Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-09-29 11:06

Det tog ju ungefär en generation utan vinyl för att det skulle bli intressant igen. Det säljs ju massor med nypressad vinyl och hifitillverkarna släpper vinylspelare.

Tror ni att CD-formatet kan komma tillbaka om några år? Exempelvis håller Metallica på att släppa remastrade versioner av sina skivor. Den 2 september släpper de en specialutgåva av deras skiva ...and Justice for All och där ingår vinyl och CD bland annat. Dock är ju låtarna remastrade. Och den gamla skivan kommer inte att släppas mer. Detsamma gäller Spotify och liknande. Där går det bara att strömma de remastrade versionerna. Så vill man lyssna på originalet får man snällt köpa en begagnat skiva om man inte redan har den.

Har man köpt en skiva på CD så äger man den ju. Och ingen kan ta den ifrån en annat än om det faktiskt stjäl den. Strömmad musik kan ju när som helst försvinna. Detta är ju en enorm styrka hos CD-skivan.

Mycket musik jag äger finns bara på vinyl och på CD. I framtiden verkar det bli än viktigare att aldrig göra sig av med musik.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-09-29 11:34

Innan dess, (och innan det är smaken som benchmarkas) vore det bra med någon slags industriell kvalitetssäkring värd namnet ?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav E » 2018-09-29 11:40

mx skrev:I framtiden verkar det bli än viktigare att aldrig göra sig av med musik.

Eller att den finns att låna på bibliotek?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2018-09-29 11:41

Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.

Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2018-09-29 12:19

goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.

Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.


Uh, det finns väl visst nostalgi att lägga en CD i spelaren. Dom få gånger jag pysslar med CD-skivor så känner iaf jag en viss nostalgi. Sen har inte CDn några direkta begränsningar med sina "bara" 16 bitar, det är ju dynamik som räcker o blir över för så gott som allt.
Personligen om jag nånsin skulle återgå till nån av dom gamla fysiska skivorna så är det garanterat CD framför vinyl. Vinyl är för klumpigt i sitt handhavande imo, och CDn är så tekniskt perfekt som den behöver vara. Går ju även att bränna egna väldigt enkelt om det råkar vara så att nåt album enbart givits ut digitalt (ganska vanligt bland mina genrer).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2018-09-29 12:39

Tell skrev:
goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.

Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.


Uh, det finns väl visst nostalgi att lägga en CD i spelaren. Dom få gånger jag pysslar med CD-skivor så känner iaf jag en viss nostalgi. Sen har inte CDn några direkta begränsningar med sina "bara" 16 bitar, det är ju dynamik som räcker o blir över för så gott som allt.
Personligen om jag nånsin skulle återgå till nån av dom gamla fysiska skivorna så är det garanterat CD framför vinyl. Vinyl är för klumpigt i sitt handhavande imo, och CDn är så tekniskt perfekt som den behöver vara. Går ju även att bränna egna väldigt enkelt om det råkar vara så att nåt album enbart givits ut digitalt (ganska vanligt bland mina genrer).


Vi kan vända på det.
CD har inga tekniska eller ljudliga fördelar jämnfört med digitala filer på en hårddisk, vare sig någon tycker det räcker till eller ej.

CD-brännare kommer inte rosa marknaden om 25 år. Det går säkert att hitta någon gammal brännare som fungerar men jag har svårt att se att något företag släpper en ny. Redan idag är det sällsynt med ROM-enheter i datorerna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tangband » 2018-09-29 12:46

Jag tror inte heller CD ens kommer att saknas eftersom nätverkspelare eller dator är mycket smidigare och gör att du kan byta skivor och låtar snabbare.

Cd hade ju från början väldigt dåligt rykte bland entusiaster rent ljudmässigt- det är ju ganska talande hur dåligt vissa skivor från 80-90 talet faktiskt låter. Nutidens skivor har ofta betydligt bättre ljud ( om de inte tok-mastrats ) .

Mina egna grabbar som är i övre tonåren vet knappt hur en cd ser ut.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2018-09-29 12:50

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.

Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.


Uh, det finns väl visst nostalgi att lägga en CD i spelaren. Dom få gånger jag pysslar med CD-skivor så känner iaf jag en viss nostalgi. Sen har inte CDn några direkta begränsningar med sina "bara" 16 bitar, det är ju dynamik som räcker o blir över för så gott som allt.
Personligen om jag nånsin skulle återgå till nån av dom gamla fysiska skivorna så är det garanterat CD framför vinyl. Vinyl är för klumpigt i sitt handhavande imo, och CDn är så tekniskt perfekt som den behöver vara. Går ju även att bränna egna väldigt enkelt om det råkar vara så att nåt album enbart givits ut digitalt (ganska vanligt bland mina genrer).


Vi kan vända på det.
CD har inga tekniska eller ljudliga fördelar jämnfört med digitala filer på en hårddisk, vare sig någon tycker det räcker till eller ej.

CD-brännare kommer inte rosa marknaden om 25 år. Det går säkert att hitta någon gammal brännare som fungerar men jag har svårt att se att något företag släpper en ny. Redan idag är det sällsynt med ROM-enheter i datorerna.


Ja nä det har den ju inte. Men det har inte en rippat vinyl heller om man ska vara sån. Dock kan det fortfarande vara exakt lika mycket nostalgi att plocka fram en CD-skiva o stoppa i spelaren som det är att plocka fram en vinyl o lägga på spelaren.

Ang brännaren så har du däremot rätt. Lär finnas en del beggade att få tag på såklart, men att hitta en dator i framtiden med IDE eller SATA blir ju svårt, så det blir väl att bygga en hel nostalgidator också då, vilket det garanterat finns folk som går igång på också.


Tangband skrev:Jag tror inte heller CD ens kommer att saknas eftersom nätverkspelare eller dator är mycket smidigare och gör att du kan byta skivor och låtar snabbare.

Well isf så borde väl inget lyssna på vinyl heller, där är det ju ännu svårare att byta skivor o låtar på ett snabbt sätt. Om CDn skulle komma tillbaks så är det ju precis som med vinyl enbart för nostalgins skull o det ser inte jag som nånting omöjligt.
Senast redigerad av Tell 2018-09-29 12:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2018-09-29 12:52

Tangband skrev:Mina egna grabbar som är i övre tonåren vet knappt hur en cd ser ut.


Men jag kan tänka mig att de har full koll på vad LP är, eller hur?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tangband » 2018-09-29 12:54

goat76 skrev:
Tangband skrev:Mina egna grabbar som är i övre tonåren vet knappt hur en cd ser ut.


Men jag kan tänka mig att de har full koll på vad LP är, eller hur?

Jodå :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2018-09-29 13:01

Ja, det kommer att komma en nostalgivåg även för CD.
LP är väl ute nu, kassettband är vad som gäller om man ska vara inne.
Ljudmässigt är förstås både LP och kassett förkastligt, men det är charmigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav goat76 » 2018-09-29 13:32

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
Uh, det finns väl visst nostalgi att lägga en CD i spelaren. Dom få gånger jag pysslar med CD-skivor så känner iaf jag en viss nostalgi. Sen har inte CDn några direkta begränsningar med sina "bara" 16 bitar, det är ju dynamik som räcker o blir över för så gott som allt.
Personligen om jag nånsin skulle återgå till nån av dom gamla fysiska skivorna så är det garanterat CD framför vinyl. Vinyl är för klumpigt i sitt handhavande imo, och CDn är så tekniskt perfekt som den behöver vara. Går ju även att bränna egna väldigt enkelt om det råkar vara så att nåt album enbart givits ut digitalt (ganska vanligt bland mina genrer).


Vi kan vända på det.
CD har inga tekniska eller ljudliga fördelar jämnfört med digitala filer på en hårddisk, vare sig någon tycker det räcker till eller ej.

CD-brännare kommer inte rosa marknaden om 25 år. Det går säkert att hitta någon gammal brännare som fungerar men jag har svårt att se att något företag släpper en ny. Redan idag är det sällsynt med ROM-enheter i datorerna.


Ja nä det har den ju inte. Men det har inte en rippat vinyl heller om man ska vara sån. Dock kan det fortfarande vara exakt lika mycket nostalgi att plocka fram en CD-skiva o stoppa i spelaren som det är att plocka fram en vinyl o lägga på spelaren.

Ang brännaren så har du däremot rätt. Lär finnas en del beggade att få tag på såklart, men att hitta en dator i framtiden med IDE eller SATA blir ju svårt, så det blir väl att bygga en hel nostalgidator också då, vilket det garanterat finns folk som går igång på också.


Tangband skrev:Jag tror inte heller CD ens kommer att saknas eftersom nätverkspelare eller dator är mycket smidigare och gör att du kan byta skivor och låtar snabbare.

Well isf så borde väl inget lyssna på vinyl heller, där är det ju ännu svårare att byta skivor o låtar på ett snabbt sätt. Om CDn skulle komma tillbaks så är det ju precis som med vinyl enbart för nostalgins skull o det ser inte jag som nånting omöjligt.


LP:
Bläddra fram skivan från backen och lukta på den, dra försiktigt ut skivan och det inre fodralet, hitta det inre fodralets öppning och låt skivan sakta glida ur den samma. Var noga med hur du håller skivan på kanterna och för med försiktighet hålet över skivtallriken för att hitta piggen. Placera nålen på önskat spår, slå på och hör knastret och det lätt hissade ljudet. Glid ner i soffans värme och njut. Sexigt!

CD:
Ta det spruckna plastfodralet från den fula CD-hyllan, använd dina tre händer för att ta lös den runda plastbiten från den fyrkantiga plastbiten. Öppna den mekaniskt illalåtande CD-släden och lägg i skivan. Sätt dig i pinnstolen, sträck dig efter plastkontrollen och tryck på play. Känn dig ensam. :)

Jag använder inget av formaten personligen men LP är lite som att göra egen pasta från grunden, eller analysera om whiskeyn har den där beskrivna smaken av tallbarr med muskotnöt. Sånt skapar nostalgi och intresse på ett helt annat plan. CD är som att gå på Konsum å handla.

Tell, om du koncentrerar dig på trådfrågan. Tror du att CD någonsin kommer lyckas skapa samma intresse om 25 år likt det LP har gjort?

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Tell » 2018-09-29 13:58

goat76 skrev:LP:
Bläddra fram skivan från backen och lukta på den, dra försiktigt ut skivan och det inre fodralet, hitta det inre fodralets öppning och låt skivan sakta glida ur den samma. Var noga med hur du håller skivan på kanterna och för med försiktighet hålet över skivtallriken för att hitta piggen. Placera nålen på önskat spår, slå på och hör knastret och det lätt hissade ljudet. Glid ner i soffans värme och njut. Sexigt!

CD:
Ta det spruckna plastfodralet från den fula CD-hyllan, använd dina tre händer för att ta lös den runda plastbiten från den fyrkantiga plastbiten. Öppna den mekaniskt illalåtande CD-släden och lägg i skivan. Sätt dig i pinnstolen, sträck dig efter plastkontrollen och tryck på play. Känn dig ensam. :)

Jag använder inget av formaten personligen men LP är lite som att göra egen pasta från grunden, eller analysera om whiskeyn har den där beskrivna smaken av tallbarr med muskotnöt. Sånt skapar nostalgi och intresse på ett helt annat plan. CD är som att gå på Konsum å handla.

Tell, om du koncentrerar dig på trådfrågan. Tror du att CD någonsin kommer lyckas skapa samma intresse om 25 år likt det LP har gjort?


Om det där är din nostalgiska känsla för CD så visst. Märkligt att du väljer en pinnstol framför din varma soffa bara för du sätter i en CD istället för vinylen, men man gör väl som man vill, Dock har ju inte alla samma känsla för CD som du, bara så du vet ;)
O jag koncentrerar mig ju på trådfrågan? Det är ju just den nostalgiska biten som kanske kommer göra att CDn får ett uppsving, för ja den finns där även fast du verkar ha en tråkig bild utav den.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav peterh » 2018-09-29 14:01

mx skrev:Det tog ju ungefär en generation utan vinyl för att det skulle bli intressant igen. Det säljs ju massor med nypressad vinyl och hifitillverkarna släpper vinylspelare.

Tror ni att CD-formatet kan komma tillbaka om några år? Exempelvis håller Metallica på att släppa remastrade versioner av sina skivor. Den 2 september släpper de en specialutgåva av deras skiva ...and Justice for All och där ingår vinyl och CD bland annat. Dock är ju låtarna remastrade. Och den gamla skivan kommer inte att släppas mer. Detsamma gäller Spotify och liknande. Där går det bara att strömma de remastrade versionerna. Så vill man lyssna på originalet får man snällt köpa en begagnat skiva om man inte redan har den.

Har man köpt en skiva på CD så äger man den ju. Och ingen kan ta den ifrån en annat än om det faktiskt stjäl den. Strömmad musik kan ju när som helst försvinna. Detta är ju en enorm styrka hos CD-skivan.

Mycket musik jag äger finns bara på vinyl och på CD. I framtiden verkar det bli än viktigare att aldrig göra sig av med musik.

CD har vissa fördelar ;
- det är oömt, i alla fall relativt vinyl
- man kan bränna själv, ta kopia på skivor om man vill ha med till bilen
- tar mindre plats än vinyl
- reversibel lagring, det man har på CD kan felfritt överföras till disk och tillbaka

Vad gäller ljudkvaliteten så har CD fått dåligt rykta då en del skivbolag "tokmastrat" och skadad
ljudkvaliten genom olika åtgärder. Men en bra inspelning som inte förstörts på vägen är jämförbar med vinyl.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-09-29 14:24

goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.

Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.

Nej, det stämmer säkert. Jag tror jag mest stör mig på att strömningstjänsterna raderar musik, byter ut den, man vet aldrig vilken version det är... och så vidare. CD känns väldigt tryckt för en som vuxit upp med det.

Läste till exempel att Apple tagit bort massor med musik och filmer från sin iTunes Store och det drabbar även kunder som köpt sakerna. Äganderätten finns ju inte kvar på digitala butiker känns det som. Visst var det Amazon som till och med går in och raderar böcker ur användarnas Kindle om de blir av med avtalet från förlaget. Även det som är sparat offline alltså.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-09-29 14:25

peterh skrev:
mx skrev:Det tog ju ungefär en generation utan vinyl för att det skulle bli intressant igen. Det säljs ju massor med nypressad vinyl och hifitillverkarna släpper vinylspelare.

Tror ni att CD-formatet kan komma tillbaka om några år? Exempelvis håller Metallica på att släppa remastrade versioner av sina skivor. Den 2 september släpper de en specialutgåva av deras skiva ...and Justice for All och där ingår vinyl och CD bland annat. Dock är ju låtarna remastrade. Och den gamla skivan kommer inte att släppas mer. Detsamma gäller Spotify och liknande. Där går det bara att strömma de remastrade versionerna. Så vill man lyssna på originalet får man snällt köpa en begagnat skiva om man inte redan har den.

Har man köpt en skiva på CD så äger man den ju. Och ingen kan ta den ifrån en annat än om det faktiskt stjäl den. Strömmad musik kan ju när som helst försvinna. Detta är ju en enorm styrka hos CD-skivan.

Mycket musik jag äger finns bara på vinyl och på CD. I framtiden verkar det bli än viktigare att aldrig göra sig av med musik.

CD har vissa fördelar ;
- det är oömt, i alla fall relativt vinyl
- man kan bränna själv, ta kopia på skivor om man vill ha med till bilen
- tar mindre plats än vinyl
- reversibel lagring, det man har på CD kan felfritt överföras till disk och tillbaka

Vad gäller ljudkvaliteten så har CD fått dåligt rykta då en del skivbolag "tokmastrat" och skadad
ljudkvaliten genom olika åtgärder. Men en bra inspelning som inte förstörts på vägen är jämförbar med vinyl.

Jag tycker om att ha CD i bilen även om min bil har blutooth och jag kan strömma från telefonen. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2018-09-29 14:54

CD är slut. Själv spelar jag än så länge CD.

LP, singlar och EP (vinyl) är slut.
Stenkakor (78varvare)är slut.
Kassettband är slut.
Stereo8 är slut.
Fonografrullen är slut.
SACD och DVD-Audio är slut.
HD-lagring är slut.
Streaming är det som gäller.

Det är bara att mäta i kg och kubikmeter. Vad väger och hur stor plats tar 200-tusen minuter musik? Det motsvarar ungefär 5000 LP eller 3750 CD eller 33000 stenkakor eller en HD+backup. Det skall sättas i proportion till 1 smartphone.

Om en stenkaka med omslag väger 333 gram så blir det 11 ton stenkakor. Det är inte ens säker att ett golv i ett hyreshus klarar den vikten. Då får man flytta. Det är rätt jobbigt att flytta 11 ton stenkakor.
Säg att en LP väger 250 gram. Då blir vikten 1250 kg. Betydligt lättare men inte speciellt flyttvänligt.
CD väger kring 120 gram med plastfodral. Det blir 450 kg. Volymen blir dock väldigt mycket mindre än LP.
Hårddiskavspelning med ordentlig backup väger kanske 25 kg. Den kan man till och med släpa på. Har man en service mot molnet som backup så blir vikten kanske 2 kg istället med en bärbar dator och extern snabb HD på någon TB.
Streaming kan väga 110-140 gram ungefär, och då kan skivsamlingen utökas med en faktor 100.

Så ser jag på saken. Jag spelar än så länge CD och köper fortfarande CD. Då ljudkvalitén från streaming är fullt ut kontrollerbar av mig och inte sämre än de bästa CD-utgåvorna så blir det en smartphone som gäller, även i mitt fall.

En mellanvariant kommer nog att bli bärbar dator med HD och Dropbox.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-09-29 15:14

CDn är död. Länge leve CDn?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav NADifierad » 2018-09-29 16:24

En anledning till att jag inte saknar CD, är de värdelösa fodralen.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-29 16:31

mx skrev:Jag tror jag mest stör mig på att strömningstjänsterna raderar musik, byter ut den, man vet aldrig vilken version det är... och så vidare. CD känns väldigt tryckt för en som vuxit upp med det.


Ja, det är tråkigt att strömningstjänsterna gör på det viset och att de inte erbjuder de bästa versionerna. Jag är uppvuxen med vinyl men föredrar CD även om jag kör mest strömmat numera.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Max_Headroom » 2018-09-29 17:15

Tror inte det. Inte som ny-press i alla fall. Allt du kan göra på CD kan du köra på hårddisk eller över Nätet.

Dessutom: Skivbolagen sunkar i regel ned ljudet på CD-utgåvor bortom allt förstånd. Helt ointressant att köpa nya CD-skivor annat än för special-grupper som ser till att lkudet blir i alla fall OK. Själv är jag inte beredd att ge 1 kr för den kvalitet som skivbolagen erbjuder med sina CD-mastringar i dom allra flesta fall.

Formatet i sig är det dock inget fel på. Det medger (om man bryr sig att ordna en bra master) ungefär så bra ljudkvalitet som går att få hörbarhetsmässigt. Utrymmet för förbättringar är mycket litet rent formatmässigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-09-29 17:31

Max_Headroom skrev:Tror inte det. Inte som ny-press i alla fall. Allt du kan göra på CD kan du köra på hårddisk eller över Nätet.

Dessutom: Skivbolagen sunkar i regel ned ljudet på CD-utgåvor bortom allt förstånd. Helt ointressant att köpa nya CD-skivor annat än för special-grupper som ser till att lkudet blir i alla fall OK. Själv är jag inte beredd att ge 1 kr för den kvalitet som skivbolagen erbjuder med sina CD-mastringar i dom allra flesta fall.

Formatet i sig är det dock inget fel på. Det medger (om man bryr sig att ordna en bra master) ungefär så bra ljudkvalitet som går att få hörbarhetsmässigt. Utrymmet för förbättringar är mycket litet rent formatmässigt.

Jo, jag är med på att det går. Skillnaden är att det är inte den utvecklingen jag ser. Sen är det ju tråkigt att sådana här saker inte kan säljas på hårddisk: https://cdon.se/musik/metallica/and-jus ... d-45358440
Alea iacta est.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-09-29 17:47

goat76 skrev:
LP:
Bläddra fram skivan från backen och lukta på den, dra försiktigt ut skivan och det inre fodralet, hitta det inre fodralets öppning och låt skivan sakta glida ur den samma. Var noga med hur du håller skivan på kanterna och för med försiktighet hålet över skivtallriken för att hitta piggen. Placera nålen på önskat spår, slå på och hör knastret och det lätt hissade ljudet. Glid ner i soffans värme och njut.


Håller med om att den där delen kan vara ganska trevlig men goat76 missade fortsättningen:

Titta på hur pick-upen och armen rör sig ömsom uppåt och nedåt, ömsom inåt och utåt. Ställa sig frågan om det är skivan eller tallriken som är oplan. Kunde man ha centrerat skivan någon tiondels millimeter bättre? Fundera på om det där stilla partiet i spår nummer tre ska svaja bara lite eller mycket. Hör rumblet från skivan. Hör de stilla inledande tonerna till ackompanjemanget av tre eller fyra feta knäppar. Konstatera att RIAA-steget överstyr eller att knäpparna låter bra. Hör orenheten i diskantljud och transienter. Gör avbrott mitt i ett musikaliskt verk eller ett temaalbum för att vända skivan - och så vidare.

Kompaktskivan är oslagbar som musikbärare, och därför som samlarobjekt, av följande skäl:

- möjlighet till i praktiken perfekt ljudkvalitet
- sannolikt störst antal välljudande utgåvor av musikhistoriens inspelningar
- praktiskt format
- möjlighet att byta ut trasiga askar och få gamla konvolut att se ut som nya
- fina skivor och etiketter
- spelare som håller livet ut om man samlar på sig två eller tre.

Att vinylkonvoluten är stora och luktar gammal kartong kompenserar inte formatets tekniska tillkortakommanden. Ni som var med före 1982, fick ni inte nog av sena analogkopior, oplana pressningar, knaster, svaj och distorsion? Det är en tragedi att eländet upprepas med den hajp som vinylen omgärdas av i dag, om än i faktiska tal i liten omfattning.

På grund av masteringgalenskaperna och vinyltrenden har många inte ens hört hur en bra inspelning kan låta väl återgiven. Lösningen är inte vinyl! Glädjande nog har jag sett och hört tecken på att uppgifterna om cd-skivans död är betydligt överdrivna. Skivförsäljare på begagnatsidan vittnar om att cd säljs i ganska god omfattning, på vissa håll sker viss tillnyktring från masteringhysterin och unga börjar intressera sig för formatet, framför allt när de inser att de kan få de bästa utgåvorna av klassisk rock och pop på cd när de letar upp skivor tillverkade före 1990.

Om jag tvingas avstå från cd - vilket jag dessbättre inte gör - väljer jag som Peter strömmade format. Det är det minst dåliga under förutsättning att man hittar rimligt goda mastrar. Men samtidigt finns miljoner cd-spelare och att tillverka skivor är inte dyrt. Om vi konsumenter kräver bra musik på ett bra medium borde musikbranschen inse att här finns en marknad - precis som man hittar nischmarknader för kvalitetsmedvetna choklad- och ostintresserade.

Jag har nyss gått igenom det 30-tal cd-skivor som dagens skivutflykt inbringade - se annan tråd. Nu ska jag sätta mig och njuta av möjligheten att höra de bästa utgåvorna av den bästa musiken på det bästa formatet i en kvalitetsspelare i riktigt bra lyssningsmiljö. Det är få saker som slår den känslan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav dewpo » 2018-09-29 18:07

Det skulle förvåna mig mycket om CD’n fick en renässans likt LP´n,
För till skillnad från CD´n så är ju LP´n inte en konkurrent till den strömmade musiken utan ett komplement.

Nyss kom jag hem slängde ett öga på LP hyllan och tänkte att Disturbed var det ett tag sedan jag lyssnade på.

91B70F2E-50CB-4646-92CD-1897009C25E6.jpeg
91B70F2E-50CB-4646-92CD-1897009C25E6.jpeg (202.7 KiB) Visad 6301 gånger


Jag plockde ner skivan och tummade på den :) Och sen startade jag Roon och valde skivan där :D

D99B10F1-5802-497C-BAF2-65A2E97BC2F2.jpeg
D99B10F1-5802-497C-BAF2-65A2E97BC2F2.jpeg (313.36 KiB) Visad 6301 gånger


I Roon kan jag sedan få upp texter med mera.

3E31D69C-311E-4F18-9D10-44B556D37DB8.jpeg
3E31D69C-311E-4F18-9D10-44B556D37DB8.jpeg (281.88 KiB) Visad 6301 gånger

83AB8DBD-E808-43C7-A1E1-72E79A8BAA65.jpeg
83AB8DBD-E808-43C7-A1E1-72E79A8BAA65.jpeg (184.36 KiB) Visad 6301 gånger


Så jag lyssande aldrig på LP´n :oops:
Men det hela startade ändå med anknytningen jag får till bandet pga att jag har LP´n exponerad i mitt hem!
Och jag har svårt att se att jag skulle byta LP´n i hyllan mot en exponerad CD.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav rajapruk » 2018-09-29 19:23

Är det inte rullband som är den hetaste audiofil-trenden? Tycker man ser mer och med snack om rullband.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav petersteindl » 2018-09-29 19:54

rajapruk skrev:Är det inte rullband som är den hetaste audiofil-trenden? Tycker man ser mer och med snack om rullband.


Just det. Rullband glömde jag ta upp. Det är mycket riktigt det hetaste på internationella mässor. En slags Haute Couture inom musikmedium. Först måste man godkännas av la Chambre Syndicale de Haute Couture som finns inom ljuddepartementet inom High End Consumer Electronics.

Med vänlig hälsning
Monseigneur Pierre
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav AndersP » 2018-09-29 20:12

Jo, rullband är det senaste, men det ska vara halvtum och 38 cm/s. Låter som CD...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-09-29 23:37

dewpo skrev:Och jag har svårt att se att jag skulle byta LP´n i hyllan mot en exponerad CD.


Det är en utmärkt rollfördelning - låt lp-skivan synas och cd-skivan höras!

Med vänlig hälsning

Pekka, med Beatles och "Roll over Beethoven" på tidig tyskpressad cd i högtalarna
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Bagaget » 2018-09-30 07:51

När någon av de större streaming-jättarna kraschar och brinner kommer kanske CD få ett uppsving.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav peterh » 2018-09-30 08:05

Bagaget skrev:När någon av de större streaming-jättarna kraschar och brinner kommer kanske CD få ett uppsving.

Ja, det man har i hyllan påverkas inte av yttre händelser.
Ser man det som lagringsbeständighet kanske man kan gradera det :
1 vinyl. troligen bästa långtidsmediet
2 CD , kan vara media och lagrings beroende
3 disk. ( finns det backup, finns det redundans, är diskens operativsystem att lita på etc)
4 molnet dvs strömmande
5 ( numera borta ) att man laddar ner krypterade mp3 och vid avspelning hämtar kryptonyckel frpn leverantör.


Lite grand som att företag i sin okunskap flyttar sin databehandling till "molnet". Man lägger sin framtid i
händerna hos någon annan, kanske i en ennan jurisdiktion, och definitivt ingen som ens personalavdelning har
godkänt att hantera sna känsligaste uppgifter.

Transportstyrelsen är väl en god representant på detta. Men billigt blev det, i alla fall initialt!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster