Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Laila » 2018-10-02 22:03

sprudel skrev:...
Jansch! Snälla! Jag har inga dyrkablar däremot har jag anpassat längderna via kontakter från Classe så jag undviker ormbo av nätkablage.Ferriter överallt enligt stenhård rek från min rörapparat-reparatör, och då snackar vi 60 års erfarenhet av rör varav en ansenlig del inom flyget.
Mitt glapp bestod i att jag inte tryckt in kontakten ordentligt, växla ner please!

Ingen resk för ena (h)järnblödning må så möcke Fe "överallt" . . . typer ? :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav E » 2018-10-03 07:37

Morello skrev:Är apparaten korrekt skyddsjordad innebär det att hela chassiet har samma potential som nollan, dvs. det dallrar inte givet att du inte själv är ansluten till fasen.

Är vara i kontakt med högre makt är väl pyramidalt olämpligt förmodar jag.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav 2-ch » 2018-10-04 08:27

sprudel skrev:Nätsladden, vid båda anslutningar dels för att hindra skit ut, dels för skit in.

Men dom väl inte riktningskänsliga? Däremot borde det skapa ett brantare filter. Men jag vet inte.
sprudel skrev:Jag har en separat matning till stereon från den delen av mitt nät som går enbart till värmen, och det är enbart värmegolv. Ett litet försök i all välmening! :)

Det här har jag hört flera som både har och har funderat på att skaffa.
Själv ställer mig tveksam till funktionen (utöver feelgood) eftersom det på inkommande 3-fas ändå är sammankopplat.
Störningar kommer ändå in som spikar och överlagrade frekvenser.
Men jag är nyfiken.
På vilket sätt skulle en separat kabel till stereon hjälpa för annat än att klara strömförbrukningen?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav sprudel » 2018-10-04 08:42

Feelgood är inte att förakta, men visst är det alltogether vid nätanslutningen till huset.
Dock är min erfarenhet att allt som fungerar enligt den bästa av världar inte alltid fungerar i enlighet med den bästa av världar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Harryup » 2018-10-04 12:50

2-ch skrev:
sprudel skrev:Nätsladden, vid båda anslutningar dels för att hindra skit ut, dels för skit in.

Men dom väl inte riktningskänsliga? Däremot borde det skapa ett brantare filter. Men jag vet inte.
sprudel skrev:Jag har en separat matning till stereon från den delen av mitt nät som går enbart till värmen, och det är enbart värmegolv. Ett litet försök i all välmening! :)

Det här har jag hört flera som både har och har funderat på att skaffa.
Själv ställer mig tveksam till funktionen (utöver feelgood) eftersom det på inkommande 3-fas ändå är sammankopplat.
Störningar kommer ändå in som spikar och överlagrade frekvenser.
Men jag är nyfiken.
På vilket sätt skulle en separat kabel till stereon hjälpa för annat än att klara strömförbrukningen?


Jag drog en skärmad EKLK till anläggningen och eftersom mina horn levererar 114dB/m/W så hörs vad som helst, det som hände var att bakgrundsbruset blev märkbart lägre. Sen tyckte jag att det lät lite lugnare men kan inte svära på att det var så, men minskningen av bruset är jag tvärsäker på.

/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav 2-ch » 2018-10-04 13:53

Harryup skrev:Jag drog en skärmad EKLK till anläggningen och eftersom mina horn levererar 114dB/m/W så hörs vad som helst, det som hände var att bakgrundsbruset blev märkbart lägre. Sen tyckte jag att det lät lite lugnare men kan inte svära på att det var så, men minskningen av bruset är jag tvärsäker på.

/Harryup

Där ser man. Nu hör väl inte 114dB/m/W direkt till vanligheterna men ändå!
Minns du hur och var du jordade skärmen?
Nu finns det säkert flera andra variabler än bara känsligheten.
Som att olika försteg/förstärkare är mer eller mindre känsliga för störningar.

Men den gamla tumregeln gäller ju än. Skit in skit ut :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Harryup » 2018-10-04 23:23

2-ch skrev:
Harryup skrev:Jag drog en skärmad EKLK till anläggningen och eftersom mina horn levererar 114dB/m/W så hörs vad som helst, det som hände var att bakgrundsbruset blev märkbart lägre. Sen tyckte jag att det lät lite lugnare men kan inte svära på att det var så, men minskningen av bruset är jag tvärsäker på.

/Harryup

Där ser man. Nu hör väl inte 114dB/m/W direkt till vanligheterna men ändå!
Minns du hur och var du jordade skärmen?
Nu finns det säkert flera andra variabler än bara känsligheten.
Som att olika försteg/förstärkare är mer eller mindre känsliga för störningar.

Men den gamla tumregeln gäller ju än. Skit in skit ut :wink:


Jag jordade skärmen i centralen och sedan även i jordbygeln i väggkontakten. Sen så har jag i princip genomgående Supras nätkabel som också är skärmad.
Jag tror på att utestänga skit. Eller att inte sprida skit så skärmen gör väl nån nytta i det hållet också.

/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav 2-ch » 2018-10-05 08:32

Harryup skrev:Jag jordade skärmen i centralen och sedan även i jordbygeln i väggkontakten. Sen så har jag i princip genomgående Supras nätkabel som också är skärmad.
Jag tror på att utestänga skit. Eller att inte sprida skit så skärmen gör väl nån nytta i det hållet också.

/Harryup

Det lilla jag fått lära mig om jordning av skärmar är att den endast ska anslutas i ena änden.
Har man flera kablar med skäm ska dessa anslutas på samma ställe.
Men ta min knappa kunskap med en rejäl nypa salt. Jag är öppen för att jag har fel.

Det är många saker inblandade så det beror nog på vad det är man vill skärma eller leda bort. Inte alltid lätt att veta.
Så man kan nog lika väl införa problem som att lösa dom.
Det förekommer ju förutom skräp (tex. spänningstoppar & överlagring) på 230V samt elektromagnetiska fält och vagabonderande strömmar.

Jag var tveksam till att ens skriva det här. Men nu är ju diskussionen igång.
Så jag slänger in ett vedträ :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Harryup » 2018-10-05 11:20

2-ch skrev:
Harryup skrev:Jag jordade skärmen i centralen och sedan även i jordbygeln i väggkontakten. Sen så har jag i princip genomgående Supras nätkabel som också är skärmad.
Jag tror på att utestänga skit. Eller att inte sprida skit så skärmen gör väl nån nytta i det hållet också.

/Harryup

Det lilla jag fått lära mig om jordning av skärmar är att den endast ska anslutas i ena änden.
Har man flera kablar med skäm ska dessa anslutas på samma ställe.
Men ta min knappa kunskap med en rejäl nypa salt. Jag är öppen för att jag har fel.

Det är många saker inblandade så det beror nog på vad det är man vill skärma eller leda bort. Inte alltid lätt att veta.
Så man kan nog lika väl införa problem som att lösa dom.
Det förekommer ju förutom skräp (tex. spänningstoppar & överlagring) på 230V samt elektromagnetiska fält och vagabonderande strömmar.

Jag var tveksam till att ens skriva det här. Men nu är ju diskussionen igång.
Så jag slänger in ett vedträ :wink:


JA, fast jag ville ju inte avbryta i väggdosan då jag också har skärmade sladdställ ifrån Supra. Sen tänkte jag att om jag ansluter skärmen så kan jag om jag upplever något negativt enkelt koppla bort skärmen. Förutom bruset minskade så kanske det i övrigt lät aningen bättre men i vart fall ingen upplevelse av att det skulle ha blivit sämre på något sätt. Sen har jag inte orkat bry mig om matningen.

Men min inställning generellt är att kontakter är viktigare än man tror och det är lätt att man köper en "tillräckligt bra" kontakt med ögonen eller känslan när man kopplar ihop dom.

/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav lennartj » 2018-10-05 11:50

Visserligen möts fasernas jordningar i proppskåpet, men i min lägenhet var en av faserna endast utnyttjad till min trefasspis, så den matar numera även anläggningen. Man har ju koll på när t.ex. ugnen används, men kyl och frys och annat med termostater som jag inte rår över vill jag inte att anläggningen ska dela fas med. Det gjorde den i min förra bostad (hyresrätt).
Där löste jag problemet med att köpa ett störningsskydd från Elfa för några tior som jag kopplade in på ingående nätsladd i kylskåpet, så blev det knäpptyst när det skulle.
Kan man identifiera störningskällan är det mycket kostnadseffektivare att tackla störningarna på plats och inte låta nätet bli sändarantenn och spendera tusentals kronor på nätfilter vid anläggningen!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav 2-ch » 2018-10-05 12:53

Harryup skrev:Men min inställning generellt är att kontakter är viktigare än man tror och det är lätt att man köper en "tillräckligt bra" kontakt med ögonen eller känslan när man kopplar ihop dom.

Det är numera min inställning också.
Jag har just själv kämpat med dåliga adaptrar rca/xlr. Dom såg "tillräckligt bra" ut.
Men det var dom inte :evil:

lennartj skrev:Kan man identifiera störningskällan är det mycket kostnadseffektivare att tackla störningarna på plats och inte låta nätet bli sändarantenn och spendera tusentals kronor på nätfilter vid anläggningen!

Kloka ord.
Alltid mycket bättre att ge sig på källan än att försöka bota symptomen.
Det är bara det att den kan vara rätt så knepig att hitta var det kommer ifrån.
Den behöver ju inte ens vara i ditt eget hushåll. Vilket starkt begränsar möjligheten att åtgärda på plats.

Jag skaffade en UPS för att testa med en ren 230V.
Men den väsnas så jävligt att den står undanstoppad. Har inte kommit mig för att byta fläktarna i den.
En bidragande orsak är naturligtvis att jag inte har några problem för tillfället.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Helmut » 2018-10-08 00:16

Är det bara jag som kopplat in en elmotor till 230 volts uttaget och låter motorn driva en generator som i sin tur levererar 230 volt växelström och 2 x 30 volt till slutstegen. Fick den av en kille som plockade ut den från ett fartyg där den troligtvis satt och matade navigationsutrustningen med fräsch elström.
Har sökt färdiga roterande omformare till Hi-fi anläggningar men inte hittat någon.
Varför blir det bättre ljud om man kopplar in en svindyr kabel mellan vägguttaget och ljudanläggningen när man skulle behöva en personlig kabel till kraftverket för att slippa störningar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav petersteindl » 2018-10-08 00:46

Enklast är batteridrift.

Mvh
Lithiumeggman
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav ErikAndersson » 2018-10-08 10:51

petersteindl skrev:Enklast är batteridrift.

Mvh
Lithiumeggman


Varför inte? Det vi alla eftersträvar är väl så ren likström som tänkas kan, egalt om det gäller rör eller halvledarkonstruktioner. Eller hur????? Vad gäller kontakteri är väl problemen mindre hos oss jämfört med länder som har 110 volts nätspänning tex USA och delar av Japan.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav ErikAndersson » 2018-10-09 10:22

På denna tråd har diskuterats lite om nätstörningar. När jag var yngre (mycket yngre) var jag mycket intresserad av kortvågslyssning. Speciellt under en period när jag bodde på Söders höjder närmare bestämt Bastugatan. Där var nätstörningarna ett gissel, de härrörde från gatubelysningar, lysrör och en massa bråte runt om. För att råda bot på detta problem snurrade jag ihop ett lågpassfilter bestående av ett gäng kondensatorer och en dubbel luftlindad drossel av större format. Detta fungerade rätt så hyfsat. Men nu pratar vi gammal AM ångradio,med en känslighet på några få microvolt, radioapparaterna med FM mottagning däremot har ju inbyggd amplitudbegränsning så där är nätstörningar ett mindre problem.

Men om vi nu pratar vår HiFi utrustning rör vi oss med millivolt och inte microvolt frågan är då hur mycket de högfrekventa nätstörningarna påverkar tex våra förstärkare. För c:a 30 år sedan när jag arbetade med Edison 12 indikerades högfrekventa störningar från lysrör mm. En extra kondensator på 0,22 mfd över första elektrolyten botade det problemet effektivt. Det berodde alltså på att den multielektrolyt jag använde inte klarade av att arbeta på högre frekvenser, skräp med andra ord. Sen vet man inte heller om den överlagrade högfrekvensen var hörbar, men den skulle ju inte vara där.

Under åren har jag utan att skryta testat hundratals och åter hundratals Audion och senare modeller av Edison förstärkare både här hemma och i England. Vanligt är vid test att oscilloskopet sätts på högsta känslighet (2 millivolt eller liknande) för att kolla eventuella brum eller kretsbrusrester. Är det då inte märkligt att jag aldrig indikerat några högfrekvensstörningar överhuvudtaget på alla dessa apparater !!!!! Men vi har använt oss av bättre och modernare elektrolytkondensatorer som effektivt tar hand om den "smuts" som ev slinker igenom nättrafon.

Den som läser detta får ta det som det är, det är endast egna erfarenheter jag talar om.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav 2-ch » 2018-10-09 10:36

ErikAndersson skrev:Den som läser detta får ta det som det är, det är endast egna erfarenheter jag talar om.

Mycket intressant att få ta del av dina erfarenheter Erik.
Vi är ju Hifi nördar och gör mer än gärna en höna av en fjäder.
Men din erfarenhet visar på att vi kanske inte ens har en fjäder till att börja med :)

Jag har inte haft några problem på de olika ställen jag bott på.
Likväl inbillade jag mig att musiken blev en aning lugnare/luftigare med UPS inkopplad.
Dock märkte jag ingen skillnad när vi testade den hemma hos en kompis.
Så jag avskriver min första upplevelse som placebo tills vidare.
Har heller inte mätt om jag verkligen har något problem.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Eri och 14 gäster