Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav dewpo » 2018-10-05 07:24

Egentligen ogillar jag hörlurslyssning, Men som jag förstått det kan Crossfeed förbättra upplevelsen.
Så vad finns det egentligen för alternativ? Jag använder nu Bauer Stereo till Binural =>

FEC5BF06-7408-4EEF-90D8-3F27A8F2282E.jpeg
FEC5BF06-7408-4EEF-90D8-3F27A8F2282E.jpeg (171.22 KiB) Visad 2361 gånger


Den tar två inställningar =>

DADC8B6A-C75A-4F9C-83E2-4B29911BB7E6.jpeg
DADC8B6A-C75A-4F9C-83E2-4B29911BB7E6.jpeg (124.54 KiB) Visad 2361 gånger


Men även om det upplevs lite bättre är jag inte helt nöjd.
Vad har jag för alternativ till denna lösning?

DAC med inbyggt crossfeed?
Alternativ mjukvara?
Andra inställningar i nuvarande lösning?

Vad använder ni övriga för Crossfeed lösning?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav Kraniet » 2018-10-05 11:08

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav dewpo » 2018-10-05 14:29



HolographicAudio earOne ser fin ut.

MiniDSP har en variant =>

https://www.minidsp.com/products/dsp-headphone-amp/ha-dsp
Bild

Jag tror att det finns fler hörlursförstärkre med Crossfeed, Jag skall leta vidare!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-05 16:34

jag byggde en egen. Billigt och bra. Bra i alla fall, så billigt blev det inte på grund av komponentsnobberi.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav Tell » 2018-10-05 16:46

Är också lite nyfiken på det där med crossfeed då vissa säger att det ska låta naturligare o bättre. Men har testat ett par olika mjukvarugrejer till Foobar, Meier Crossfeed och en som inte verkar heta nånting, gillade inte nån av dom. Meier hade bara en slider från low till high och ju högre man drog desto mer instängt, platt o mono lät det. Den andra hade lite mer inställningar men lät oavsett bättre utan.
Så nån som har nåt tips på nån mjukvarugrej som faktiskt får det att låta naturligare o bättre eller är det där med crossfeed bara blaj?

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav JB » 2018-10-05 17:17

Tell skrev:Är också lite nyfiken på det där med crossfeed då vissa säger att det ska låta naturligare o bättre. Men har testat ett par olika mjukvarugrejer till Foobar, Meier Crossfeed och en som inte verkar heta nånting, gillade inte nån av dom. Meier hade bara en slider från low till high och ju högre man drog desto mer instängt, platt o mono lät det. Den andra hade lite mer inställningar men lät oavsett bättre utan.
Så nån som har nåt tips på nån mjukvarugrej som faktiskt får det att låta naturligare o bättre eller är det där med crossfeed bara blaj?


Har också provat Meier och håller med om att den inte tillförde något, största problemet enligt mig är att midbasen försvinner desto mer man ökar slidern, men eftersom jag till 95% lyssnar på modern totalslaktad musik som ändå har ganska smal stereobild så har jag kanske inte så mycket att vinna med crossfeed ändå, men det hade varit lite häftigt om det gick att få ljudbilden att upplevas som att den kommer lite mer framifrån.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-05 18:05

Hur svårt kan det vara?

IÖ har ju tänkt ut något klokt. Är det inte bara att emulera detta i mjukvara och köra?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav xeizo » 2018-10-05 20:29

Jag har mitt bästa hörlursljud med min telefon som har DTS:X, det ger en helt superb positionering av instrument/sång i ljudbilden. Dessutom utan att försämra ljudkvaliteten. Och det bästa är att det fungerar även över Bluetooth, eftersom det är en hårdvaru-DSP inbyggd i Qualcomms Snapdragon 845 som har processat hela signalen innan den skickas vidare. Jag har Sony-lurar med LDAC som ljudcodec över Bluetooth så är det bara att konstatera att trådlöst bärbart ljud aldrig har varit bättre, saknar inte hemmastereon(a) alls när jag är ute.

Jag har kommit nära samma upplevelse med Dolby Digital på Asus-ljudkort, men DTS:X är betydligt bättre, framförallt att det inte färgar ljudet alls vilket Asus-ljudkorten gjorde. Riktigt bra öppna lurar kan ge en litegrann liknande upplevelse även utan crossfeed, men det blir helt klart mer wow när ett par slutna lurar låter stort och öppet med pinpoint positionering i alla axlar. Om det är "äkta" HiFi kan diskuteras, men det låter bra.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav Tarzan » 2018-10-05 23:59

I vänster öra får jag vänster signal + höger signal hp första ordningen @ 700 Hz, fördröjd så lång tid som 7 cm ljud i luft motsvarar och dämpad med en dB.

För att det inte ska bli alldeles för bastungt har jag dämpat basen under 700 Hz med någon dB.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav rqu » 2018-10-06 15:03

Andreas WinDSP borde väl fungera att bygga ihop ett filter med?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav dewpo » 2018-10-06 15:13

Jag har ändrat inställningarna i Bauer Croosfeed´n till 2,2 dB och 700 Hz -
Det låter ganska homogent, Men jag skulle inte vilja påstå att någon ”ljud utanför skallen” upplevelse infinner sig.
I mina öron låter de flesta lurar dessutom väldigt tunt i basen så jag justerar upp den 6-8 dB ungefär.
På det hela taget är jag nöjd, Nu har jag bara ett riktigt problem kvar -
Problemet att jag bara får Crossfeed & EQ när jag är hemma,
När jag är på resandefot kan jag inte nå min Roon server, Utan tvingas lyssna utan både Crossfeed och EQ :(
Med tanke på att det nästan bara är när jag är utanför hemmet som jag lyssnar i Lurar så är det ett ganska stort problem.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav rqu » 2018-10-06 22:24

När jag lekte med detta för några år sedan körde jag med ett verktyg som konverterade mitt FLAC-bibliotek till MP3 samtidigt som den körde Bauer-crossfeed på det hela. Bara att lägga över dom konverterade filerna sen till sin telefon.
Verktyg finns här: http://bs2b.sourceforge.net/download.html
Man kan behöva göra det i flera steg och det jag använde hade jag modifierat lite själv.
Här är den gamla tråden: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=27037&hilit=Crossfeed&start=30

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav dewpo » 2018-10-06 23:06

Det verkar finnas många funktionella mjukvaruprojekt från mp3/flac perioden, Som streamingtjänsterna numera nästan dödat i och med att de aktivt försöker blockera all tredjeparts projekt :evil:
Men efter som jag sitter i knät på musikindustrin och streamar vi TIDAL :oops: -
Så hjälper det mig inte :(
Sökning på nätet har get mig tillhanda att det tidigare fanns ett iOS program som hette ”CanOpener - For Headphones” som fixade Crossfeed, Men det verkar inte finnas till senaste iOS.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav E » 2018-10-06 23:35

dewpo skrev:I mina öron låter de flesta lurar dessutom väldigt tunt i basen så jag justerar upp den 6-8 dB ungefär.

Är det så att de tätar för dåligt? Har du glasögon?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav dewpo » 2018-10-07 14:39

E skrev:
dewpo skrev:I mina öron låter de flesta lurar dessutom väldigt tunt i basen så jag justerar upp den 6-8 dB ungefär.

Är det så att de tätar för dåligt? Har du glasögon?

Mvh E*


Det är "in ear" lurar, Men ja, De tätar nog dåligt, Jag får leta efter större skumproppar.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav galder » 2018-10-07 17:04

Följer med intresse denna tråd. Låter som en intressant funktion att testa. För närvarande använder jag Sennheiser’s app Captune, då jag alltid med hörlurar spelar från mobilen. Denna har equalizer och inbyggd Tidal player m.m. Bra för att justera frekvensgången på mina hörlurar Philips Fidelio X1 som svackar mellan xa 1-7kHz. Testade DTS headphone:x demo, lät ju verkligen intressant när den växlade mellan de olika kanalerna och med samtliga inkopplade lät det maffigt värre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav paa » 2018-10-07 17:47

Det var väl några teknologer som skulle digitalisera Ohman X-feed som examensarbete, men nånstans tog dom väl en U-turn och tappades bort och försvann?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav E » 2018-10-07 18:41

paa skrev:Det var väl några teknologer som skulle digitalisera Ohman X-feed som examensarbete, men nånstans tog dom väl en U-turn och tappades bort och försvann?

Året var 2013. Öhman X-feed till iPhone och Android

- - - - - - - - -

Hjälp med hörlursförstärkare

Enkel hörlursförstärkare och crossfeed-filter

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav galder » 2018-10-08 19:35

Thank you!
Jag hittade en android app med equalizer och crossfeed, dessutom med Tidal-player. Då får jag anse mig vara nöjd. Testade lite fram och tillbaka med och utan crossfeed, och visst kunde man höra skillnad mellan inställningarna.

USB Audio player pro
Finns en trial variant här: http://www.extreamsd.com/index.php/uapp-trial

Användarvisningsbild
guwt
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2009-08-24

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav guwt » 2018-10-08 20:29

Tarzan skrev:I vänster öra får jag vänster signal + höger signal hp första ordningen @ 700 Hz, fördröjd så lång tid som 7 cm ljud i luft motsvarar och dämpad med en dB.

För att det inte ska bli alldeles för bastungt har jag dämpat basen under 700 Hz med någon dB.



Tar mig friheten att länka till ett tidigare inlägg du gjort med en färdig konfiguration för winDSP.
Ska man lyssna via telefon är det givetvis inget alternativ, men sitter man vid en dator så.

viewtopic.php?f=16&t=7467&start=2610#p1971809

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav rajapruk » 2018-10-30 23:29

Tarzan skrev:I vänster öra får jag vänster signal + höger signal hp första ordningen @ 700 Hz, fördröjd så lång tid som 7 cm ljud i luft motsvarar och dämpad med en dB.

För att det inte ska bli alldeles för bastungt har jag dämpat basen under 700 Hz med någon dB.


Kör du fortfarande dessa inställningar? Är inte 1dB dämpning lite lite? Linkwitz körde -3dB i sin krets för detta, och Bauer -4.5dB.

Är själva filtrets påverkan på fasen medräknad i fördröjningen?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav Tarzan » 2018-10-31 11:03

Nja, jag tycker att det blir lite basfattigt annars. Med lurar missar man ju room gain, bortförklarar jag mitt basknarkande med.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Crossfeed till ”Lurar” vad finns för alternativ?

Inläggav oa51 » 2018-11-01 17:23

Här är en maskin med X-Feed:
https://www.head-fi.org/threads/chord-electronics-hugo-2-the-official-thread.831345/
Mycket nöjd med min..... :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster