I den processen föll en liten passbit av masonit ner mot kablaget vilket resulterade i glapp i nätkontakten till försteget, kontakten drogs ut något ur försteget men inte tillräckligt för att inte fungera. (Detta upptäcks ju senare)
Nåväl när provlyssningen av nya dämpväggen sker har jag en hårdhet i ljudet som känns igen som kontaktdist. Går igenom allt signalkablage och högtalarkablage och upptäcker att en av mina Blue Jeans signalkablar med krympta kontakter är känslig för beröring. Aha! Här är boven i dramat, tänker jag. Byter ut den mot en hemmapillad RG med Neutrik, och inget glapp, men hårdheten består. Hmmm!! Störande att jag inte löser detta.

Kanske har RCA-anslutningen på försteget böjat glappa, vilket verkar osannolikt, då masonit biten inte var av den magnituden så att något sådant skulle hänt så jag provar det också genom att byta ingång. Nähä, inte det heller.
Byter tillbaka och ser då att nätkontakten sitter lite snett och trycker in den ordentligt. Där var det!

Nu spelar det igen.
Så min slutsats är att glapp i nätkontakter också ger samma upplevelse av kontaktdist hörmässigt som vid glapp i högtalarkontakter och lågnivåkontakter.
Är det dålig kontaktering i nätanslutningar som man åtgärdar med exklusiva nätkablar som är den egentliga orsaken till att det säljs dyra nätkablage egentligen, och inte nätkabeln i sig?
Kontentan är i alla fall att regelbundet kolla över alla kontakteringar, inte minst i ett komplicerat delat system med många anslutningar.