CD-arkivering på ett tillfredsställande sätt,
Nog måste det indikera CD-formatets snara död?

CDA.jpg

Du kunde inte veta det då men det finns en diger lista på duktiga läsare på https://forum.dbpoweramp.com/showthread ... -List-2016.
Du kan även i eac välja s.k. fast mode men .....
Då sätter du accurate rip ur spel. Kan vara enda lösningen på "trasiga" spår men ursprungsproblemet är att du skulle haft en annan läsare.
Jag får ~10-20X med mina läsare med accurate rip. Ibland lägre men det är cd's som egentligen ej följer standard.
Kastade du bort plextor-läsaren? Jag hade 2 st scsi och en IDE. IDE'n var skräp men jag skulle behållit scsi-enheterna.
Sedan en tid tillbaka finns ju usb->scsi konverterare.
/Patrik
Scientia Potentia Est

P Arvidsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-05-14

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav P Arvidsson » 2019-01-30 17:29

Det är väl inget svar på ursprungsfrågan, men vi plockade fram CD-skivorna under julen, trats att vi har dem rippade på server. Ville slippa blippa med telefoner och annat.
En av fördelarna med CD-formatet är att skivan har en tydlig början och ett tydligt slut.
Man riskerar inte att fastna i oändliga spellistor.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav dewpo » 2019-01-30 17:47

PJo skrev:Kastade du bort plextor-läsaren? Jag hade 2 st scsi och en IDE. IDE'n var skräp men jag skulle behållit scsi-enheterna.
Sedan en tid tillbaka finns ju usb->scsi konverterare.


Jag hade en Scsi enhet, Jag tror den kan ligga i någon låda nånstans, Men jag vet inte säkert.
Jag hade även en pioneer enhet som var rätt duglig. Jag får leta fram dem :oops:

Men var hittar man en 50 pin Scsi => Usb adepter?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-01-30 21:32

Rippar med iTunes, med påslagen felkorrigering, och det tar väl någon minut att rippa en CD. 30 minuter låter väldigt lång tid. Ibland med en intern CD/DVD läsare, ibland med en extern LG.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav CODY » 2019-01-31 02:00

Undrar om inte DAT kommer tillbaka? Det hade ju fördelen med Sony/Philips Digital InterFace för förlustfri överföring i den digitala domänen. Även MiniDisc torde kunna får en renässans, enär den för formatet oundvikliga komprimeringen bara skalade bort sådant som örat inte kunde höra, till skillnad mot CD där det tydligen förekommit "rena slakten".
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PJo » 2019-01-31 13:36

dewpo skrev:
PJo skrev:Kastade du bort plextor-läsaren? Jag hade 2 st scsi och en IDE. IDE'n var skräp men jag skulle behållit scsi-enheterna.
Sedan en tid tillbaka finns ju usb->scsi konverterare.


Jag hade en Scsi enhet, Jag tror den kan ligga i någon låda nånstans, Men jag vet inte säkert.
Jag hade även en pioneer enhet som var rätt duglig. Jag får leta fram dem :oops:

Men var hittar man en 50 pin Scsi => Usb adepter?

Exempelvis här: https://se.rs-online.com/web/p/products ... lsrc=aw.ds
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PJo » 2019-01-31 15:31

CODY skrev:Undrar om inte DAT kommer tillbaka? Det hade ju fördelen med Sony/Philips Digital InterFace för förlustfri överföring i den digitala domänen. Även MiniDisc torde kunna får en renässans, enär den för formatet oundvikliga komprimeringen bara skalade bort sådant som örat inte kunde höra, till skillnad mot CD där det tydligen förekommit "rena slakten".

Nu får du gärna utveckla vad du menar med: "till skillnad mot CD där det tydligen förekommit "rena slakten"". Är produktionen värdelös spelar det ju ingen roll i vilken form man levererar den färdiga produkten. Det är ju inte CD-standardens fel.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav CODY » 2019-01-31 18:06

Sant. Men man kan ofta läsa här på forumet att de som älskar CD upplever att ljudet är ”mosat” har utsatts för ”rena slakten” och liknande. Så då kanske MD och DAT kan vara något att testa? Törhända står då en revival, en upprättelse för dörren?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Belker » 2019-01-31 18:19

Fattar ändå inte vad du menar. MD är ju datareducerat å det grövsta jämfört med CD. Hur skulle det kunna vara bättre annat än på rent magiska grunder?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-31 18:25

CODY skrev:Sant. Men man kan ofta läsa här på forumet att de som älskar CD upplever att ljudet är ”mosat” har utsatts för ”rena slakten” och liknande. Så då kanske MD och DAT kan vara något att testa? Törhända står då en revival, en upprättelse för dörren?


Fast det har ju inte med själva mediet att göra. Det är ju vad som läggs på mediet och nu är det "slakten" i inspelnings- och/eller mastringsledet vi ofta fokuserar på. MD är ju datareducerat likt MP3 och flera strömmande tjänster.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav CODY » 2019-01-31 20:08

Belker skrev:Fattar ändå inte vad du menar. MD är ju datareducerat å det grövsta jämfört med CD. Hur skulle det kunna vara bättre annat än på rent magiska grunder?


Mmmm. Men Mini Disc levde ju ett kort tag på 90-talet innan det - som påstås ofta - började ”mosas” och musiken utsättas för ”rena slakten”, så där torde finnas en guldgruva, en skatt att upptäcka :) Dessutom var de populära i Japan längre än här. Till detta kommer att komprimeringen/datareduceringen bara avsåg sådant som det mänskliga örat inte kan uppfatta.

Om inte annat torde ren desperation kunna så att säga driva den uppgivne i MD-famnen :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav CODY » 2019-01-31 20:17

RogerGustavsson skrev:
CODY skrev:Sant. Men man kan ofta läsa här på forumet att de som älskar CD upplever att ljudet är ”mosat” har utsatts för ”rena slakten” och liknande. Så då kanske MD och DAT kan vara något att testa? Törhända står då en revival, en upprättelse för dörren?


Fast det har ju inte med själva mediet att göra. Det är ju vad som läggs på mediet och nu är det "slakten" i inspelnings- och/eller mastringsledet vi ofta fokuserar på. MD är ju datareducerat likt MP3 och flera strömmande tjänster.



Just det! Man kan inte utesluta att Philips DCC-teknik får upprättelse. Man kan även göra ”back up” på datorn med DCC. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hcl » 2019-01-31 20:32

CD:n är död. (Länge leve CD:n) För min del får gärna CD:n försvinna. Om valet finns så köper jag mycket hellre musiken på det format den ursprungligen spelats in med, vilket oftast inte är 44.1kHz/16 bit. 96 kHz/24 bit är vanligt och ett bra format. Låter bättre än CD och är ändå inte så skrymmande att lagra. Musik högupplöst köper man smidigt på nätet och laddar ner direkt. Det är dessutom kuligare eftersom man kan lyssna direkt samt utan att riskera att musiken samplats om och ev. nivåjusterats av någon streamingtjänst.

Med detta sagt så är CD ändå ganska trevligt som distributionsformat i samband med direktförsäljning vid konserter eller andra evenemang.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav CODY » 2019-01-31 21:00

Medhåll hcl, så tror jag också. Jag tror dock att CD kommer finnas kvar för klassisk musik en stund längre.
Oh, by jingo!

kusling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-07-23

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav kusling » 2019-01-31 23:05

Jag köper bara CD, rippar och lägger på servern alternativt komprimerar till mp3 och skickar till mobilen. Använder youtube för att hitta ny musik som jag kanske vill köpa.

En enda anledning: jag litar inte på Spotify och övriga tjänster för strömmande ljud. Så fort de nått kritisk massa kommer de höja priserna likt CMore för sport på TV. Jag gillar heller inte Spotifys Facebook-koppling. Det är en bra tjänst men barriären att skapa en konkurrent med liknande utbud är jättestor vilket i längden betyder att man blir inlåst och utnyttjad där.

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att ladda hem ljudfiler och då skippa CD, men det finns inga bra alternativ till iTunes (i Sverige). Och ITunes går tyvärr bort eftersom man måste köpa hela Apples "ekosystem" istället då. Går man till Bengans slipper man allt sånt skit runtomkring, DRM, regionhinder och inlåsning.



Hoppas CD lever kvar, eller att ett alternativ till iTunes dyker upp.
:)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Ranefjord » 2019-02-01 00:00

Jag tror på en CD-renässans, men jag vet inte om jag hoppas på en. LP-skivorna börjar nästan kosta för mycket på sina ställen, medan CD just nu är fjantigt billigt. 100:- plus för LP-skivor som för ett par år sen gick för under 40-lappen. Prince 1999 (eu press) gick för 620:- på tradera för en vecka sen. Helt sjukt. CD-skivor däremot är billigt. Fick ett paket idag på åtta skivor. Totalt 300 inkl frakt. Återköpte bl.a. Dire Straits On every street på CD (18kr). Har den på LP, men CD'n är lite speciell tycker jag. Fick även hem Broder Daniel Cruel Town (28kr). Jösses... hur kan man förstöra en så bra skiva med kopieringsskydd + superkomprimering. Fan nästan olyssningsbar. Ska provspela den i fulstereon imorgon... annars får man väl köpa LP'n (ca 400:-). I övrigt finns det väl lika mycket skit på vinyl som på cd. Så... Jo, jag tror på CD-renässans men jag önskar att CD-skivorna förblir billiga (av egoistiska skäl). Köpte för övrigt en MOFI CD för 350:- för en vecka sen. Gerry Mulligan meets Ben Webster. Den låter helt ok :P. Lätt värt priset.

Ja, det var länge sedan jag postade inlägg :).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2019-02-01 00:17

Är inte CD det bästa av två världar? Alltså att man får ta fram en grej med en hyfsat stor o fin omslagsbild, ta ut skivan, stoppa den i släden, trycka in den o sen bah njuta av musik helt utan massa färgning o dist från damm o nån gammal skev nål. Nästan som en vinyl alltså, men att det låter lika bra som det gör när man köpt musiken på nätet.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Ranefjord » 2019-02-01 00:41

Tell skrev:Är inte CD det bästa av två världar? Alltså att man får ta fram en grej med en hyfsat stor o fin omslagsbild, ta ut skivan, stoppa den i släden, trycka in den o sen bah njuta av musik helt utan massa färgning o dist från damm o nån gammal skev nål. Nästan som en vinyl alltså, men att det låter lika bra som det gör när man köpt musiken på nätet.


Kanske... Man slipper i alla fall de halvkrångliga inställningarna på skivspelaren :). CD'n är i alla fall klart underskattad :). CD'n har mysfaktor och hipfaktor. Jag menar, att spela en CD-skiva i t.ex. en Philips CD100 eller liknande spelare där man ser skivan snurra är ju hur läckert som helst. Väldigt retro dessutom, och borde tilltala samma folk som idag köper LP-skivor idag. Ställ en toppmatad retro CD-spelare på teakskänken där hemma och du kommer att bli "the talk of the week" bland det fräcka folket på nolltid. Hipfaktorn i spotify kan jag inte ens identifiera. Vem vet. LP'n har kanske sin peak just nu. Ska bli intressant att se hur intresset för LP är om några år.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav ottovonkopp » 2019-02-01 09:19

kusling skrev:Jag köper bara CD, rippar och lägger på servern alternativt komprimerar till mp3 och skickar till mobilen. Använder youtube för att hitta ny musik som jag kanske vill köpa.

En enda anledning: jag litar inte på Spotify och övriga tjänster för strömmande ljud. Så fort de nått kritisk massa kommer de höja priserna likt CMore för sport på TV. Jag gillar heller inte Spotifys Facebook-koppling. Det är en bra tjänst men barriären att skapa en konkurrent med liknande utbud är jättestor vilket i längden betyder att man blir inlåst och utnyttjad där.

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att ladda hem ljudfiler och då skippa CD, men det finns inga bra alternativ till iTunes (i Sverige). Och ITunes går tyvärr bort eftersom man måste köpa hela Apples "ekosystem" istället då. Går man till Bengans slipper man allt sånt skit runtomkring, DRM, regionhinder och inlåsning.



Hoppas CD lever kvar, eller att ett alternativ till iTunes dyker upp.


7digital har en del i flac till ett bra pris. Köpte Lindsey Websters senaste i 24-bit flac för 100:-.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2019-02-01 11:13

ottovonkopp skrev:7digital har en del i flac till ett bra pris.

Tack för tipset!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2019-02-01 12:13

Glöm inte bort https://bandcamp.com/ för lite mer udda och mindre kända band som gör musik bara för att de älskar musik. Det blir ofta så mycket bättre när musiker inte har en massa påtryckningar från större bolag att det ska bli säljande hit-musik.

Det är inte sällan man på Bandcamp hittar gratis musik eller "name your price" och om artisten tar betalt för deras verk så tar Bandcamp endast 12-15% av vinsten. Jämnför det med många skivbolagen som tar 95-99% (?) av intäkterna.
Visst är det härliga tider när en massa onödiga mellanhänder inte längre behövs, nu när man kan köpa direkt från artisten istället för att vara med och betala för någon skivbolags-chefs Ferrari!

Mitt tips, köp och samla på er begagnade CD-skivor av gamla bättre mastringar men när det kommer till nyutgiven musik, köp digitala nedladdningar och kolla alltid upp om det finns möjlighet att köpa musiken direkt från artisten.
CD och andra fysiska format är vapen för skivbolagen att förtrycka musiker med! Punk(t)! :D

Lyssna på den här fantastiska skivan som exempel på hur bra musik man kan hitta i det här havet av okända och halv-kända band: https://doubledotdash.bandcamp.com/album/boars-harp

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bill50x » 2019-02-01 12:28

goat76 skrev:Glöm inte bort https://bandcamp.com/ för lite mer udda och mindre kända band som gör musik bara för att de älskar musik.

Ännu ett bra tips, tack!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Imnotdriving » 2019-03-02 15:46

Cd og LP slår nedlastinger.

https://itavisen.no/2019/03/01/cd-og-vi ... lastinger/


Streaming er sef størst, men mange som meg hører på Spotify og kjøper Cd,Sacd BD etterpå.

Det som er genialt med Streaming er at man Kan sjekke det ut først.....

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hcl » 2019-03-02 20:12

Imnotdriving skrev:Cd og LP slår nedlastinger.

https://itavisen.no/2019/03/01/cd-og-vi ... lastinger/

Streaming er sef størst, men mange som meg hører på Spotify og kjøper Cd,Sacd BD etterpå.

Det som er genialt med Streaming er at man Kan sjekke det ut først.....


Streaming är onekligen bra som pre-view, men bäst är ändå oftast den högupplösta orginalmixen (om en sådan finns tillgänglig). Jag tycker inte det finns någon anledning att köpa plastbiten också (såvida man har någon ordning på sina backuper). Ett texthäfte eller (tycker jag) något mer åt dubbel-vinyl konvolut. Jag tänkte erbjuda det när vi säljer album på högupplöst format. Vad tror ni om det? Skulle det vara intressant?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Imnotdriving » 2019-03-02 20:37

hcl skrev:
Imnotdriving skrev:Cd og LP slår nedlastinger.

https://itavisen.no/2019/03/01/cd-og-vi ... lastinger/

Streaming er sef størst, men mange som meg hører på Spotify og kjøper Cd,Sacd BD etterpå.

Det som er genialt med Streaming er at man Kan sjekke det ut først.....


Streaming är onekligen bra som pre-view, men bäst är ändå oftast den högupplösta orginalmixen (om en sådan finns tillgänglig). Jag tycker inte det finns någon anledning att köpa plastbiten också (såvida man har någon ordning på sina backuper). Ett texthäfte eller (tycker jag) något mer åt dubbel-vinyl konvolut. Jag tänkte erbjuda det när vi säljer album på högupplöst format. Vad tror ni om det? Skulle det vara intressant?
Absolut.

Jeg får ofte downloads I Flac Eller m hi Rez når jeg kjøper BD audio.

Skulle ønske det ble mer vanlig i Cd og Sacd også. Hvem piratkopier anyway? Typ Asia Vietnam og der er det jo bra, for de har ikke råd til å kjøpe... Pr er god Pr og da kommer folk på konserten.

Pirates bay? Har ikke lastet ned siden Netflix og Tidal, Spotify og den nye loven kom.. og det jeg lastet ned før hadde jeg aldri i helvete kjøpt. B film som aldri kom i butikken... Jeg har smala Susie på kopi dvd :) og shogun assassin's.

Men studenten og Kids kan vel laste ned, de har typ heller ikke råd.

Og god pr er god pr.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2019-03-02 21:43

hcl skrev:
Imnotdriving skrev:Cd og LP slår nedlastinger.

https://itavisen.no/2019/03/01/cd-og-vi ... lastinger/

Streaming er sef størst, men mange som meg hører på Spotify og kjøper Cd,Sacd BD etterpå.

Det som er genialt med Streaming er at man Kan sjekke det ut først.....


Streaming är onekligen bra som pre-view, men bäst är ändå oftast den högupplösta orginalmixen (om en sådan finns tillgänglig). Jag tycker inte det finns någon anledning att köpa plastbiten också (såvida man har någon ordning på sina backuper). Ett texthäfte eller (tycker jag) något mer åt dubbel-vinyl konvolut. Jag tänkte erbjuda det när vi säljer album på högupplöst format. Vad tror ni om det? Skulle det vara intressant?


Både Spotify och Tidal går väl back hela tiden så jag undrar vilket tomrum de skulle lämna efter sig om de skulle välja att lägga ner verksamheten?
Vad skulle ske då, för nu när den stora massan vant sig vid att det är på det viset musik lyssnas på så har jag svårt att se att alla dessa människor skulle acceptera en återgång till att köpa varje enskild låt eller album igen?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2019-03-02 21:52

Vaddå återgå? Jag har fortfarande inte ens tecknat mig för Apple Music, köper varenda trudelutt, men jag delar ofta med polare som har samma musiksmak, det är väl inom lagens råmärken o så har jag min granne som samlar på allt i stort sett. Sedan Linn Records joinade Apple Music är jag frestad att prova streaming till hösten när jag får 250 Mbit internet i lyssningsrummet.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2019-03-02 22:38

goat76 skrev:
hcl skrev:
Imnotdriving skrev:Cd og LP slår nedlastinger.

https://itavisen.no/2019/03/01/cd-og-vi ... lastinger/

Streaming er sef størst, men mange som meg hører på Spotify og kjøper Cd,Sacd BD etterpå.

Det som er genialt med Streaming er at man Kan sjekke det ut først.....


Streaming är onekligen bra som pre-view, men bäst är ändå oftast den högupplösta orginalmixen (om en sådan finns tillgänglig). Jag tycker inte det finns någon anledning att köpa plastbiten också (såvida man har någon ordning på sina backuper). Ett texthäfte eller (tycker jag) något mer åt dubbel-vinyl konvolut. Jag tänkte erbjuda det när vi säljer album på högupplöst format. Vad tror ni om det? Skulle det vara intressant?


Både Spotify och Tidal går väl back hela tiden så jag undrar vilket tomrum de skulle lämna efter sig om de skulle välja att lägga ner verksamheten?
Vad skulle ske då, för nu när den stora massan vant sig vid att det är på det viset musik lyssnas på så har jag svårt att se att alla dessa människor skulle acceptera en återgång till att köpa varje enskild låt eller album igen?


https://feber.se/internet/art/393060/sp ... ar_pengar/ :)
Men visst är det ändå lite vanskligt att folk bara har sin musik på spotifys egna moln, slås det ut av nån anledning så står folk där helt utan sin musik. Men det är ju tyvärr lite så hela världen är uppbyggd nuförtiden :\

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2019-03-02 23:06

hifikg skrev:Vaddå återgå? Jag har fortfarande inte ens tecknat mig för Apple Music, köper varenda trudelutt, men jag delar ofta med polare som har samma musiksmak, det är väl inom lagens råmärken o så har jag min granne som samlar på allt i stort sett. Sedan Linn Records joinade Apple Music är jag frestad att prova streaming till hösten när jag får 250 Mbit internet i lyssningsrummet.


Kanske får du ta och läsa hel meningen jag skrev. :)

Den stora massan har väl i stort slutat köpa musik för länge sen, för dem finns bara streaming och för dem tror jag det blir svårt att återgå till att återigen köpa enskilda låtar eller album.

Den lilla mängden konsumenter som vi ljudnördar tillhör, vi som fortfarande köper musik varesig det är i fysisk form eller i digital form, för oss blir det inte ett lika stort dråpslag om streaming-tjänsterna skulle försvinna.

Vilken av dessa grupper tror du styr marknaden?
Så åter igen, vad händer med musikindustrin i stort om streaming inte längre finns, vilken väg tar marknaden då?

---------

P.S. Egentligen vill jag personligen att musikindustrin ska dö så att mångfalden släpps helt fri, för denna industri letar bara efter att stöpa alla artister efter sälj-succe-artister vilket fördummar musiklyssnandet hos den större konsumentgruppen, de som bara låter sig matas av det lättilgängliga utbudet som matar dem med sked.
Musik fanns långt innan någon fick för sig att man kunde tjäna pengar på den, och musik kommer även fortsätta finnas i all framtid även om det inte längre finns några pengar att tjäna på den. :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2019-03-02 23:11

Tell skrev:https://feber.se/internet/art/393060/spotify_tjnar_pengar/ :)
Men visst är det ändå lite vanskligt att folk bara har sin musik på spotifys egna moln, slås det ut av nån anledning så står folk där helt utan sin musik. Men det är ju tyvärr lite så hela världen är uppbyggd nuförtiden :\


Se där, det verkar börja vända.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: coab och 17 gäster