Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet?

Inläggav sprudel » 2018-10-01 07:10

Jag bygger om min dämpvägg bakom högtalarna, mest ur estetiskt perspektiv då jag tröttnat på retrointrycket. Det blev inte som tänkt.
I den processen föll en liten passbit av masonit ner mot kablaget vilket resulterade i glapp i nätkontakten till försteget, kontakten drogs ut något ur försteget men inte tillräckligt för att inte fungera. (Detta upptäcks ju senare)
Nåväl när provlyssningen av nya dämpväggen sker har jag en hårdhet i ljudet som känns igen som kontaktdist. Går igenom allt signalkablage och högtalarkablage och upptäcker att en av mina Blue Jeans signalkablar med krympta kontakter är känslig för beröring. Aha! Här är boven i dramat, tänker jag. Byter ut den mot en hemmapillad RG med Neutrik, och inget glapp, men hårdheten består. Hmmm!! Störande att jag inte löser detta. :evil:
Kanske har RCA-anslutningen på försteget böjat glappa, vilket verkar osannolikt, då masonit biten inte var av den magnituden så att något sådant skulle hänt så jag provar det också genom att byta ingång. Nähä, inte det heller.
Byter tillbaka och ser då att nätkontakten sitter lite snett och trycker in den ordentligt. Där var det! :)
Nu spelar det igen.
Så min slutsats är att glapp i nätkontakter också ger samma upplevelse av kontaktdist hörmässigt som vid glapp i högtalarkontakter och lågnivåkontakter.
Är det dålig kontaktering i nätanslutningar som man åtgärdar med exklusiva nätkablar som är den egentliga orsaken till att det säljs dyra nätkablage egentligen, och inte nätkabeln i sig?
Kontentan är i alla fall att regelbundet kolla över alla kontakteringar, inte minst i ett komplicerat delat system med många anslutningar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-01 08:21

Många "dyrkontakter" är rätt massiva och kan tära på nätbrunnar. Nätkontakter sitter sällan så hårt man önskar. I elinstallationer är det ju annars av vikt att allt är hårt draget men vanliga nätkontakter kan vara "slappa". Jag har ibland tryckt till kontaktblecken i nätbrunnar. En fast och dragavlastad kabel tycker jag är att föredra om det är möjligt.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav genstruktur » 2018-10-01 13:40

Intressant iakttagelse :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Almen » 2018-10-01 15:20

Så här skrev jag för några år sedan angående glappkontakt, i och för sig allmänt om kablar:
Jag tror att det ofta är detta som gör att folk upplever stora skillnader vid kabelbyte. Och då är ju inte skillnaden inbillad, utan verklig, även om den inte har mycket med skillnader mellan själva kablarna att göra.


Så, typ ja. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-01 15:23

Visar bara på hur viktigt det är att växla tillbaka och lyssna på sina ursprungliga kablar en gång till :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-10-01 15:42

Va?! Har ´ru inte en sån här?

Bild
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav petersteindl » 2018-10-01 15:51

Gummisnodden är fel dielektrikum. Det blir smutsiga kapacitanser. Det skall vara silkessnöre.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Nattlorden » 2018-10-01 16:05

petersteindl skrev:Gummisnodden är fel dielektrikum. Det blir smutsiga kapacitanser. Det skall vara silkessnöre.


Och jag som tyckte snodden var på fel håll...borde inte kabeln hänga från den? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-10-01 16:41

Just ja! Det saknas vibrattionsdempere:

Bild
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Adhoc » 2018-10-01 17:39

Ren ormolja om inte det där pappröret integreras med 3-tåig spikfot så EMI:t i luften som kabeln tar upp, pga smutsig el, usla väggbulor, taskiga lysrör etc, direkt kan ledas ned mot jord. En SD-fot vore feltänk då den är isolerande.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Tell » 2018-10-01 18:16

Orsaken till dyra kablars popularitet är pga bra marknadsföring och lättlurade audiofiler, inget annat.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav lennartj » 2018-10-01 19:02

Glöm inte vad nätkabelns andra ända sitter i.
När jag lät dra om elen i vardags/lyssningsrummet med 2,5 kvmm ledare och skyddsjord monterade elektrikern också "hospital grade" vägguttag med extra högt kontakttryck.
De räcker ju inte till på långa vägar för allt som ska anslutas utan det har blivit några grenlådor av skiftande kvalitet som jag nog borde se över.
Hoppas bara att master/slavelådan inte ställer till något negativt, för det är en utomordentlig bekvämlighetsgrej.
Försteget är master och kan slås på från fjärren, sedan går tuner, slutsteg, mm. igång.
DAC och delningsfilter är ständigt på, men det kan vara inbillning att de låter bättre så.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav jansch » 2018-10-01 20:07

sprudel skrev:J
Nåväl när provlyssningen av nya dämpväggen sker har jag en hårdhet i ljudet som känns igen som kontaktdist. Går igenom allt signalkablage och högtalarkablage och upptäcker att en av mina Blue Jeans signalkablar med krympta kontakter är känslig för beröring.


Det är ju en oändlig skillnad på hur glapp till nätkabel ( till t.ex. en förförstärkare), en analog signalkabel eller en digital signalkabel påverkar elektroniken. Även nätdelen (som nätkabeln matar) reagerar helt olika om den är "switchad" eller med traditionell transformator.
För mej känns det därför väldigt "skumt" att ett "hårt ljud" skulle kunna detekteras som glapp i en kontakt. Nu vet jag ju inte ens vad ett "hårt ljud" är om man försöker översätta det i tekniska/fysiska termer. Du nämner dist - men vilken typ av förvrängning?

Att glapp i en nätanslutning kan skapa missljud kan jag förstå, framförallt om en ljusbåge bildas (vilket det blir väldigt snabbt om glappet är sådant att spänningen påverkas). Hur det sedan låter i högtalarna är nog väldigt olika beroende på konstruktion av apparaten (och inte minst hur apparaten bearbetar det som sedan blir ljud) som störs.

Det är ju väldigt lätt att göra bra sticktkontakter på upp till 16A. Dock kan ju brister finnas i eluttagets kontaktbleck och OM DET ÄR GLAPP MELLAN ELUTTAG OCH NÄTKONTAKT LIGGER FELET I ELUTTAGET!!!!!
Kontaktpinnarna på stickkontakter får inte vara fjädrande så det är uttaget som gör "jobbet".
Så mitt förslag är att byta eluttag till t.ex. till Biltemas 16A för 35 kronor istället för dyra nätkablar. Då löser man problemet på rätt sätt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav sprudel » 2018-10-01 21:38

jansch skrev:
sprudel skrev:J
Nåväl när provlyssningen av nya dämpväggen sker har jag en hårdhet i ljudet som känns igen som kontaktdist. Går igenom allt signalkablage och högtalarkablage och upptäcker att en av mina Blue Jeans signalkablar med krympta kontakter är känslig för beröring.


Det är ju en oändlig skillnad på hur glapp till nätkabel ( till t.ex. en förförstärkare), en analog signalkabel eller en digital signalkabel påverkar elektroniken. Även nätdelen (som nätkabeln matar) reagerar helt olika om den är "switchad" eller med traditionell transformator.
För mej känns det därför väldigt "skumt" att ett "hårt ljud" skulle kunna detekteras som glapp i en kontakt. Nu vet jag ju inte ens vad ett "hårt ljud" är om man försöker översätta det i tekniska/fysiska termer. Du nämner dist - men vilken typ av förvrängning?

Att glapp i en nätanslutning kan skapa missljud kan jag förstå, framförallt om en ljusbåge bildas (vilket det blir väldigt snabbt om glappet är sådant att spänningen påverkas). Hur det sedan låter i högtalarna är nog väldigt olika beroende på konstruktion av apparaten (och inte minst hur apparaten bearbetar det som sedan blir ljud) som störs.

Det är ju väldigt lätt att göra bra sticktkontakter på upp till 16A. Dock kan ju brister finnas i eluttagets kontaktbleck och OM DET ÄR GLAPP MELLAN ELUTTAG OCH NÄTKONTAKT LIGGER FELET I ELUTTAGET!!!!!
Kontaktpinnarna på stickkontakter får inte vara fjädrande så det är uttaget som gör "jobbet".
Så mitt förslag är att byta eluttag till t.ex. till Biltemas 16A för 35 kronor istället för dyra nätkablar. Då löser man problemet på rätt sätt.


Jansch! Snälla! Jag har inga dyrkablar däremot har jag anpassat längderna via kontakter från Classe så jag undviker ormbo av nätkablage. Ferriter överallt enligt stenhård rek från min rörapparat-reparatör, och då snackar vi 60 års erfarenhet av rör varav en ansenlig del inom flyget.
Mitt glapp bestod i att jag inte tryckt in kontakten ordentligt, växla ner please!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav genstruktur » 2018-10-01 21:40

För en som inte vet, hur ser ferriter ut?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav hifikg » 2018-10-01 22:23

Ferritring, något min salig svärfar rekommenderade till... tja... allt.
Bilagor
Skärmklipp 2018-10-01 22.22.51.png
Skärmklipp 2018-10-01 22.22.51.png (69.36 KiB) Visad 2074 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav sprudel » 2018-10-01 22:48

Sådana här använder jag, från Kjelle



B7273B1E-76E6-4FFE-A950-08190D80B4D6.jpeg
B7273B1E-76E6-4FFE-A950-08190D80B4D6.jpeg (36.62 KiB) Visad 2061 gånger


.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Belker » 2018-10-02 06:55

Kunde du återskapa problemet för att dubbelkolla? Tur att du hittade glappet iaf. Elglapp och varmgång vill man inte ha i en dämpvägg!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav sprudel » 2018-10-02 07:21

Belker skrev:Kunde du återskapa problemet för att dubbelkolla? Tur att du hittade glappet iaf. Elglapp och varmgång vill man inte ha i en dämpvägg!


Ne! Rör inget som fungerar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav jansch » 2018-10-02 10:30

sprudel skrev:
Mitt glapp bestod i att jag inte tryckt in kontakten ordentligt, växla ner please!


sprudel - jag ber om ursäkt om jag skrev något som gjorde dej förbannad eller så, det var inte min mening. Ska vara lite observant på hur jag uttrycker mej.

Ferriter är bra!
Ferriter för EMC en ibland väldigt enkel och prisvärd lösning på högrekventa störningar.
Även om regelverket för EMC har funnits ganska länge finns det nog massor av apparater som "skitar ner" nätspänningen. Det handlar ju inte bara om ens egna utrustning utan även t.ex. om sina grannars utrustning/nätanslutna apparater.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav sprudel » 2018-10-02 10:37

jansch skrev:
sprudel skrev:
Mitt glapp bestod i att jag inte tryckt in kontakten ordentligt, växla ner please!


sprudel - jag ber om ursäkt om jag skrev något som gjorde dej förbannad eller så, det var inte min mening. Ska vara lite observant på hur jag uttrycker mej.

Ferriter är bra!
Ferriter för EMC en ibland väldigt enkel och prisvärd lösning på högrekventa störningar.
Även om regelverket för EMC har funnits ganska länge finns det nog massor av apparater som "skitar ner" nätspänningen. Det handlar ju inte bara om ens egna utrustning utan även t.ex. om sina grannars utrustning/nätanslutna apparater.


Lugnt. Ville bara vara tydlig med min inställning till HokusPokus-kablage.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav genstruktur » 2018-10-02 10:57

sprudel skrev:Sådana här använder jag, från Kjelle



B7273B1E-76E6-4FFE-A950-08190D80B4D6.jpeg


.


Ah tack :). Det är om man har rör-grejer i setupen detta är bra? Eller annars också? Det är på nätsladden man använder dem?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav sprudel » 2018-10-02 12:13

genstruktur skrev:
sprudel skrev:Sådana här använder jag, från Kjelle



B7273B1E-76E6-4FFE-A950-08190D80B4D6.jpeg


.


Ah tack :). Det är om man har rör-grejer i setupen detta är bra? Eller annars också? Det är på nätsladden man använder dem?


Nätsladden, vid båda anslutningar dels för att hindra skit ut, dels för skit in. Olika apparater är nog olika känsliga, beror på.
Vanliga hem är fulla med konstiga apparater och maskiner som stör, lågenergilampor, kyl/frysar, tyristorer, hårtorkar tydligen. Microvågsugnar.
Har man ferriter har man i alla fall gjort något åt det.
Jag har en separat matning till stereon från den delen av mitt nät som går enbart till värmen, och det är enbart värmegolv. Ett litet försök i all välmening! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav goat76 » 2018-10-02 12:45

Vad säger ni om fasen då? Tycker ni att det gör skillnad för ljudet vilken väg man stoppar kontakten i nätuttaget?

Jag har en faspenna som jag fick rådet om att införskaffa för att mina apparater ska få rätt fas. Detta ska enligt vissa vara ett problem med de kontakter som används i Sverige då dessa kan pluggas i båda vägarna.

Är detta sant eller falskt? :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav genstruktur » 2018-10-02 12:51

sprudel skrev:
genstruktur skrev:
sprudel skrev:Sådana här använder jag, från Kjelle



B7273B1E-76E6-4FFE-A950-08190D80B4D6.jpeg


.


Ah tack :). Det är om man har rör-grejer i setupen detta är bra? Eller annars också? Det är på nätsladden man använder dem?


Nätsladden, vid båda anslutningar dels för att hindra skit ut, dels för skit in. Olika apparater är nog olika känsliga, beror på.
Vanliga hem är fulla med konstiga apparater och maskiner som stör, lågenergilampor, kyl/frysar, tyristorer, hårtorkar tydligen. Microvågsugnar.
Har man ferriter har man i alla fall gjort något åt det.
Jag har en separat matning till stereon från den delen av mitt nät som går enbart till värmen, och det är enbart värmegolv. Ett litet försök i all välmening! :)


Tack för redogörelsen. Får kanske prova på en apparat och se om man hör något :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-02 15:35

goat76 skrev:Vad säger ni om fasen då? Tycker ni att det gör skillnad för ljudet vilken väg man stoppar kontakten i nätuttaget?

Jag har en faspenna som jag fick rådet om att införskaffa för att mina apparater ska få rätt fas. Detta ska enligt vissa vara ett problem med de kontakter som används i Sverige då dessa kan pluggas i båda vägarna.

Är detta sant eller falskt? :)


Det kan vara sant. Någon mätte väl 180 V i chassit på ett slutsteg?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Bill50x » 2018-10-02 16:45

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Vad säger ni om fasen då? Tycker ni att det gör skillnad för ljudet vilken väg man stoppar kontakten i nätuttaget?

Jag har en faspenna som jag fick rådet om att införskaffa för att mina apparater ska få rätt fas. Detta ska enligt vissa vara ett problem med de kontakter som används i Sverige då dessa kan pluggas i båda vägarna.

Är detta sant eller falskt? :)

Det kan vara sant. Någon mätte väl 180 V i chassit på ett slutsteg?

Ibland behövs inte ens en faspenna. Man kan känna skillnaden bara genom att dra fingret utmed metallhöljet. När kontakten sitter fel kittlar det lite i fingret. Det känns ungefär som om metallen vibrerar lite lätt. Men det är olika på olika apparater så bäst är nog att mäta sig fram. Man börjar med att mäta spänningen mellan apparathölje och jord. Lägst antal volt vinner :-) Detta ska göras utan att apparaterna är kopplade till varandra. När man fått ordning på det hela kopplar man ihop apparaterna en och en och gör samma mätning vid varje inkoppling. Ibland kan man märka att apparaterna är beroende av varandra och man kanske måste vända på någon stickkontakt. Börja alltid med försteget (eller komplett förstärkare om sådan används) därefter källorna. När allt detta fungerar, anslut slutsteget om separat sådant används. Mycket pyssel men framför allt störnivån reduceras. Det blir helt enkelt lugnare mellan tonerna. Allt detta går att lyssna fram men tar ännu längre tid. Vad man lyssna sig fram till är att vända på alla kontakterna samtidigt när man väl är klar. Enklast är väl att koppla all elsladdar till ett ställ och vända på dennes kontakt.

Jag pratade med en elektronikkonstruktör en gång för ganska länge sedan på företaget Xelex om just detta. Grabben fnyste mycket åt olika åsikter om kablar och annat och menade att det är elektroniken som skiljer. MEN just detta att vända nätkontakten rätt höll han med om för det handlade om i vilken fas nättransformatorn arbetade och hur efterföljande nätdel styrdes av detta. Så i just detta fallet höll han med oss nördar :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Morello » 2018-10-02 17:48

Den dallrande känslan Bill50x talar om beror på att det läcker litet mellan fasen och chassiet - är apparaten skyddsjordad försvinner detta "daller"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Bill50x » 2018-10-02 17:51

Morello skrev:Den dallrande känslan Bill50x talar om beror på att det läcker litet mellan fasen och chassiet - är apparaten skyddsjordad försvinner detta "daller"

Kanske du har rätt. Men jag har för mig att jag känt samma sak med jordade apparater... Kanske jag har fel, minnet är ju inte vad det var för 30 år sedan ;-)

Men om man bryr sig om även de små sprången så är kontaktvändning absolut något man ska göra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är glappkontakt orsaken till dyra nätkablars popularitet

Inläggav Morello » 2018-10-02 18:23

Är apparaten korrekt skyddsjordad innebär det att hela chassiet har samma potential som nollan, dvs. det dallrar inte givet att du inte själv är ansluten till fasen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster